HKL ja matkatakuu

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Tapio laakso blogaa:
HKL:n johtakunnalle esiteltiin tänään ajatusta matkatakuusta. Ajatus on, jos matka viivästyy 20 minuuttia esimerkiksi bussin tulematta jäämisen vuoksi, siitä saa jonkinmoisen korvauksen. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi taksimatkan maksamista. Vastaava järjestelmä on jo käytössä esimerkiksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa.
http://tapiolaakso.blogspot.com/2009/05/matkatakuu-paakaupunkiseudun.html
Jos tämä edellyttäisi toteutuessaan matkojen rekisteröimistä, niin samalla saataisiin tietoa siitä miten ihmiset matkustavat. Mielenkiintoista.
 
Jos tämä edellyttäisi toteutuessaan matkojen rekisteröimistä, niin samalla saataisiin tietoa siitä miten ihmiset matkustavat. Mielenkiintoista.
Matkatakuu on erinomainen ajatus, mutta 20 min on kaupunkiliikenteessä liian pitkä aika takuun laukaisemiseksi. Jos tätä tulkitaan ahtaasti, se tarkoittaa sitä, että vain sellaisilla linjoilla, joiden vuoroväli on pidempi kuin 20 min voi saada takuun mukaisen korvauksen. HKL:n toimialueella tämä takuu on siten käytännössä merkityksetön. Ajamatta jäänyt tai etuajassa kulkeva vuorohan ei tuo takuuoikeutta, koska seuraava vuoro tulee alle 20 min päästä.

Rekisteröinti ei minusta ole tarpeen, eikä edes suotavaa liikenteen hidastamista, sillä luvatun palvelun pettäminenhän johtuu ajettavien vuorojen ajovirheistä. Riittää, että tiedossa on, milloin vuoro on ajettu tai onko se jäänyt ajamatta. Pysäkillä turhaan odottava asiakas ei edes voi rekisteröidä odotustaan mihinkään. Jos hän rekisteröi nousun myöhässä ajavaan tai seuraavaan vuoroon, rekisteröinti ei todista sitä, kauanko pysäkillä on seisty.

Matkatakuu voisi olla syy saada joukkoliikenne noudattamaan meilläkin muualla tunnettuja käytäntöjä, kuten aikataulujen luotettavuutta ja liikenteen täsmällisyyttä. Käytännössä matkatakuu pakottaisi vihdoinkin joukkoliikenteelle liikenne-etuudet myös meillä.

Antero
 
Mutta erityisesti ilta- ja yöliikenteessä matkatakuu olisi loistava. Silloinhan moni linja ajaa melko harvoin.

Täällä Dresdenissä on 1.3.09 lähtien ollut voimassa matkatakuu, johon kuuluu täsmällisyystakuu, jatkoyhteystakuu, puhtaustakuu ja vastaustakuu.

http://www.dvb.de/de/Service/Kundengarantie/

(valitettavasti englanninkielistä versiota ei vielä ole)
 
Rekisteröinti ei minusta ole tarpeen, eikä edes suotavaa liikenteen hidastamista, sillä luvatun palvelun pettäminenhän johtuu ajettavien vuorojen ajovirheistä. Riittää, että tiedossa on, milloin vuoro on ajettu tai onko se jäänyt ajamatta. Pysäkillä turhaan odottava asiakas ei edes voi rekisteröidä odotustaan mihinkään. Jos hän rekisteröi nousun myöhässä ajavaan tai seuraavaan vuoroon, rekisteröinti ei todista sitä, kauanko pysäkillä on seisty.
Minä ajattelin jotain tällaista:
- Jaska asuu Jakomäessä ja käy töissä Hakaniemessä. Työpäivä alkaa 8.00 ja loppuu 16.00.
- Hän päättää kulkea työmatkansa julkisilla ja ostaa tätä varten kausilipun.
- Jaska kirjautuu YTV:n palveluun (esim. pankkitunnuksilla) ja rekisteröi työmatkansa.
- Jos h77:sta jää väliin vuoro, joka olettavasti selviää jostain tiedoista, jolla Jaska menisi töihin, niin hän saa korvauksena esim. lisää aikaa kausikorttiinsa.

Jaskalle on kannuste rekisteröidä matkansa, toisaalta YTV saa tiedot siitä ihmisten todelliset matkat ovat, mikä on taas tuottaa rahanarvoista tietoa liikennesuunnittelulle.
 
Minä ajattelin jotain tällaista:
- Jaska asuu Jakomäessä ja käy töissä Hakaniemessä. Työpäivä alkaa 8.00 ja loppuu 16.00.
- Hän päättää kulkea työmatkansa julkisilla ja ostaa tätä varten kausilipun.
- Jaska kirjautuu YTV:n palveluun (esim. pankkitunnuksilla) ja rekisteröi työmatkansa.
- Jos h77:sta jää väliin vuoro, joka olettavasti selviää jostain tiedoista, jolla Jaska menisi töihin, niin hän saa korvauksena esim. lisää aikaa kausikorttiinsa.

Ja jos menet töihin joka päivä eri aikaan, joudut joka päivä rekisteröimään matkasi?
 
Minä ajattelin jotain tällaista:
- Jaska asuu Jakomäessä ja käy töissä Hakaniemessä. Työpäivä alkaa 8.00 ja loppuu 16.00.
- Hän päättää kulkea työmatkansa julkisilla ja ostaa tätä varten kausilipun.
- Jaska kirjautuu YTV:n palveluun (esim. pankkitunnuksilla) ja rekisteröi työmatkansa.
- Jos h77:sta jää väliin vuoro, joka olettavasti selviää jostain tiedoista, jolla Jaska menisi töihin, niin hän saa korvauksena esim. lisää aikaa kausikorttiinsa.

Jaskalle on kannuste rekisteröidä matkansa, toisaalta YTV saa tiedot siitä ihmisten todelliset matkat ovat, mikä on taas tuottaa rahanarvoista tietoa liikennesuunnittelulle.

Miten se rekisteröiminen tulee kuvaan?

Asia on hyvin helppo toteuttaa: odotat junaa/bussia/what ever joka ei tule: jos odotat kauemmin kuin 20 minuuttia otat taksin.
Lähetät kuitin blanketin kanssa jossa selviää missä ja milloin liikenne petti: HKL laittaa taksirahat tilillesi. Voilá!

Ainakin Tukholmassa se toimii erinomaisesti, olen itse käyttänyt sitä muutaman kerran kun 'tuli talvi' ja yllätti liikenteenhoitajan.
 
Halusin 11.6. Savonkadun pysäkiltä Sörnäisiin. Koska minulla ei ollut aikataulua, tulin pysäkille satunnaisesti 13.33. Lädöt:
Koodi:
[B]13[/B]	09/58	26/50	31/58	55/58	57/50
Harvinaista kyllä, 58 oli kulkenut ajassaan ohi, joten seuraavaa palvelevan poikittaisliikenteen yhteyttä olisi saanut odottaa 22 min. Kävelen Kotkankadun ratikkapysäkille. Ajattelin mennä linjoilla 9 ja 8. Lähdöt Kotkankadulta:
Koodi:
[B]13[/B]	04/9	 14/9     24/9	 33/9     43/9	 52/9
Näin, että 33 lähtevä ratikka ei ollut vielä mennyt (pysäkillä väkeä), 43 ja 52 vuoroja ei kuulunut missään, vastasuuntaan kulki kaksi ysiä. Lopputulos: jatkoin matkaa linjan 50 13.57 Savonkadulta lähteneellä vuorolla (tuli ennen 58:n vuoroa). Kysymys kuuluu, missä on matkatakuu ysin ajamattajääneiden vuorojen osalta?
 
Takaisin
Ylös