
Alunperin kirjoittanut
Mikko Laaksonen
Niin, ja sitten vielä yksi olennainen lisätieto.
Ex-Länsi-Saksan kaupunkien metrot (München, Nürnberg, Berliinin ja Hampurin laajennukset) ja tunneliraitiotiet (Köln-Bonn, Düsseldorf, Stuttgart, Hannover, Bielefeld, Ruhrin alue) puolestaan johtuvat keskeisesti nimenomaan siitä, että 1960-luvun lopulta 1980-luvun alkuun tunnelirakentamiseen sai helposti valtion rahaa, kun taas pintaraitioteiden rakentamiseen ja parantamiseen ei saanut. Tunneliraitioteihin rahaa sai sen takia, että mm. Düsseldorf ja Köln olivat lobanneet sen läpi, että myös niihin sai rahaa eikä vain metroihin. D ja K painostus oli tärkeä syy siihen, miksi Ruhrin alueelle tehtiin Stadtbahnia eikä "täysmetroa" koska haluttiin R "metron" olevan yhteensopiva D ja K tunneliratikan kanssa. Pintaraitioteitä alettiin taas kehittää 1980-luvulla sen jälkeen, kun valtio alkoi antaa rahaa myös niihin, ensimmäisenä kai Freiburgiin 1983.