Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-17/17

Viestiketju: Metroverkostojen rakentaminen

  1. #16

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Cut-and-cover on nykypäivänä nimenomaan kallista, useaan kertaan tällä foorumilla on läpikäyty nimenomaan syvälle kalliion tehtävän metron suhteellista edullisuutta Suomessa.

    Syvälle tehtävässä metrossakin metroaseman sisäänkäyntiosa (lippuhallit, matalan tason alikulut jne) joudutaan tekemään cut-and-cover - tyyppisellä metodilla.
    Niin olen ymmärtänytkin.

    Eikö se ole niin, että kallioon louhitun syvämetron edut tulevat parhaiten esiin kun radan ei ole pakko kulkea tarkkaan kadun alla, vaan se alittaa rakennukset ja muut esteet. Lippuhalli tai laitureille johtavan rullaportaan yläpää voi olla jonkun kauppakeskus-tyyppisen rakennuksen pohjakerroksessa. Cut-and-cover tulee halvimmaksi jossain puistossa, jossa lippuhallia tai alikulkuja ei tarvitse ollenkaan, ja maanpinnan liikennettä ei tarvitse katkaista rakennustöiden ajaksi.

    t. Rainer

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Eikö se ole niin, että kallioon louhitun syvämetron edut tulevat parhaiten esiin kun radan ei ole pakko kulkea tarkkaan kadun alla, vaan se alittaa rakennukset ja muut esteet. Lippuhalli tai laitureille johtavan rullaportaan yläpää voi olla jonkun kauppakeskus-tyyppisen rakennuksen pohjakerroksessa. Cut-and-cover tulee halvimmaksi jossain puistossa, jossa lippuhallia tai alikulkuja ei tarvitse ollenkaan, ja maanpinnan liikennettä ei tarvitse katkaista rakennustöiden ajaksi.
    Halvinta metroaseman rakentaminen on kaikissa olosuhteissa silloin, kun rakennetaan raakamaalle. Kalleinta on aina rakentaa valmiiseen kaupunkiin. Maanalaisten tilojen rakentaminen valmiin rakennuksen alle on kaikkein kalleinta puuhaa.

    Tehtiin sitten kauppakeskuksen yhteyteen tai ei, metroasemasta on aina maksettava. Ei kiinteistöyhtiö rakenna sitä omalla kustannuksellaan kellariinsa. Käytännössä rakennetaan enemmän kuin on minimivarustus, koska vuokrattavien liiketilojen tekeminen on kannattavaa.

    Helsingin halvin metroasema on Kulosaari. En muista mikä sen hinta oli, mutta kaikesta näkee, että se poikkeaa joka suhteessa vaatimattomuudellaan kaikista muista asemista. Se, mikä Kulosaaressa maksaa, on tason vaihto, mikä tekee metroasemasta aina kalliin verrattuna muulle raideliikenteelle kelpaavaan pysäkkiin.

    Antero

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kehäradan rakentaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 25.02.2016, 17:29
  2. Koivusaaren rakentaminen
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 05.02.2015, 10:27
  3. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 12:02
  4. Raitiolinja 9:n rakentaminen
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 262
    Viimeisin viesti: 26.02.2009, 17:25
  5. Oulun matkakeskuksen rakentaminen käynnistyy
    kirjoittanut Epa foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.10.2007, 12:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •