Metroverkostojen rakentaminen

Mikko Laaksonen sanoi:
Cut-and-cover on nykypäivänä nimenomaan kallista, useaan kertaan tällä foorumilla on läpikäyty nimenomaan syvälle kalliion tehtävän metron suhteellista edullisuutta Suomessa.

Syvälle tehtävässä metrossakin metroaseman sisäänkäyntiosa (lippuhallit, matalan tason alikulut jne) joudutaan tekemään cut-and-cover - tyyppisellä metodilla.
Niin olen ymmärtänytkin.

Eikö se ole niin, että kallioon louhitun syvämetron edut tulevat parhaiten esiin kun radan ei ole pakko kulkea tarkkaan kadun alla, vaan se alittaa rakennukset ja muut esteet. Lippuhalli tai laitureille johtavan rullaportaan yläpää voi olla jonkun kauppakeskus-tyyppisen rakennuksen pohjakerroksessa. Cut-and-cover tulee halvimmaksi jossain puistossa, jossa lippuhallia tai alikulkuja ei tarvitse ollenkaan, ja maanpinnan liikennettä ei tarvitse katkaista rakennustöiden ajaksi.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Eikö se ole niin, että kallioon louhitun syvämetron edut tulevat parhaiten esiin kun radan ei ole pakko kulkea tarkkaan kadun alla, vaan se alittaa rakennukset ja muut esteet. Lippuhalli tai laitureille johtavan rullaportaan yläpää voi olla jonkun kauppakeskus-tyyppisen rakennuksen pohjakerroksessa. Cut-and-cover tulee halvimmaksi jossain puistossa, jossa lippuhallia tai alikulkuja ei tarvitse ollenkaan, ja maanpinnan liikennettä ei tarvitse katkaista rakennustöiden ajaksi.
Halvinta metroaseman rakentaminen on kaikissa olosuhteissa silloin, kun rakennetaan raakamaalle. Kalleinta on aina rakentaa valmiiseen kaupunkiin. Maanalaisten tilojen rakentaminen valmiin rakennuksen alle on kaikkein kalleinta puuhaa.

Tehtiin sitten kauppakeskuksen yhteyteen tai ei, metroasemasta on aina maksettava. Ei kiinteistöyhtiö rakenna sitä omalla kustannuksellaan kellariinsa. Käytännössä rakennetaan enemmän kuin on minimivarustus, koska vuokrattavien liiketilojen tekeminen on kannattavaa.

Helsingin halvin metroasema on Kulosaari. En muista mikä sen hinta oli, mutta kaikesta näkee, että se poikkeaa joka suhteessa vaatimattomuudellaan kaikista muista asemista. Se, mikä Kulosaaressa maksaa, on tason vaihto, mikä tekee metroasemasta aina kalliin verrattuna muulle raideliikenteelle kelpaavaan pysäkkiin.

Antero
 
Takaisin
Ylös