Etuajo-oikeus busseille

Liittynyt
15 Elokuu 2008
Viestit
2,275
Viime yönä tuli mieleen.

Busseilla ja raitiovaunuilla on etuajo-oikeus bussipysäkiltä poistuessa, tasavertaisissa ja kärkikolmiolla varustetuissa risteyksissä, jotka eivät ole varustettu liikenneympyrämerkein. Ei koske STOP-merkiein tai liikennevaloin varustettuja risteyksiä.

Edut:
  • Koko Suomen bussiliikenteen luotettavuus ja nopeus (=>kilpailukyky) kasvaa ilman investointeja
  • Liikennevaloetuudet ovat enää tarpeen vain risteyksissä, joissa liikennemäärät ovat erittäin suuret: etuudet ovat nyt ilmaisia hiljaisemmissa risteyksissä. Liikennevaloja voidaan nyt jopa lakkauttaa.
  • Myös muun liikenteen liittyminen sivuteiltä 2-ajorataisille pääteille helpottuu, koska päätien liikenteen tulee väistää sivutieltä tai bussipysäkiltä tulevaa bussia
  • Pikabussit ja pikaraitiotiet vaativat vähemmän investointeja, koska liikennevaloin ei joka risteystä tarvitse varustaa

Haitat:
  • Sääntö on looginen, muttei itsestäänselvä
  • Uuden säännön takia riskit kasvavat ainakin hetkellisesti, kun bussia tulee itsestäänselvästi väistää
  • Henkilöautoliikenteen sujuvuus kärsii
  • Vaarallinen käyttäytyminen liikenteessä (liika tilannenopeus, välinpitämättömyys..) aiheuttaa enemmän vaaratilanteita ja kolareita sivuteiltä tulevien bussien kanssa
  • Vaaralliset risteykset voivat vaatia muutoksia päätien nopeusrajoituksin tai sivutien stop-merkein.

Mikä jäi pohdinnasta pois? Miksi toteuttaa, miksi ei?
 
Mikä jäi pohdinnasta pois? Miksi toteuttaa, miksi ei?

Ehdotusta ei voi toteuttaa, koska mikään ei kerro bussin tapauksessa autoilijalle että tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta voi tulla kulkuneuvo, jota pitääkin väistää. Raitiovaunun tapauksessahan kiskot paljastavat väistämisvelvollisuuden, mutta bussien kohdalla vastaavaa merkkiä ei ole tiessä. Bussien tapauksessa etuajo-oikeus tulee siis aina osoittaa liikennemerkeillä tai liikennevaloilla.
 
Ehdotusta ei voi toteuttaa, koska mikään ei kerro bussin tapauksessa autoilijalle että tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta voi tulla kulkuneuvo, jota pitääkin väistää.

Ei tarvitse kertoa, voidaan olettaa että tämä on mahdollista jokaisessa risteyksessä. Tieliikennelakihan velvoittaa joka tapauksessa lähestymään risteystä varovaisuudella, etuajo-oikeudesta riippumatta.

Mutta vaikehkoksi tämän säännön tekee se, että busseista löytyy paljon rajatapauksia. Autot tietenkin katsastetaan linja-autoiksi, kuorma-autoiksi, henkilöautoiksi, jne, mutta onko auton tyyppi aina muiden liikkujien pääteltävissä? Esim. Jouko-tyyppinen linja-auto ei nopeasti katsottuna eroa tilataksista juuri mitenkään. Tai jos bussilinjalle on korvaavaksi kalustoksi hankittu tilataksi...

Oranssit heijastinteippaukset keulaan niihin busseihin, jotka ovat etuajo-oikeutettuja? Jotain sentapaista pitäisi kehittää että homma toimii. Ja maksaako kaikki tämä vaiva lopulta itseään takaisin? Entäs jos vaan rakennetaan ongelmapaikkoihin etuuden tuottavia valoja?
 
Toteuttamiskelvoton idea, joka vaatisi ensinnäkin lainsäädännön voimakkaan muuttamisen ja toisekseen valtavia katu- ja tieverkon investointeja koko maassa; kaikkialla missä vain linjaliikennettä on.

Ja edelleen jäisi ratkaisematon kysymys: miten kaksi eri suunnista risteykseen saapuvaa, toisensa kohtaavaa linja-autoa sivuuttaisivat toisensa?

Kaupunkiolosuhteissa muutos saattaisi olla jopa fataali. Ei voida missään määrin olettaa, että liikennekulttuuriin, jossa väistämisvelvollisuusmerkkien vaikutus on vahva, syntyisi tilanteita, joissa linja-auto saisi rakenteellisen etuajo-oikeuden. Seuraa kysymys: mikä on linja-auto? Lasketaanko mukaan myös linjaliikennettä harjoittava 1+8 -paikkainen Transporter?

Katujen välityskyky kärsisi, kaikki aika ajamisessa etenkin kaupunkiolosuhteissa kuluisi sen havainnointiin, tuleeko sieltä kolmion takaa nyt kuitenkin joku eteen. Ylipäätään kärsisi koko väistämisvelvollisuusmerkki inflaation, samoin linja-autonkuljettajien "isomman oikeus" vahvistuisi entisestään - allekirjoittaneella on linja-auton ohjaimista käsin vankka oman käden kokemus siitä, miten "isomman oikeudella" toimitaan.

Liikennevaloja ei nytkään rakenneta yksinomaan joukkoliikennettä silmällä pitäen. Niiden tärkein tehtävä edelleen on ohjata risteävää tai kohtaavaa liikennettä mahdollisimman jouhevasti siten, että turvallinen liikkuminen kulkumuodosta riippumatta on mahdollista. Linja-autojen etuajo-oikeus risteyksissä tuskin olisi omiaan poistamaan liikennevaloja. Päinvastoin, onnettomuuslukujen kasvaessa, todennäköisesti linja-autoreittejä alettaisi entisestään varustamaan useammin liikennevaloin (mikä ei Jokeri-tyyppisenä ratkaisuna toki missään tapauksessa olisi huono ajatus).

On kestämätöntä ajatella, että etenkään pk-seutumaisissa olosuhteissa - joskin muuallakaan maassa - liikenteen sujuvuus paranisi moisen etuajo-oikeuden myötä. Tuskin kaukana risteyksestä päätielle kääntymistä jonottava bussi aiheuttaisi päätietä ajavissa ajatuksia, jotka olisivat omiaan päästämään bussia kohti risteystä ja samalla helpottamaan sivutien liikennöintiä. Näitä risteyksiä varten on olemassa mahdollisuus kiertoliittymiin, jolloin eri suunnista toisensa kohtaava liikenne on minimoitu, tai liikennevaloihin. Ja nythän on malliesimerkkinä Hakamäentien tunneli Mannerheimintien ali.

Joukkoliikenteen etuuksia on ehdottomasti kehitettävä, ja pk-seudullahan otettiin nyt osittainen harppaus taaksepäin Helmi-2:n käyttöönoton torppaamisen myötä. On kuitenkin epäilyttävää asettaa fyysisesti erikokoista kumipyöräliikennettä eriarvoiseen asemaan keskenään liikenteessä - etenkin kun tässä tapauksessa mahdollisessa onnettomuustilanteessa se häviävä osapuoli on melkoisessa alakynnessä.

Saatika tuolla mökkiseudulla, missä ajetaan MTo+++ -vuoroja kesäisin: "Eihän sieltä p****le eilenkään maaseurantalon pihatieltä mitään linjuria ollu tulossa!"
 
Viimeksi muokattu:
Entäs jos vaan rakennetaan ongelmapaikkoihin etuuden tuottavia valoja?

Kauko-ohjattava akuilla toimiva liikennevalo, jolla bussikuski voi pysäyttää muun liikenteen ei maksane valtavasti.

Perinteisesti liikennevalot on rakennettu raskaimman jälkeen, mutta kevyempiäkin ratkaisuja on toteutettavissa. Akut ja langaton tiedonsiirto romauttavat pysäyttävien liikennevalojen kustannuksen.
 
Ei tarvitse kertoa, voidaan olettaa että tämä on mahdollista jokaisessa risteyksessä. Tieliikennelakihan velvoittaa joka tapauksessa lähestymään risteystä varovaisuudella, etuajo-oikeudesta riippumatta.

Toki, mutta määrää kuitenkin etuajo-oikeudettoman tienkäyttäjän väistämisvelvolliseksi. Ei voi olla yhtä aikaa etuajo-oikeutetulle tielle pyrkimässä olevia etuajo-oikeutettuja ja etuajo-oikeuttamattomia ajoneuvoja.

Oranssit heijastinteippaukset keulaan niihin busseihin, jotka ovat etuajo-oikeutettuja? Jotain sentapaista pitäisi kehittää että homma toimii. Ja maksaako kaikki tämä vaiva lopulta itseään takaisin? Entäs jos vaan rakennetaan ongelmapaikkoihin etuuden tuottavia valoja?

"Luuleeko herra konstaapeli, että näillä minun vm. 1972 Vogue´n aurinkolaseilla erottaa jotakin oranssia heijastinraitaa tuosta puna-kelta-oranssista keulasta, josta on vielä pakkelilla korjailtu kolhuja?"

"Mikä helekutin teippaas? Ee meeillä savonnsanomissauomitteäeä tuommosta olluna tae lukena."
 
Kyllähän se uuden liikennevälineluokan esitteleminen normaalin liikenteen ja hälytysajoneuvojen välille edellyttää nykyisen lainsäädännön romuttamista ja uudelleen kasaamista nollasta. Tieympäristön investointeja tietenkin tarvitaan aivan rutosti jotta liikennekäyttäytymisen perusoletuksia voidaan lähteä muuttamaan.

Vaikuttaa luonnolliselta, että kahden yhtä lailla etuajo-oikeutetun kulkuvälineen kohdatessa sovelletaan kahden tasa-arvoisen kulkuvälineen sääntöjä. Ilmeisesti siis ei.

Ironia sikseen, on perusteltua tarkentaa "bussin" määritelmä väh. 10m kalustoon, joka on ulkonäöltään täysikokoinen bussi. Linjalla oleminen on säännön kohde, mutta sen soveltaminen on vaivalloista: kaikki riittävän iso kalusto olisi siis otettava mukaan käytöstä riippumatta. Samalla isomman oikeus tässä tapauksessa kirjoittuu lakiin, ja sen soveltamista helpottaa fysiikan lait. Jalankulkijahan on jo etuajo-oikeutettu suojatiellä, tiedä sitten miten yhtäkkinen isomman oikeuden kodifiointi heihin vaikuttaa.

Muuten, olin lukevinani noista Jokeri-valoista sellaista, että kenelläkään ei oikeasti ole velvollisuutta väistää sivutieltä tulevaa bussia, joista valot varoittavat. Bussilla on väistämisvelvollisuus. Toivottavasti näin ei oikeasti ole, vaikka vastuullinen kuljettaja kyllä väistää vastuutonta kaahaajaa.

Katujen välityskyky todellakin heikkenee -- kulkuvälineissä mitattuna. Väitän sitä vastoin välityskyvyn kasvavan, sillä bussissa kulkee järjestään enemmän ihmisiä kuin henkilöautossa. Lisääntyvä varovaisuus risteyksissä yllättävien bussien varalta on hyvä asia, turvallisuus sivutieltä tuleville autoille ja jalankulkijoillekin kasvaa: nopeus ei ole koko totuus. Vihamieliset ja välinpitämättömät autoilijat ovat ongelma itsessään, oli sivuteiltä tulevia busseja väistettävänä tai ei.

Liikennevalojen tarpeen vähenemisen perustelin itselleni sillä, että tilannenopeudet risteyksissä saattavat pudota merkittävästi, koska fyysisesti suuremman kulkuneuvon väistäminen ja jopa siihen varautuminen on helppo perustella. Pienemmissä nopeuksissa liittyminen muuhun liikenteeseen ja ajojärjestyksen neuvottelu on helpompaa ja turvallisempaa, jolloin liikennevalojen tarvekin pienenee.

Suurin ongelma ajatuksen toteuttamisessa on mielestäni nimenomaan vallalla oleva oletus autoilijan vastuuttomuudesta (=> turvallisuusargumentit) ja henkilöauton suhteellisesta etuoikeudesta verrattuna joukkoliikenteeseen (=> sujuvuusargumentit): yksi kulkuneuvo on yksi kulkuneuvo, kuljetti se yhtä tai sataa ihmistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Juu, lisää hyviä ideoita. Nykyset apinakuskit sitten ihan tahalteenkin ajelis muitten päälle ton säännön takia. Varmaan tunkisivat kuorma-autojen ja yhdistelmienkin päälle. Ei tollasia tyhmiä ehdotuksia.
 
Muuten, olin lukevinani noista Jokeri-valoista sellaista, että kenelläkään ei oikeasti ole velvollisuutta väistää sivutieltä tulevaa bussia, joista valot varoittavat. Bussilla on väistämisvelvollisuus. Toivottavasti näin ei oikeasti ole, vaikka vastuullinen kuljettaja kyllä väistää vastuutonta kaahaajaa.
Taisin olla minä joka noista kirjoitin, joten täsmennänpä hieman.

Jokerivalot näyttävät siis bussin lähestyessä vilkkuvaa punaista risteävälle liikenteelle, joka on kyllä velvoite pysähtyä. Eri asia on, että noissa paikoissa, joissa Jokeri-valoja on, bussi tulee aina väistämisvelvollisena ja muu liikenne ei siis itseasiassa väistä bussia, vaan noudattaa liikennevaloja. Eli vaikkapa Ilkantien kiertoliittymässä on aivan normaalit kärkikolmiot, joka suuntaan ja myös Jokeri-bussille. Bussin tulee väistää ko. liikenneympyrän muuta liikennettä aivan normaalisti, eivätkä Jokerivalot ole siis tarkoitettu ko. busseille vaan risteävälle liikenteelle. Myös Oulunkylän asemalle käännyttäessä Jokeribussi on aina väistamisvelvollinen vastaantulijoita kohtaan, siellähan toki Jokerivalo näyttää punaista heille, mutta aina on niitä, jotka "eivät huomaa". Aivan sama tilanne Viikissä ja kaikkialla muualla, missä noita Jokerivaloja on. Jokeri-bussi on auto, jolla ei ole mitään etuoikeuksia muuhun liikenteeseen nähden, lukuunottamatta jotain poikkeuksia bussien kohdalla.

Jos Jokeria ajaisi raitiovaunu olisi tilanne aivan toinen.

Olen aivan samaa mieltä mm. nimimerkki a__m:n kanssa siitä, että idea bussien etuajo-oikeudesta raitiovaunun tavoin on aikalailla toteuttamiskelvoton ja suorastaan vaarallinen. Tämä on mielipiteeni bussiammattilaisena.

Valvotut, järkevästi toteutetut bussikaistat ja erilaiset liikennevaloetuudet ovat paras ja samalla myös turvallinen tapa sujuvoittaa busseilla suoritettavaa joukkoliikennettä. Toki voisi olla niin, että tuollaisilla "bussiväylillä" bussinkuljettaja voisi saada jonkinlaisen tiedon etuudensa toteutumisesta (toki nykyaankin on vilkku-ledi). Tälloin hänen ei tarvitsisi jarruttaa esim. liikennevaloihin vaan hän olisi tietoinen etuudestaan. Tämä voisi taas olla ristiriidassa nykyisenkaltaisen liikennelainsäädannön kanssa ja voisi aiheuttaa vaaratilanteita vaikkapa kevyen liikenteen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa luonnolliselta, että kahden yhtä lailla etuajo-oikeutetun kulkuvälineen kohdatessa sovelletaan kahden tasa-arvoisen kulkuvälineen sääntöjä. Ilmeisesti siis ei.

Ei ole raitiovaunuillekaan mitään ongelmaa tullut tästä. Kaksi raitiovaunua ovat toisiinsa nähden tasa-arvoisia. Lisäksi ammattikuskit useammin kuin muut luopuvat vuorostaan toisen ammattilaisen eduksi, jotta tilanne menee kokonaisuutena sujuvimmin, eli senkin takia kysymys on lähes merkityksetön.

Bussien etuajo-oikeus on toteutettavissa mielestäni riittävästi sivistyspohjalta, eli ilman lain määräystä, vaan perustuen kaikkien yhteiseen etuun ja vapaaehtoisuuteen. Kyllähän bussit ihan selvää isomman etua nauttivat tälläkin hetkellä, aika paljon vaan joutuu bussikuski vielä raivaamaan tilaa itselleen rohkealla ajamisella. Parempaan on mahdollisuuksia ilman mitään lainmuutoksia.
 
Viimeksi muokattu:
Busseilla ja raitiovaunuilla on etuajo-oikeus bussipysäkiltä poistuessa, tasavertaisissa ja kärkikolmiolla varustetuissa risteyksissä, jotka eivät ole varustettu liikenneympyrämerkein. Ei koske STOP-merkiein tai liikennevaloin varustettuja risteyksiä.
Korostan vielä, että itse bussinkuljettajana en haluaisi tuollaisia etuuksia; kuullostaa aika todelliselta kuolemanpeliltä. Liikenneturvallisuus menee mielestäni kaikkien muiden liikenneasioiden, kuten myös joukkoliikenteen sujuvuden, edelle.
 
Bussien etuajo-oikeus on toteutettavissa mielestäni riittävästi sivistyspohjalta, eli ilman lain määräystä, vaan perustuen kaikkien yhteiseen etuun ja vapaaehtoisuuteen. Kyllähän bussit ihan selvää isomman etua nauttivat tälläkin hetkellä, aika paljon vaan joutuu bussikuski vielä raivaamaan tilaa itselleen rohkealla ajamisella. Parempaan on mahdollisuuksia ilman mitään lainmuutoksia.
Yhteispeli on avainsana, ei etuajo-oikeus. Itse en näe mitään epäkohtia nykyisessä tieliikennelaissa busseja kohtaan ja väistamisvelvollisuus asianmukaisesti vilkulla näyttävää, pysäkiltä lähtevää bussia kohtaan (max. 60km/h) on minusta aivan riittävä etu nykyään. Mutta tämäkään ei ole etuajo-oikeus, vaan bussikuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta ko. tilanteessa, mikä on mielestäni aivan oikein. Bussinkuljettajalla on melkoinen vastuu ja sen pitää myös tuntua kuljettajassa.
 
Yhteispeli on avainsana, ei etuajo-oikeus.

Ihan hyvin kiteytetty.

Mutta tämäkään ei ole etuajo-oikeus, vaan bussikuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta ko. tilanteessa, mikä on mielestäni aivan oikein. Bussinkuljettajalla on melkoinen vastuu ja sen pitää myös tuntua kuljettajassa.

Mennään jo detaljeihin, mutta tuolla etuajo-oikeuden määritelmällä ei risteysajossakaan sitten ole kenelläkään etuajo-oikeutta, koska:

Tieliikennelaki 14 § sanoi:
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Joka tapauksessa bussin (ja raitiovaunun) asemaa tultaessa ns. Jokeri-valojen takaa väistämisvelvollisesta suunnasta tuli kyllä parantaa niin, että vaunulle annetaan varoituslaitteen toimiessa nuolivalo. Siinä saadaan sitten lopullisesti vastuu väistämisestä risteävälle liikenteelle, kunhan vaunun kuljettaja ei kaahaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Toisaalta liikenneturvallisuus ei ole täysin absoluuttista. Se lähtee liikenteessä olijoista. Shared Space-konsepti tekee myös liikenteestä vaarallisempaa, koska turvallisuussäännöt poistetaan ja ympäristön vihjeet muuttuvat siinä erittäin vaikeaselkoisiksi. Tuloksena turvallinen ja sujuva katuympäristö. Myös bussien oikeuksien laajentaminen ilmeisen vaaralliselle alueelle tekee liikenteestä vaikeaselkoisempaa, siten myös vaarallisempaa. Mutta turvallisuus lähtee liikenteessä olijoista: vaarallisiin tilanteisiin, etenkin yleisesti tavattaviin kuten busseihin kolmion takana, on varauduttava. Tänään Vanhalla Lahdentiellä Keravan tietämillä moottoripyöräilijä ajoi kolmion takaa tulleen auton kylkeen: ei ilmeisesti ehtinyt edes jarruttaa. Tuokin onnettomuus olisi voinut hyvin jäädä tapahtumatta, jos kolmion takana olisi yleinen uhka, johon hän olisi osannut varautua. Tuskin kukaan itseään tahallaan vie vaaraan, hyvällä tiedotuksella muutoksen alkuajatkin voivat toimia esimerkillisesti.

vristolla on kuten yleensä hyviä pointteja. Tuskin tuota yllämainittua ehdotusta kannattaa tuollaisenaan kirjata lakiin, mutta parannusta on silti tavoiteltavissa. Sivistysperustainen toteutus on toki hatunnoston arvoinen, mutta kovin pitkällisen työn takana: kuka vapaaehtoisesti luopuu tottumuksistaan ja vieläpä niin, että oma kiire on sitten vähemmän tärkeää kuin muiden?

Tekniset keinot, joita on myös tuotu esiin, ratkaisevat samoja ongelmia (sujuvuus ja luotettavuus), mutta vaativat lievimmillään erillisiä investointeja ja pahimmillaan laajojen järjestelmien toteutusta ja yhteistyötä. Niille on paikkansa maailmassa, ne eivät korvaa yleissääntöjen muutoksia eikä toisin päin, mutta erityisesti niiden toteutus on kovin hidasta: jo Helsingin naapurissa Vantaalla ei ole tietojeni mukaan mitään bussien liikennevaloetuuksia ja Espoossakin lähinnä Jokerilla. Niillä ei helpoteta koko Suomen liikennettä, vaan lähinnä Helsingin herrojen lelujen liikkumista.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös