Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/32

Viestiketju: Etuajo-oikeus busseille

  1. #16
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Niille on paikkansa maailmassa, ne eivät korvaa yleissääntöjen muutoksia eikä toisin päin, mutta erityisesti niiden toteutus on kovin hidasta: jo Helsingin naapurissa Vantaalla ei ole tietojeni mukaan mitään bussien liikennevaloetuuksia ja Espoossakin lähinnä Jokerilla. Niillä ei helpoteta koko Suomen liikennettä, vaan lähinnä Helsingin herrojen lelujen liikkumista.
    Väärin. Vantaa on täynnä mekaanisia liikennevaloetuuksia, ei ainoastaan reitillä Tikkurilan asemalta pohjoiseen liikuntapuiston ohi kohti Ruskeasantaa, vaan myös Myyrmäen ja Martinlaakson keskustoissa ja näiden läheisyydessä. Tätä perinteistä pitkäsilmukkailmaisinmallia. Ja hyvin toimivat - useimmiten!

  2. #17
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    Väärin. Vantaa on täynnä mekaanisia liikennevaloetuuksia, ei ainoastaan reitillä Tikkurilan asemalta pohjoiseen liikuntapuiston ohi kohti Ruskeasantaa, vaan myös Myyrmäen ja Martinlaakson keskustoissa ja näiden läheisyydessä. Tätä perinteistä pitkäsilmukkailmaisinmallia. Ja hyvin toimivat - useimmiten!
    Samaten Espoossa on noita runsaasti.

    Espoossa on myös hyvin toteutettuja bussikaistajärjestelyjä mm. Merituulentiella, jossa bussien kaista on eräässä risteyksessä erotettu muusta liikenteestä liikennejakajalla ja ohittaa ko. risteyksen liikennevalot täysin. Tämä on mielestäni bussien etuuksia parhaimmillaan, kun voi ajaa pysähtyneen autojonon ohi ja vaikutelma joukkoliikenteen sujuvuudesta on tehokas. Ei tarvita edes mitään telematikkaa, vaan pelkkää asfalttia liikenteenjakajaan, ilman mitaan elektroniikkaa. Lisää tällaisia meille busseille, kiitos .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #18
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Joka tapauksessa bussin (ja raitiovaunun) asemaa tultaessa ns. Jokeri-valojen takaa väistämisvelvollisesta suunnasta tuli kyllä parantaa niin, että vaunulle annetaan varoituslaitteen toimiessa nuolivalo. Siinä saadaan sitten lopullisesti vastuu väistämisestä risteävälle liikenteelle, kunhan vaunun kuljettaja ei kaahaa.
    Taitaa kevytliikenne olla se avainsana tässäkin ja useinhan Jokeri-väylälläkin on asetettu kärkikolmiot juurikin pyöräilyväylien eteen. Esimerkiksi Maaherrantien ja Hernepellontien risteyksessä Jokeria risteävälle liikenteelle on kyllä Jokeri-valot, mutta Jokeri-bussi tulee tilanteeseen kärkikolmion takaa, jossa on vielä kevyenliikenteenväylän lisämerkki. Jos etuajo-oikeus tällaisessa paikassa haluttaisiin turvallisesti toteutaa, niin paikalla pitäisi olla tasoristeys puomeineen kaikkineen. Muuten menee mm. polkupyoriä rikki omistajineen.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #19
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Sivistysperustainen toteutus on toki hatunnoston arvoinen, mutta kovin pitkällisen työn takana: kuka vapaaehtoisesti luopuu tottumuksistaan ja vieläpä niin, että oma kiire on sitten vähemmän tärkeää kuin muiden?
    Tarkoitatko nyt, että joku alkaisikin vaikkapa väistää kärkikolmion takaa tulevia busseja ja tehdä tilaa niille?
    Mielestäni liikenteessä on tärkeää, että kaikkien voi olettaa toimivan suurinpiirtein samalla tavoin kussakin tilanteessa, jolloin ei tule niin suuria yllätyksiä. Ja se saadaan aikaan liikennesäännoillä. Esimerkiksi kärkikolmio ja väistämisvelvollisuus on tärkeää olla sama kaikille. Muuten liikutaan taas sillä alueella, jonka seurauksena voi olla ruuhkaa ruumishuoneella.

    Annan tästä vielä konkreettisen esimerkin:

    Länsiväylällähän on runsaasti erillisiä bussikaistoja ja Westendinaseman jälkeen (Helsinkiin päin) bussi lähtee Etelätuulentietä ja tulee Westedintien liittymään, josta matka jatkuu rampin kautta takaisin Länsiväylälle. Ko. risteyksessä Westedintietä länteen ajava liikenne on kärkikolmiolla osoitettu väistämisvelolliseksi samannimisen tien kanssa joka tulee Tapiolan suunnalta. Tässä risteyksessä Länsiväylän suuntaan kulkeville busseille on ilmeisesti annettu runsaasti tilaa mennä ensin (vaikka ovat siis väistämisvelvollisia) ja se on nykyään johtanut tilanteeseen, että monet bussinkuljettajat tuntuvat olettavan automaattisesti Tapiolan suunnalta tulevien bussien ja muun liikenteen antavan heille tietä. Yhteenajot ovat olleet todella lähellä, kun Tapiolan suunnalta tuleekin bussi, jonka kuljettaja noudattaa liikennesääntojä. Tilannetta pahentaa vielä se, että paikalla on 50km/h:n nopeusrajoitus (osoitetty taajama-liikennemerkillä), jota eivät edes ammattikuljettajat monesti noudata; 80km/h alkaa vasta risteyksen jälkeen Länsiväylälle laskevassa rampissa.

    Linkki kartaan, jossa ko. risteys
    Viimeisin muokkaaja vristo; 08.06.2009 kello 05:31. Syy: kappaleen lisäys
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #20

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Tekniset keinot, joita on myös tuotu esiin, ratkaisevat samoja ongelmia (sujuvuus ja luotettavuus), -- mutta erityisesti niiden toteutus on kovin hidasta: jo Helsingin naapurissa Vantaalla ei ole tietojeni mukaan mitään bussien liikennevaloetuuksia ja Espoossakin lähinnä Jokerilla. Niillä ei helpoteta koko Suomen liikennettä, vaan lähinnä Helsingin herrojen lelujen liikkumista.
    Kannattaa huomioida kaksi painavaa seikkaa:

    1) Pahimmat ongelmat bussiliikenteen sujuvuuden kanssa ovat suurimmissa kaupungeissa, ja näissäkin kaupungeissa enimmäkseen liikenne kuitenkin sujuu. Korjaustoimet, jotka kohdistuvat koko maahan, voivat olla ylimitoitettuja.

    2) Se, ettei haluta rakentaa teknisiä ratkaisuja nopeasti, ei ole argumentti suuntaan eikä toiseen. Parissa vuodessa voidaan helposti rakentaa kaupunki täyteen jokerivaloja ja nollaviive-etuuksia, jos halutaan.

    3) Lainmuutoksen säätäminen on vielä nopeahko juttu, puolisen vuotta(?), mutta miten kauan joudutaan odottamaan, että laki toimii arkitodellisuudessa? Vuosia, ellei jopa ikuisuus.

  6. #21

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti

    Länsiväylällähän on runsaasti erillisiä bussikaistoja ja Westendinaseman jälkeen (Helsinkiin päin) bussi lähtee Etelätuulentietä ja tulee Westedintien liittymään, josta matka jatkuu rampin kautta takaisin Länsiväylälle. Ko. risteyksessä Westedintietä länteen ajava liikenne on kärkikolmiolla osoitettu väistämisvelolliseksi samannimisen tien kanssa joka tulee Tapiolan suunnalta.
    Linkki kartaan, jossa ko. risteys
    Luulen tietäväni paikan. Westendinasemalta tuleva ja suoraan kolmion takaa bussikaistaa jatkava liikenne ajaa normaalien kääntymissääntöjen mukaan suoraan oikelta kaistalta oikealle kaistalle. Tapiolan suunnasta tulevat autot kääntyvät vasemmalle ja menevät etuajo-oikeudesta huolimatta käännyttyään vasemmalle kaistalle. Westendinaseman suunnasta vasenta (ei jl-) kaistaa tuleva toki menee risteyksen jälkeenkin vasempaan reunaan ja väistää vasemmalta tulevia kuten kolmio osoittaa.

    Tuossa paikassa on risteyksen jälkeen tarpeeksi tilaa vaihdella kaistoja, joten kenelläkään ei ole syytä ns. poikkeuskäännökseen ja kääntyä suoraan väärälle kaistalle. Niinpä Westendinasemalta tuleva bussi voi mukavasti jatkaa suoraan kolmiosta juurikaan välittämättä. Kaistahan on joka tapauksessa vapaa. Toki vasemmalta tulevaa isoa autoa pitää väistää, koska sellainen ei mahdu suoraan vasemmalle kaistalle vaan keula kiertää sen toisen kaistan kautta.

    Tuolla sopisi olla kapea liikenteenjakaja erottamassa suoraan jatkuvan bussikaistan muusta liikenteestä. Nuo jakajat helpottaisivat menoa monessa muussakin paikassa muittenkin kuin bussien osalta. Kaistat saataisiin täyteen käyttöön kun kaksikaistaiselle tielle voisi kääntyä samaan aikaan kun toista kaistaa ajaa auto. Talvikunnossapito vaan sitten pitäisi suorittaa jakajan molemmilla puolilla.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Tuossa paikassa on risteyksen jälkeen tarpeeksi tilaa vaihdella kaistoja, joten kenelläkään ei ole syytä ns. poikkeuskäännökseen ja kääntyä suoraan väärälle kaistalle. Niinpä Westendinasemalta tuleva bussi voi mukavasti jatkaa suoraan kolmiosta juurikaan välittämättä. Kaistahan on joka tapauksessa vapaa. Toki vasemmalta tulevaa isoa autoa pitää väistää, koska sellainen ei mahdu suoraan vasemmalle kaistalle vaan keula kiertää sen toisen kaistan kautta.
    Joo, ongelmana ei ole ollut varsinaisesti muu liikenne, vaan lähinnä bussien ja niiden kuljettajien koordinaatio ja yhteispeli. Minusta pitää ainakin huomioida toinen lähestyvä bussi ja odottaa antaako se mahdollisesti tietä, eika vain hurauttaa risteyksen läpi mitään katselematta ympärilleen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Tuolla sopisi olla kapea liikenteenjakaja erottamassa suoraan jatkuvan bussikaistan muusta liikenteestä.
    Erittäin hyvä idea.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #23
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jokerivalot näyttävät siis bussin lähestyessä vilkkuvaa punaista risteävälle liikenteelle, joka on kyllä velvoite pysähtyä. Eri asia on, että noissa paikoissa, joissa Jokeri-valoja on, bussi tulee aina väistämisvelvollisena ja muu liikenne ei siis itseasiassa väistä bussia, vaan noudattaa liikennevaloja. Eli vaikkapa Ilkantien kiertoliittymässä on aivan normaalit kärkikolmiot, joka suuntaan ja myös Jokeri-bussille. Bussin tulee väistää ko. liikenneympyrän muuta liikennettä aivan normaalisti, eivätkä Jokerivalot ole siis tarkoitettu ko. busseille vaan risteävälle liikenteelle. Myös Oulunkylän asemalle käännyttäessä Jokeribussi on aina väistamisvelvollinen vastaantulijoita kohtaan, siellähan toki Jokerivalo näyttää punaista heille, mutta aina on niitä, jotka "eivät huomaa". Aivan sama tilanne Viikissä ja kaikkialla muualla, missä noita Jokerivaloja on. Jokeri-bussi on auto, jolla ei ole mitään etuoikeuksia muuhun liikenteeseen nähden, lukuunottamatta jotain poikkeuksia bussien kohdalla.
    Kyllä valo-ohjauksen pitäisi olla ensisijainen liikennesääntö. Ongelma näissä jokerivaloissa on se, ettei niissä useimmiten ole ilmaisinta bussille, joka kertoo niiden olevan toiminnassa. Esimerkiksi tuossa Ilkantien liikenneympyrässä jokerivalot eivät ole olleet käytössä moniin kuukausiin. Mariankadun ja Aleksin risteyksessä olevissa ratikkavaloissa tällainen ilmaisin on, mikä toisaalta saattaa lisätä vaaratilanteita ratikkakuskien pistäessä lisää virtaa risteystä lähestyessä tietäen valojen palavan. Raitioliikenteessä on tapahtunut useampikin kolari jokerivaloristeyksissä, joissa ratikka tulee kolmion takaa (esim. Pursimiehenkatu-Telakkakatu), mutta poliisitutkimuksissa on todettu valo-ohjauksen kumoavan liikennemerkein säädetyn väistämisvelvollisuuden. Tulos: autoilija syyllinen.

  9. #24
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Etuajo-oikeus busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Esimerkiksi tuossa Ilkantien liikenneympyrässä jokerivalot eivät ole olleet käytössä moniin kuukausiin. Mariankadun ja Aleksin risteyksessä olevissa ratikkavaloissa tällainen ilmaisin on, mikä toisaalta saattaa lisätä vaaratilanteita ratikkakuskien pistäessä lisää virtaa risteystä lähestyessä tietäen valojen palavan.
    Samanlainen "majakka" löytyy myös Länsi-Pasilasta, mutta se ei ole toiminut aikoihin.
    "Juna toisi huumeet."

  10. #25
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SamiK Näytä viesti
    1.10:

    HelB 1334 kolaroi auton kanssa iltapäivällä, henkilöauton kuski puhui kännykkään samalla.
    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/pus...viesti/128438/
    Kuva isompana: http://s.omakaupunki.hs.fi/shorts/im...8438_image.jpg
    Olisikohan tuossa nyt tapaus, jossa auto ajaa vasten vilkkupunaista? Jospa saataisiin oikeuskäytäntöä siitä, mitkä bussin/ratikan oikeudet tällaisessa tapauksessa ovat. Joku joskus sanoi, että vaikka vilkkupunainen määrää auton pysähtymään, se ei silti antaisi varsinaisesti ajolupaa bussille/ratikalle, koska sille ei pala vihreä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.10.2013 kello 21:13. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #26
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jospa saataisiin oikeuskäytäntöä siitä, mitkä bussin/ratikan oikeudet tällaisessa tapauksessa ovat. Joku joskus sanoi, että vaikka vilkkupunainen määrää auton pysähtymään, se ei silti antaisi varsinaisesti ajolupaa bussille/ratikalle, koska sille ei pala vihreä.
    Muistaakseni asiasta on jo oikeuskäytäntöä, joka menee juuri noin kuin olet kuullut. Jos bussi/ratikka tulee kolmion takaa, on se väistämisvelvollinen auton vilkkupunaisesta huolimatta.

  12. #27
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Muistaakseni asiasta on jo oikeuskäytäntöä, joka menee juuri noin kuin olet kuullut. Jos bussi/ratikka tulee kolmion takaa, on se väistämisvelvollinen auton vilkkupunaisesta huolimatta.
    Eli vilkkupunainen ei tarkoita yhtään mitään.
    "Juna toisi huumeet."

  13. #28

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    253

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Eli vilkkupunainen ei tarkoita yhtään mitään.
    Jebulis. HELB:in pitäisi varmaan ohjeistaa kuljettajiaan, että ei nyt ajella sentään kolmion takaa päin henkilöautoja. Itse olen ajanut tuosta lukemattomia kertoja linja-autolla, ja kyllä sen jo näkee kohtuullisen kaukaa aikooko henkilöauto pysähtyä vai ei. Jokeri-valot eivät poista bussinkuljettajan väistämisvelvollisuutta, ja varsinkin Viikin biokeskuksen suunnasta ajaessa saa olla todella tarkka, pysähtyykö oikealta Pihlajamäentietä pitkin saapuva hankalasti nähtävissä oleva auto punaisiin - joihin sen ei siis tarvitse pysähtyä. Liikennesuunnittelun hienouksia.

  14. #29
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    pysähtyykö oikealta Pihlajamäentietä pitkin saapuva hankalasti nähtävissä oleva auto punaisiin - joihin sen ei siis tarvitse pysähtyä.
    Siis kyllä kai se auto on silti velvollinen pysähtymään vilkkupunaisiin, vaikka bussi onkin väistämisvelvollinen. Onhan tuo mahdollisimman sekava ja hankala tilanne. Mitehän tuossa Kuukankon mainitsemassa oikeuskäsittelyssä kävi, oli kai myös se vilkkupunaisen takaa tullut syyllinen?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #30
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Siis kyllä kai se auto on silti velvollinen pysähtymään vilkkupunaisiin, vaikka bussi onkin väistämisvelvollinen. Onhan tuo mahdollisimman sekava ja hankala tilanne. Mitehän tuossa Kuukankon mainitsemassa oikeuskäsittelyssä kävi, oli kai myös se vilkkupunaisen takaa tullut syyllinen?
    Ei nuo vilkkupunaiset velvoita, ne vain varoittavat. Ihmiset suuremmaksi osaksi ovat kuitenkin ymmärtäneet valojen tarkoittavan väistämisvelvollisuutta
    Muistan myös, että minulle painotettiin urani ja Jokeri-urani alussa, että valot eivät anna minulle etuajo-oikeutta, vaan olen edelleen väistämisvelvollinen.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin busseille 15 ja 15V aikataulumuutoksia 18.10.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.10.2010, 12:30
  2. HSL: Helsingin busseille reittimuutoksia 3.5.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2010, 13:00
  3. HSL: Busseille muutoksia Kampissa 3.5.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2010, 11:20
  4. HKL: Kampin busseille reitti- ja pysäkkimuutoksia 10.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.08.2008, 15:40
  5. Jäähyväiset autoille ja busseille?
    kirjoittanut Piirka foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 01.01.2006, 22:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •