Raideyhteys Porvooseen

Metrokäytävässä Kalasatamasta itäänpäin näyttäisi olevan hyvin tilaa ainakin yhdelle lisäraideparille. Kalasatamasta (tai Kulosaaren länsipäästä, jos ei haluta heti alkuun kallista siltaa) lisäraide mahtuu hyvin nykyisten kiskojen ja Itäväylän väliin Herttoniemeen asti. Tämän jälkeen voikin siirtyä Itäväylän kaistojen väliselle viheralueelle lyhyellä tunnelinpätkällä, josta taas ennen Itäkeskusta nykyisen metroradan yhteyteen.

Itäväylän kaistojen välissä kulkee 110 kV:n suurjännitelinja Herttoniemen ja Roihupellon välillä, joten ihan noin vaan sinne ei varmastikaan voisi rataa rakentaa.
 
Suurjännitelinja voidaan siirtää erikoisrakenteisten ohutjalkaisten kannattimien päälle. Tai kaivaa HVDC-kaapelipariksi maan alle. Se ei kilpaile maanpintaa pitkin menevän liikenneväylän kanssa maa-alasta, koska vaihtoehtoratkaisut eivät ole suurudeltaan väylän rakennuskustannuksia mitoittavia.
 
Suurjännitelinja voidaan siirtää erikoisrakenteisten ohutjalkaisten kannattimien päälle. Tai kaivaa HVDC-kaapelipariksi maan alle. Se ei kilpaile maanpintaa pitkin menevän liikenneväylän kanssa maa-alasta, koska vaihtoehtoratkaisut eivät ole suurudeltaan väylän rakennuskustannuksia mitoittavia.

110 kV suurjännitelinja indusoi kiskoihin ja muuhun metalliseen senverta sähköä että ei kyllä rataa sekä virtakiskoa/ajolankaa voi samansuuntaisesti linjan alapuolelle rakentaa. HVDC:n käyttö taas on jumalattoman kallista sen vaatimien tasasuuntausasemien takia. Halvemmalla pääsee kun sen kaapelin laittaa ihan tavalliseen suurjännitemaakaapeliin, eikä ole edes mahdottoman kallista 110 kV:lla. ;)
 
110 kV suurjännitelinja indusoi kiskoihin ja muuhun metalliseen senverta sähköä että ei kyllä rataa sekä virtakiskoa/ajolankaa voi samansuuntaisesti linjan alapuolelle rakentaa.

Maailmalla sähkö ilmeisesti käyttäytyy eri tavalla:

http://www.lightrailnow.org/images0...t-stn-power-lines-20040628x_Peter-Ehrlich.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1281/4611931892_bf3fb635ff.jpg

En tähän "hätään" löytänyt parempia kuvia, mutta Japanissa olen omin silmin nähnyt vastaavaa. Siellä voimalinjojen linjaaminen rautateiden kanssa samaan linjaan oli hyvinkin yleistä, monesti muualla ei ole tilaakaan. Maakaapelit kun eivät ole seismisessä Japanissa vaihtoehto.
 
Yhteisellä osuudella metron kanssa Porvoon junat käyttävät sivukiskovirroitusta, omalla osuudellaan ajolankaa. Junissa on kuski, mutta lähestyessään yhteistä osuutta metron kanssa automaatti ottaa junan haltuunsa. Automaatti priorisoi Porvoon junat ja säätää metrot sen mukaan. Junissa on ohjaamot molemmissa päissä.
Tällainen tapa lienee melko yleinen euroopan suurkaupungeissa, jossa esikaupunkijunat kulkevat keskustan alueella tunnelissa. Viimeisin esimerkki tuli vastaan Lontoossa, jossa tuli kuljettua tällaisilla. Esimerkin tapauksessa junat ottivat virtaa kiskosta välillä Moorgate - Drayton Park. Muuten sitten käytössä oli ilmajohto. Drayton Parkin asemalla sitten piti aina vaihtaa virtalähdettä, eli joka kerta juna piti "sammuttaa" ja "käynnistää" uudelleen. Miksipä siis ei toimisi Porvoota ajatellen?

Edit: Ja tarkemmin ajatellen Porvoota varten ei tarvitsisi välttämättä saada edes mitään lisäraiteita metrokäytävään. Yksinkertaisin tapa olisi jatkaa joitakin Mellunmäkeen päättyviä junia Porvooseen. Ei ajoaika mitenkään kohtuuttomaksi menisi vaikka keskustan ja Mellunmäen välillä menisikin se reilu 20 minuuttia. Pärjäisi bussin vauhtiin silti. Mutta miten sitten olisi kaluston ja operaattorin laita? Porvoo kun ei ole HSL-aluetta.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, nostan hattua kouvon idealle.
Samoin!
Ainoana erona kouvon ideaan pitäisin keskustan. Jos tarkoituksena on tehdä junalinjaus, niin keskustassa juna kulkisi mieluummin Pisaraa (olettaen sen hyväksyttävän),
jossa olisi nyky-Flirtin pituiset laiturit. Kun ei tarvitsisi pysähtyä yhdelläkään samalla laiturilla kuin metrot, niin voidaan myös ajaa pitkillä ja erikorkuisilla Flirteillä,
ja silloin taasen 20 minuutin vuoroväli riittäisi. 20 min väli mahdollistaa myös sen, että rata toteutetaan myös IK:sta eteenpäin yksirataisena, lukuunottamatta asemia.
Oikeastaan radan vuoroväli voisi olla 15 minuuttiakin jos ajettaisiin Hakiksesta IK:seen lujaa (120 km/h keskinopeudella). Onnistuisiko jos ajettaisiin väli sataakuuttakymppiä?;)
 
Esimerkin tapauksessa junat ottivat virtaa kiskosta välillä Moorgate - Drayton Park. Muuten sitten käytössä oli ilmajohto. Drayton Parkin asemalla sitten piti aina vaihtaa virtalähdettä, eli joka kerta juna piti "sammuttaa" ja "käynnistää" uudelleen. Miksipä siis ei toimisi Porvoota ajatellen?

Edit: Ja tarkemmin ajatellen Porvoota varten ei tarvitsisi välttämättä saada edes mitään lisäraiteita metrokäytävään. Yksinkertaisin tapa olisi jatkaa joitakin Mellunmäkeen päättyviä junia Porvooseen. Ei ajoaika mitenkään kohtuuttomaksi menisi vaikka keskustan ja Mellunmäen välillä menisikin se reilu 20 minuuttia. Pärjäisi bussin vauhtiin silti. Mutta miten sitten olisi kaluston ja operaattorin laita? Porvoo kun ei ole HSL-aluetta.

Tällainen kahdesta eri virtalähteestä sähkön ottava juna olisi tietenkin varteenotettavin ratkaisu jos se metro kuitenkin ennemmin tai myöhemin rakennetaan Östersundomiin. Siihen Porvoon radan rakentamisen tulee kuitenkin menemään niin kauan aikaa että Porvookin ehtii liittyä HSL:ään siihen mennessä, jos se on kynnys.

Mutta jos esim valtio näkee Heli-radan tärkeäksi lähivuosina niin se tietenkin olisi ensisijainen ratkaisu, vaikka se rakennettaisiin aluksi vain Porvooseen.

t. Rainer
 
Yksinkertaisin tapa olisi jatkaa joitakin Mellunmäkeen päättyviä junia Porvooseen. Ei ajoaika mitenkään kohtuuttomaksi menisi vaikka keskustan ja Mellunmäen välillä menisikin se reilu 20 minuuttia. Pärjäisi bussin vauhtiin silti.
Tarkoitatko nykymetron jatketta ilman asemanohituksia? Ei pärjäisi bussille, esimerkkejä:
Matka:_________________Bussilla:______Metrolla:
Porvoo-Sörnäinen________45-50 min_____65 min
Porvoo-Kamppi___________60 min_______70 min
Östersundom-Sörnäinen____20 min_______26 min
Östersundom-Kamppi______30 min_______31 min

Bussi
+Nopeampi
+Pysäkki maan tasalla
+Mukavuustaso (ilmastointi ym)
+Jo olemassaoleva linja
-Ruuhka-aikana matka-aika Kamppiin voi lisääntyä hieman

Metro
+Ruuhkat eivät vaikuta
-Kallis
-Hidas
Mutta miten sitten olisi kaluston ja operaattorin laita? Porvoo kun ei ole HSL-aluetta.
HSL:ltä tiedustellessani sain vastauksen että HSL on kysellyt Porvoolta haluaako se mukaan mutta vastausta ei ole kuulunut.
 
Tarkoitatko nykymetron jatketta ilman asemanohituksia? Ei pärjäisi bussille, esimerkkejä:
Matka:_________________Bussilla:______Metrolla:
Porvoo-Sörnäinen________45-50 min_____65 min
Porvoo-Kamppi___________60 min_______70 min
Östersundom-Sörnäinen____20 min_______26 min
Östersundom-Kamppi______30 min_______31 min

Vakiovuorobussilla menee kyllä Porvoo - Helsinki -väliin hiljaisimpia aikoja lukuunottamatta sellaiset 65 - 75 minuuttia, joskus pidempäänkin. Noihin taulukkosi matka-aikoihin voi hyvin lisätä bussille 10 min.
 
Vakiovuorobussilla menee kyllä Porvoo - Helsinki -väliin hiljaisimpia aikoja lukuunottamatta sellaiset 65 - 75 minuuttia, joskus pidempäänkin. Noihin taulukkosi matka-aikoihin voi hyvin lisätä bussille 10 min.

Metrohan on vain runkoyhteys. Siihen päälle pitää lisätä liityntämatkat. Vakiovuoro hoitaa omatoimisesti suuren osan liitynnästään, siitä tulee pidennystä ajoaikaan mutta lyhennystä matka-aikaan.
 
Matkahuolto antaa reitin matka-ajaksi 50-70 min riippuen ajasta, jolloin metro häviää matka-ajassa.

Aika hätäinen päätelmä ainakin sen perusteella, mitä ovat Matkahuollon aikataulujen pitävyydet Kampista Turunväylän suuntaan tai päinvastoin. Porvoon suunnasta ei ole kokemusta. edit: Ei sen puolesta, että Mellunmäestä olisi mitään järkeä jatkaa metroa Porvooseen. Ei siinä ole vähäisintäkään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös