Sivu 13 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3910111213
Näytetään tulokset 181-194/194

Viestiketju: Raideyhteys Porvooseen

  1. #181
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Loppuun vielä kuva Porvoon radan toisesta päättäristä.
    Kannattaisi Porvoon junat jatkaa suoraan Kamppiin, jossa olisi jo kääntöraide valmiina.

  2. #182
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Metrokäytävässä Kalasatamasta itäänpäin näyttäisi olevan hyvin tilaa ainakin yhdelle lisäraideparille. Kalasatamasta (tai Kulosaaren länsipäästä, jos ei haluta heti alkuun kallista siltaa) lisäraide mahtuu hyvin nykyisten kiskojen ja Itäväylän väliin Herttoniemeen asti. Tämän jälkeen voikin siirtyä Itäväylän kaistojen väliselle viheralueelle lyhyellä tunnelinpätkällä, josta taas ennen Itäkeskusta nykyisen metroradan yhteyteen.
    Itäväylän kaistojen välissä kulkee 110 kV:n suurjännitelinja Herttoniemen ja Roihupellon välillä, joten ihan noin vaan sinne ei varmastikaan voisi rataa rakentaa.

  3. #183

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Suurjännitelinja voidaan siirtää erikoisrakenteisten ohutjalkaisten kannattimien päälle. Tai kaivaa HVDC-kaapelipariksi maan alle. Se ei kilpaile maanpintaa pitkin menevän liikenneväylän kanssa maa-alasta, koska vaihtoehtoratkaisut eivät ole suurudeltaan väylän rakennuskustannuksia mitoittavia.

  4. #184

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Suurjännitelinja voidaan siirtää erikoisrakenteisten ohutjalkaisten kannattimien päälle. Tai kaivaa HVDC-kaapelipariksi maan alle. Se ei kilpaile maanpintaa pitkin menevän liikenneväylän kanssa maa-alasta, koska vaihtoehtoratkaisut eivät ole suurudeltaan väylän rakennuskustannuksia mitoittavia.
    110 kV suurjännitelinja indusoi kiskoihin ja muuhun metalliseen senverta sähköä että ei kyllä rataa sekä virtakiskoa/ajolankaa voi samansuuntaisesti linjan alapuolelle rakentaa. HVDC:n käyttö taas on jumalattoman kallista sen vaatimien tasasuuntausasemien takia. Halvemmalla pääsee kun sen kaapelin laittaa ihan tavalliseen suurjännitemaakaapeliin, eikä ole edes mahdottoman kallista 110 kV:lla.

  5. #185

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Timppak Näytä viesti
    110 kV suurjännitelinja indusoi kiskoihin ja muuhun metalliseen senverta sähköä että ei kyllä rataa sekä virtakiskoa/ajolankaa voi samansuuntaisesti linjan alapuolelle rakentaa.
    Maailmalla sähkö ilmeisesti käyttäytyy eri tavalla:

    http://www.lightrailnow.org/images02...er-Ehrlich.jpg

    http://farm2.static.flickr.com/1281/...bf3fb635ff.jpg

    En tähän "hätään" löytänyt parempia kuvia, mutta Japanissa olen omin silmin nähnyt vastaavaa. Siellä voimalinjojen linjaaminen rautateiden kanssa samaan linjaan oli hyvinkin yleistä, monesti muualla ei ole tilaakaan. Maakaapelit kun eivät ole seismisessä Japanissa vaihtoehto.

  6. #186
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Hei, nostan hattua kouvon idealle. Tossa on oikeasti potentiaalia ja jopa 20 min vuoroväli voisi onnistua, sillä Kalasatamasta Itäkeskukseen on 8 minuuttia.

    Oletko katsonut, missä Itiksessä olisi laitureille tilaa?
    Sakari Kestinen

  7. #187
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Yhteisellä osuudella metron kanssa Porvoon junat käyttävät sivukiskovirroitusta, omalla osuudellaan ajolankaa. Junissa on kuski, mutta lähestyessään yhteistä osuutta metron kanssa automaatti ottaa junan haltuunsa. Automaatti priorisoi Porvoon junat ja säätää metrot sen mukaan. Junissa on ohjaamot molemmissa päissä.
    Tällainen tapa lienee melko yleinen euroopan suurkaupungeissa, jossa esikaupunkijunat kulkevat keskustan alueella tunnelissa. Viimeisin esimerkki tuli vastaan Lontoossa, jossa tuli kuljettua tällaisilla. Esimerkin tapauksessa junat ottivat virtaa kiskosta välillä Moorgate - Drayton Park. Muuten sitten käytössä oli ilmajohto. Drayton Parkin asemalla sitten piti aina vaihtaa virtalähdettä, eli joka kerta juna piti "sammuttaa" ja "käynnistää" uudelleen. Miksipä siis ei toimisi Porvoota ajatellen?

    Edit: Ja tarkemmin ajatellen Porvoota varten ei tarvitsisi välttämättä saada edes mitään lisäraiteita metrokäytävään. Yksinkertaisin tapa olisi jatkaa joitakin Mellunmäkeen päättyviä junia Porvooseen. Ei ajoaika mitenkään kohtuuttomaksi menisi vaikka keskustan ja Mellunmäen välillä menisikin se reilu 20 minuuttia. Pärjäisi bussin vauhtiin silti. Mutta miten sitten olisi kaluston ja operaattorin laita? Porvoo kun ei ole HSL-aluetta.
    Viimeisin muokkaaja Eppu; 25.08.2010 kello 13:20.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  8. #188
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Hei, nostan hattua kouvon idealle.
    Samoin!
    Ainoana erona kouvon ideaan pitäisin keskustan. Jos tarkoituksena on tehdä junalinjaus, niin keskustassa juna kulkisi mieluummin Pisaraa (olettaen sen hyväksyttävän),
    jossa olisi nyky-Flirtin pituiset laiturit. Kun ei tarvitsisi pysähtyä yhdelläkään samalla laiturilla kuin metrot, niin voidaan myös ajaa pitkillä ja erikorkuisilla Flirteillä,
    ja silloin taasen 20 minuutin vuoroväli riittäisi. 20 min väli mahdollistaa myös sen, että rata toteutetaan myös IK:sta eteenpäin yksirataisena, lukuunottamatta asemia.
    Oikeastaan radan vuoroväli voisi olla 15 minuuttiakin jos ajettaisiin Hakiksesta IK:seen lujaa (120 km/h keskinopeudella). Onnistuisiko jos ajettaisiin väli sataakuuttakymppiä?

  9. #189

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Esimerkin tapauksessa junat ottivat virtaa kiskosta välillä Moorgate - Drayton Park. Muuten sitten käytössä oli ilmajohto. Drayton Parkin asemalla sitten piti aina vaihtaa virtalähdettä, eli joka kerta juna piti "sammuttaa" ja "käynnistää" uudelleen. Miksipä siis ei toimisi Porvoota ajatellen?

    Edit: Ja tarkemmin ajatellen Porvoota varten ei tarvitsisi välttämättä saada edes mitään lisäraiteita metrokäytävään. Yksinkertaisin tapa olisi jatkaa joitakin Mellunmäkeen päättyviä junia Porvooseen. Ei ajoaika mitenkään kohtuuttomaksi menisi vaikka keskustan ja Mellunmäen välillä menisikin se reilu 20 minuuttia. Pärjäisi bussin vauhtiin silti. Mutta miten sitten olisi kaluston ja operaattorin laita? Porvoo kun ei ole HSL-aluetta.
    Tällainen kahdesta eri virtalähteestä sähkön ottava juna olisi tietenkin varteenotettavin ratkaisu jos se metro kuitenkin ennemmin tai myöhemin rakennetaan Östersundomiin. Siihen Porvoon radan rakentamisen tulee kuitenkin menemään niin kauan aikaa että Porvookin ehtii liittyä HSL:ään siihen mennessä, jos se on kynnys.

    Mutta jos esim valtio näkee Heli-radan tärkeäksi lähivuosina niin se tietenkin olisi ensisijainen ratkaisu, vaikka se rakennettaisiin aluksi vain Porvooseen.

    t. Rainer

  10. #190
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Yksinkertaisin tapa olisi jatkaa joitakin Mellunmäkeen päättyviä junia Porvooseen. Ei ajoaika mitenkään kohtuuttomaksi menisi vaikka keskustan ja Mellunmäen välillä menisikin se reilu 20 minuuttia. Pärjäisi bussin vauhtiin silti.
    Tarkoitatko nykymetron jatketta ilman asemanohituksia? Ei pärjäisi bussille, esimerkkejä:
    Matka:_________________Bussilla:______Metrolla:
    Porvoo-Sörnäinen________45-50 min_____65 min
    Porvoo-Kamppi___________60 min_______70 min
    Östersundom-Sörnäinen____20 min_______26 min
    Östersundom-Kamppi______30 min_______31 min

    Bussi
    +Nopeampi
    +Pysäkki maan tasalla
    +Mukavuustaso (ilmastointi ym)
    +Jo olemassaoleva linja
    -Ruuhka-aikana matka-aika Kamppiin voi lisääntyä hieman

    Metro
    +Ruuhkat eivät vaikuta
    -Kallis
    -Hidas
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Mutta miten sitten olisi kaluston ja operaattorin laita? Porvoo kun ei ole HSL-aluetta.
    HSL:ltä tiedustellessani sain vastauksen että HSL on kysellyt Porvoolta haluaako se mukaan mutta vastausta ei ole kuulunut.

  11. #191
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Tarkoitatko nykymetron jatketta ilman asemanohituksia? Ei pärjäisi bussille, esimerkkejä:
    Matka:_________________Bussilla:______Metrolla:
    Porvoo-Sörnäinen________45-50 min_____65 min
    Porvoo-Kamppi___________60 min_______70 min
    Östersundom-Sörnäinen____20 min_______26 min
    Östersundom-Kamppi______30 min_______31 min
    Vakiovuorobussilla menee kyllä Porvoo - Helsinki -väliin hiljaisimpia aikoja lukuunottamatta sellaiset 65 - 75 minuuttia, joskus pidempäänkin. Noihin taulukkosi matka-aikoihin voi hyvin lisätä bussille 10 min.

  12. #192

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Vakiovuorobussilla menee kyllä Porvoo - Helsinki -väliin hiljaisimpia aikoja lukuunottamatta sellaiset 65 - 75 minuuttia, joskus pidempäänkin. Noihin taulukkosi matka-aikoihin voi hyvin lisätä bussille 10 min.
    Metrohan on vain runkoyhteys. Siihen päälle pitää lisätä liityntämatkat. Vakiovuoro hoitaa omatoimisesti suuren osan liitynnästään, siitä tulee pidennystä ajoaikaan mutta lyhennystä matka-aikaan.

  13. #193
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Vakiovuorobussilla menee kyllä Porvoo - Helsinki -väliin hiljaisimpia aikoja lukuunottamatta sellaiset 65 - 75 minuuttia, joskus pidempäänkin.
    Matkahuolto antaa reitin matka-ajaksi 50-70 min riippuen ajasta, jolloin metro häviää matka-ajassa.

  14. #194

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    839

    oletus Vs: Raideyhteys Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Matkahuolto antaa reitin matka-ajaksi 50-70 min riippuen ajasta, jolloin metro häviää matka-ajassa.
    Aika hätäinen päätelmä ainakin sen perusteella, mitä ovat Matkahuollon aikataulujen pitävyydet Kampista Turunväylän suuntaan tai päinvastoin. Porvoon suunnasta ei ole kokemusta. edit: Ei sen puolesta, että Mellunmäestä olisi mitään järkeä jatkaa metroa Porvooseen. Ei siinä ole vähäisintäkään järkeä.
    Viimeisin muokkaaja j-lu; 26.08.2010 kello 12:45. Syy: lisäys

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. K-Juna Östersundomiin ja Porvooseen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 25.07.2010, 12:24
  5. Uusia linja-autoja Lauttakylään ja Porvooseen
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 08.06.2007, 23:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •