Tampereen ohitusrata Pirkkalan kautta

Miksi tavarajunien ylipäätään pitäisi kulkea päivällä? Yöllä klo 23 ja 5 välillä Treen seutu on henkilöjunista koko lailla tyhjää (paria asemalla seisovaa yöjunaa lukuunottamatta). Tuolloinhan tavarajunia voidaan ajaa vaikka viiden minuutin välein.

Eikös niitä kulje jo aika tiheästi öisin nykyäänkin? Ainakin jos meillä Hyhkyssä on ikkuna auki yöllä, niin radalta kuuluu ohi ajavan junan kolke varsin monta kertaa yössä.

Toisaalta kun noita tavarajunia ajetaan suhteellisen hitaalla nopeudella pitkiä matkoja, niin jossain päin Suomea ne lienevät aina epämukavaan aikaan henkilöliikenteen kannalta...?
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

tavaraliikenteen turvallisuus: tarkastetaan kaikki vaunut --> osittainen, riittämätön ratkaisu

Kaikkien vaunujen "tarkastaminen" on yhtä hyödyllistä, kuin etukäteen yrittää estää jotakuta nakuilemasta esim jalkapallo-ottelussa. Eli portilla kaikilta sisään tulijoilta kysyttäisiin: "ethän aio nakuilla tänään" -johon vastaus: "no enpä tietenkään". Entä kun tästä huolimatta joku juoksee nakusatasen stadionilla? Miten voi olla mahdollista, vaikka henkilö lupasi olla nakuilematta?

Tarkoitan tällä nyt siis sitä, että vahingot eivät tule kello kaulassa. Säiliövaunu ei välttämättä ilmoita siitä tarkastajalle mitään, jos sen pyörän laakeri päättää vaikkapa 3 tunnin kuluttua mennä rikki.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Tarkoitan tällä nyt siis sitä, että vahingot eivät tule kello kaulassa. Säiliövaunu ei välttämättä ilmoita siitä tarkastajalle mitään, jos sen pyörän laakeri päättää vaikkapa 3 tunnin kuluttua mennä rikki.
Käytännössä tällainen yhtäkkinen hajoaminen on kyllä aika harvinaista. Kuumakäynti-ilmaisimet poimivat kyllä nykyisin oireilevat laakerit ennen kuin ne ehtivät hajota lopullisesti.
 
Takaisin
Ylös