Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-69/69

Viestiketju: Toteutettavien liikennehankkeiden valinta

  1. #61

    Liittynyt
    25.09.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Tässä muuten saman näkymän korostettu raidekaavio matkustajaliikenteelle. [Karttaselite]


  2. #62

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    842

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jokerissa on se vika että pelkä Jokeri Itäkeskuksesta Tapiolaan ilman kytkentöjöä muuhun verkkoon on tynkälinja jonka tehtävät hoituu yhtä hyvin busseilla.
    JOkerissa on tasan yksi vika ja se on, että kun Pk-seudulle rakennetaan moderni raitiotie pahemmin tyrimättä, niin se kaiken järjen mukaan muuttaa täkäläistä kaupunkisuunnittelustrategiaa radikaalisti. Mutta ollos huoleti: Helsingissä on yhä niin paljon sormimalliin uskovia virkamiehiä (joita tukee kioskillinen täsyeristetyyn teräspyöräiseen sähköjunaan uskovia), että Jokerivahinko lykkääntynee hamaan tulevaisuuteen.

  3. #63

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    JOkerissa on tasan yksi vika ja se on, että kun Pk-seudulle rakennetaan moderni raitiotie pahemmin tyrimättä, niin se kaiken järjen mukaan muuttaa täkäläistä kaupunkisuunnittelustrategiaa radikaalisti. Mutta ollos huoleti: Helsingissä on yhä niin paljon sormimalliin uskovia virkamiehiä (joita tukee kioskillinen täsyeristetyyn teräspyöräiseen sähköjunaan uskovia), että Jokerivahinko lykkääntynee hamaan tulevaisuuteen.
    Hyvä että joku on niin optimistinen. Tosiasia on että Jokeri kulkee pitkiä matkoja kaupunkimetsien, ja muiden luonnonsuoljelun kannalta tärkeiden alueiden läpi joihin ei saa rakentaa mitään uutta asutusta tai työpaikkoja. Sormimallista olisi luovuttu aikkoja sitten jos myös maanomistusolot olisivat toisenlaiset kuin ne nyt ovat.

    t. Rainer

  4. #64

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Toteutettavien liikennehankkeiden valinta

    Tyhjä alue on sinänsä ikävää, mutta toisaalta sinne on halpa tehdä rataa ja siitä on nopea ajaa ohi. Jokerin varrella on ihan riittämiin sitä kehitettävää taajamaa, ja rataa tarvitaan jo nykyisen kysynnän vastaamiseen.

  5. #65

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    842

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sormimallista olisi luovuttu aikkoja sitten jos myös maanomistusolot olisivat toisenlaiset kuin ne nyt ovat.
    Raha tehdään tehokkuudella, ei sillä kuka omistaa metsää missäkin. Pätee myös kaupunkeihin. Jo kehärata tullee osoittamaan sen, että kuntien korpimaiden kaavoittamiseen perustuvalla lähiötonttibisneksellä on rajansa.

  6. #66
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Toteutettavien liikennehankkeiden valinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ehkä kioskissa haaveillaan Viikin ja Töölön metroista paikkaamaan nykyisen metron kapasiteetin tahallista alentamista, koska tavoitteena on itsetarkoituksellinen metrorakentaminen, ei hyvä joukkoliikennejärjestelmä. Mutta minusta näyttää siltä, että liikkeellä ovat isommat voimat kuin metrokioski. Näille isommille ”markkinavoimille” Pisara ja kaltaisensa hankkeet ovat kiinnostavampaia kuin mitä metrokioskilla on tarjota. Ja kun rahaa ja rakentamiskapasiteettia ei olekaan rajattomasti, rahat menevät ”kärkihankkeisiin”, ei metrokioskin unelmiin.
    Tuli jostain syystä folihattu päässä tästä mieleen, että Kehärataa tuskin olisi ikinä rakennettu jos Lentorata olisi rakennettu ensin. Toisinpäin toteutettaessa molempien hankkeiden saaminen tulille lienee huomattavasti todennäköisempää ja sitä kautta isompien "markkinavoimien" taloudellisten intressien mukaista.

  7. #67
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Toteutettavien liikennehankkeiden valinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Tuli jostain syystä folihattu päässä tästä mieleen, että Kehärataa tuskin olisi ikinä rakennettu jos Lentorata olisi rakennettu ensin. Toisinpäin toteutettaessa molempien hankkeiden saaminen tulille lienee huomattavasti todennäköisempää ja sitä kautta isompien "markkinavoimien" taloudellisten intressien mukaista.
    Tätähän olen sanonut jo pitkään. Suomen "malli" johtaa siihen että hankkeiden toteutusjärjestys on järjettömimmistä järkevimmän suuntaan.

    Rationaalisesti ajatellen, jos johtaisin "kioskia" joka toteuttaa projekteja, pyrkisin vaikuttamaan siihen että yhden ollessa työn alla on perässä jonossa eriasteisissa kypsyysvaiheissa olevia prospekteja tasaisena virtana. (Kaikki tykkäävät stabiliteetista bisneksessä: työntekijät, omistajat, pörssikurssi jne. Myös bonukset pyörivät hyvin kun osataan ennakoida tulos ja asettaa viralliset tavoitteet vähän alle.) Normaalibisneksessä tämä tehtäisiin myyntityönä, kierrettäisiin asiakkaiden luona kauppaamassa. Mutta jos laajennetaan tämä "kioski" koko toimialan kattavaksi konklaaviksi, joita kartelleiksikin kutsutaan, niin "myyntityö" sujuisi sutjakimmin päätöksentekijöiden lobbauksen kautta. Ja paras tapa taata maksimimäärä mahdollisimman toteuttamuskelpoisia (=hyviä eli hyödyllisiä) hankkeita jonossa on pitää ne siellä jonossa niin pitkään kuin mahdollista, jos väliaikana pystyy kauppaamaan muita hömppäprojekteja. Tämä olettaen että toimiala toimii kartellinomaisesti eikä kukaan ulkopuolinen pääse vetämään välistä ja toteuttamaan hyvää hanketta, jota on pidetty pahan päivän varalla säilössä.

    Tämä on kuvatuissa oloissa täysin järkevä lähestymistapa osallisilta, mutta valitettavasti yhteiskunnan kannalta pahimman laatuinen syöpä, joka vie rahat ja syö elinvoimaa.

    Tämä on mahdollista kun markkinat eivät toimi ja toteuttajat pääsevät vaikuttamaan projektien valintaan ja priorisointiin. Ei muuten ihme että sana priorisointi lipsahtaa niin usein poliitikkojen huulilta. Monet tosin tulkitsevat sen tarkoittavan hieman muuta, eli yhteiskunnan rahankäytön priorisointia. Jos yhteiskunta kykenisi aidosti päättämään mitä se haluaa ja missä järjestyksessä, ja sen jälkeen kilpailuttamaan hankkeet, ei mitään ongelmaa olisi. Mutta nykysysteemillä hyvinä aikoina toteutetaan vain huonoja projekteja. Jos hyvä projekti vahingossa päätyy toteutukseen, täytyy päätellä että eletään huonoja aikoja, kun jonosta on pitänyt ottaa hyvä hanke kun huonoa ei ole enää saatu myytyä rahapulasta kärsivälle yhteiskunnalle.

    Sivuhuomiona mainittakoon että minusta on väärin käyttää termiä "markkinavoima(t)" tässä yhteydessä kun tosiasiallisesti päätökset sovitaan hyvien veljien kesken markkinamekanismin (kysyntä/tarjonta) ulkopuolella. Markkinat ajavat tehokkuutta, hyväveljeily tehottomuutta.

  8. #68

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Toteutettavien liikennehankkeiden valinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Rationaalisesti ajatellen, jos johtaisin "kioskia" joka toteuttaa projekteja, pyrkisin vaikuttamaan siihen että yhden ollessa työn alla on perässä jonossa eriasteisissa kypsyysvaiheissa olevia prospekteja tasaisena virtana.
    Ja näin on taannoin sanonutkin muuan kioskivirkailija, että metroa kannattaa jatkaa sinä ja sinä vuonna sinne ja sinne, koska silloin on kalliorakennuskapasiteettia vapaana.

    Jotkuthan ovat kyllä sitäkin mieltä, että ihmisten liikuttamisesta vastuussa olevan henkilön tehtävä ei ole huolehtia rakennusfirmojen koneiden varauslistoista ja bisneksistä.

  9. #69
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Toteutettavien liikennehankkeiden valinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Jotkuthan ovat kyllä sitäkin mieltä, että ihmisten liikuttamisesta vastuussa olevan henkilön tehtävä ei ole huolehtia rakennusfirmojen koneiden varauslistoista ja bisneksistä.
    Kun metrokiska kerran harjoittaa suunnitelmataloutta, luulisi olevan perusteltua sosialisoida myös tuotantovälineet.
    Sakari Kestinen

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Vastaavia viestiketjuja

  1. (Joukko)liikennehankkeiden rahoittamistavoista
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 04.01.2007, 22:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •