Kaukojunien ja -bussien yhteiskäyttö

Muuten, ideaalisti mielestäni kaikissa liikennemuodoissa tulisi siirtyä e-lippuihin eli kun tekee varauksen joko tiskillä tai netissä, niin siitä pitäisi saada A4-tulosteena reititys, jossa on tarvittavat varaustiedot ja 2D-viivakoodit, jotka mahdollistavat varauksen validoinnin kussakin liikennevälineessä. Kaikki liikennemuodot tulisi voida sisällyttää samaan tulosteeseen, jonka ulkoasu voisi tietysti olla erilainen riippuen myyjän järjestelmästä, mutta siinä tulisi silti olla aina kaikki tarvittavat liikennemuotokohtaiset koneluettavat tunnistetiedot.

Liitän tähän kuvina käytännöllisen esimerkin siitä minkä suuntaista minulla oli mielessä.
 

Liitetiedostot

  • Lippuesimerkki sivu 1.jpg
    Lippuesimerkki sivu 1.jpg
    63.9 KB · Lukukerrat: 111
  • Lippuesimerkki sivu 2.jpg
    Lippuesimerkki sivu 2.jpg
    60.6 KB · Lukukerrat: 93
Mutta soveltuu esim. yli puolta pienempään Jyväskylään tai tätäkin yli puolta pienempään Seinäjoelle?
Millä matematiikalla Jyväskylä on yli puolet pienempi Tamperetta? Jyväskylässä on 128 000 asukasta ja Tampereella 210 000. Eivät nämä kaikki asu kummassakaan kaupungissa keskustassa.

Seinäjoella toteutus oli helppoa, koska toiminnot ovat olleet samassa rakennuksessa jo vuosikymmeniä ennen kuin kukaan puhui matkakeskuksista. Tarvitsi vain tilata muutama uusi kilpi.
 
Millä matematiikalla Jyväskylä on yli puolet pienempi Tamperetta? Jyväskylässä on 128 000 asukasta ja Tampereella 210 000.
Joo, olisihan Tampereellakin noin 250 000 asukasta, jos Nokia ja Pirkkala liitettäisiin Tampereeseen. Ennen vuodenvaihdettahan Jyväääskylääässä oli alle 100 000 asukasta, mutta kun Korpilande ja Jkl:n mlk liitettiin Kaupunkiin, tämä kasvoi yllättäen suomalaisittain suurkaupungiksi. Vielä rajumpi muutoshan tapahtui Kouvolassa, jossa asui viime vuonna reilu hervannallinen väkeä (30 000) ja nyt kuntaliitosten jälkeen melkein 90 000, eli saman verran kuin Jkl:n kantakaupungissa!
 
Joo, olisihan Tampereellakin noin 250 000 asukasta, jos Nokia ja Pirkkala liitettäisiin Tampereeseen. Ennen vuodenvaihdettahan Jyväääskylääässä oli alle 100 000 asukasta, mutta kun Korpilande ja Jkl:n mlk liitettiin Kaupunkiin, tämä kasvoi yllättäen suomalaisittain suurkaupungiksi.
No Korpilahti ei kovin paljon asukaslukuun vaikuttanut ja sieltä varmasti kuljetaan jo Jämsän asemalle, jos junalla lähdetään. Entisen Jyväskylän maalaiskunnan asukkaista suuri osa asuu Vaajakoskella ja Palokassa, jotka ovat tiiviissä yhteydessä kaupunkiin. Maalaiskunnassa oli ennen liitosta jo lähes 40 000 asukasta ja se oli maamme viimeinen maalaiskunta pitkään jatkuneen änkyröinnin tuloksena.

Jos minulta kysyttäisiin, kaikki kääpäkunnat tyyliin Muurame, Pirkkala, Ylöjärvi ja Nokia liitettäisiin saman tien emäkaupunkeihinsa.
 
Takaisin
Ylös