Kaukojunien ja -bussien yhteiskäyttö

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Heitetään nyt tänne, koska kyse on tavallaan kehittämishankkeesta.

Siitä valittaminen on helsinkiläisten luovuttomaton perusoikeus, mutta kuitenkin täkäläiseen joukkoliikenteeseen tottuneelle on aina shokki matkustaa maakuntiin. Tällä kertaa pitäisi päästä huomenna Joutsaan. Lähden Malmilta, eli ajattelin että menen Lahteen junalla ja vaihdan siellä bussiin. Helsingistä suora bussi kestäisi kolme ja puoli tuntia joko on jo vähän liikaa istumista.

No, katselin sellaista bussia joka on Lahden rautatieasemalla n. kello 8.25. Joka on lähes minuutilleen kahden Z-junan saapumisen keskivälissä (7.47 ja 8.47), pendo tulee tasan kahdeksalta (ja maksaa hilpeät 27 euroa...) Rupesin miettimään, että tokihan Lahdesta on järjestetty Heinolaan edes johonkin junaan linkattu bussi, voisin vaikka pysähtyä siellä syömään? No ei, ja sitäpaitsi sinne Heinolaan kestää lähes tunti (!) koska bussi ajaa rautatieasemalta linja-autoasemalle jossa se seisoo kymmenen minuuttia...

Ymmärrän, ettei Heinolan suunnalta ole ehkä niin paljon matkustajia että sinne kannattaisi liikennenöidä junaa, mutta kai siellä nyt sen verran on matkustajia että yksi liityntäbussi tunnissa voisi ajaa? Tai edes joka toinen tunti.
 
Lisäisin aiheeseen liittyen vielä sen, että ainakin Lahdessa ja Tampereella on kaukojunien ja -bussien yhteiskäyttö ratakaistu nerokkaasti ns. "matkakeskuksilla", jotka eriyttävät junat ja bussit mahdollisimman kauas ja hankalasti tavoitettavaksi toisistaan...

Olen ihmetellyt tätä "palvelu"konseptia monesti, kun Venäjän ja Etelä-Karjalan junamatkojen yhteydessä olen mietiskellyt bussikyytiä Lahden rautatieasemalta Tampereelle ja päinvastoin. Lopputuloksena on aina ollut oma auto Lahden asemalle ja sieltä sitten Tampereelle (todella hidasta maantieyhteyttä pitkin).
Odottelenkin monen muun autoilijan kanssa edelleen Länsi- ja Itä-Suomen välistä suoraa junayhteyttä Tampere (tai Seinäjoki) - Imatra, joka on integroitu Venäjän junaan/juniin Lahdessa tai Kouvolassa. Siihen ei tarvita kuin yksi tai kaksi päivittäistä junavuoroa tyyliin Turku - Pieksämäki tai esim. Jyväskylä - Vaasa (joita niitäkin menee päivässä vähintäin neljä vuoroa!).

Jostakin olen myös lukenut, että tämäntyyppinen hajanainen "matkakeskus" on ollut nimenomaan bussiyhtiöiden toive (?!). Ei mene tämä millään minun ymmärykseeni.
 
Jostakin olen myös lukenut, että tämäntyyppinen hajanainen "matkakeskus" on ollut nimenomaan bussiyhtiöiden toive (?!). Ei mene tämä millään minun ymmärykseeni.

Totta kai, koska bussiyhtiöiden mielestä juna varastaa heidän matkustajansa. Bussiyhtiöiden on lähes mahdotonta ymmärtää sitä, että verinen kilpailija on henkilöauto eikä juna. Koko alan kakun suurentaminen yhteistyössä VR:n kanssa parantaisi bussiyhtiöidenkin tilannetta, vaikka lopulta junan markkinaosuus kasvaisi bussejakin enemmän, mutta sitä ei haluta ymmärtää.
 
Totta kai, koska bussiyhtiöiden mielestä juna varastaa heidän matkustajansa. Bussiyhtiöiden on lähes mahdotonta ymmärtää sitä, että verinen kilpailija on henkilöauto eikä juna. Koko alan kakun suurentaminen yhteistyössä VR:n kanssa parantaisi bussiyhtiöidenkin tilannetta, vaikka lopulta junan markkinaosuus kasvaisi bussejakin enemmän, mutta sitä ei haluta ymmärtää.

Jos ja kun ilmeisesti bussiyhtiön viisaat näin kieroutuneesti ajattelevat asiakaspalveluaan, niin eikö asiaa voisi ratkaista siten, että Rautatieasemalta lähtisivät niiden alueiden kauko- ja seutubussit jossa ei junayhteyttä ole?
Bussit, jotka ajavat junien tavoittamiin kuntiin voisivat edelleen lähteä muualta kuin asemalta, ettei se juna sitten "ryöstä" bussifirman asiakasta.
Ja jotta bussien sisäiset vaihtoyhtydet eivät kärsisi, niin rautatieasemalta lähtevät bussit ajaisivat matkalla myös bussiaseman kautta.
Mitä esteitä tai ennakkoluuloja tälle järjestelylle voisi olla?

Alla kuva Tampereen rautatieaseman aukiosta.
Paikka on nyt muutamien autojen pikaparkkipaikkana ja suuren osaa vuorokaudesta tyhjänä. Tuossa pitäisi - perhana - nämä seutu- ja kaukobussit olla eikä tehottomat peltilehmät! Myös Lahdessa ja muissa vastaavissa matkahajakeskuskaupungeissa.

T. Jan W.
 

Liitetiedostot

  • Ns. Matkakeskus.jpg
    Ns. Matkakeskus.jpg
    91.9 KB · Lukukerrat: 186
Jos ja kun ilmeisesti bussiyhtiön viisaat näin kieroutuneesti ajattelevat asiakaspalveluaan, niin eikö asiaa voisi ratkaista siten, että Rautatieasemalta lähtisivät niiden alueiden kauko- ja seutubussit jossa ei junayhteyttä ole?
Bussit, jotka ajavat junien tavoittamiin kuntiin voisivat edelleen lähteä muualta kuin asemalta, ettei se juna sitten "ryöstä" bussifirman asiakasta.
Ja jotta bussien sisäiset vaihtoyhtydet eivät kärsisi, niin rautatieasemalta lähtevät bussit ajaisivat matkalla myös bussiaseman kautta.
Mitä esteitä tai ennakkoluuloja tälle järjestelylle voisi olla?

No tietenkin se, että nämä rautatieasemalle ajavat bussit syöttäisivät matkustajia juniin, kun bussiasemalle ajavina niiden uskotaan syöttävän matkustajia jatkobusseihin. Muodon vuoksi toki ajetaan rautatieaseman kautta, mutta parempi syöttöyhteys järjestetään aina jatkobusseihin. Siksi vaikka Heinolaan pääseekin vain bussilla, tehdään jatkoyhteys junalla Lahdesta Helsinkiin niin hankalaksi kuin kehdataan, jotta mahdollisimman moni jatkaisi ennemmin saman tien bussilla Helsinkiin asti.

Myönnän toki, että joskus tuo saattaa olla jopa parempikin ratkaisu vaikkapa ajojärjestelyjen takia.

Ja kunhan linjalupaliikenne saadaan purettua, voivat pienemmät bussiyritykset lähteä kilpailemaan suuria vastaan järjestämällä juurikin syöttöliikennettä junille, koska näillä firmoilla ei ole mitään muuta intressiä kuin saada oma lyhyen matkan liikenne mahdollisimman kannattavaksi.
 
Linja-autoaseman siirtäminen pois keskustasta rautatieasemalle saattaa monessa tapauksessa heikentää palvelua. Paikalliset matkustajat haluavat asiointikohteisiinsa eivätkä asemalle. Silti keskustan kautta ajaminen jonkin pysäkin kautta on vaillinainen ratkaisu niille, jotka ovat tottuneet autoon menemään autoaseman laitureista. Matkakeskus on sinänsä hyvä, mutten kyllä soisi Lahden tapauksessa sellaista tehtävän. Asiaa pitää miettiä tapauskohtaisesti. Liikaa äänivaltaa en toivo myöskään niille, jotka haluavat autoaseman kentän keskustasta "parempaan" käyttöön ja sinänsä matkustajia ajattelematta asettuvat matkakeskuksen kannalle.
 
Linja-autoaseman siirtäminen pois keskustasta rautatieasemalle saattaa monessa tapauksessa heikentää palvelua. Paikalliset matkustajat haluavat asiointikohteisiinsa eivätkä asemalle. Silti keskustan kautta ajaminen jonkin pysäkin kautta on vaillinainen ratkaisu niille, jotka ovat tottuneet autoon menemään autoaseman laitureista. Matkakeskus on sinänsä hyvä, mutten kyllä soisi Lahden tapauksessa sellaista tehtävän. Asiaa pitää miettiä tapauskohtaisesti. Liikaa äänivaltaa en toivo myöskään niille, jotka haluavat autoaseman kentän keskustasta "parempaan" käyttöön ja sinänsä matkustajia ajattelematta asettuvat matkakeskuksen kannalle.

Tampereella rautatieasema sijaitsee liikenteellisesti keskeisemmällä paikalla kuin linja-autoasema, joka on hieman syrjässä. Linja-autoasemalta on puutteelliset vaihtoyhteydet mm. Tampereen joukkoliikenteen busseihin kun taas rautatieasemalta nämä olisivat erinomaiset. Lisäksi Tampereella linja-autoaseman kenttä on jo otettu "parempaan" käyttöön eli siihen rakennetaan uusi ostoskeskus. Bussit on nyt ahdettu tilaan joka vastaa lähes 1:1 sitä, mikä rautatieasemalta löytyisi, jos saattoliikenne ja lyhytaikainen pysäköinti järjestettäisiin eri tavalla (vaihtoehtoja lienee kyllä olemassa).

Matka rautatieasemalle on 1-2 minuuttia pidempi etelän suunnasta, mutta nykyäänkin monet bussit idästä ja lännestä kiertävät valmiiksi rautatieaseman kautta linja-autoasemalle eli näiden matka jopa lyhenisi, jos niiden kohde olisi rautatieasemalla.

Mitään muuta järkevää syytä en keksi sille, että tamperelaiset bussifirmat vastustivat matkakeskusta henkeen ja vereen, vaatien säilyttää linja-autoaseman erillään, kuin että nämä nimenomaan halusivat hankaloittaa vaihtoyhteyksiä junaan/junasta.

Linja-autoasema kyllä remontoitiin vastikään upeaan kuntoon, mutta asemien yhdistäminen on edelleen käytännössä mahdotonta ilman kalliita ja hankalia vaihtotunnelijärjestelyjä, jotka olisivat kyllä teoriassa mahdollisia. Matkustajan kannalta tuokaan ei tosin olisi hyvä ratkaisu.

Olisikohan niin, että on vain ajan kysymys kun päättäjät tajuavat että nykyisen linja-autoaseman pysäkkialueen saisi mahdutettua rautatieaseman eteen? Sen jälkeen ei tarvita mitään muuta kuin pieni katosrakennelma aseman eteen. Matkahuollon lipunmyynnille kyllä löytyy tilat tai sitten ne yhdistyvät VR:n lipunmyyntiin. Muutos olisi tehtävissä hyvin pienellä budjetilla ja nopealla aikataululla. Mitään vaikeuksia kaupungille tuskin tuottaisi edes remontoidun linja-autoaseman kiinteistön vuokraaminen johonkin muuhun käyttöön, kun bussit on ensin häädetty pois.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereella tuo matkakeskus asemalle voisi näin muualta katsoen ollakin järkevä. Turussa samoin. Jollekulle siirrosta aiheutuisi haittaa, jollekulle hyötyä - paikallismatkustajilla haitat ja hyödyt kumoaisivat toisensa ja bonuksena saataisiin toimiva yhteys kulkumuotojen välille.
 
Tampereella rautatieasema sijaitsee liikenteellisesti keskeisemmällä paikalla kuin linja-autoasema, joka on hieman syrjässä. Linja-autoasemalta on puutteelliset vaihtoyhteydet mm. Tampereen joukkoliikenteen busseihin kun taas rautatieasemalta nämä olisivat erinomaiset. Lisäksi Tampereella linja-autoaseman kenttä on jo otettu "parempaan" käyttöön eli siihen rakennetaan uusi ostoskeskus. Bussit on nyt ahdettu tilaan joka vastaa lähes 1:1 sitä, mikä rautatieasemalta löytyisi, jos saattoliikenne ja lyhytaikainen pysäköinti järjestettäisiin eri tavalla (vaihtoehtoja lienee kyllä olemassa).

En näkisi tätä asemien yhdistämistä mitenkään välttämättömänä tai edes kovinkaan järkevänä ratkaisuna, etenkin kun linja-autoasema on juuri rempattu huippukuntoon (penkkivalinnat tosin eivät ole kovin onnistuneet). Vaikka R-aseman ohi toki kulkeekin enemmän Tampereen joukkoliikenteen busseja, niin ei L-asemankaan palvelu niillä mitenkään erityisen huonoa ole. Kyse on enemmänkin painotuserosta. R-asema sijaitsee paremmalla paikalla idän suunnan busseiile, kun taas L-asema etelän suunnan busseille. Lännestä molempiin pääsee varsin näppärästi.

Vaikka itse bussiasemalle varatut kentät olisivatkin suht samaa kokoa molemmissa sijainneissa, niin liikennöintiympäristö buseille on kuitenkin huomattavasti toimivampi nykyisessä paikassa kuin mitä se olisi R-aseman kulmilla.
 
En näkisi tätä asemien yhdistämistä mitenkään välttämättömänä tai edes kovinkaan järkevänä ratkaisuna, etenkin kun linja-autoasema on juuri rempattu huippukuntoon [...] Vaikka R-aseman ohi toki kulkeekin enemmän Tampereen joukkoliikenteen busseja, niin ei L-asemankaan palvelu niillä mitenkään erityisen huonoa ole. Kyse on enemmänkin painotuserosta. [...] Vaikka itse bussiasemalle varatut kentät olisivatkin suht samaa kokoa molemmissa sijainneissa, niin liikennöintiympäristö buseille on kuitenkin huomattavasti toimivampi nykyisessä paikassa kuin mitä se olisi R-aseman kulmilla.

Aika sujuvasti jätät kuitenkin huomiotta bussista junaan tai junasta bussiin vaihtamisen näkökulman. Tämähän on koko matkakeskuksen idea.

Jos ajatellaan kapeasti bussiliikenteen näkökulmasta niin nykyinen linja-autoasema ja rautatieaseman edusta ovat lähes yhtä hyvät. Linja-autoasema saattaa olla marginaalisesti parempi, mutta ei radikaalisti. Olennaisin etu on se, että junaan ei linja-autoasemalta pääse vaihtamaan kuin suurin vaivoin. Tämä kuviteltu liikennöitsijän etu on samalla matkustajan haitta. Liikennöintiympäristö rautatieaseman edustalla ei voi olla mitenkään poikkeuksellisen huono, koska moni bussi ajaa jo nykyään sitä kautta.

Koko homman ydin on, että käyttäen marginaalisia operatiivisia hyötyjä keppihevosena linja-autofirmat ovat ottaneet matkustajan panttivangiksi kieltäytyessään muuttamasta rautatieasemalle. Matkustaja kärsii. Tämä pätee erityisesti vaihtomatkustajiin, mutta on siitä haittaa muillekin.

Mietipä esim. matkaketjua, missä lähdet Tampereelta aamulla junalla ja palaat yöllä bussilla, kun junia ei enää kulje. Koska kaupunkiliikennettäkään ei ole yöllä, jätät auton rautatieaseman parkkitaloon (eihän linja-autoasemalla edes ole tällaista pysäköintimahdollisuutta). Kun saavut takaisin, joudut keskellä yötä purevassa viimassa kävelemään matkan asemien välillä. Tiedän kokemuksesta, näin on käynyt minulle itselleni.

Tämä rokottaa tehokkaasti sitä vastaan, että rakentaisi vapaaehtoisesti julkisen liikenteen matkaketjuja, joissa yhdistyvät juna ja bussi millään tavalla. Kuljen siis junalla ja jos junamatka on mahdoton, niin sitten omalla autolla. Bussilla kuljen vain Vantaan lentoasemalle, silloin kun se on paras yhteys, mutta Helsingin keskustaan ei tulisi mieleenkään lähteä bussilla.

Tässä häviävät erityisesti bussifirmat, koska joskus saattaisi tulla tilanteita, joissa opportunistisesti kannattaisi junan sijaan kulkeakin bussilla toiseen suuntaan, mutta kun tämä on tehty vaikeaksi, niin jää tuokin matka tekemättä. Tämä on harmi, koska Expressbus-konsepti ei ole mitenkään huono sinänsä. Jos se integroituisi kunnolla muuhun liikennejärjestelmään (siis juniin), niin sitä voisi käyttää enemmänkin. Mutta kyseessä on irrallinen saareke, ja jos sen valitsee niin siihen lukittuu muissakin matkaketjua koskevissa valinnoissa. Ei kiitos.

Mutta mitäpä tälle asialle sitten voisi tehdä? Miksi kaupungin täytyy lammasmaisesti taipua muutaman bussikummisedän tarjoukseen, josta ei voi kieltäytyä? Kaupunki omistaa nykyisen linja-autoaseman kiinteistön ja Matkahuolto on siellä vuokralla. Näin ainakin olen ymmärtänyt. En tunne vuokrasopimuksen irtisanomisehtoja ja niihin liittyviä sanktioita, mutta veikkaisin että halutessaan kaupunki voisi yksinkertaisesti irtisanoa Matkahuollon vuokrasopimuksen. (Jos irtisanominen tapahtuu kesken sopimuskauden niin sitten kaupunki voisi kylmän rauhallisesti maksaa siihen liittyvät sopimussakot.) Korvaavat tilat tarjottaisiin vuokralle rautatieasemalta. Jos ei kelpaa niin sitten ei voi mitään, mutta vanhoihin tiloihin ei voisi jäädä joka tapauksessakaan. Jos bussifirmat ylipäänsä haluavat jatkaa Tampereelle liikennöintiä (ja veikkaan että haluavat kun jotkut ovat täkäläisiä firmoja joiden perusbisnes on täällä), niin sitten todennäköisesti suostuvat tarjoukseen hampaita kiristellen ja hirveällä huudolla. Mutta suostuvat. Tai sitten keksivät itse jostain korvaavan ratkaisun, joka todennäköisesti olisi sekä huonompi että kalliimpi heidän ja heidän asiakkaidensa kannalta. Eli puhtaalla bisneslogiikalla, arvovaltatappiot huomiotta jättäen, rautatieaseman matkakeskustarjoukseen suostuminen näissä oloissa olisi ilman muuta heidänkin kannaltaan järkevämpi vaihtoehto.

Loppupäätelmä on, että tarvitaan ainoastaan hieman poliittista tahtoa kaupungin taholta ja integroitu matkakeskus saadaan syntymään nopeasti ja kohtuullisen pienellä investoinnilla. Linja-autoaseman remonttikaan tuskin menee hukkaan. Tila on upea ja sijoittuu priimapaikalle suhteessa uuteen kauppakeskukseen. Eiköhän sinne korvaavaa toimintaa löydy, jopa ehkä korkeammalla vuokratasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tein nyt tuon reissun, kävelin Lahdessa rautatieasemalta linja-autoasemalle ja kävin lounaalla ja torilla matkalla, kun on lomalla eikä kiire niin mikäs tuossa. Linja-autoasemalta löytyy opaste rautatieasemalle vievien paikallisbussien pysäkeille, eli välillä lienee liikennettä.

Sitä vaan mietin, että onko tuota Z-junaa Heinolaan selvitetty? Heinolan paikallisliikenne lopetettiin 1968 Wikipedian mukaan, mutta sen jälkeen on tullut mm. Oikorata. Heinola nyt ei ole mikään metropoli, mutta ei ole Mäntsäläkään, ja välillä on ainakin Nastola ehkä Vierumäkikin (en oikein täysin hahmota mistä se rata tarkalleen kulkee). Heinola olisi myös kätevä vaihtopaikka busseihin, asema on ihan radan vieressä.
 
Saman tien rata pitäisi jatkaa Heinolasta suoraan Mikkeliin. No, käytännössä Otavaan. Siitä on tehty suunnitelmia muistaakseni 1960 - 1970 luvuilla.
 
Aika sujuvasti jätät kuitenkin huomiotta bussista junaan tai junasta bussiin vaihtamisen näkökulman. Tämähän on koko matkakeskuksen idea.

Toki näin. Johtuu pitkälti siitä, että omassa ideaalissani kaukoliikenteen bussit eivät yksinkertaisesti mahdu R-aseman nurkille pyörimään bussien, ratikoiden, autojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekaan, niin että kokonaisuus olisi toimiva.

Matkakeskuksia kannattaa varmasti rakentaa niille paikkakunnille, jossa ne voidaan toteuttaa helposti. Suhtaudun itse vähän skeptisesti siihen, että tälle kaukojunasta kaukobussiin tai toisinpäin -vaihdolle olisi mitään järisyttävän suurta kysyntää, ja kuten itse totesit tähänkin kysyntään voidaan vastata ja vastataankin Tampereella kierrättämällä osa busseista R-aseman kautta. Myös tämä esille ottamasi aamulla junalla ja yöllä bussilla takaisin -ongelma voidaan ratkaista samalla tavalla.
 
Toki näin. Johtuu pitkälti siitä, että omassa ideaalissani kaukoliikenteen bussit eivät yksinkertaisesti mahdu R-aseman nurkille pyörimään bussien, ratikoiden, autojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekaan, niin että kokonaisuus olisi toimiva.

Kannattaisiko silloin tätä ideaalia tarkistaa? Kyseessä on kuitenkin aika tärkeä asia liikenteellisesti. Erilaisia vaihtoehtoja ja niiden kombinaatioita on kyllä löydettävissä, jotta kaikki tarpeet saadaan tyydytettyä. Onhan Tampere Suomen oloissa iso kaupunki, mutta eihän meillä hyvänen aika sentään ole sellaisia maailman metropolien liikenneongelmia, jotka oikeasti estäisivät järkevien asioiden toteuttamisen ja pakottaisivat elämään näinkin isojen epäkohtien kanssa kuin "hajautettu matkakeskus" on. Väärillä liikennejärjestelyillä Rautatienkatu saadaan kyllä sumppuun haluttaessa, mutta ohjaamalla liikenne oikein on kaukoliikenteen bussit mahdollista saada sinne ilman että ne juuttuvat moneksi minuutiksi ruuhkiin.

Matkakeskuksia kannattaa varmasti rakentaa niille paikkakunnille, jossa ne voidaan toteuttaa helposti. Suhtaudun itse vähän skeptisesti siihen, että tälle kaukojunasta kaukobussiin tai toisinpäin -vaihdolle olisi mitään järisyttävän suurta kysyntää, ja kuten itse totesit tähänkin kysyntään voidaan vastata ja vastataankin Tampereella kierrättämällä osa busseista R-aseman kautta. Myös tämä esille ottamasi aamulla junalla ja yöllä bussilla takaisin -ongelma voidaan ratkaista samalla tavalla.

Kysyntää ei juuri ole, kun käytännössä ei ole tarjontaa eli palvelun käyttäminen on tehty äärimmäisen hankalaksi ja raskaaksi. Mutta potentiaalista kysyntää kyllä riittää. Vai miten ajattelit esim. toteuttaa matkaketjun Helsinki-Ikaalinen? Koko matka bussilla? Ei järkeä, moni turvautuisi jo omaan autoon (ja ulkomaiset turistit jättäisivät Ikaalisten kylpylän väliin kun sinne ei pääse mitenkään järkevästi). Paljon nopeammin pääsee Tampereelle junalla ja vaihtaa sitten Ikaalisiin menevään bussiin. Eikä ole järkeä rajoittaa näitä vaihtomahdollisuuksia vain etukäteen kuviteltavissa oleviin yhteyksiin jotka varta vasten synkronoitaisiin ajamalla rautatieaseman kautta vaan koko Tampereen kaukobussitarjonta tulisi olla junamatkustajan käytössä jatkoyhteyksinä ilman eri toimenpiteitä. Tätä olisi toimiva intermodaliteetti.

Näinhän se pitäisi bussiliikennöijänkin nähdä: haluanko tarjota reittiverkostoni potentiaalisina jatkoyhteyksinä junamatkustajille? Vai enkö halua? Jos en halua, niin sitten eivät tule ja menetän potentiaalista myyntiä. Junalla matkustajat kulkevat joka tapauksessa ne välit jotka on järkevintä kulkea junalla. Jos vaihtaminen tehdään vaikeaksi niin koko joukkoliikenne menettää asiakkaita ja osa matkoista jää kokonaan tekemättä.
 
Kannattaisiko silloin tätä ideaalia tarkistaa? Kyseessä on kuitenkin aika tärkeä asia liikenteellisesti. Erilaisia vaihtoehtoja ja niiden kombinaatioita on kyllä löydettävissä, jotta kaikki tarpeet saadaan tyydytettyä. Onhan Tampere Suomen oloissa iso kaupunki, mutta eihän meillä hyvänen aika sentään ole sellaisia maailman metropolien liikenneongelmia, jotka oikeasti estäisivät järkevien asioiden toteuttamisen ja pakottaisivat elämään näinkin isojen epäkohtien kanssa kuin "hajautettu matkakeskus" on. Väärillä liikennejärjestelyillä Rautatienkatu saadaan kyllä sumppuun haluttaessa, mutta ohjaamalla liikenne oikein on kaukoliikenteen bussit mahdollista saada sinne ilman että ne juuttuvat moneksi minuutiksi ruuhkiin.

Jokaisella on varmasti oma näkökulmansa asiaan. Omasta mielestäni kaukobussiliikenne on kuitenkin selkeästi juurikin se liikennöintimuoto, jota ei välttämättä ole tungettava samaan sumppuun muiden kanssa. Vaikka Tampere nyt sinänsä aika väsynyt kirkonkylä onkin, niin kyllä sitä näilläkin liikennemäärillä R-aseman kulmat saadaan aikamoiseksi sirkukseksi, jos kaikki toiminta halutaan tunkea samoille hehtaareille. Itselleni ei ole pälkähtänyt mieleen kombinaatiota, jolla kaukobussit saataisiin mielekkäästi siirrettyä R-aseman yhteyteen ilman että kokonaisuutta häirittäisiin (tämähän ei toki tarkoita sitä, että tällaista ratkaisua ei voisi olla olemassa).

Kysyntää ei juuri ole, kun käytännössä ei ole tarjontaa eli palvelun käyttäminen on tehty äärimmäisen hankalaksi ja raskaaksi. Mutta potentiaalista kysyntää kyllä riittää. Vai miten ajattelit esim. toteuttaa matkaketjun Helsinki-Ikaalinen? Koko matka bussilla?

Eikös mm. Seinäjoella ja Jyväskylässä ole toteutettu matkakeskukset, onkohan näiden toiminnasta laadittu minkäänlaisia tutkimuksia? Yksittäisen matkaketjun esille ottaminen tässä tapauksessa on mielestäni suht epärelevanttia.
 
Takaisin
Ylös