Piirsinpä lämpimikseni kartalle ajatukseni raitiolinjastosta Itä-Vantaalle. Tiedän, että erilaisia suunnitelmia on ollut olemassa, mutta tämä on tehty niistä riippumatta perusteena oma käsitykseni asutustiheydestä ja liikkumistarpeista. Uskoisin, että tuo Mikko Laaksosen usein esiintuoma 2000 asukasta/ratakilometri ylittyy helposti paitsi ehkä Lentoaseman linjalla, jossa on asumattomia osuuksia kohtalaisen paljon.
Linjat ovat:
1 Lentoasema - Aviapolis - Jumbo - Tikkurila
2 Tammisto - Kartanonkoski - Jumbo - Tikkurila as. - Jokiniemi
3 Tikkurila - Simonkylä - Leinelä - Peijas - Koivukylä - Havukoski
2-linjaa voisi jatkaa Malmin asemalle enkä tiedä, onko se kovin järkevä ilman tuota jatkoa. Ongelmaksi tulisi, että Helsingin puolella asutus ei välillä Tammisto- Malmi ole kovin tiheää. Toisaalta Jumbon ja Tikkurilan välillä tarjonta voi olla kahdella linjalla liiallista ja hiljaisena aikana ainakin voisi vuoroja pätkiä.
Jokiniemen menevän pätkän voisi jatkaa nykyistä bussia 62 jäljitellen Ikean, Hakunilan, Jakomäen ja Länsimäen kautta Mellunmäkeen. Silloin se varmaankin toimisi itsenäisenä linjana 4 Tikkurila - Mellunmäki. Jokiniemen rata olisi kuitenkin lyhyenäkin mielestäni perusteltu Tikkurilan lukion ja Varia-ammattikoulun sekä 5000 asukkaan palvelemiseksi.
Tasavälein kulkeville linjoille olisi mahdollista järjestää vaihdot kaupungintalon, oikeustalon ja Jumbon pysäkeille.
Kommentteja kuulisin mielelläni
Linjat ovat:
1 Lentoasema - Aviapolis - Jumbo - Tikkurila
2 Tammisto - Kartanonkoski - Jumbo - Tikkurila as. - Jokiniemi
3 Tikkurila - Simonkylä - Leinelä - Peijas - Koivukylä - Havukoski
2-linjaa voisi jatkaa Malmin asemalle enkä tiedä, onko se kovin järkevä ilman tuota jatkoa. Ongelmaksi tulisi, että Helsingin puolella asutus ei välillä Tammisto- Malmi ole kovin tiheää. Toisaalta Jumbon ja Tikkurilan välillä tarjonta voi olla kahdella linjalla liiallista ja hiljaisena aikana ainakin voisi vuoroja pätkiä.
Jokiniemen menevän pätkän voisi jatkaa nykyistä bussia 62 jäljitellen Ikean, Hakunilan, Jakomäen ja Länsimäen kautta Mellunmäkeen. Silloin se varmaankin toimisi itsenäisenä linjana 4 Tikkurila - Mellunmäki. Jokiniemen rata olisi kuitenkin lyhyenäkin mielestäni perusteltu Tikkurilan lukion ja Varia-ammattikoulun sekä 5000 asukkaan palvelemiseksi.
Tasavälein kulkeville linjoille olisi mahdollista järjestää vaihdot kaupungintalon, oikeustalon ja Jumbon pysäkeille.
Kommentteja kuulisin mielelläni