Ratikoita Vantaalle

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
Piirsinpä lämpimikseni kartalle ajatukseni raitiolinjastosta Itä-Vantaalle. Tiedän, että erilaisia suunnitelmia on ollut olemassa, mutta tämä on tehty niistä riippumatta perusteena oma käsitykseni asutustiheydestä ja liikkumistarpeista. Uskoisin, että tuo Mikko Laaksosen usein esiintuoma 2000 asukasta/ratakilometri ylittyy helposti paitsi ehkä Lentoaseman linjalla, jossa on asumattomia osuuksia kohtalaisen paljon.

Linjat ovat:
1 Lentoasema - Aviapolis - Jumbo - Tikkurila
2 Tammisto - Kartanonkoski - Jumbo - Tikkurila as. - Jokiniemi
3 Tikkurila - Simonkylä - Leinelä - Peijas - Koivukylä - Havukoski

2-linjaa voisi jatkaa Malmin asemalle enkä tiedä, onko se kovin järkevä ilman tuota jatkoa. Ongelmaksi tulisi, että Helsingin puolella asutus ei välillä Tammisto- Malmi ole kovin tiheää. Toisaalta Jumbon ja Tikkurilan välillä tarjonta voi olla kahdella linjalla liiallista ja hiljaisena aikana ainakin voisi vuoroja pätkiä.

Jokiniemen menevän pätkän voisi jatkaa nykyistä bussia 62 jäljitellen Ikean, Hakunilan, Jakomäen ja Länsimäen kautta Mellunmäkeen. Silloin se varmaankin toimisi itsenäisenä linjana 4 Tikkurila - Mellunmäki. Jokiniemen rata olisi kuitenkin lyhyenäkin mielestäni perusteltu Tikkurilan lukion ja Varia-ammattikoulun sekä 5000 asukkaan palvelemiseksi.

Tasavälein kulkeville linjoille olisi mahdollista järjestää vaihdot kaupungintalon, oikeustalon ja Jumbon pysäkeille.

Kommentteja kuulisin mielelläni :)
 

Liitetiedostot

  • Vantaa.jpg
    Vantaa.jpg
    156.3 KB · Lukukerrat: 658
Vs: Ratikoita Vantaalle :)

2-linjaa voisi jatkaa Malmin asemalle enkä tiedä, onko se kovin järkevä ilman tuota jatkoa. Ongelmaksi tulisi, että Helsingin puolella asutus ei välillä Tammisto- Malmi ole kovin tiheää.
No jaa. Tapaninvainion asukastiheys on 3 300 / km2 ja asukkaita on yhteensä noin 8000, tuota voi vielä jonkun verran nostaa ihan vaan myöntämällä lisää rakennusoikeutta, kohtuullisen hyvää aluetehokkuutta alentaa useat 70-80 luvuilla tehdyt yksikerrokset talot. Myös täydennysrakentamista on jonkun verran vireillä.

Vertailun vuoksi Simonkylässä on 3 448 as./km3, Tikkurilassa 4 727. Viertolalle en lukua löytänyt, mutta veikkaan alle kolme tuhatta.
 
Tästä ketjusta innostuneena väsäsin myös oman visioni Vantaan ratikkaverkosta. :smile: Pääpaino on Länsi-Vantaan ja Aviapoliksen suunnalla, sillä Itä-Vantaa on vielä suhteellisen tuntematonta seutua omalla kohdallani. Linjat perustuvat pääosin (Jokeri 2:sta lukuun ottamatta) omiin mielivaltaisiin kuvitelmiini, joten ei tarvitse ottaa turhan vakavasti. Suurimpia vikoja saa toki mainita.

Linjat:
Sininen Varisto - Myyrmäki - Martinlaakso - Ylästö - Aviapolis - Lentokenttä
Punainen Kivistö - Viinikkala - Aviapolis - Koivuhaka - Tikkurila
Vihreä Tikkurila - Aviapolis - Kartanonkoski - Tammisto - Malmi
Lila Jokeri 2

Punavalkoiset pallot symboloivat lähijunaliikenteen asemia.

Punaista linjaa ei kannattane toteuttaa ennen kuin rakentaminen on kunnolla päässyt vauhtiin. Muuten linjat korvaavat mielestäni alueen käytetyimpiä bussilinjoja melko hyvin.
 

Liitetiedostot

  • image11.jpg
    image11.jpg
    125.7 KB · Lukukerrat: 1,145
Tästä ketjusta innostuneena väsäsin myös oman visioni Vantaan ratikkaverkosta. :smile: Pääpaino on Länsi-Vantaan ja Aviapoliksen suunnalla, sillä Itä-Vantaa on vielä suhteellisen tuntematonta seutua omalla kohdallani. Linjat perustuvat pääosin (Jokeri 2:sta lukuun ottamatta) omiin mielivaltaisiin kuvitelmiini, joten ei tarvitse ottaa turhan vakavasti. Suurimpia vikoja saa toki mainita.
Kuninkaantammesta pääsee suoraan Ylästöön jo nyt autolla, tosin ajo on toki kielletty mutta väylä on olemassa. Se olisi suorempi reitti kuin Ylästöntie. Malmilaisena pidän Malmin reittiä suht hyvänä.
 
Kuninkaantammesta pääsee suoraan Ylästöön jo nyt autolla, tosin ajo on toki kielletty mutta väylä on olemassa. Se olisi suorempi reitti kuin Ylästöntie. Malmilaisena pidän Malmin reittiä suht hyvänä.
Tiedän toki Silvolan tekojärven länsipuolella menevän hiekkatien. Itse kuljen välin Myyrmäki - Ylästö usein pyörällä, nopean polkijan ohjaksissa Pitkäkosken kautta pääsee ruuhka-aikoina Ylästöön nopeammin kuin autolla saati sitten bussilla.

Mutta en oikein tajunnut miten tämä kommentti liittyi ehdottamiini raitiolinjoihin. :confused: Ylästön ja Kuninkaantammen välinen liikenne on todennäköisesti erittäin vähäistä, enkä suoraa linjaa niiden välille ole ehdottanutkaan.
 
Ratikka-argumentteja pönkittää hyvin liikennevirtojen muuttamisen erittely: mitkä liikennevirrat menevät ratikalle, onko niitä jo nyt riittävästi ratikoille, mitkä jäävät yli ja miten niitä palvellaan, miten järjestely parantaa palvelua vrt nykytilanteeseen, miten järjestely heikentää palvelua vrt nykytilanteeseen...

Näin harrastelijayhteydessä riittänee sanoa että uusi ratikkalinja A korvaa laajalti bussilinjat B..D jos B:tä lisäksi rukataan korvaamaan C:ltä ja D:ltä ylijäävät osuudet.
 
Tiedän toki Silvolan tekojärven länsipuolella menevän hiekkatien. Itse kuljen välin Myyrmäki - Ylästö usein pyörällä, nopean polkijan ohjaksissa Pitkäkosken kautta pääsee ruuhka-aikoina Ylästöön nopeammin kuin autolla saati sitten bussilla.

Mutta en oikein tajunnut miten tämä kommentti liittyi ehdottamiini raitiolinjoihin. :confused: Ylästön ja Kuninkaantammen välinen likenne on todennäköisesti erittäin vähäistä, enkä suoraa linjaa niiden välille ole ehdottanutkaan.
Ajattelin että siitä Kuninkaantammesta voi jatkaa etelään, esimerkiksi Kannelmäkeen. Toinen pointti on että Ylästön läpi kulkeva linja olisi paremmin keskellä asutusta. Tuota voisi kokeilla vaikka bussilinjana.
 
Takaisin
Ylös