Lohjan paikallisliikenteen rata Helsinkiin ja Hanko-Hyvinkää-radan hyödyntäminen

Liittynyt
11 Toukokuu 2006
Viestit
364
Tässä Googlen hausta saa Lohja-Vihti-Espoo-rataselvityksen vuodelta 2002 (pdf otsikolla UUDENMAAN LIITTO). Sivulla 12 löytyy arvioidut matkustusajat Helsingin keskustasta. Tuota rataa voisi ainakin periaatteessa jatkaa Routionmäen kautta Paloniemeen. Routionmäessä on jo nyt kerrostaloaluetta ja Palomäkeen on suunnitteilla asuinrakentamista.

Kokeilin tuon selvityksen ilmoittamien arvioitujen matka-aikojen perusteella hahmotella mahdollisuutta järjestää vaihtoyhteys Lohja-Helsinki-väliä kulkevien ja Karjaa-Hyvinkää-rataa kulkevien junien välillä. Väli Lohjan keskusta-Paloniemi on hatusta vedettynä tässä kuusi minuuttia. Se on suhteellisen lyhyt väli, ettei sillä oikeastikaan pitäisi tuon kauempaa ainakaan mennä.

Mahdollinen aikataulu: Helsinki 9:26, Nummela Eteläinen 10:00, Lohjan Asema 10.07, Paloniemi 10:17; Paloniemi 10:27, Lohjan Asema 10:37, Nummela eteläinen 10:44, Helsinki 11:18. Takaisin tämä juna siis voisi lähteä 11:26.

4 junalla voisi tämän mukaan saada puolen tunnin vuorovälin Helsingin ja Lohjan välille. Tällöin Helsingistä lähtisivät junat 9:26, 9:56,... ja Paloniemestä 9:57, 10:27,... Tällöin voisi tilanne olla tämänlainen:
Ensimmäinenä: Lohja As, toisena: Nummela Eteläinen.
Paloniemeen <- 10:07<- 10:00 <- Helsingistä
Karjaalta ->10:00 ->10:07 -> Hyvinkäälle
Karjaalle <- 10:14 <- 10:07 <- Hyvinkäältä
Paloniemestä ->10:07 ->10:14 -> Helsinkiin.

Tällöin 9:26 Helsingistä lähtevästä junasta voisi vaihtaa sekä Hyvinkään että Karjaan suuntaan 7 minuutin vaihtoajalla, Karjaan suunnasta sekä Hyvinkään suunnasta 10:14 Helsinkiin menevään junaan (taas 7 minuutin vaihtoaika) ja lisäksi Karjaalta tuleva juna on 10:00 Lohjan Asemalla josta pääsee 10:07 Paloniemeen sekä Paloniemeltä pystyy vaihtamaan Karjaan suuntaan. Tässä mallissa Hyvinkää-Karjaa radan junat kohtaavat Nummelan eteläisellä asemalla. Olisi varmasti mahdollista siirtää toiseen suuntaan kulkevan juna puoli tuntia myöhäisemmäksi.

Karjaan ja Hyvinkään välillä kulkevat junat voisivat pysähtyä seuraavilla asemilla: Mustio, Kirkniemi, Virkkala, Keski-Lohja, Lohja As., Muijala, Nummela eteläinen, Nummela keskusta, (Lankila), Ojakkala, Otalampi, (Leppälampi), Röykkä, Rajamäki ja Hyvinkään sairaala. Nämä junat voisivat jatkaa Karjaan asemalta Hankoon ja toisessa päässä pääteasemana voisi mahdollisesti olla Riihimäki, tai jopa Lahti, jos halutaan, että esimerkiksi Lohjalta voisi päästä yhdellä vaihdolla kulkemaan Lappeenrantaan tai vaikka Joensuuhun asti.

Helsingin yhteyden ansiosta matkustajia voisi olettaa olevan mukavasti välillä Kirkniemi-Nummelan keskusta. Ojakkalaan, Otalampeen sekä Mustioon voisi olla jonkin verran tulijoita Lohjan junalla Helsingistä. Hangon ja Lohjan välisellä osuudella on varmasti myös jonkin verran paikallisia kulkijoita ja jos Lohjan Asemalta on vielä vaihtoyhteys Paloniemeen, niin junat palvelisivat myös Lohjan sisäistä liikennettä melko hyvin. Vaihtoyhteys Tampereelle voisi houkutella Lohjalta ja Nummelasta matkustajia myös Hyvinkään suuntaan, joten vaikka Otalampi-Rajamäki-osuudella matkustajamäärät ovat luullakseni alimmillaan, eivät junat välttämättä tätäkään väliä sentään tyhjillään kulje. Miksei Rajamäeltä silloin tällöin joku voisi matkustaa myös Turun suuntaan. Rajamäen ja Hyvinkään väilillä, miksei jossain määrin myös Röykän ja Hyvinkään välillä kulkee myös paikallisia matkustajia, varsinkin kun juna pysähtyy Hyvinkään sairaalan kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Karjaa-Hyvinkää ole yksiraiteinen? Noin tiheällä liikennöinnillä se olisi varmaan jo ongelma, ainakin tarvitsisi muutamia kohtauspaikkoja (onko siellä niitäkään?).

Jos välille pistäisi yhden kiskobussin ajamaan edestakaisin, niin tuo ei tietenkään olisi ongelma, mutta vuoroväli taitaisi hiukan kasvaa. Oletko tehnyt laskelmia kauanko tuo reitti veisi päästä päähän? Lohjan kohdalla joutuisi varmaan silti varautumaan kohtaamisiin Lohja-Hki -junan kanssa, mutta eiköhän siihen kohti pitäisi rakentaa kaksi raidetta joka tapauksessa.
 
Jos olisi Klaukkalan rata, niin juna Hyvinkään suunnasta voisi ajaa suoraan sitä kautta Helsinkiin ilman vaihtoja. Tämä voisi olla jopa jonkinlainen vaihtoehto tai lisä lisäraiteille Pasila - Riihimäki. Kilometreinä Hyvinkää - Kerava - Pasila lienee suurinpiirtein yhtä pitkä kuin Hyvinkää - Klaukkala - Vantaankoski - Pasila, tiedä sitten radan kunnosta. Martinlaakson radalle pitäisi mahtua lisää liikennettä. Olisi se kai mahdollista ajaa myös reittiä Hyvinkää - Klaukkala - Vantaankoski - Lentoasema - Tikkurila - Pasila...
 
Eikös Karjaa-Hyvinkää ole yksiraiteinen? Noin tiheällä liikennöinnillä se olisi varmaan jo ongelma, ainakin tarvitsisi muutamia kohtauspaikkoja (onko siellä niitäkään?).

Jos välille pistäisi yhden kiskobussin ajamaan edestakaisin, niin tuo ei tietenkään olisi ongelma, mutta vuoroväli taitaisi hiukan kasvaa. Oletko tehnyt laskelmia kauanko tuo reitti veisi päästä päähän? Lohjan kohdalla joutuisi varmaan silti varautumaan kohtaamisiin Lohja-Hki -junan kanssa, mutta eiköhän siihen kohti pitäisi rakentaa kaksi raidetta joka tapauksessa.

Espoo-Vihti-Lohja-radasta rataselvityksessä:

Suunniteltu rata on kaksiraiteinen sähköistetty kaupunkirata. Radan kokonaispituuson 41 km, josta uutta rataa on noin 28,5 km ja osittain parannettavaa Hanko-Hyvinkää rataa 12,5 km.

Espoo-Lohja-radan myötä Karjaa-Hyvinkää-radalle olisi tosiaan tulossa kaksiraiteinen osuus Nummelan ja Lohjan keskustan asemalle haarautuvan satamaradan väliselle osuudelle. Nykyisistä kohtauspaikoista ja kaksiraiteisista osuuksista ei tullut mitään vastaan.

Tässä Länsi-Uusimaan artikkelissa sanotaan näin:

Länsi-Uusimaa sanoi:
Hanko-Hyvinkää-radan turvallisuus paranee syksyn aikana Karjaan ja Hyvinkään välillä merkittävästi, kun rataosuudelle asennetaan junien automaattinen liikenteenohjaus- ja kulunvalvontajärjestelmä.

Radan nopeuteen liittyen sanotaan näin:

Länsi-Uusimaa sanoi:
Radan suurin nopeus, jota kulunvalvonnalla valvotaan, on 80 kilometriä tunnissa. VR on ilmoittanut, että niin kauan kun radalla on pelkkää tavaraliikennettä, nykyinen nopeustaso riittää.

Ilmeisemmin jos radalla aloitettaisiin liikennöidä radan nopeustasoa nostettaisiin. Tällä hetkellä 99,1 km radan läpiajamiseen menisi vähintään 1 h 14 min tuon 80 km/h nopeusrajoituksen mukaan. Jos radalla olisi 13 pysähdystä ja keskimäärin pysähdykseen kiihdyttelyineen ja jarrutteluineen kuluisi 3 min ylimääräistä, menisi koko matkaan aikaa 1 h 53 min. Nopeutus auttaisi varmasti, sillä tuolle radalle tulee pitkiä pysähtymättä kuljettuja osuuksia seisakkeiden ollessa Lohjan ja Nummelan ulkopuolella harvassa, joten maksiminopeutta voisi oikeastikin hyödyntää. Sähköistystäkin tuolle radalle on suunniteltu, eiköhän sekin joku päivä vielä toteuteta, varsinkin jos matkustajaliikennettä oikeasti halutaan tälle pätkälle.

Tuohon Hanko-Hyvinkää-radalle ainakin paikalliset asukkaat toivovat matkustajaliikennettä. Tässä Länsi-Uusimaan artikkelissa, joka kertoo Lohjan keskustaajaman asukkaille järjestetystä taajamaosayleiskaavan valmisteluun liittyvästä tilaisuudesta, kirjoitetaan näin:

Länsi-Uusimaa sanoi:
Yleisöstä moni halusi Hanko-Hyvinkää-radan henkilöliikenteelle jo paljon ennen kaavailtua 20-40 vuoden päässä siintävää henkilöliikenteen toteutusajankohtaa.

Mitähän tällä tarkoitetaan? Onkohan tässä kyse kuitenkin vain Lohjan alueella tai sitten Karjaan ja Lohjan välillä alkavasta liikennöinnistä?

Tässä Klaukkalan alueportaalissa olevassa jutussa on radan historiasta kirjoitettu mielenkiintoisesti. Lisäksi siellä on mainittu Klaukkala-Helsinki-radan rakentamisen olleen puheenaiheena jo 1900-luvun alussa:

Klaukkalan Alueportaali sanoi:
Mainittakoon tässä yhteydessä, että kokouksessa 13.9.1908, jossa piti perustaa Nurmijärven Sähkö Oy, Paavo Costiander ilmoitti mieluummin sijoittavansa rahansa silloin kovasti esillä olleeseen Klaukkala-Helsinki-rautatiehankkeeseen. Nurmijärven Sähkö jäi silloin perustamatta. Nurmijärven Sähkö perustettiin sitten 14.7.1918. Klaukkala-Helsinki-rata on edelleen rakentamatta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
->Onko Lohjalle järkeä vetää lähiliikennerataa? Kuitenkin nuo matkan varrella olevat Veikkolat, Nummelat ja Muijalat ovat väkimäärältään pieniä ja pientalovaltaisuuden vuoksi harvaanasuttoja "keskuksia". Kun siihen vielä lisätään Turunväylä, joka on suhteellisen ruuhkaton Nihtisillalle asti, niin on vaikea kuvitella ihmisten siirtyvän autoistaan junaan.

Tuon suunnan yhteydet paranisivat helpoiten Tuomarilan tai Koivuhovin liityntäpysäköintilaitoksella ja Turunväylän liittymällä niille kohdin. Itse asiassa Tuomarilaan on jo liittymä, muttei sellaista, että pääsisi Turun suunnasta tultaessa pois moottoritieltä.

Lohjalta tulee autolla aamuruuhkassa Nihtisillalle puoli tuntia ja siitä Helsingin keskustaan vähintään toiset puoli tuntia. Sujuva vaihto junaan Tuomarilan huitteilla voisi jopa nopeuttaa matkaa.
 
->Onko Lohjalle järkeä vetää lähiliikennerataa? Kuitenkin nuo matkan varrella olevat Veikkolat, Nummelat ja Muijalat ovat väkimäärältään pieniä ja pientalovaltaisuuden vuoksi harvaanasuttoja "keskuksia".

Kyllä täällä Veikkolassa ja käsittääkseni Nummelassakin ihmiset odottavat kovin junarataa, on vain hyvin masentavaa kun tällaisista hankkeista puhutaan, mutta mitään ei tapahtune seuraavaan viiteenkymmeneen vuoteen. Matka-ajan luulisi huomattavasti nopeutuvan jos junaan pääsisi jo lähialueella ja lisäksi Helsingin keskustan ruuhkissa seisominen poistuisi (tiedä sitten seistäisiinkö sitten Linnunlaulussa).

Joukkoliikenne ei epäonnistuneesta kaavoituksesta huolimatta ole kuitenkaan turhaa esimerkiksi Veikkolassa. Esimerkiksi arkiaamuisin kello 7.15 Veikkolasta lähtee kolme täyttä bussia Helsinkiin (2x280 ja 290), seitsemältäkin muistaakseni kaksi 280:tä, olkoonkin niin, että tuplavuorojen mielekkyys on varsin kyseenalaista, Pohjolan Liikenteen mielestä vuoroväli kun ei ilmeisesti voi olla pienempi kuin 15 min. Juna tavoittaisi myös paremmin Espoon aluekeskukset kuin bussi, joka ajelee moottoritietä pitkin kaiken ohi ollen kuitenkin ainoa realistinen bussilinjaus Helsinkiin matkustaville.

Tietysti Veikkolassakin usean pysäkin tilalle tulisi yksi juna-asema, mutta itse ajattelisin, etteivät yksi Vanhaa Turuntietä asemalle kulkeva liityntäbussi ja liityntäparkki olisi mitenkään erityisen kalliita.
Lohjan lähijunarata ratkaisisi myös Histan joukkoliikennepulman. Käsittääkseni Espoossa halutaan Histan joukkoliikenne raideliikennepohjaiseksi, kun Turun moottoritien ruuhkien uskotaan tukkivan koko väylän muutaman vuoden päästä ja kaistojen lisäämistä suunnitellaan.
 
Esimerkiksi arkiaamuisin kello 7.15 Veikkolasta lähtee kolme täyttä bussia Helsinkiin (2x280 ja 290), seitsemältäkin muistaakseni kaksi 280:tä, olkoonkin niin, että tuplavuorojen mielekkyys on varsin kyseenalaista, Pohjolan Liikenteen mielestä vuoroväli kun ei ilmeisesti voi olla pienempi kuin 15 min.

Estäisiköhän liikennelupa tuon? Vuorovälin lyhentäminen tarvisi luvan uudelle lähdölle, mutta tuplavuoron saa ajaa.
 
Estäisiköhän liikennelupa tuon? Vuorovälin lyhentäminen tarvisi luvan uudelle lähdölle, mutta tuplavuoron saa ajaa.

Aivan, tuosta lieneekin kyse. Moitin siis aivan turhaan Pohjolan Liikennettä, pahoittelut siitä. Pääsevät aina välillä nuo käytännöt unohtumaan, pitääpä taas pitää huolta siitä mitä kirjoittelee. Kiitoksia korjauksesta :)
 
->Onko Lohjalle järkeä vetää lähiliikennerataa? Kuitenkin nuo matkan varrella olevat Veikkolat, Nummelat ja Muijalat ovat väkimäärältään pieniä ja pientalovaltaisuuden vuoksi harvaanasuttoja "keskuksia". Kun siihen vielä lisätään Turunväylä, joka on suhteellisen ruuhkaton Nihtisillalle asti, niin on vaikea kuvitella ihmisten siirtyvän autoistaan junaan.

Lohjalla asuu jo nykyäänkin hieman alle 40000 asukasta ja vaikkei Karjaa-Hyvinkää-radalle heti Lohjan radan rakentamisen jälkeen tulisikaan koko pituudelta liikennöiviä junia, niin toivoisi, että vähimmilläänkin edes Keski-Lohjalle, Virkkalaan ja Kirkniemeen pääsisi Helsingistä Hyvinkään ja Karjaan välistä rataa hyödyntävällä junalla, jolloin Lohjan alue olisi hyvin lähijunaliikenteen piirissä. Nummelassa asuu tällä hetkellä 12000 asukasta. Jos Histaan tulee 15000 asukasta ja Veikkolan, Nummelan ja Lohjan asukasluvut jatkavat kasvuaan, lopulta asukasmäärät edellyttävät junarataa. Tuossa Lohja-Vihti-Espoo-rataselvityksessä (Uudenmaan Liitto, Lohja-Vihti-Espoo-ratalinjan selvitys maakuntakaavoitusta varten, 2002) esimerkiksi Nummelan on ennakoitu kasvavan 7000:lla asukkaalla siinäkin tapauksessa, että rataa ei tulisi. Rata varmasti lisää alueen houkuttelevuutta.
 
Takaisin
Ylös