Pori-Helsinki radasta esiselvitys

Pori on rannikkokaupunki, josta rata ei jatkuisi mihinkään. Ainoa vastaava tapaus Suomessa on oikeastaan Turku. Turkuun on päivässä noin 10.000 matkaa ja Turun väkiluku on 176.000, siis 0,057 matkaa/asukas. Porissa on 83.000 asukasta, joten Porista voisi Turun tasoisella junapalvelulla (2 h matka-aika, junat tunnin välein) olla 4700 matkaa/pvä.

10.000 matkustajaa Turku-Helsinki on ilmeisesti arvio ELSA:n toteutuessa? Nykyiselläänhän matkamäärä on 1.42 miljoonaa matkaa vuodessa. 365 jaolla tuo on 3890 matkaa päivässä. Yllämainittu laskentakaava tuottaa näillä arvoilla 1834 matkaa päivässä HFP-radalle eli 670.000 matkaa vuodessa.

Laskenta-arvona voisi myös käyttää taajamien asukaslukuja:
Porin keskustaajama: 93 220
Turun keskustaajama: 246 312

Näillä arvoilla HFP:llä olisi noin 540.000 matkaa vuodessa.

Selvityksen kuva sivulla 2 osoittaa hyvin että Pori-Helsinki-radan edelle ajavat Etelä-Suomen hankkeista ainakin ELSA, HELI ja Mikkeli-Lahti rata jos investoinnin perusteena käytetään matkustajamäärä-ennusteita.

VR:n tilastoja paremmin tuntematta olisi mielenkiintoista tietää, mihin nykyiseen käytössä olevaan ratayhteyteen voisi verrata HFR-radan kuormitusta ja käyttöä.
Ymmärrän tämän niin että millä rataosalla on saman verran matkustajia tai/ja junia kuin HFP-radalla on arvioitu olevan? Eli noin 4 tavarajunaa ja 14-24 henkilöjunaa päivässä. Tämä siis Kokemäki-Humppila välillä.

Näin vähäistä tavaraliikennettä ei taida olla millään muilla keskeisellä radoilla kuin Rantaradalla ja Vaasan radalla? Onko Oikoradalla enemmän? Rantaradalla toisaalta on 40 matkustajajunaa kun Vaasan radalla 16kpl. Eli Vaasan rata voisi olla junamääriltään lähellä suunniteltua HFP-rataa. Toki radalla olisi enemmän tavarajunia kuin Vaasabaanalla nykyisin.
 
Siksi arvauksesi, että samantasoisella palvelulla saataisiin kuntarajojen asukaslukuun suhteessa samanlaiset matkustajamäärät, menee varmasti reilusti yli todellisuuden.
Kyllä, käytännön tilanteessa vaikuttavat monet asiat. Kuten juuri se, että 240 km:n etäisyydelle ei ole helppo järjestää 180 km:n etäisyyttä vastaavaa palvelua. Eli että matka-aika, vuorotarjonta ja matkalipun hinta ovat samat.

Edelleen Porin tapauksessa merkittävää on, että Porin lähellä on n. 100 km:n päässä sitä itseään isompi kaupunki Tampere toisin kuin Turun tapauksessa. Jo nyt on tilanne niin, että Porin radalla merkittävä osa matkoista suuntautuu Tampereelle. Kaikki nämä matkat eivät siirtyisi uudelle radalle ja Helsinkiin, vaan osa Porin synnyttämästä matkatuotoksesta tulee kohdistumaan edelleen Tampereelle. Toki Turustakin osa matkatuotoksesta kohdistuu Tampereen suuntaan, mutta laskinkin vain matkatuotosluvun Helsingin suuntaan.

Turku–Pori -yhteyden merkitystä ei tässä HFP-selvityksessä oltu varsinaisesti edes tutkittu. En arvele se olevan HFP:n kanssa kilpaileva yhteys kysynnän mielessä, sillä Hki–Tku–Pori ei tarjoa mitään parannusta nykyiseen Tampereen kautta kulkevaan yhteyteen nähden.

Antero
 
Turku–Pori -yhteyden merkitystä ei tässä HFP-selvityksessä oltu varsinaisesti edes tutkittu. En arvele se olevan HFP:n kanssa kilpaileva yhteys kysynnän mielessä, sillä Hki–Tku–Pori ei tarjoa mitään parannusta nykyiseen Tampereen kautta kulkevaan yhteyteen nähden.

Kyllä se tarjoaisi, koska se käytännössä tuplaisi Porin vuorotarjonnan Helsinkiin. Sillä voi olla lähes yhtä suuri ellei suurempi matkustajamääriä kasvattava merkitys kuin matka-ajan lyhentämisellä kahteen tuntiin. Lisäksi Turku-Pori-rata tarjoaisi yhteyden Raumalta ja Uudestakaupungista Helsinkiin sen lisäksi että yhdistäisi ne Turkuun samalla tavoin kuin Porin nyt Tampereeseen. Varmasti siis sillä kysyntä olisi paljon suurempi kuin Pori-Forssa-Helsinki-yhteydellä ja tukisi paremmin verkostoajattelua Saksan malliin.
 
Pori - Turku - Helsinki -reitin yksi aikataulumahdollisuus

Minkä verran junakalustoa tarvittaisiin, jos haluttaisiin liikennöidä Helsinki - Turku - Pori - junia kahden tunnin välein ja samalla Helsinki - Turku -välillä tunnin välein? Jos Helsinki - Turku -välin matka-aika (Lohjan kautta) olisi noin 90min ja Turku - Pori -välin noin 60min, niin aikataulu voisi olla esimerkiksi seuraavanlainen:

6.15 7.15 8.15 9.15 ..... 21.15 22.15 Helsinki
7.45 8.45 9.45 10.45 ... 22.45 23.45 Turku
8.45 ----- 10.45 ----- ..... ------- 00.45 Pori

5.15 ----- 7.15 -------- ... ------- 21.15 Pori
6.15 7.15 8.15 09.15 ... 21.15 22.15 Turku
7.45 8.45 9.45 10.45 ... 22.45 23.45 Helsinki

Puoli tuntia riittää varmaankin kääntöajaksi pääteasemilla - ainakin jos ohjausvaunuja käytetään. Helsinki - Pori -välillä kiertäisi kolme junarunkoa ja Helsinki - Turku -välillä kaksi runkoa. Jos halutaan, että Helsinkiin saapuu aamun ruuhka-aikaan Porista juna joka tunti, niin Turusta 7.15 aloittava juna aloittaisikin 6.15 Porista. Jos vastaavasti halutaan, että iltapäivällä Helsingistä lähtisi Poriin juna myös 15.15, niin sitä varten tarvittaisiin jo lisärunko. Jos nykyään on Helsinki - Turku -välillä kuuden tunnin kierrosaika ja tarvitaan kuusi junarunkoa, niin esimerkin mukaiseen liikennöintiin ei tarvittaisi sen enempää junarunkoja. Lisävaunuja tarvittaisiin Laitilan, Rauman ja Porin matkustajia varten.
 
En arvele se olevan HFP:n kanssa kilpaileva yhteys kysynnän mielessä, sillä Hki–Tku–Pori ei tarjoa mitään parannusta nykyiseen Tampereen kautta kulkevaan yhteyteen nähden.

Paitsi sen, että Porista pääsisi Turkuun, ja päinvastoin. Kaikki ei ole menossa Helsinkiin...
 
Ei Someron kautta ole mitään mieltä minkään radan koukata. Asukkaita on vähän, liikkumissuunnat jakautuvat moneen ja juna auttaisi vain yhtä niistä. Rautateitten massakuljetuksia tarvitsevaa teollisuutta ei ole.


Moi Late,

VÄKILUKU

Tutkin vähän näitä Pori-Helsingin reitinvarrella olevien paikkakuntien asukaslukuja ja tämmöisen listan sain aikaiseksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki
Väkiluku 583 549

http://fi.wikipedia.org/wiki/Espoo
Väkiluku 244 474

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nummela
Väkiluku 12 000

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vihti
Väkiluku 27 912

http://fi.wikipedia.org/wiki/Karkkila
Väkiluku 9 135

http://fi.wikipedia.org/wiki/Somero
Väkiluku 9 397

http://fi.wikipedia.org/wiki/Forssa
Väkiluku 17 785

http://fi.wikipedia.org/wiki/Humppila
Väkiluku 2 527

http://fi.wikipedia.org/wiki/Huittinen
Väkiluku 10 700

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kokemäki
Väkiluku 8 059

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pori
Väkiluku 82 809

Eli voisi tuosta äkkiseltään peukkutuntumalla sanoa, että Someron asukasluku on aika liki noiden paikkakuntien väkilukua jotka on jo nimetty Pori –Helsinki linjauksen kauttakulku reitiksi.


KOUKKAUSPITUUS

No mietitäänpä tätä koukkauspituutta. Ei välille Forssa-Somero tai Karkkila-Somero.

Mikä on kahden eri reitin matkapituuden erotus Karkkila-Forssa ja hypoteettiselle Forssa-Somero-Karkkila reitille?

Somero-Karkkila-Forssa 60.67km
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...=60.58427,24.01062&spn=0.605691,2.113495&z=10

Karkkila-Forssa 44.82 Km
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&msa=0&msid=116571373170453649191.0004810c12719a99501d8&z=11

Eli linnunteille erotusta on 15,85 kilometriä.

Realistinen hanke olisi mielestäni Kokemäki-Toijala oikorata. Rata lyhentäisi matka-aikaa Porista Helsinkiin noin kahteen tuntiin. Uutta rataa tarvittaisiin noin 85km verrattuna nyt ehdotetun oikoradan 170 kilometriin.



ONKO ~16 kilometriä lisää raidetta tämmöisessä isommanluokan projektissa paljon vai vähän?

Mielestäni vähän koska, tarve määrittää reitit.

Vaikuttaa varsin loogiselta näin maalaisjärjelläkin sillä kateettien summa on hypotenuusa ja vertailtavat reitit muistuttaa suorakulmaista kolmiota http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmio

Eli voisi sanoa, että koukkaus EI tekisi hirveästi lisämatkaa.

Jos esim. vertaa Länsimetron reititystä:
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=116571373170453649191.0004810c7514a654a0bdc
Niin voi todeta, että metroreitti on kaikkea muuta kuin suora.

-->Kompromisseja reitityksen suhteen on tehty tarpeiden ja maanpäällä kulun suhteen.

-> Metrotunnelithan pystyy myös tekemään meren alle joten reittiä olisi voinut myös oikoa.


TARVE

No sitten voi miettiä seuraavaa: Tarvitseeko ketään tämmöistä reittiä? Onko sille käyttöä?

Moni Hämeenlinnassa tai Lahdessa asuva on varmasti huomannut, että työmatkalaisia on nykyisin junassa aika tavalla. -> Helsingissä on kallista asua, ja samalla rahalla jolla Helsingistä saa pienen yksiö voi maakunta keskuksista ostaa aika paljon enemmän.

95 km Hämeenlinna-Helsinki
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=116571373170453649191.0004810c6dbbcb3b9907d

91.37 km Somero-Karkkila-Helsinki
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...0.210487,24.712372&spn=0.612686,2.113495&z=10

Voi todeta, että Somerolta olisi vähemmän matkaa kuin jopa Hämeenlinnasta Helsinkiin.



Ottaen huomioon, että Somero on maalaiskaupunki voisi aika moni Helsinkiläinen toteuttaa unelmansa omakotitalon rakentamisesta.

-> Tontit ja työntekijät ovat halpoja maaseudulla. Hinnat huomattavasti alhaisemmat kuin esim. Helsingissä.

No mietitäänpä tätä linjausta myös Somerolta - Forssan suuntaan: Somerolta käy erittäin suuri määrä ihmisiä töissä Forssassa joilla ei ole edes harkinnassa muuttaa paikkakunnalta.

Lisäksi Somerolta käy paljon nuoria päivittäin opiskelemassa Forssassa (AMK, Ammattikoulu) Eli päivittäisiä käyttäjiä Forssan suuntaan löytyisi aivan varmasti.

Junassa opiskelijoiden olisi varmasti miellyttävämpää tehdä kotitehtäviään kun esim. bussissa.

Itse asiassa bussissa on käytännössä mahdotonta tehdä kotitehtäviä tai mitään etätöitä. Tärinä, vapina, vierustoverien tökkiminen, melu ja kaikenmaailman häiriötekijät varmistavat, että kirjoihin ei bussissa koske edes vahingossa.

Eli bussissa istuessa menee tunti per suunta tehokasta työaikaa hukkaan.

Jos etätöiden tekeminen on mahdollista niin varmasti suuri osa työntekijöistä tekisi töitä junassa (kokonaisvaltaista hyötyä koko suomelle)

No entä teollisuus? Onko Somerolla olemassa sellaista teollisuutta joka mahdollisesti olisi merkittävä tuote valmistaja ja kiinnostunut rautatiekuljetuksista?

MUUTAMA ESIMERKKI ALUEEN TEOLLISUUDESTA

Muutama esimerkki teollisuudesta Somerolla
viljankuivureita, kuljettimia, kuivuriuuneja, esipuhdistimia ja ns. "elementtikuivaamot"
http://www.arskametalli.fi/index.phtml

teräsovi-, seinä- ja lasijulkisivujen kokonaistoimittaja.
http://www.jaatimet.fi/

Elektroniikka, muovituotteet yms.
http://www.laukamo.fi/

Betoni ja elementti valmistaja
http://www.hb-betoni.fi/hb/hb_betoni/suomi/yritysinfo/yhteystiedot/

Navettojen, sikaloiden yms. kaluston valmistus
http://www.merivirtaoy.fi/

Bulkki kuljetukset:
Someron alueella useita hiekka ja soramonttuja
Paikkakunta pinta-alaltaan iso joten ajoittain metsähakkuu kuljetuksia
Paikkakunta pinta-alaltaan iso joten ajoittain viljakuljetuksia.

Eikös se noin yleisesti ole, että hyvät kulkuyhteydet tuo kasvua, ei kutistumista eli olemassa oleva teollisuus kasvaa ja teollisuutta tulee myös lisää.


Säiliö kuljetukset: Useita maitotiloja

LOPPUTULOS

Voi siis todeta, että jos tarkoituksena on tukea alueita rakentamalla niille rautatiet ON rautateiden kulkeminen tapahduttava myös Someron kautta.

Forssan ja Karkkilan välillä EI ole muita merkittäviä aluekeskuksia ja reitin kulkeminen Someron kautta EI tuo reitin kokonaismatkaan merkittävää lisäystä.

Kaikkien junien jotka Porista Helsinkiin ei todellakaan tarvitsisi pysähtyä Somerolla, kuten ei pysähdy esim. Tampere – Helsinki junat Hämeenlinnassa.

LOPPUSANAT
JOS Reitti päätettäisiin linjata Varsinais suomen alueen kautta. Aivan varmasti, myös Varsinais-Suomen parlamentti edustajat alkavat puoltamaan AIVAN eri tavalla hanketta ja rahoitus hanojen ja projekti toteutumismahdollisuudet paranevat.

Reitin rakentaminen toisi reitin käyttäjiä sekä Forssan, että Helsingin suuntaan.

Kutakuinkin kaikki suunnitelmatkin Somerolla junaliikenteelle on valmiina 50 luvulta. Juna-asema on valmiiksi suunniteltu, kuin myös raidelinjaus (joka jo silloin koski Forssa-Somero-Karkkila linjaa (ks. tämä keskustelu) Toki, asioita pitää päivittää, mutta paljon on asioita jo valmiiksi mietitty aikoinaan (kustannussäätöä suunnittelussa)


Minusta tätä voisi harkita, ja poikkeuksellisesti ihan aluepoliittista syistä: sekä Forssa että Pori on taantuvia teollisuuspaikkakuntia joille rata olisi hieno piristysruiske. Rahaa sinne kaadetaan joka tapauksessa, jos vaikka käytettäisiin johonkin hyödylliseen. Kyllä täm alueellistamishankkeen voittaa koska tahansa. Lisäksi tuonne suunnalla autoyhteydet ovat huonot, eli kilpailuasetelma junalla hyvä.

Pari reunaehtoa: Porilaiset ei vikise kun Finnavia lopettaa kentän. Porintietä ei muuteta motariksi.

Linjauksesta, jostain syystä minusta luontevinta olisi äkkiseltään Vantaankoski - Klaukkala - Karkkila... vihdin suunta hoituisi haarana Hyvinkää - Hango rataa.

Nämä Temen argumentit sopivat Someroon täydellisesti.

AI niin ja Radan linjaus Karkkilasta- Somerniemen puolelta jotta Kiikalan lentokenttä lähellä rataa. ..Jos kenttä vaikka laajenee joskus..


Somero - Forssa tie tullaan remontoinaa aikuistenoikeasti ennemmin tai myöhemmin.

Somero - Forssa välinen tieosuus on jo kauan ollut todellinen ammattiautoilijoiden painajainen, kyseinen tieosuus on oikeasti hengenvaarallinen jokaiselle tielläliikkujalle.
Someron ja Forssan välisillä ikivanhoilla tsaarin aikaisilla teillä on aina tasaisin väliajoin joku rekka tai kuorma-auto ojan pientareella. Uudesta suorasta ja kunnollisesta tiestä Someron ja Forssan välille on hahmotelmat olemassa


--> jos kiskot rakennetaan samalla rakennus-urakalla kun Somero Forssa uusi tie niin rakennus-säätöjä syntyy kun rakennetaan kaksi asiaa kerralla:
http://www.adressit.com/uusitie


LISÄKSI:

Suur-Salon alueella on n. 60 000 asukasta joten on varsin perusteltua hamassa tulevaisuudessa linjata Etelä-Pohjois liikenne. Tällöin Rata kulkisi Salosta Somerolle- Forssaan (Josta voi edetä tietyin reitein Tampereelle asti)
 
Viimeksi muokattu:
Asiaa sivuten:

Sastamalan kaupungin sivuilta löytyy aikataululuonnos 7.6.2010 alkavalle IC2-junalla.
Sastamalan kaupunki sanoi:
VR:n uuden aikataululuonnoksen mukaan suora InterCity-juna palaa Pori - Helsinki - Pori -radalle 7.6.2010 alkaen. Juna on IC2-tyyppinen eli ainakin osa vaunuista on kaksikerroksisia.

Uusi vuoropari lähtee Vammalasta kello 7:07 ja on Tampereella 7:50 sekä saapuu Helsinkiin 9:52. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että Vammalasta pääsee ensi kesästä alkaen Tampereelle arkisin (M-L) kahdeksaksi töihin, opiskelemaan tai muille asioille. Tämän lisäksi jo nyt pääsee taajamajunalla Tampereelle seitsemäksi (M-L) ja yhdeksäksi (M-S). Työmatkaliikenteeseen sopiva paluuvuoro lähtee Tampereelta kello 16:15.

Uusi suora IC-paluuvuoro lähtee Helsingistä kello 19:06, jatkaa Tampereelta 21:05 ja saapuu Vammalaan 21:48.
http://sastamalankaupunki.fi/sastamala/tiedotepalsta/index.tmpl?id=2397;sivu_id=2944;koostosivu=1

Matka-aika Pori-Helsinki on vaihdolla Pendolinoon 3:05 minuuttia eli yhteydet eivät nopeudu. Pori-Tampere kestää 1:30 eli ei siinäkään edistystä. Tärkeimpinä hyötyinä on ilmeisesti se että Porista Tampereelle voi nyt saapua 06:50, 07:50, 08:50. Takaisinpäin tuleminen ei sitten olekaan niin joustavaa. Toisekseen on hyvä että saadaan edes jotain esteetöntä joukkoliikennettä Porin radalle. Tämä on kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta merkittävää.

Kaiken lisäksi liikkeellä on hämärä huhu jonka mukaan Porin radan sinisiä vuoroja korvattaisiin Sm4 junilla.
 
Kaiken lisäksi liikkeellä on hämärä huhu jonka mukaan Porin radan sinisiä vuoroja korvattaisiin Sm4 junilla.
Jos näin on, ei ole mitään hirmu yllättävää. Tosin näkisin järkevänä laittaa radalle ainakin yhden Eil-vuoroparin Pori-Tampere-Helsinki, koska vaunut ovat nykyään tyhjän panttina varikolla virka-aikana.
 
KOUKKAUSPITUUS

No mietitäänpä tätä koukkauspituutta. Ei välille Forssa-Somero tai Karkkila-Somero.

Mikä on kahden eri reitin matkapituuden erotus Karkkila-Forssa ja hypoteettiselle Forssa-Somero-Karkkila reitille?

Somero-Karkkila-Forssa 60.67km
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...=60.58427,24.01062&spn=0.605691,2.113495&z=10

Karkkila-Forssa 44.82 Km
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&msa=0&msid=116571373170453649191.0004810c12719a99501d8&z=11

Eli linnunteille erotusta on 15,85 kilometriä.

ONKO ~16 kilometriä lisää raidetta tämmöisessä isommanluokan projektissa paljon vai vähän?

Mielestäni vähän koska, tarve määrittää reitit.

Vaikuttaa varsin loogiselta näin maalaisjärjelläkin sillä kateettien summa on hypotenuusa ja vertailtavat reitit muistuttaa suorakulmaista kolmiota http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmio

Terve

Aikaisempi reittivisioni Someron junaradasta kulki pitkin pöpelikköjä jossa on 0 asutus ja vailla tiestöjä.

..Aivan kuten Kaavailtu Forssa - Karkkila linjaus...

Tein mielenkiinnosta uuden linjauksen Somerniemen kautta jotta rata seuraisi edes jollakin tavalla jo asutettua/kaavoitettua /rakennettua aluetta.


61,57 Km Karkkila-Somerniemi-Somero-Forssa

Lisäpituutta aikaisempaan Painionjärven pohjoispuolen linjaukseenli tuli vain VAJAA kilometri jos rata kulkisi Painion järven etelärannalta myötäillen 280 tietä.

Lisäksi pieni etu olisi, että käytännössä Somerniemeltä ?voisi lakkauttaa? käytännössä kokonaan esim. koululaisten bussikuljetukset Somerolle. Ja korvata kuljetukset junalle joka on nopeampi ja mukavampi tapa matkustaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Somerniemi

Väkiluku 1 587 (tuo luku pitäisi olla sisällytettynä myös Someron väliluvussa)

Tein myös mittauksen Googlella etäisyydestä välille Somerniemi-Somero ( 13.25 Km)


Eli Helsinkiläisille jotka haluaa esim. kesämökin tai haluaisivat tulla Somerniemelle kesätorille tai muuttaa maaseudun rauhaan saadaan useita matkakohteita lisää erittäin pienellä linjamuutoksella ja olla ei ole suurta merkitystä matkan kokonaispituuteen.


Edelleen uusi linjaus näyttää siltä, että Karkkila- Forssa linjaus on suorakulmion hypotenuusa ja Someron kautta kulkee kateetit.

Ts. Kukaan ei häviä jos linjaus kulkee someron kautta. -> Matkaerotus on niin pieni, että nopean junan matka-ajassa ei ole merkitystä.

On syytä myös muistaa, että Somero-Forssa tiestä on olemassa mutkat suoriksi suunnitelma (ks aikaisempi viesti) ts. rakentaminen Someron kautta voisi jopa tulla halvemmaksi ja rakentamislupien saaminen ei olisi iso ongelma.

Lisäargumentteina myös:

On olemassa tarve kehittää Somero-Forssa ja Somero-Helsinki välisiä liikenneyhteyksiä. Kyseistä tarvetta ei erikseen kehitettäisi, mutta isomman projektin sivutuotteena tämä on mahdollista.

Aluekehitys Salon alueella-> Hankkeelle saadaan useampia kansanedustajajia yms päättäjiä puoltamaan hanketta joka palvelee kokonaisvaltaisemmin laajan alueen väestön tarpeita

60 tuhannen asukkaan Salon Kiikalan Lentokentän mahdolliset laajennustoimenpiteet jatkossa

Someron alueen Uraanin hyödyntäminen hamassa tulevaisuudessa

Someron integrointi paremmin esim. Forssan alueen tarjoamiin koulutuksiin (jo nykyisellään joka aamu lähtee aamun tunteina useampi bussi kuljettamaan työmatkalaisia ja AMK, ja ammattikoulu opiskelijoita Somerolta Forssaan)

Suur-Salon alueella on n. 60 000 asukasta joten on varsin perusteltua hamassa tulevaisuudessa linjata Etelä-Pohjois liikenne. Tällöin Rata kulkisi Salosta Somerolle- Forssaan (Josta voi edetä tietyin reitein Tampereelle asti)

Reitin rakentaminen toisi lisää reitin käyttäjiä sekä Forssan, että Helsingin suuntaan.

Kutakuinkin kaikki suunnitelmatkin Somerolla junaliikenteelle on valmiina 50 luvulta. Juna-asema on valmiiksi suunniteltu, kuin myös raidelinjaus (joka jo silloin koski Forssa-Somero-Karkkila linjaa (ks. tämä keskustelu) Toki, asioita pitää päivittää, mutta paljon on asioita jo valmiiksi mietitty aikoinaan (kustannussäätöä suunnittelussa)

Linjaus tukee paremmin ja kattavammin suomen teollisuutta (teollisuus somerolla)

Ja jos projektissa on kyse aluetuesta ja alue kehittämisestä on viisasta luoda projekti joka tukee ja kehittää laajempaa aluetta.

Lisäksi linjaus kattaa myös osan Nummi-pusulaa (Hyrkkölän kylän kohta) Nummi-Pusulan Väkiluku 6 115

---------- Viesti lisätty kello 11:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:27 ----------

On myös huomioitava Salon ja Forssan alueen etu, että paikkakuntien lähialueet kehittyvät ja voimistuvat (on partnereita ja vääntövoimaa alueiden kehittämiseen)
 
Viimeksi muokattu:
Terve,

Surffaillessani netissä huomasin tämmöisen Facebook kommuunin joka tukee Forssa-Somero-Karkkila rataa.. Ja siinä sivussa koko Helsinki - Pori rataa :)

**********Tiesittekö, että junamatka yhden Itämeren hienoimpien suomalaisten hiekkarantojen kupeessa olevaan kaupunkiin kestää yli 3 tuntia, turhan kiertomatkan kautta, aivan turhaan?
Kyllä.
Mikäli haluamme kehittää Satakunnan (ja lähimaakuntien) elinkeinoelämää, hyödyntää sen matkailuvaltteja ja helpottaa ihmisten liikkumista, tarvitsemme SUORAN ratayhteyden.

Jos et ole huomannut tätä aikaisemmin, se voi johtua jopa siitä, että VR:n Lounais-Suomeen keskittyneestä rataverkkokartastakin on sopivasti "häivytetty" koko Porin kaupunki sille kuuluvalta paikaltaan:

http://www.vr.fi/heo/aika/turku.htm

(Lienee sama kartantekijä asialla kun ainakin vielä taannoin eräänkin kanavan TV-uutisten sääennusteissa, joissa Poria ei näy edes aurinkoisella säällä;)

Tämä vaatimus ei kuitenkaan ole mikään vitsi.
Pori tarvitsee suoran ratayhteyden.

Helsingistä on linnuntietä Poriin jotakuinkin vain 220 km.
Matkan varrelle, lähemmäs rataa ja nopeamman yhteyden päähän saataisin monta kehittämiskelpoista aluetta ja kaupunkia/kuntaa:
Vihti, Karkkila, Somero, Forssa, Loimaa, Humppila, Urjala, Punkalaidun, Huittinen, Vammala (joka VR:n karttaan on piirretty lähemmäs T:retta kuin todellisuudessa?), Äetsä, Eura, Kokemäki, Harjavalta, Nakkila, Ulvila, Pori, Kullaa, Noormarkku....

Pelkästään työllistämisvaikutukset olisivat mahtavat, puhumattakaan muusta vaikutuksesta elinkeinoelämään, teollisuuteen, työvoiman liikkumiseen...

Liitetään tähän hetken päästä myös adressi, mutta aloitetaan tästä ryhmästä, jotta saadaan satakuntalaiselle tahdolle myös "kasvot". Naamakirjassa kun ollaan.

HUOM: 9.3. luotu tavoitteellisempi ryhmä Causes- eli Aatteet-sovellukseen. Siellä voitte seurata myös sitä, kuinka monta jäsentä kukin on saanut värvättyä mukaan. Linkki alla.
Tervetuloa!

http://apps.facebook.com/causes/241293/19663602?m=8d3e39f8


**********

http://www.facebook.com/group.php?gid=72186286146#

---------- Viesti lisätty kello 15:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:14 ----------

Huomasin juuri, että Hämeenliitto on vuonna 2008 maininnut seuraavaa Somerosta:

http://www.hameenliitto.fi/content/...enne/joukkoliikenne.PDF?from=4472986718522438

*** Työssäkäyntitilastojen perusteella olisi perusteltua, että Somero liittyisi Forssan
seutulippualueeseen ja että Hämeenlinna ja Riihimäki liittyisivät vastavuoroisesti
toistensa seutulippualueisiin.**


***Seutulippualueiden laajentaminen vastaamaan paremmin työssäkäyntialueita:
Somero mukaan Forssan seutulippualueeseen, Hämeenlinna ja Riihimäki vastavuoroisesti
toistensa seutulippualueisiin (tai seutulippujen yhdistäminen)***

Eli jos hikiset bussit kelpaa useille Somero- Forssa välin matkaajille niin eiköhän Luxus juna suoralla linjalla kelpaisi myös.

Jos ottaa lisäksi huomioon, että mikä Bussien kulkemistiheys on nykyisellään esim. viikonloppuisin niin juna toisi paljonkaivattua täydennystä kuljetuksiin

Tässä esimerkki: Lauantai Somero Forssa

http://www.matkahuolto.info/lippu/f...=1&search.x=22&search.y=16&ticketTravelType=0

Tilanne Helsingin suuntaan ihan yhtä surkuhupaisa

Myös osoitteessa
http://www.varsinais-suomi.fi/WebRo...d=somero juna&ResultPageID=1&PageLanguage=FIN

[PDF]A_osaselvitys // PDF sivu 77 erillisessä selvityksessä todetaan seuraavaa:

Someron
kaupungissa ei ole sisäistä joukkoliikennettä, vaan se rakentuu
seutuliikenteen ja sitä täydentävien toribussien tai asiointitaksien varaan.

Tämän vuoksi kaupungista puuttuu iltaliikenne ja viikonloppunakin
joukkoliikenteen palvelutaso on varsin heikko.

Noin 10 000 asukkaan kaupungissa alkanee kuitenkin syntyä tarve sisäisen liikenteen järjestämiseen.

Jos juna reitti tulisi niin se voisi mahdollisesti palvella ainakin Somerniemen suuntaan julkisena liikenteenä.

http://www.parliament.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_122_2001_ke_p_6.shtml

http://www.bulevardi.fi/MIT.php?MITform=keskustelut&tyyppi=kommentti&sivu=1650&sivuid=1849
 
Viimeksi muokattu:
Jos bussien tarjonta on minimaalinen, miten muka juna toisi parannusta? Eikö ensin pitäisi olla vähintään välttävä bussitarjonta ja asiakaskunta ainakin Helsinkiin päin, jotta seisakkeen perustaminen ei perustuisi kuvitteellisten asiakkaiden palvelemiseen?
 
Jos bussien tarjonta on minimaalinen, miten muka juna toisi parannusta? Eikö ensin pitäisi olla vähintään välttävä bussitarjonta ja asiakaskunta ainakin Helsinkiin päin, jotta seisakkeen perustaminen ei perustuisi kuvitteellisten asiakkaiden palvelemiseen?

Eikö näissä junapalveluissa päde enemmän ja vähemmän samat periaatteet kun esim. bussikuljetuksissa?

-> Suorat linjat paikasta A-B ei kannata joten ajellaan pitää kerätä asiakkaita pitkin maakuntaa.

Eli Bussit Somerolta Helsinkiin ei ole ollut viikonloppuisin ilmeisesti myyntimenestys, mutta jos järjestettäisiin juna joka kulkisi Forssasta-Someron kautta Karkkilaan ja siitä eteenpäin Helsinkiin.

Niin ehkä 3:sta paikkakunnasta saisi kerättyä tarpeeksi asiakkaita reitin kannattavuuden kannalta? Lisäksi juna varmasti kulkisi aika tavalla vauhdikkaammin kun mikään bussi joten silloin reitististä kiinnostuneita olisi enemmän.

..En tiedä miten moni on maakunnassa ajellut noita reittejä, mutta bussit ajaa joka pikkukylän kautta joihin verrattuna Somero tai karkkila on metropoleja.

Kun bussit toteuttaa sellasia reittejä, joissa ajetaan joka kylän kautta niin silloin ei isoilta paikkakunnilta innostuta käyttämään busseja-> Ajomatkat kestää vähän liian kauan.

Eli juna joka kulkisi vain suurten asutuskeskuksien väliä olisi varmasti kiinnostavanpi vaihtoehto suurelle yleisölle kun bussi.

Voi olla, että olen ajatellut asiat väärin, mutta tuollaisia olen pohtinut.


Ai niin pieni marginaalinen asiakaskunta Somero junalle löytyisi myös Solttupojista jotka käyvät Säkylässä armeijaa sekä Opiskelijat jotka käyvät Loimaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Selvää on, että juna kyllä houkuttelee helposti enemmän matkustajia kuin nykyiset bussit kykenevät. Ihan sen takia, että juna on iso.

Kuitenkin juna(kin) on nopea lähinnä sen takia, ettei se pysähdy kovin usein. Sama toimii bussilla: Someron alueen metropoleista saisi lähestulkoon yhtä jouhevan linkin Helsinkiin ja muuallekin bussilla, joka ei juuri päätaajaman ulkopuolella pysähdy. Bussilta puuttuu kuitenkin pysyvyys, joka näkyy ns. raidekertoimessa ja jonka perusteella voi vaikka muuttaa Somerolle sillä lupauksella, että lähes sama palvelu säilyy vuosikymmeniä.

Jos Somerolla on todellakin aneemiset bussipalvelut, siitä pääsee kohtuuhinnalla nousemaan nimenomaan parantamalla bussipalvelua. Markkinoimalla ja tekemällä painavia lupauksia, joiden perusteella taajamiin kannattaa muuttaa. Hyvällä bussien asiakaspohjalla on junaakin helpompi perustella!
 
Takaisin
Ylös