Sivu 1 / 13 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/187

Viestiketju: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

  1. #1
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    100

    oletus Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Satakunnan kansan mukaan esiselvitys tehdään Satakunnan, Hämeen ja Uudenmaan maakuntaliittojen voimin.

    http://www.satakunnankansa.fi/cs/Sat...eteenpain.html

    Mitäs mieltä?

  2. #2
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Olisihan se melkoinen juttu jos se toteutuisi.
    Aikoinaan oli suunnitelma Humppila-Forssa VR:n radasta mutta se kariutui jostain syystä, tämä ajatus Pori–Forssa–Helsinki radasta tuo mieleen sen.

    Ja eikös Kerava-Lahti oikoradasta alunperin puhuttu pidemmästä ajasta kun mitä se toteutus loppujen lopuksi kesti.

    Jos tämä kyseinen hanke toteutuisi, niin eikös se nostaisi ajankohtaiseksi kysymyksen Jokioisten museorautatien jatkamisesta Jokioisilta Forssaan
    Viimeisin muokkaaja Resiina; 06.10.2009 kello 18:05. Syy: Lisätty tekstiä

  3. #3

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    URPO ja ELSA on mielestäni järkevämpi rakentaa. Eiköhän Porista Helsinkiin tuotakin reittiä tule pääsemään tarpeeksi nopeasti kulkemaan ja Helsingin lisäksi pääsisi junalla Turkuunkin. Kun katsoo joitakin suunnitellun Pori-Helsinki-radan varren kaupunkeja, niiden väkiluvut ovat suhteellisen pieniä: Huittinen 10 731, Forssa 17 815, Karkkila 9146 asukasta (Wikipediasta).

  4. #4
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Tuo lehtijuttu perusteella tavoitteena on siis vähintään rata jonka sn olisi 200km/h. Tämän voi päätellä tavoiteajasta välille Pori-Helsinki. Jutun lopussahan on se karu totuus: Toteutus olisi ehkä mahdollista 2030-40-luvuilla. Äkkiä ajatellen tämä on yksi kalleimmista aivan tosissaan ehdotetuista ratahankkeista HELI-radan ohella. Esimerkiksi ELSA ja URPO taitaisivat molemmat olla puolta pienempiä hankkeita. Sinällään nykyisen Pori-Helsinki yhteyden vertaileminen suoraan rataan on harhaanjohtavaa. Toivottavasti esiselvityksessä sivutaan myös Pori-Tampere radan perusparannuksen kustannuksia ja matka-aika hyötyä verrattuna ehdotettuun suoraan rataan.

  5. #5

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Minusta tätä voisi harkita, ja poikkeuksellisesti ihan aluepoliittista syistä: sekä Forssa että Pori on taantuvia teollisuuspaikkakuntia joille rata olisi hieno piristysruiske. Rahaa sinne kaadetaan joka tapauksessa, jos vaikka käytettäisiin johonkin hyödylliseen. Kyllä täm alueellistamishankkeen voittaa koska tahansa. Lisäksi tuonne suunnalla autoyhteydet ovat huonot, eli kilpailuasetelma junalla hyvä.

    Pari reunaehtoa: Porilaiset ei vikise kun Finnavia lopettaa kentän. Porintietä ei muuteta motariksi.

    Linjauksesta, jostain syystä minusta luontevinta olisi äkkiseltään Vantaankoski - Klaukkala - Karkkila... vihdin suunta hoituisi haarana Hyvinkää - Hango rataa.

  6. #6
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Pari reunaehtoa: Porilaiset ei vikise kun Finnavia lopettaa kentän. Porintietä ei muuteta motariksi.

    Linjauksesta, jostain syystä minusta luontevinta olisi äkkiseltään Vantaankoski - Klaukkala - Karkkila... vihdin suunta hoituisi haarana Hyvinkää - Hango rataa.
    Jos lentoreitti aiotaan korvata junalla, niin junan olisi syytä kulkea Vantaan lentoaseman kautta. Tämä tukisi lentoaseman kaukoliikenneradan rakentamista. Lentoaseman jälkeen rata voisi toisaalta jatkua pääradalle Keravan suuntaan sekä toisaalta Klaukkala - Karkkila jne. -suuntaan.

    Jos halutaan jatkaa nykyistä Martinlaakson rataa Poria koti, niin se tukisi myös lähiliikennettä. Toisaalta Pasila-lentoasema -väli voisi silti kulkea omaa reittiään ja alkuvaiheessa sekä pääradan että uuden Porin-radan suuntaan voitaisiin liittyä lentoasemalta kehäradan kautta, kuten aiemmin esitin yhtenä hypoteesina.

    Sinänsä en tiedä onko tällainen suora junarata Poriin taloudellisesti realistinen. Ainakin yhteyksiä Tampereelle kannattaa myös parantaa, koska tämä tukee maan poikittaisliikennettä -- sekä toivottavasti joskus vielä myös yhteyksiä Pietarin suuntaan Riihimäen kolmioraiteen kautta. Mutta olisihan tämä kaiketi kohtuullisen hieno megahanke porilaisesta näkökulmasta.

  7. #7

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Jazzeille ja sieltä pois ainakin pääsisi junalla kätevästi.

    Noin muuten olen sitä mieltä, että Porin linjauksessa olisi hyödynnettävä mahdollisimman paljon jo olevaa rataverkostoa, vaikka sitten perusparantamalla tavaraliikenteen käytössä olevaa rataa ja yhdistämällä siihen muita suunniteltuja uusia linjauksia.

    Eihän mikään rata sinänsä ole huono tai tarpeeton asia, mutta kun nykyisillä radanpitorahoilla ei pystytä kuin vähän hidastamaan rataverkoston ikääntymistä. Rakentaminen on yksi asia, hoito toinen asia.

  8. #8
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Tämän projektin hyödyt ovat niin pienet, että radan edelle ajaa monta muuta rataprojektia Suomessa.

    Tämä voidaan kuitenkin toteuttaa vaiheittain, lopullisen linjan ollessa about Helsinki-Espoo-Nummela-Vihti-Karkkila-Forssa-Humppila-Huittinen-Kokemäki-Pori.

    Vaiheet ja todennäköinen toteuttamisvuosikymmen, ellei radanrakennusrahoja tyyliin triplata nykyisestä jatkossa:

    1. ELSA / Espoo-Nummela-Lohja paikallisrata, 2020-luku
    2. Humppila-Jokioinen perusparannus ja sähköistys, radan jatko Forssaan (osittain raitiotienä keskustassa), 2020-luku
    3. Kokemäki-Huittinen-rata (vaiko sittenkin Keikyä-Huittinen?), aikaisintaan 2040-luku
    4. Nummela-Karkkila-paana, aikaisintaan 2040-luku
    5. Forssan radalle rinnakkainen pikarata ja loppujen pätkien yhdistäminen (Huittinen-Humppila, Forssa-Karkkila), aikaisintaan 2050-luku
    Sakari Kestinen

  9. #9

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Näissä suorissa radoissa on aina se ongelma, että ne ovat nopeushyödyltään aika vaatimattomia, koska säästyviä kilometrejä on verrattain vähän. Vaikka vaihtoehtoinen reitti kiertäisi reilusti, sitä nopeuttamalla saadaan yleensä sama hyöty tehokkaammin irti.

    200 km/h rata vaikka nyt Helsinki-Vantaan ja Forssan kautta Poriin olisi ainakin 240 kilometriä pitkä, eli vain noin 80 km nykyistä reittiä lyhyempi. Se tarkoittaisi 200 km/h nopeustasolla eli 140 km/h keskinopeudella 34 minuutin säästöä. Sama aikasäästö saataisiin, jos Helsinki-Tampere-radan nopeustaso nostettaisiin 216 km/h keskinopeuteen, mikä vastaa vanhan Pariisi-Lyon-TGV-radan nopeutta, ja 300 km/h huippunopeudella saavutettaisiin varmasti. Ja voisin kuvitella, että Helsinki-Pori-radan kustannuksilla rakennettaisiin aika pitkä pätkä Helsinki-Tampere-suurnopeusrataa, joka sitten toisi tuon aikasäästön moninkertaiselle määrälle ihmisiä. Huittisten ja Forssan junayhteys Helsinkiin ei vain taida niin arvokas olla.

  10. #10

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Miten Hki-Tre radan nopeuttaminen sn 300km/h voisi toteutua?

    Ensinnäkin ratageometria muuttunee loivemmaksi. Loiviakin kaarteita tulee oikaista, jonka luulisi kuitenkin onnistuvan melko halvalla suurimmalla osaa kohteita.

    Toisekseen 300km/h rata ei sovellu geometrialtaan merkittävästi hitaampien junien käytettäväksi. Kuitenkin välillä on tarvetta mm. 80km/h kulkeville tavarajunille. Hki-Tre pitää siis rakentaa vähintään 3-raiteiseksi koko matkaltaan (2x sn300, 1-2x sn120), tai sitten rakennetaan syrjempään ja mutkittelevammin linjattava uusi sn 120 rata palvelemaan lähiliikennettä ja hitaita tavarajunia. Tällä sekundääriradalla voi sitten ajaa Tampereen ja Hämeenlinnan lähiliikennettä, kulki se saneerattavan radan rinnalla tai erillään.

    Kolmanneksi riittävän nopeaa kalustoa pitää hankkia. Onko 300km/h kalustoa saatavilla meidän raideleveydelle riittävän pienissä sarjoissa? Juniahan aluksi kannattaa käyttää lähinnä Hki-Tre-Pori-linjalla, koska muille linjoille on jo olemassa optimaalisempaa kalustoa.

  11. #11

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Miten Hki-Tre radan nopeuttaminen sn 300km/h voisi toteutua?
    Siten kuten maailmallakin tavataan tehdä: rakentamalla erillinen suurnopeusrata. Käyttäjän kannalta se on kuitenkin olemassaolevan yhteyden nopeustason nosto. Siksi puhuin vain nopeuden nostosta enkä uudesta radasta.

  12. #12
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    200 km/h rata vaikka nyt Helsinki-Vantaan ja Forssan kautta Poriin olisi ainakin 240 kilometriä pitkä, eli vain noin 80 km nykyistä reittiä lyhyempi. Se tarkoittaisi 200 km/h nopeustasolla eli 140 km/h keskinopeudella 34 minuutin säästöä. Sama aikasäästö saataisiin, jos Helsinki-Tampere-radan nopeustaso nostettaisiin 216 km/h keskinopeuteen, mikä vastaa vanhan Pariisi-Lyon-TGV-radan nopeutta, ja 300 km/h huippunopeudella saavutettaisiin varmasti. Ja voisin kuvitella, että Helsinki-Pori-radan kustannuksilla rakennettaisiin aika pitkä pätkä Helsinki-Tampere-suurnopeusrataa, joka sitten toisi tuon aikasäästön moninkertaiselle määrälle ihmisiä. Huittisten ja Forssan junayhteys Helsinkiin ei vain taida niin arvokas olla.
    Olen pitkälti samaa mieltä. Otaksun, että tämä tietysti kuulostaa porilaisten korviin ikävältä, mutta Helsinki-Pori -oikoradan ongelma on, ettei sen varrella asu kauhean paljon ihmisiä eikä sille ole luontevaa (väkirikasta) jatkosuuntaa Porista eteenpäin. Pori - Tampere - Helsinki -yhteydestä voidaan saada lähes yhtä nopea ja hyödyt kohdistuvat samalla rahalla paljon laajemmalle alueelle.

    Ensimmäinen askel tietysti olisi jos palautettaisiin liikenteeseen suorat Pori-Helsinki -junat ilman junanvaihtoa Tampereella. En tiedä miksi nämä lopetettiin? Olisiko jotain tekemistä sen kanssa, että Tampere-Helsinki -välille ei oikein mahdu lisää junia tai ainakaan ei ole suoranaista tarvetta niille -- varsinkin jos kalusto ei ole edes kovin tuoretta? Yhtäkaikki, jos Pori saisi Pendolino-yhteyden alkuun vaikka nykyisen radan huippunopeudellakin niin varmaan se lisäisi junamatkustusta tuolla välillä.

  13. #13
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KMT Näytä viesti
    Mitäs mieltä?
    Sitä mieltä, ettei moisessa radassa ole mitään järkeä. Porilla on sama ongelma kuin Turullakin eli Helsingin suunnasta tultaessa sen takana ei ole mitään, kun tulee meri vastaan. Siksi tuollainen rata palvelisi vain murto-osaa siitä käyttäjämäärästä kuin Helsinki-Tampere rata ja maksaisi suunnattomasti hyötyihinsä nähden.

    Lisäksi ko. rata tarkoittaisi, että nykyiseltä Tampere-Pori radalta lakkautettaisiin henkilöliikenne tai ainakin tarjontaa vähennettäisiin reippaasti, koska Porin seudulla ei millään ole matkustajapotentiaalia kahta rataa varten. Tämän vuoksi junayhteydet Porista Oulun ja Jyväskylän suuntiin heikkenisivät merkittävästi.

    ---------- Viesti lisätty kello 9:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:58 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Ensimmäinen askel tietysti olisi jos palautettaisiin liikenteeseen suorat Pori-Helsinki -junat ilman junanvaihtoa Tampereella. En tiedä miksi nämä lopetettiin? Olisiko jotain tekemistä sen kanssa, että Tampere-Helsinki -välille ei oikein mahdu lisää junia tai ainakaan ei ole suoranaista tarvetta niille -- varsinkin jos kalusto ei ole edes kovin tuoretta?
    Tai sitten se, että Helsingin ja Tampereen välillä tarvitaan junissa pidempiä kokoonpanoja, millä kannattaa Porin radalla ajaa.

  14. #14
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Realistinen hanke olisi mielestäni Kokemäki-Toijala oikorata. Rata lyhentäisi matka-aikaa Porista Helsinkiin noin kahteen tuntiin. Uutta rataa tarvittaisiin noin 85km verrattuna nyt ehdotetun oikoradan 170 kilometriin. Kustannuksilta hanke olisi kaiketi samaa luokkaa kuin Lahden oikorata. Lisäksi radan kautta voitaisi ajaa kaikki idästä länsirannikon satamiin menevät tavarajunat. Tämä vapauttaisi ratakapasiteettia Tampereen lähijunaliikenteelle ja poistaisi monta tavarajunaa Pispalan kannakselta. Ainakin kaikki Jämsänkoskelta ja Jämsästä Raumalle menevät junat ja monia muita. Kokemäki-Lielahti rataa kulkevat matkustajajunat voitaisiin muuttaa osaksi Tampereen tulevaa lähijunaverkosto lisäämällä niille pysähdyksiä. Porista Tampereelle yhteydet nopeutuisivat nykyisestä ja tarjonta lisääntyisi, koska Toijalassa olisi mahdollisuus vaihtaa Tampereelle meneviin juniin.

  15. #15

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Tuskinpa tulee minun elinaikanani. Suomen ongelma on lähes kaikessa se, että meitä on liian vähän tai meillä on turhan iso maa. Tuolla oli taas kommentti, jossa mainittiin Turun olevan tien päässä, jonka takana on vain meri, mutta onhan sen meren takana kuitenkin koko muu Eurooppa, joten ei nyt ihan voi ajatella niin, että maailma loppuu mereen, kun vesillä on sentään liikuttu jo tuhansia vuosia. Tosin Pori ei ole tässä suhteessa kovin ideaalisessa paikassa. Näkisin tosiaan tämän URPO:n ja ELSA:n yhteishankkeena paljon parempana ratkaisuna, Pori saa siinä yhteyden myös Turun satamaan. Jos rata rakennetaan, niin todennäköisesti ei tällä vuosisadalla.

Sivu 1 / 13 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pori-Kokemäki -nauhakaupungille pikaratikka?
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 10.09.2013, 16:11
  2. DVD: Helsinki 1973
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 22.03.2010, 20:26
  3. Helsinki tickets (very old)
    kirjoittanut STIB foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 23:50
  4. Esiselvitys matkakorttijärjestelmän uudistamiseksi YTV-alueella vuonna 2014
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 12.06.2006, 11:56
  5. Helsinki 2.8.
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.08.2005, 01:13

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •