Sivu 10 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910111213 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/187

Viestiketju: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

  1. #136

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen edut voisi yhdistää rakentamalla rata Kokemäki–Huittinen–Humppila–Forssa–Nummela–Espoo
    Mitä mitä? Mihin unohtui tuikitärkeä linjaus Someron kautta?

  2. #137
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Osuus Forssa–Nummela voidaan kaiketi toteuttaa ns. TimppaTT:n känsän kautta, jos halutaan
    Sakari Kestinen

  3. #138

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Noh... Vaikka TimppaTT:tä ei olekaan näkynyt täällä noin puoleen vuoteen, pidetään mieluummin keskustelut asiallisina, ettei niiltä putoa pohja, jooko?

  4. #139
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Osuus Forssa–Nummela voidaan kaiketi toteuttaa ns. TimppaTT:n känsän kautta, jos halutaan
    Mutta vakavasti ottaen, kannataako rataan ihan oikeasti tehdä mutkaa Someron kaltaisen pikkukylän kautta? Jos rata pitää välillä Forssa-Nummela jonkun paikan kautta kierrättää, niin itse valitsisin kakkostien linjauksen seuraamisen ja menisin Karkkilan kautta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.09.2012 kello 13:22. Syy: ylimääräiset hymiöt pois

  5. #140

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Ainoa syy mennä Somerolle voisi olla ratakilometrien vähentäminen, eli että tiputettaisiin Karkkila kokonaan pois ja tultaisiin Elsalle jo jossain Suomusjärven kohdalla. Se voisi olla jopa järkeväkin ratkaisu, mutta riippuu paljon maastosta ja myös Elsan nopeustasosta. Somero ja Karkkila eivät molemmat radan linjaukselle mahdu, se on selvä.

  6. #141

    Liittynyt
    05.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    19

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen edut voisi yhdistää rakentamalla rata Kokemäki–Huittinen–Humppila–Forssa–Nummela–Espoo
    Eikö kuitenkin Kokemäki–Huittinen–Humppila–Forssa–Riihimäki ja siltä yhdysraide Turku-Toijala -radalle. Se olisi kannattavampi sekä henkilö- että tavaraliikenteen kannalta. Riihimäki-vaihtoehto luo Helsinki-Pori -yhteyden lisäksi uuden poikittaisen henkilöjunayhteyden Turku-Forssa-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Imatra, jonka varrella on useita keskisuuria kaupunkeja. Yhteys mahdollistaisi ajaa laivajunia Pietarista Turun satamaan eli mahdollistaisi uuden Pietari-Tukholma -yhteyden.

    Ja ei kai Kokemäen ja Espoon välillä tavaraliikennettä olisi, Riihimäki-vaihtoehto sen sijaan loisi paremmat yhteydet Riihimäeltä Turun, Naantalin, Uudenkaupungin, Rauman ja Porin satamiin, Riihimäeltähän rata jatkuu itään aina Vladivostokiin saakka. Osan Tampere-Kokemäki välin taravaliikenteestä voisi mahdollisesti tarvittaessa ajaa Tampere-Toijala-Humppila-Huittinen-Kokemäki -reittiä, joka ei olisi kovin paljoa pitempi.

    Siinä missä Kokemäki–Huittinen–Humppila–Forssa–Nummela–Espoo -reitti hyödyttää vain Satakuntaa ja reitille jääviä pieniä paikkakuntia, on Kokemäki–Huittinen–Humppila–Forssa–Riihimäki -reitillä paljon muitakin hyötyjiä, joten radalla löytynee helpommin kannatusta (ja rahoitusta).

  7. #142

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petro Näytä viesti
    Riihimäki-vaihtoehto luo Helsinki-Pori -yhteyden lisäksi uuden poikittaisen henkilöjunayhteyden Turku-Forssa-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Imatra, jonka varrella on useita keskisuuria kaupunkeja. Yhteys mahdollistaisi ajaa laivajunia Pietarista Turun satamaan eli mahdollistaisi uuden Pietari-Tukholma -yhteyden.
    Karjaalta Hyvinkäälle kulkee Hanko-Hyvinkää-rata ja sen varrella on väkirikkaita kuntia, kuten Lohja 39855 asukasta, Vihti 28680 asukasta ja Nurmijärvi 40661 asukasta, yht. 109196 asukasta. Ei nuo kaikki radan varrella asu, mutta vaikkapa Nurmijärvellä Rajamäen pysähdys voisi palvella myös Nurmijärven kirkonkylää ja Röykän pysähdys Klaukkalaa. Vihdin kirkonkylää palvelisi parhaiten Nummelan asema. Lohjalle voisi laittaa vaikka kaksi asemaa ja näin nuo lähestulkoon lohjalaiset olisi junaliikenteen parissa. Forssan asukasluku on 17725. Hanko-Hyvinkää-ratalle on suunnitteilla sähköistys muutenkin. Ehkä parin ohituspaikan lisäys ja tasonnosto voisi olla tarpeen, mutta varmasti Lohjan kautta ajettavan yhteyden saisi paljon halvemmalla kuin Forssan yhteyden, sillä tuo rata on olemassa ja vielä sellaisessa kunnossa, että tavaraliikenne voi käyttää sitä. Tuo 109196 asukasta on enemmän kuin on Lahdessa väkeä (102805). Väkiluvut on otettu väestörekisterikeskuksen tuoreimmasta tilastosta, elokuulta 2012. Kyllä Turku-Salo-Karjaa-Lohja-Riihimäki-Kouvola-Lappeenranta-Imatra-yhteys olisi realistisempi kuin tuo Forssan kautta kulkeva yhteys. Miettii vielä nykyisiä reittejä kulkien tulevat pysähdyksen Karjaan jälkeen Kirkkonummi, Espoon keskus, Pasila (jossa junanvaihto) ja Tikkurila ennen Riihimäkeä. Kunnostettu Karjaa-Hyvinkää-rata viidellä pysähdykselläkin voisi olla hyvinkin kilpailukykyinen yhteys tuolle, kun vielä ottaa huomioon että reitti palvelee Lahden kokoista asukasmäärää.

    Jos jotain rataa Porista pitää tehdä, kyllä uskoisin, että järkevämpi olisi tehdä rata Turkuun. Helsingistä kun liikennöisi Turun kautta Poriin, niin Porilaiset saisivat junayhteyden Raumalle, Uuteenkaupunkiin, Turkuun ja Saloon. Pori-Tampere-yhteyden kehittäminen myös olisi tärkeää, varsinkin jos jotenkin voisi saada matka-ajan tunnin pintaan Porista Tampereelle. Tunnin kestävä junayhteys Porista Turkuun voisi olla myöskin kovassa käytössä. Sillä eikö tuo tunnin matka-aika ole jonkin sortin kipukynnys päivittäiselle pendelöinnille. Vaikka Porista Helsinkiin vetäisi kuinka suoran yhteyden tahansa, matka kestäisi huomattavasti kauemmin. Tuosta Pori-Tampere-yhteydestä olenkin kirjoittanut aiemminkin, eikä mieli sen suhteen ole muuttunut.

  8. #143

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petro Näytä viesti
    Yhteys mahdollistaisi ajaa laivajunia Pietarista Turun satamaan eli mahdollistaisi uuden Pietari-Tukholma -yhteyden.
    Joo, sellaisen joka kestäisi vuorokauden ja maksaisi monta kertaa enemmän kuin lentolippu.

  9. #144
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Toisaalta venäläisiä rahdataan nykyään bussilasteittain Turkuun tekemään vuorokauden risteilytä Tukholmaan. Tarvematkailun puolesta juna ei ole mikään vaihtoehto, mutta huvimatkailussa voisi ollakin. Tämä ei tietenkään riitä perusteluksi Humppila-Forssa-Riihimäki -radalle...

    ---------- Viestit yhdistetty klo 10:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:41 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; Eilen kello 13:22. Syy: ylimääräiset hymiöt pois
    Onko kolme peräkkäistä hymiötä "ylimääräisiä"? Itse tulkitsin asian samaan tapaan kuin kolmen huutomerkin käytön. /OT

  10. #145

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Toisaalta venäläisiä rahdataan nykyään bussilasteittain Turkuun tekemään vuorokauden risteilytä Tukholmaan. Tarvematkailun puolesta juna ei ole mikään vaihtoehto, mutta huvimatkailussa voisi ollakin. Tämä ei tietenkään riitä perusteluksi Humppila-Forssa-Riihimäki -radalle...
    Jos junamatka Pietarista Turkuun maksaa noin 20-30 euroa per henkilö/suunta, se voi olla vaihtoehto bussimatkailulle. Nykyhinnoittelulla juna ei ole oikein kilpailukykyinen vaihtoehto.

  11. #146
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Joo, sellaisen joka kestäisi vuorokauden ja maksaisi monta kertaa enemmän kuin lentolippu.
    Sitten jos rata joskus toteutuu 2040-luvulla, lentomatka Pietarista Tukholmaan maksanee hunajaa.
    Sakari Kestinen

  12. #147

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Sitten jos rata joskus toteutuu 2040-luvulla, lentomatka Pietarista Tukholmaan maksanee hunajaa.
    Kyse on hintasuhteista. Miksi lentomatkustuksen ja pitkän matkan junamatkustuksen hintasuhde muuttuisi tuolla aikavälillä noin paljon? Matkan energiankulutuksessa ei ole niin suurta eroa eri kulkuvälineillä että energian hinnan nostaisi rajusti enemmän noin lyhyen matkan lentoja kuin junamatkoja. Jos ei ole varaa lentää, ei ole varaa myöskään juna- ja laivamatkustaa samalle etäisyyksille.

  13. #148
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kyse on hintasuhteista. Miksi lentomatkustuksen ja pitkän matkan junamatkustuksen hintasuhde muuttuisi tuolla aikavälillä noin paljon? Matkan energiankulutuksessa ei ole niin suurta eroa eri kulkuvälineillä että energian hinnan nostaisi rajusti enemmän noin lyhyen matkan lentoja kuin junamatkoja. Jos ei ole varaa lentää, ei ole varaa myöskään juna- ja laivamatkustaa samalle etäisyyksille.
    Koska sähkö voidaan tuottaa edullisemmin kuin alati harvemmaksi öljy, josta jalostetaan lentopetrolia eli kerosiiniä.
    Sakari Kestinen

  14. #149

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Hieman pikapikaa tehtyä havainnollistusta:

    Eri värit kuvaavat erilaisia mahdollisia linjauksia.
    Turku-Lahti -väliä ei ehkä tarvitse huomioida, koske se on toteutettavissa rakentamalla yhteensä noin kolme kilometriä kolmioraiteita Toijalaan ja Riihimäkeen tai sähköistämällä Karjaa-Hyvinkää -väli. Tietysti tuollainen Loimaa-Riihimäki -oikorata voisi olla kiva olemassa, mutta se kannattanee hoitaa omana projektinaan, kun Ri-Hki -välillä vieläpä on nytkin ongelmia ratakapasiteetin kanssa. Nummelan kautta kulkevaa ratalinjausta puoltaa sekin, että se toimisi samalla osana ELSAa, eli Espoo-Lohja-Salo -rataa, josta tosin tuolla linjauksella tulisikin ENSA. Tai sitten tuo Porista tuleva rata vedettäisiin Lohjan kautta samoista syistä, joiden takia ELSA on nähty järkevämmäksi suunnitella ELSAna kuin ENSAna.

  15. #150

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Pori-Helsinki radasta esiselvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Koska sähkö voidaan tuottaa edullisemmin kuin alati harvemmaksi öljy, josta jalostetaan lentopetrolia eli kerosiiniä.
    Millä tuotantomuodolla tuo halpa sähkö tuotettaisiin?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pori-Kokemäki -nauhakaupungille pikaratikka?
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 10.09.2013, 16:11
  2. DVD: Helsinki 1973
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 22.03.2010, 20:26
  3. Helsinki tickets (very old)
    kirjoittanut STIB foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 23:50
  4. Esiselvitys matkakorttijärjestelmän uudistamiseksi YTV-alueella vuonna 2014
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 12.06.2006, 11:56
  5. Helsinki 2.8.
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.08.2005, 01:13

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •