Pori-Helsinki radasta esiselvitys

Kaikkea sitä kuulee, rata Loimaalle, Someroon, Nummi-Pusulaan ja ties minne maaseutukylään. Pori-Forssa-Helsinki on tiettyjen alueiden ja maakuntien hanke. Kun ELSA rakennetaan, saa Loimaa odottaa omaa pikarataansa helsinkiin ainakin 300 vuotta. Mutta Pori ja Forssa radan voivat saada paljon nopeamminkin. Mitä jos Loimaa lobbaisi ihan omaa hankettaan eikä ryöstäisi muiden hanketta? Ai niin, ketään ei kiinnosta Somero ja Pitkäjärvi ja muut maatalousalueet.
 
Mutta Pori ja Forssa radan voivat saada paljon nopeamminkin.

Tuo kakkostien käytävä onkin vitostien lisäksi ainoa, jota ei jo ole (VT 1-5). Ja Kakkosen etuna on vitoseen nähden edullisempi maastosuhdekin. Sekä tosiaan plussana tuo impulsiivinen Forssa, jossa on Suomen vanhin elävienkuvienteatteri ja http://www.forssasilentmovie.com/, tai kun se Kataisen hallituksen kuntamuutosohjelmassa tullaan liittämään takaisin siihen, mistä se alle sata vuotta sitten lohkaistiin Wahrenin tehtaan takia, eli Tammelaan, niin ei voi kun suositella radan pikimmiten rakentamisen aloittamista.
 
Tuo kakkostien käytävä onkin vitostien lisäksi ainoa, jota ei jo ole (VT 1-5). Ja Kakkosen etuna on vitoseen nähden edullisempi maastosuhdekin. Sekä tosiaan plussana tuo impulsiivinen Forssa, jossa on Suomen vanhin elävienkuvienteatteri ja http://www.forssasilentmovie.com/, tai kun se Kataisen hallituksen kuntamuutosohjelmassa tullaan liittämään takaisin siihen, mistä se alle sata vuotta sitten lohkaistiin Wahrenin tehtaan takia, eli Tammelaan, niin ei voi kun suositella radan pikimmiten rakentamisen aloittamista.
No, puuttuuhan myös ainakin vt6- ja vt7-radat (Helsingistä Kouvolaan/Kotkaan) sekä vt8-rata Uudenkaupungin ja Vaasan väliltä (sekä Vaasasta Jeppikseen). Myöskään vt10- (Turku–HML–Lahe) -suuntaista rataaa ei ole, sitä isompinmeroiset valtatiet ovatkin jo vähäpätöisempiä väyliä tai niillä on jo rinnakkainen rata.
 
Päijät-Häme ja Kanta-Häme ovat ilmaisseet halunsa radasta Lahden ja Hämeenlinnan välille. No siellä kyllä menee jo rata Riihimäen kautta eikä 'mutka' ole iso. Ehkä joku kehä-5 rata voisi olla tulevaisuudessa.. Turku-Forssa-Hämeenlinna-(Riihimäki)-Lahti-(Kouvola-(Lappeenranta)(Kotka/Hamina/HELI)).
Minä kyllä kannatan länsirantarataa Turusta, Uuteenkaupunkin, Raumalle, Poriin ja Vaasaan. Ja Heliä, ja Elsaa, ja lentorataa (yhteydet pääradalle, Oikoradalle, Heliin ja Elsaan). Sekä Kontiomäeltä Sodankylään ja Jäämerelle.

Edit: ja Klaukkalan rataa Rajamäelle ja Hyvinkäälle (uusi kasvusuunta pääkaupunkiseudulle) sekä Hyrylän metroa.
 
Lahti-Hämeenlinna -rata olisi jo resurssien tuhlaamista kun tosiaan Lahti-Riihimäki -rata on jo olemassa. Ennemmin tutkisin Espoo-Lohja-Salo -rataa tahi Riihimäki-Forssa-Pori -rataa.
 
Ehkä joku kehä-5 rata voisi olla tulevaisuudessa.
Kehä V-käytävässä on jo nyt rata: Hanko–Karjaa–Lohja–Hyvinkää. Tie jatkuu Porvooseen asti, ja poikittaisrata Hyvinkäältä Mäntsälän kautta Porvooseen on tarpeeton, kun rata Hyvinkää–Kerava–Porvoo voi hoitaa saman tarpeen.

Ehdotan, että lobataan Hanko–Hyvinkää-radalle henkilöliikennettä ja markkinoidaan sitä "Jokeri 5:nä".

Jokeri 1 = 550 Westendinasema–Itäkeskus
Jokeri 2 = (Leppävaara–)Myyrmäki–Vuosaari
Jokeri 3 = Matinkylä–Myyrmäki–Lentoasema–Vuosaari
Jokeri 4 = Hyrylä–Kerava(–Porvoo)
 
Mitä jos Loimaa lobbaisi ihan omaa hankettaan eikä ryöstäisi muiden hanketta?

Maantieteelle ei kukaan voi mitään.

Yhtä hyvin Helsinki-Pori rata voi kulkea Loimaan, kun Humppilan läpi.

Veikkaisin, että jos rata joskus rakennettaisiin budjetti on tiukka, rataa pyritään rakentamaan mahdollisimman vähän, ja kaikkien etelä-suomen alueliittojen tuki pitää olla hankkeen takana.

Poliittinen tilanne on kuitenki sellainen, että Loimaan kädet on n sidottu tällähetkellä aika pitkälti Pori-Helsinki rata aiheessa, samoin Someron sekä Uuslohjan Nummi-pusulan.

ELSA-on nyt se mihin paukut menee ja sitä lobataan alue-liittojen voimin. Hämeenliitto lobbaa puolestaan kulissien takana tällähetkellä ELSAa mahdollisimman pohjoiselle linjaukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös