Tiivistetäänpä tätä visiota:
Kokemäki-Toijala oikorata jolle siirretään kaikki Kokemäen suuntaan kulkeva raideliikenne. Hanke korvaisi mielestäni riittävin osin Tampereen läntisen oikoradan:
Läntistä oikorataa pitkin on ennustettu kulkevan 2025 noin 50 junaa päivässä. Näistä puolet suuntautuu Kokemäen suuntaan. Näille junille eteläisempi oikorata on täysin toimiva ratkaisu. Tampereen läntisen oikoradan esisuunnitelman mukaan tavarajunatilanne Pispalan kannaksella oli 2007 seuraava:
Seinäjoelle/joelta: 20/päivä
Kokemäeltä/mäelle: 27/päivä
Lähiliikenne
Lähes kaiken tavaraliikenteen poistuminen väliltä Kokemäki-Lielahti mahdollistaisi tunnin välein kulkevan lähijunan käytännössä ilman minkäänlaisia raideinvestointeja esimerkiksi välille Tampere-Vammala. Myös nykyisien Pori-Tampere taajamajunien raidekapasiteetti vapautuisi lähijunien käyttöön. Osa junista voisi jatkaa Kokemäelle jossa vaihto Pori-Toijala juniin/junista. Junat voisivat jatkaa Kokemäeltä Raumalle.
Kaukoliikenne:
Porista suorat junayhteydet Toijalaan. Siellä vaihto Helsingin suuntaan kulkeviin juniin. Matka-aika karkeasti 2 tuntia 15minuttia eli 50 minuuttia nykyistä vähemmän. Jos useampi Pendolino pysähtyi Toijalassa matka-aika olisi noin 2h 5minuuttia. Kokemäelle järjestettäisiin sujuvat vaihdot Tampereen suunnan lähijuniin.
Myös junayksiköiden yhteenkytkentä Kokemäellä voisi olla eräs mahdollisuus jolla saataisiin suora yhteys Porista Tampereelle ja Toijalaan.
Varmasti tässäkin on joku sudenkuoppa joka ei tule nyt mieleen mutta tällaista ei kaiketi olla viime aikoina esitetty joten tehtäköön se nyt.
Linkki Tampereen läntisen oikoradan esisuunnitelmaan josta esimerkiksi junien määrät otettu.