Ei Someron kautta ole mitään mieltä minkään radan koukata. Asukkaita on vähän, liikkumissuunnat jakautuvat moneen ja juna auttaisi vain yhtä niistä. Rautateitten massakuljetuksia tarvitsevaa teollisuutta ei ole.
Moi Late,
VÄKILUKU
Tutkin vähän näitä Pori-Helsingin reitinvarrella olevien paikkakuntien asukaslukuja ja tämmöisen listan sain aikaiseksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki
Väkiluku 583 549
http://fi.wikipedia.org/wiki/Espoo
Väkiluku 244 474
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nummela
Väkiluku 12 000
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vihti
Väkiluku 27 912
http://fi.wikipedia.org/wiki/Karkkila
Väkiluku 9 135
http://fi.wikipedia.org/wiki/Somero
Väkiluku 9 397
http://fi.wikipedia.org/wiki/Forssa
Väkiluku 17 785
http://fi.wikipedia.org/wiki/Humppila
Väkiluku 2 527
http://fi.wikipedia.org/wiki/Huittinen
Väkiluku 10 700
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kokemäki
Väkiluku 8 059
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pori
Väkiluku 82 809
Eli voisi tuosta äkkiseltään peukkutuntumalla sanoa, että Someron asukasluku
on aika liki noiden paikkakuntien väkilukua jotka on jo nimetty Pori –Helsinki linjauksen kauttakulku reitiksi.
KOUKKAUSPITUUS
No mietitäänpä tätä
koukkauspituutta. Ei välille Forssa-Somero tai Karkkila-Somero.
Mikä on kahden eri reitin matkapituuden erotus Karkkila-Forssa ja hypoteettiselle Forssa-Somero-Karkkila reitille?
Somero-Karkkila-Forssa 60.67km
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...=60.58427,24.01062&spn=0.605691,2.113495&z=10
Karkkila-Forssa 44.82 Km
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&msa=0&msid=116571373170453649191.0004810c12719a99501d8&z=11
Eli linnunteille erotusta on
15,85 kilometriä.
Realistinen hanke olisi mielestäni Kokemäki-Toijala oikorata. Rata lyhentäisi matka-aikaa Porista Helsinkiin noin kahteen tuntiin. Uutta rataa tarvittaisiin noin 85km verrattuna nyt ehdotetun oikoradan 170 kilometriin.
ONKO ~16 kilometriä lisää raidetta tämmöisessä isommanluokan projektissa paljon vai vähän?
Mielestäni vähän koska, tarve määrittää reitit.
Vaikuttaa varsin loogiselta näin maalaisjärjelläkin sillä kateettien summa on hypotenuusa ja vertailtavat reitit muistuttaa suorakulmaista kolmiota
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmio
Eli voisi sanoa, että koukkaus
EI tekisi hirveästi lisämatkaa.
Jos esim. vertaa Länsimetron reititystä:
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=116571373170453649191.0004810c7514a654a0bdc
Niin voi todeta, että metroreitti on kaikkea muuta kuin suora.
-->Kompromisseja reitityksen suhteen on tehty tarpeiden ja maanpäällä kulun suhteen.
-> Metrotunnelithan pystyy myös tekemään meren alle joten reittiä olisi voinut myös oikoa.
TARVE
No sitten voi miettiä seuraavaa: Tarvitseeko ketään tämmöistä reittiä? Onko sille käyttöä?
Moni Hämeenlinnassa tai Lahdessa asuva on varmasti huomannut, että työmatkalaisia on nykyisin junassa aika tavalla. -> Helsingissä on kallista asua, ja samalla rahalla jolla Helsingistä saa pienen yksiö voi maakunta keskuksista ostaa aika paljon enemmän.
95 km Hämeenlinna-Helsinki
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=116571373170453649191.0004810c6dbbcb3b9907d
91.37 km Somero-Karkkila-Helsinki
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...0.210487,24.712372&spn=0.612686,2.113495&z=10
Voi todeta, että Somerolta olisi vähemmän matkaa kuin jopa Hämeenlinnasta Helsinkiin.
Ottaen huomioon, että Somero on maalaiskaupunki voisi aika moni Helsinkiläinen toteuttaa unelmansa omakotitalon rakentamisesta.
-> Tontit ja työntekijät ovat halpoja maaseudulla. Hinnat huomattavasti alhaisemmat kuin esim. Helsingissä.
No mietitäänpä tätä linjausta myös
Somerolta - Forssan suuntaan: Somerolta käy erittäin suuri määrä ihmisiä töissä Forssassa joilla ei ole edes harkinnassa muuttaa paikkakunnalta.
Lisäksi Somerolta käy paljon nuoria päivittäin opiskelemassa Forssassa (AMK, Ammattikoulu) Eli päivittäisiä käyttäjiä Forssan suuntaan löytyisi aivan varmasti.
Junassa opiskelijoiden olisi varmasti miellyttävämpää tehdä kotitehtäviään kun esim. bussissa.
Itse asiassa bussissa on käytännössä mahdotonta tehdä kotitehtäviä tai mitään etätöitä. Tärinä, vapina, vierustoverien tökkiminen, melu ja kaikenmaailman häiriötekijät varmistavat, että kirjoihin ei bussissa koske edes vahingossa.
Eli bussissa istuessa menee
tunti per suunta tehokasta työaikaa hukkaan.
Jos etätöiden tekeminen on mahdollista niin varmasti suuri osa työntekijöistä tekisi töitä junassa (kokonaisvaltaista hyötyä koko suomelle)
No entä teollisuus? Onko Somerolla olemassa sellaista teollisuutta joka mahdollisesti olisi merkittävä tuote valmistaja ja kiinnostunut rautatiekuljetuksista?
MUUTAMA ESIMERKKI ALUEEN TEOLLISUUDESTA
Muutama esimerkki teollisuudesta Somerolla
viljankuivureita, kuljettimia, kuivuriuuneja, esipuhdistimia ja ns. "elementtikuivaamot"
http://www.arskametalli.fi/index.phtml
teräsovi-, seinä- ja lasijulkisivujen kokonaistoimittaja.
http://www.jaatimet.fi/
Elektroniikka, muovituotteet yms.
http://www.laukamo.fi/
Betoni ja elementti valmistaja
http://www.hb-betoni.fi/hb/hb_betoni/suomi/yritysinfo/yhteystiedot/
Navettojen, sikaloiden yms. kaluston valmistus
http://www.merivirtaoy.fi/
Bulkki kuljetukset:
Someron alueella useita hiekka ja soramonttuja
Paikkakunta pinta-alaltaan iso joten ajoittain metsähakkuu kuljetuksia
Paikkakunta pinta-alaltaan iso joten ajoittain viljakuljetuksia.
Eikös se noin yleisesti ole, että hyvät kulkuyhteydet tuo kasvua, ei kutistumista eli olemassa oleva teollisuus kasvaa ja teollisuutta tulee myös lisää.
Säiliö kuljetukset: Useita maitotiloja
LOPPUTULOS
Voi siis todeta, että jos tarkoituksena on tukea alueita rakentamalla niille rautatiet ON rautateiden kulkeminen tapahduttava myös Someron kautta.
Forssan ja Karkkilan välillä
EI ole muita merkittäviä aluekeskuksia ja reitin kulkeminen Someron kautta EI tuo reitin kokonaismatkaan merkittävää lisäystä.
Kaikkien junien jotka Porista Helsinkiin ei todellakaan tarvitsisi pysähtyä Somerolla, kuten ei pysähdy esim. Tampere – Helsinki junat Hämeenlinnassa.
LOPPUSANAT
JOS Reitti päätettäisiin linjata Varsinais suomen alueen kautta. Aivan varmasti, myös Varsinais-Suomen parlamentti edustajat alkavat puoltamaan AIVAN eri tavalla hanketta ja rahoitus hanojen ja projekti toteutumismahdollisuudet paranevat.
Reitin rakentaminen toisi reitin käyttäjiä sekä Forssan, että Helsingin suuntaan.
Kutakuinkin kaikki suunnitelmatkin Somerolla junaliikenteelle on valmiina 50 luvulta. Juna-asema on valmiiksi suunniteltu, kuin myös raidelinjaus (joka jo silloin koski Forssa-Somero-Karkkila linjaa (ks.
tämä keskustelu) Toki, asioita pitää päivittää, mutta paljon on asioita jo valmiiksi mietitty aikoinaan (kustannussäätöä suunnittelussa)
Minusta tätä voisi harkita, ja poikkeuksellisesti ihan aluepoliittista syistä: sekä Forssa että Pori on taantuvia teollisuuspaikkakuntia joille rata olisi hieno piristysruiske. Rahaa sinne kaadetaan joka tapauksessa, jos vaikka käytettäisiin johonkin hyödylliseen. Kyllä täm alueellistamishankkeen voittaa koska tahansa. Lisäksi tuonne suunnalla autoyhteydet ovat huonot, eli kilpailuasetelma junalla hyvä.
Pari reunaehtoa: Porilaiset ei vikise kun Finnavia lopettaa kentän. Porintietä ei muuteta motariksi.
Linjauksesta, jostain syystä minusta luontevinta olisi äkkiseltään Vantaankoski - Klaukkala - Karkkila... vihdin suunta hoituisi haarana Hyvinkää - Hango rataa.
Nämä Temen argumentit sopivat Someroon täydellisesti.
AI niin ja Radan linjaus Karkkilasta- Somerniemen puolelta jotta Kiikalan lentokenttä lähellä rataa. ..Jos kenttä vaikka laajenee joskus..
Somero - Forssa tie tullaan remontoinaa aikuistenoikeasti ennemmin tai myöhemmin.
Somero - Forssa välinen tieosuus on jo kauan ollut todellinen ammattiautoilijoiden painajainen, kyseinen tieosuus on oikeasti hengenvaarallinen jokaiselle tielläliikkujalle.
Someron ja Forssan välisillä ikivanhoilla tsaarin aikaisilla teillä on aina tasaisin väliajoin joku rekka tai kuorma-auto ojan pientareella. Uudesta suorasta ja kunnollisesta tiestä Someron ja Forssan välille on hahmotelmat olemassa
--> jos kiskot rakennetaan samalla rakennus-urakalla kun Somero Forssa uusi tie niin rakennus-säätöjä syntyy kun rakennetaan kaksi asiaa kerralla:
http://www.adressit.com/uusitie
LISÄKSI:
Suur-Salon alueella on n. 60 000 asukasta joten on varsin perusteltua hamassa tulevaisuudessa linjata Etelä-Pohjois liikenne. Tällöin Rata kulkisi Salosta Somerolle- Forssaan (Josta voi edetä tietyin reitein Tampereelle asti)