
Alunperin kirjoittanut
Elmo Allen
Mitä ihmeen hyötyä Salon seudulle olisi ratayhteydestä, joka kiertää sen tärkeimmän keskuksen 30 kilometrin päästä? Ei se ole mitään pohjoista ulottuvuutta sen enempää kuin Päärata on Karkkilan itäistä ulottuvuutta. Salon seudun ensisijainen tavoite joukkoliikenteessä on a) lähijunaliikenne Turkuun ja b) nopea rata, so. Elsa, Helsinkiin. Helsinki-Pori-rata on jo lähtökohtaisesti kymmenen kertaa epätodennäköisempi toteutua kuin Elsa-rata ja monta kymmentä kertaa epätodennäköisempi kuin lähijunaliikenne Turkuun. Ja vielä epätodennäköisempää on se, että yksikään selvitys osoittaisi Someron kautta koukkaamisesta olevan mitään sellaista hyötyä, joka kompensoisi haitat.
Ja asian puolesta kantaaottaminen vain hajauttaisi poliittisia voimavaroja, ja tulkittaisiin valtiovallan puolellakin kyvyttömyydeksi sanoa, mitä Salossa oikein halutaan. Käytännössä jos mielipidettä kysyttäisiin, vastaus olisi joka tapauksessa jyrkkä ei ja kannanotto Elsan puolesta parempana vaihtoehtona. Niin kauan kuin Elsa on rakentamatta, ehdottamasi linjaus olisi sen kilpailija investointien järjestyksestä päätettäessä.