Pori-Helsinki radasta esiselvitys

Selvää on, että juna kyllä houkuttelee helposti enemmän matkustajia kuin nykyiset bussit kykenevät. Ihan sen takia, että juna on iso.

Kuitenkin juna(kin) on nopea lähinnä sen takia, ettei se pysähdy kovin usein. Sama toimii bussilla: Someron alueen metropoleista saisi lähestulkoon yhtä jouhevan linkin Helsinkiin ja muuallekin bussilla, joka ei juuri päätaajaman ulkopuolella pysähdy. Bussilta puuttuu kuitenkin pysyvyys, joka näkyy ns. raidekertoimessa ja jonka perusteella voi vaikka muuttaa Somerolle sillä lupauksella, että lähes sama palvelu säilyy vuosikymmeniä.

Jos Somerolla on todellakin aneemiset bussipalvelut, siitä pääsee kohtuuhinnalla nousemaan nimenomaan parantamalla bussipalvelua. Markkinoimalla ja tekemällä painavia lupauksia, joiden perusteella taajamiin kannattaa muuttaa. Hyvällä bussien asiakaspohjalla on junaakin helpompi perustella!

Niin juna on toki iso, mutta ennenkaikkea nopea.

On täysin eri asia puhua vain Someron ja Helsingin välisestä matkustajaliikenteestä, kun että puhutaan Forssasta, Somerosta ja muista mahdollisen raidelinjauksen kauttakulkevista reiteistä.

Bussi on hidas ja pieni.

En sano, etteikö sillekin omat käyttökohteensa ole, mutta sen ainakin osaan sanoa, että ei edes pikavuoro Forssa -Somero-Pk seutuun päin voi päihittää junan kapasiteettia ja nopeutta.

Eli junayhteyksillä mahdollistuu isojen taajamien välillä kumulatiivinen matkustajien kerääminen paremmin kuin bussilla.

Olet muuten täysin oikessa maininnassasi:
Bussilta puuttuu kuitenkin pysyvyys, joka näkyy ns. raidekertoimessa ja jonka perusteella voi vaikka muuttaa Somerolle sillä lupauksella, että lähes sama palvelu säilyy vuosikymmeniä.

Jos Somerolla on todellakin aneemiset bussipalvelut, siitä pääsee kohtuuhinnalla nousemaan nimenomaan parantamalla bussipalvelua. Markkinoimalla ja tekemällä painavia lupauksia, joiden perusteella taajamiin kannattaa muuttaa. Hyvällä bussien asiakaspohjalla on junaakin helpompi perustella!


Kyllähän tuo palvelu sitten pitäisi vuosikymmeniä jos juna olisi ennen Somerolle tuloa lastattu jo Forssalaisilla.

Voin todeta ihan suoraan, että en nykyisin edes harkitsisi muuttoa muihinkään muualle kuin paikkakunnalle joka on radan varrella. Uskallan väittää, että moni muukin ajattelee ihan samalla tavalla (esim. kaikki ne ihmiset jotka on muuttaneet aikoinaan kaupunkeihin jotka ovat muodostuneet junaradan varsille)

Tässä muutama oma argumentti junan puolesta:

A.) Bussissa ei pysty tekemään mitään etätöitä, penkit on niin ahtaat, että morjesta vaan.

B.) Läppäri hommat esim. etätyö on suorastaan nautinnollista tehdä junassa. Bussissa ei-> Teinit popittaa vieressä yms. häiriötekijöitä.

C.) Bussi ei ole pysyvä rakenne, jos tilanne näyttää siltä niin koko linja poistetaan (Maaseudulla esim. pitkäjärven suunnalla tätä on tapahtunut todella paljon)

D.) Bussi saastuttaa ja päästää pakokaasuja. VR on vihreä.

E.) Bussi on hidas. Etenkin maaseudulla tiet (esim. hämeen härkätie) on erittäin vanhoja linjauksia ajalta jolloin tiet tehtiin sen mukaan miten alkeellisilla työkaluilla päästiin eteenpäin helpoiten.

Harmi, kun ei voi kaikkia elämänkokemuksia tässä jaaritella, pitää vain lyhyesti todeta, että bussihommassa on omat hyvät puolensa, mutta niin on myös junassa. Bussit sopii kiireisille ihmisille esim. Baltiaan missä ei ole toimivia junayhteyksiä.

Nykyisessä tehoyhteiskunnassa junalla on ainakin sen puolesta isommat plustekijät jos esim. on mahdollista tehdä osittain etätöitä ja suorittaa työmatka junalla.

Tarkempia mielipiteitä aiheesta voi mennä kysymään Tamperee, Hämeenlinnan tai Lahden juna-asemilta työmatkalaisilta. Mitenkönä moni heistä vaihtaisi junan bussiin?

Ja vaikka olen henkeen ja vereen luonnonsuojelija niin eiköhän tuota Torronsuota voi ihan kestävän kehityksen nimissä laittaa vähän rullalle ja suoristaa Forssa - Somero tietä (josta on jo aiesuunnitelmat yms. tehty) ja siinä sivussa tehdä suora raidelinjaus.

Tietenkin silläehdolla, että vanha tien pohja luonnonmukaistetaan tai vastaavaa.. Mene ja tiedä miten ovat suunnitelleet oikeasti 282 tien uudelleen linjaukset :)


Hyviä esimerkkejä fiksuista linjauksista jotka palvelevat kokonaisvaltaisesti väestön tarpeita on esim. Rail Baltican Puolassa osalta päätetty

Białystok - Elk - Olecko - Suwalki - Trakiszk linjaus

eli Białystok - Sokółka - Augustow - Suwalki - Trakiszki linjaus olisi ollut parikymmentä kilometriä lyhyempi, mutta Elkin kautta oleva linjaus palvelee huomattavasti isompaa asukasmäärää.

myös Virossa on päädytty vastaavaan linjaukseen
241.42 Km Tallin- Tartu-Valga
. Lyhyin reittihän Tallinnasta olisi Pärnun kautta, mutta koska Pärnun kautta kulkee jo Via Baltica tie niin Rail Baltica tulee kehittämään Tartun aluetta.

Nämä Viron ja Puolan vertaukset on hieman ontuvia sillä Tässä Pori Helsinki reitissä en ole puhumassa, että Helsinki Pori reitti tulisi kulkea suorinta mahdollista reittiä (joka muuten on Someron kautta)

VAAN että reitin linjauksessa ajatellaan eteläsuomen aluekehitystä ja asukastarpeita kokonaisvaltaisesti.

Kuten aiemmin mainitsin niin kyse karkeasti sanoen vain 15 Km lisäyksestä raiteiden pituuteen verrattaessa Forssa-Karkkila ja Forssa-Somero-Karkkila linnuntie linjauksia (Ks. googlearth linjauksia).

---------- Viesti lisätty kello 17:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:33 ----------

Markkinoimalla ja tekemällä painavia lupauksia, joiden perusteella taajamiin kannattaa muuttaa. Hyvällä bussien asiakaspohjalla on junaakin helpompi perustella!

Sitten, jos ja kun ihmiset käyttäisivät ahkerasti busseja niin sitten todettaisiin, että ei tänne mitään junia tarvitse linjatakkaan, kun ihmiset tykkää ihan selkeästi käyttää bussipalveluja.

Todellisuudessa bussi-maailma alkaa olemaan enemmän ja vähemmän historiaa, kun mukavuus, nopeus, kiihtyvyys, viihtyisyys yms. muut näkökulmat puhuu junan puolesta.

Eiköhän nuo, miten asioita tulkitsee ja haluaa asiat nähdä ole ihan lobbaajasta, mielipiteestä ja näkökulmasta kiinni.

Olen muuten huomannut maailmalla reissatessani, että aika monessa paikassa missä on junaraiteet niin bussi ja juna ei varsinaisesti kilpaile keskenään esim. Hyvinkäällä bussi ja juna-aikataulut (esimerkki Hämeenlinna-Hyvinkää reitti) täydentävät varsin somasti toinen toisiaan.

Eikähän vastaavaa voisi tapahtua esim. Forssa-Somero-Karkkila raide linjalla eli esim. Junalla stadiin ostoksille ja bussilla takaisin.

Eli jos bussi kulkee tasan kerran päivässä niin jatkossa sitä voisi ihmiset jopa hyödyntää.


KarKKilanTienoo, Perjantai 26.2.2010, Helsinki-Forssa-Pori- radan
esiselvitys valmis


Helsinki – Forssa –Pori liikennekäytävän ratayhteyden esiselvitys
Kuntaseminaari Forssassa 24.11.2009


EDIT: Huomasin, että somerolla joku juna kulkeekin, mutta vain Suviheinä tapahtuman aikaan paikallisliikenne käytössä.

Saman junan kun saisi kulkemaan päivittäin yli 100km nopeudella Forssaan niin hieno homma.

Markkinajuna
1 e / hlö
alle 12-vuotiaat
ilmaiseksi! Juna ajaa Joensuuntietä
pitkin jäähallilta (Joensuuntie 51)
Rantatuvalle (Vanhatie 13)
20 minuutin välein,
lähtö tasatunnein
jäähallin pihasta.


http://www.suviheinamarkkinat.fi/dokumentit/SHM-ohjelma.pdf

http://www.salonjokilaakso.net/images/verkkolehdet/27_09/lehti_4.PDF

http://www.suviheinamarkkinat.fi/dokumentit/Suviheinamarkkinat-tabloid_2009.pdf

---------- Viesti lisätty kello 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:29 ----------

Huomasin juuri, että kantatie 52:sestakin on tiehallinto suunnitelmissa mainittu seuraavaa kt 52 Somero-Jokioinen -välin parantaminen / uusi linjaus, 10 M€

Somerontie (mt 282) Uusi linjaus, n. 3 km uutta maantietä

somero-forssa uusi tie


Eli voisi kuvitella, että 282 ja 52 teiden mylläyksen aikana voisi myös junareitin vetää Forssaan.
 
Viimeksi muokattu:
Someron ja Forssan välinen liikenneyhteys ei ole enää pitkään aikaan vastannut nykypäivän mukaista sujuvaa ja turvallista liikennekultuuria missään muodossa.
http://www.adressit.com/tie52

Someron kaupungin kartta palvelut
http://www.salonseutu.fi/kartat/somero/map.php?start1=Osoitteet,3,1 //kirjoita kohtaan osoitteet Viuvala tai Somerniemi

..Huomasin, että jossakin Salon alueen kehityspapereissa mainitaan, että Someron tulisi kehittää Häntälän aluetta. Tämä ei mielestäni ole ollenkaan hyvä alue kehittää, sillä Häntälä on nykyisen Salon alueen rajalla ja hyvinkin äkkiä käy niin, että Häntälä poistetaan Somerota ja liitetään Saloon, kuten Kiikalan kohdalla kävi.

Someron Viuvalasta on vain 81 Km Helsinkiin

Someron kaupungin kehityksen kannalta kehitysvoimavarat tulisi suunnata Somerniemen suuntaan, jotta radan linjaukselle tulee yhä painavampia perusteita
 
Viimeksi muokattu:
..Huomasin, että jossakin Salon alueen kehityspapereissa mainitaan, että Someron tulisi kehittää Häntälän aluetta. Tämä ei mielestäni ole ollenkaan hyvä alue kehittää, sillä Häntälä on nykyisen Salon alueen rajalla ja hyvinkin äkkiä käy niin, että Häntälä poistetaan Somerota ja liitetään Saloon, kuten Kiikalan kohdalla kävi.

Huh? Kiikala oli itsenäinen kunta 140 vuoden ajan ennen liittymistään Saloon, joten Kiikalaa ei ole Somerolta millään tavalla poistettu. Tuntuisi myös jotenkin oudolta, että Salo nykyisten liitosongelmiensa lisäksi havittelisi joltain toiselta kunnalta palasta ihan toisen kunnan keskustaajaman liepeiltä.
Vai tarkoitatko kenties, että Kiikala olisi pitänyt liittää Someroon Salon sijasta?

Olisi minustakin mukavaa jos saataisiin rata lähelle, mutta mielestäni noilla nurkilla ei ole eikä tule niin tiheää asutusta, että junayhteydestä olisi riittävästi hyötyä sijoitettuihin rahoihin verrattuna. Pari kertaa päivässä pysähtyvä yhteys ei paljoa auta.
 
Huh? Kiikala oli itsenäinen kunta 140 vuoden ajan ennen liittymistään Saloon, joten Kiikalaa ei ole Somerolta millään tavalla poistettu. Tuntuisi myös jotenkin oudolta, että Salo nykyisten liitosongelmiensa lisäksi havittelisi joltain toiselta kunnalta palasta ihan toisen kunnan keskustaajaman liepeiltä.
Vai tarkoitatko kenties, että Kiikala olisi pitänyt liittää Someroon Salon sijasta?

No olisihan se ollut mielenkiintoista tosiaan jos Kiikala olisi liitetty Someroon, mutta ollutta ja mennyttä tuo jo :).

Olisi minustakin mukavaa jos saataisiin rata lähelle, mutta mielestäni noilla nurkilla ei ole eikä tule niin tiheää asutusta, että junayhteydestä olisi riittävästi hyötyä sijoitettuihin rahoihin verrattuna. Pari kertaa päivässä pysähtyvä yhteys ei paljoa auta.

Tämä on erittäin hyvä näkökohta minkä nostit Count esille: Kuten jo aiemmin mainitsin ja kartastakin näkee niin Forssa-Karkkilä välillä ei ole mitään aluekeskuksia. Ei siis yhtään mitään.

Se, että on todellakin fakta, että joku ISÄNTÄ Someron alueella 60-luvulla hankaloitti 2-tien linjausta siinä määrin, että koko reitti sitten vedettii koko kaupungin ohi

EI saa, eikä VOI OLLA 2010 luvulla este tai osviitta sille miten raideliikennettä mietitään.

Varsinkin kun Forssa Somero (kantatie 52 ja seututie 282) sekä Somero Helsinki (seututie 280) Molempia ollaan suunniteltu suoremmiksi. Molemmista on ihan valmiit suunnitelmatkin olemassa.

On suorastaan uskomatonta, miten SuurSalo, ei ota kantaa Karkkila-Somerniemi-Somero linjauksen puolesta.

Kyseinen linjaushan tukisi Salonseudulla:
*Salon alueen pohjoista kehitystä (hyvät kulku yhteydet tuovat teollisuutta, ja asukkaita)
* Kiikalan lentokentän laajenemis mahdollisuuksia
* 60 tuhannen Salonseudun mahdollisia radanlaajennuksia pohjoiseen (Salo-Tampere yhteys?)

Kyllä myönteisestä kehityksestä saisi myös osansa Nummi-Pusula jos Hyrkkölään tulisi juna-pysäkki.

Ja kuten aiemmin mainitsin, niin kyseinen Karkkila-Hyrkkölä-Somerniemi-Somero-Forssa linjaus ei linnuntietä radan kokonaismatkaan tuo kuin 16 kilometriä lisää.

Reitti kulkisi asutettua seutua pitkin ja raide kattaisi 10 000 lisäihmisen matkustaja tarpeet.
 
Tämä on erittäin hyvä näkökohta minkä nostit Count esille: Kuten jo aiemmin mainitsin ja kartastakin näkee niin Forssa-Karkkilä välillä ei ole mitään aluekeskuksia. Ei siis yhtään mitään.

Niin. Mutta ei Somerokaan niin iso kylä minun mielestäni ole, että kannattaisi erikseen lähteä mutkittelemaan. Joka kylän ja kannon kautta kiertelevän radan ja pienten kyläasemien/seisakkeiden aika oli joskus 100 vuotta sitten kun muuta kohtuunopeaa liikennevälinettä ei vielä ollut yleisesti käytettävissä.
Nykyään vaaditaan nopeita yhteyksiä paikasta toiseen, eikä sellaiseen vaatimukseen sovi ylimääräiset kiertelyt ja pysähdykset pikkupaikkakunnilla.

Tien 280 uudesta linjauksesta en ole kuullutkaan, olisiko siitä jotain lisätietoa?
 
Tien 280 uudesta linjauksesta en ole kuullutkaan, olisiko siitä jotain lisätietoa?

Terve,

Koitan googlata tiedot uudestaan, jotakin muistan lukeneeni jostakin esityksestä.

Niin. Mutta ei Somerokaan niin iso kylä minun mielestäni ole, että kannattaisi erikseen lähteä mutkittelemaan. Joka kylän ja kannon kautta kiertelevän radan ja pienten kyläasemien/seisakkeiden aika oli joskus 100 vuotta sitten kun muuta kohtuunopeaa liikennevälinettä ei vielä ollut yleisesti käytettävissä.
Nykyään vaaditaan nopeita yhteyksiä paikasta toiseen, eikä sellaiseen vaatimukseen sovi ylimääräiset kiertelyt ja pysähdykset pikkupaikkakunnilla.

Niin noh, Somero ei ole mikään megapolis, MUTTA Eipä ole yksikään Pori-Helsinki välin kaupungeista. KS viesti #51

Yksikään noista reitin varrella olevista kaupungeista ei ole sitä luokkaa jonka takia tulisi erikseen suunnitella mitään liikennetarpeita.

Kuten aiemmin mainitsin tuosta "kateettien" kautta linjauksesta niin lisämatkaa kiskoille tulisi n.16 km linnuntietä pitkin.

Onko 16 km sitten paljon vai vähän tämmöisessä isossa projektissa?

Siihen, että kiskoja alettaisiin kylvämään tupla määrä joskus ->

Forssa - Karkkila "ohitusreitti"

sekä

Forssa-Somero-Karkkila

en usko toteutuvan IKINÄ / KOSKAAN. Eli jos nyt ehdotettu linjaus toteutetaan niin käytännössä Nummi-Pusula ja Somero saa unohtaa junayhteys spekulaatiot paikkakuntansa läpi ikuisiksi ajoiksi. Samoin Salon Seutukunta pohjoisen alueensa rata infran kehittämisen ja Varsinais-Suomen liitto itäisen rata infran kehittämisen

Samaan aikaan kun tämmöisiä vähän ikävämpiä uutisia öljystä Tutkimus: öljyntuotanto saavuttaa huippunsa jo 2014

Julkaistaan tulisi aika pitkälle miettiä, kestävän kehityksen kannalta myös raidelinjauksia.

JOS Pori-Helsinki raide on suunniteltu kulkemaan 200km/h niin miten paljon 16 km matka tekee matka-ajassa JOS juna ei pysähdy Someron kohdalla?

Korjaa jos olen väärässä tämän laskelman kanssa
16 km/ 200km/h =0,08H
0,08h*60min=4,8 min

En ole ihan varma, mutta veikkaisin, että jos Forssalainen haluaisi ohittaa Someron "keikauksen" ottamalla pikabussin välille Forssa Karkkila niin juna joka kulkisi Forssa-Somero-Karkkila reittiä olisi silti nopeampi.


Eli se mitä ajan takaa on, että eihän tuossa Someron linjauksessa matka-ajallisesti kukaan oikeasti häviäisi, mutta raiteesta olisi hyötyä isommalle osalle Suomen kansaa.

Ja eikös tämä koko rata hanke pitänyt olla jonkinmoista kehitysapua maakuntaan? Ikävän yksipuolista kehitysapua ettenkö sanoisi.

Noh jos ei muu auta niin Someron pitää sitten rakentaa Juna-asema Honkolan kylään

---------- Viesti lisätty kello 16:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:00 ----------

en usko toteutuvan IKINÄ / KOSKAAN. Eli jos nyt ehdotettu linjaus toteutetaan niin käytännössä Nummi-Pusula ja Somero saa unohtaa junayhteys spekulaatiot paikkakuntansa läpi ikuisiksi ajoiksi. Samoin Salon Seutukunta pohjoisen alueensa rata infran kehittämisen ja Varsinais-Suomen liitto itäisen rata infran kehittämisen

Eikä varmaan Salon kuntaliitoskaan voi jatkossa haaveilla pohjoisen ulottuvuuden ratayhteyksistä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikä varmaan Salon kuntaliitoskaan voi jatkossa haaveilla pohjoisen ulottuvuuden ratayhteyksistä

Mitä ihmeen hyötyä Salon seudulle olisi ratayhteydestä, joka kiertää sen tärkeimmän keskuksen 30 kilometrin päästä? Ei se ole mitään pohjoista ulottuvuutta sen enempää kuin Päärata on Karkkilan itäistä ulottuvuutta. Salon seudun ensisijainen tavoite joukkoliikenteessä on a) lähijunaliikenne Turkuun ja b) nopea rata, so. Elsa, Helsinkiin. Helsinki-Pori-rata on jo lähtökohtaisesti kymmenen kertaa epätodennäköisempi toteutua kuin Elsa-rata ja monta kymmentä kertaa epätodennäköisempi kuin lähijunaliikenne Turkuun. Ja vielä epätodennäköisempää on se, että yksikään selvitys osoittaisi Someron kautta koukkaamisesta olevan mitään sellaista hyötyä, joka kompensoisi haitat.

Ja asian puolesta kantaaottaminen vain hajauttaisi poliittisia voimavaroja, ja tulkittaisiin valtiovallan puolellakin kyvyttömyydeksi sanoa, mitä Salossa oikein halutaan. Käytännössä jos mielipidettä kysyttäisiin, vastaus olisi joka tapauksessa jyrkkä ei ja kannanotto Elsan puolesta parempana vaihtoehtona. Niin kauan kuin Elsa on rakentamatta, ehdottamasi linjaus olisi sen kilpailija investointien järjestyksestä päätettäessä.
 
Mitä ihmeen hyötyä Salon seudulle olisi ratayhteydestä, joka kiertää sen tärkeimmän keskuksen 30 kilometrin päästä? Ei se ole mitään pohjoista ulottuvuutta sen enempää kuin Päärata on Karkkilan itäistä ulottuvuutta. Salon seudun ensisijainen tavoite joukkoliikenteessä on a) lähijunaliikenne Turkuun ja b) nopea rata, so. Elsa, Helsinkiin. Helsinki-Pori-rata on jo lähtökohtaisesti kymmenen kertaa epätodennäköisempi toteutua kuin Elsa-rata ja monta kymmentä kertaa epätodennäköisempi kuin lähijunaliikenne Turkuun. Ja vielä epätodennäköisempää on se, että yksikään selvitys osoittaisi Someron kautta koukkaamisesta olevan mitään sellaista hyötyä, joka kompensoisi haitat.

Ja asian puolesta kantaaottaminen vain hajauttaisi poliittisia voimavaroja, ja tulkittaisiin valtiovallan puolellakin kyvyttömyydeksi sanoa, mitä Salossa oikein halutaan. Käytännössä jos mielipidettä kysyttäisiin, vastaus olisi joka tapauksessa jyrkkä ei ja kannanotto Elsan puolesta parempana vaihtoehtona. Niin kauan kuin Elsa on rakentamatta, ehdottamasi linjaus olisi sen kilpailija investointien järjestyksestä päätettäessä.

Terve Elmo,

Eikös tämä Porin radan lähtökohta ole, että ELSAn on toteuduttava, jotta tästä Pori-Helsinki radasta voisi alkaa tosissaan edes puhumaa? Näin ainakin muistasin jotakin lukeneeni.


Tottahan toki, Suur-Salolle on tulevaisuudessa hyötyä, että asukkaat pääsisivät kulkemaan mahdollisimman suoraa reittiä Forssaan ja Tampereen suuntaan.

Lisäksi jos ja kun Salon Kiikalan lentokenttä laajenee olisi varmasti hyötyä, että lähellä kulkee rataverkosto.

Tällähetkellähän moinen pohjois-suunnan liikenne ajattelu on futuristista ja Suomi Oy Ab:n tehtävä listalla on tärkeämpiäkin tavoitteita, mutta eikö nämä liikenne asiat suunnitella siten, että niistä on pitkään iloa ja monelle eri taholle?

Mutta tosiaan minäkin priorisoin ELSAn paljon tärkeämmäksi, kuin Salo - Tampere suunnan tulevaisuuden oikorata visiot.



Ja vielä epätodennäköisempää on se, että yksikään selvitys osoittaisi Someron kautta koukkaamisesta olevan mitään sellaista hyötyä, joka kompensoisi haitat.

Olisikin todella mielenkiintoista nähdä edes yksi tutkimus jossa puhuttaisiin yhtään mitään Someron kautta koukkaamisesta hyvässä tai pahassa mielessä.

Todella ikävän yksipuolista koko Pori-Helsinki radan visiointi jossa on ihan selkeästi toteutettu ylemmän tahon näkemyksiä siitä mihin lopputuloksiin pitää päätyä.

Toisin sanoen ensin on päätetty mitä tutkimustuloksen lopputulos tulee olla ja Forssan AMK opiskelijat ovat tehneet päättötyönsä tämän ympärille.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi jos ja kun Salon Kiikalan lentokenttä laajenee olisi varmasti hyötyä, että lähellä kulkee rataverkosto.

Kun? Kiikalan kunnanjohtajan haaveilut ja Helsingin siihen tarttuminen silloin, kun Malmille oli pakkoraossa löydettävä seuraaja, viis sen toteuttamiskelpoisuudesta, eivät vielä riitä indikoimaan, että Kiikalan kentällä olisi mitään tulevaisuutta. Ei ole kovinkaan suurta eroa, rakennetaanko uusi kenttä tyhjästä tai Kiikalan nykyisen kentän päälle. Kiikalan kentän liikenneyhteydet ovat ihan yhtä surkeat kuin Porvoon metsienkin.

Ja tärkein päätösvalta asiassa on Varsinais-Suomen liitolla, jonka pitäisi ensin maakuntakaavaan piirtää tilaa sille lentokentälle. Siinä ei Kiikalan evp-kunnanjohtajan mielipiteellä ole kovinkaan paljon arvoa. En usko, että Varsinais-Suomessa yleisesti oltaisiin ideasta kovin innostuneita. Kun ollaan jo Kiikalan etäisyydellä, ei eroa enää olennaisesti ole siihen, että mentäisiin saman tien Turun lentoasemalle asti.
 
Kun? Kiikalan kunnanjohtajan haaveilut ja Helsingin siihen tarttuminen silloin, kun Malmille oli pakkoraossa löydettävä seuraaja, viis sen toteuttamiskelpoisuudesta, eivät vielä riitä indikoimaan, että Kiikalan kentällä olisi mitään tulevaisuutta. Ei ole kovinkaan suurta eroa, rakennetaanko uusi kenttä tyhjästä tai Kiikalan nykyisen kentän päälle. Kiikalan kentän liikenneyhteydet ovat ihan yhtä surkeat kuin Porvoon metsienkin.

Ja tärkein päätösvalta asiassa on Varsinais-Suomen liitolla, jonka pitäisi ensin maakuntakaavaan piirtää tilaa sille lentokentälle. Siinä ei Kiikalan evp-kunnanjohtajan mielipiteellä ole kovinkaan paljon arvoa. En usko, että Varsinais-Suomessa yleisesti oltaisiin ideasta kovin innostuneita. Kun ollaan jo Kiikalan etäisyydellä, ei eroa enää olennaisesti ole siihen, että mentäisiin saman tien Turun lentoasemalle asti.

Eikös tuo Malmin lentokentän liikenne ole sen kaltaista, että ei sitä kukaan edes oikein huolisi omalle kentälleen? Harrastelija toimintaa yms.

Siksihän Malmin tilalle suunnitellaankin asuinaluetta kentän "bisnesten" tilalle.

Jos asia tosiaan on kuten yllä mainitsin niin tokkopa Turun kenttä edes huolisi. Kaikenlisäksi Turun kenttä on jo liian kaukana Helsingistä.

Malmin kenttä olisi kuitenkin todella tervetullutta toimintaa useillekin eri paikkakunnille kehä 3 ulkopuolella.

Ei sinne Kiikalaan oikeasti niin kovin pitkä matka ole. Ja ketä siellä ikinä toimisikaan saisi varmasti tuntea itsensä erittäinkin tervetulleeksi.

..Ja vaikka ei Malmin toiminnot tulisikaan Kiikalaan, niin eiköhän Kiikalan kenttä jossakin vaiheessa kasva isommaksi ja toiminta laajene.

Nyt puhun siis todella pitkän ajan kehityksestä (allekirjoittanut silloin jo ollut vuosikymmeniä kuollut ja kuopattu)
 
Viimeksi muokattu:
JOS Pori-Helsinki raide on suunniteltu kulkemaan 200km/h niin miten paljon 16 km matka tekee matka-ajassa JOS juna ei pysähdy Someron kohdalla?

Korjaa jos olen väärässä tämän laskelman kanssa
16 km/ 200km/h =0,08H
0,08h*60min=4,8 min

Eli se mitä ajan takaa on, että eihän tuossa Someron linjauksessa matka-ajallisesti kukaan oikeasti häviäisi, mutta raiteesta olisi hyötyä isommalle osalle Suomen kansaa.

Koko kierroksesta ei ole mitään hyötyä jos juna ei asemalla pysähdy ja vaikka ei pysähtyisikään, aseman ohittaminen 200km/h ei taida olla nykymääräysten mukaan mahdollistakaan.
Vaikka matka-aika ei mahdollisesti kasvaisikaan kuin esim. 10 minuuttia, on se silti turha ja 16km "ylimääräistä" rataa maksaa sekin jonkun euron.

Muut ottivatkin tuossa jo puheeksi nuo erisuuntaiset ulottuvuudet joten en palaa niihin tässä.
 
Eikös tuo Malmin lentokentän liikenne ole sen kaltaista, että ei sitä kukaan edes oikein huolisi omalle kentälleen? Harrastelija toimintaa yms.

Malmin operaatioista melko pieni osa on yleisilmailua. Suurin osa on kaupallista lentokoulutusta ja sen lisäksi jonkin verran kaupallista lentoa.

Kaikenlisäksi Turun kenttä on jo liian kaukana Helsingistä.

Sadan kilometrin päässä kenttä on riittävän lähellä, mutta 150 km päässä jo liian kaukana? Kummallinen rajanveto minun mielestäni. Kumpikaan etäisyys ei mahdollista päivittäistä asiointia kentällä. Turun kenttä sentään on olemassaolevien liikenneyhteyksien päässä.

Malmin kenttä olisi kuitenkin todella tervetullutta toimintaa useillekin eri paikkakunnille kehä 3 ulkopuolella.

Malmin yritykset itse eivät näe elinkelpoisuutta Helsingin ulkopuolella. Ymmärrän hyvin, ettei korpikentille keskelle ei mitään ei haluta. Muutenhan Räyskälästä ja Nummelasta löytyisi jo kaupallista lentotoimintaa ja lakkauttamisuhan alla yritykset olisivat jo vapaaehtoisesti löytäneet uuden toimipaikan niiltä.

Eikä pääkaupunkiseudun lentoharrastustoimintakaan pysty samalla tavalla toimimaan, jos matka kentälle kestää seudun oikealta puoleltakin tunnin. Vapaaehtoisvoimin tehtävää koneiden ylläpitoa on hankala tehdä, jos se on arki-iltaisin käytännössä mahdotonta, kun matkoihin menee kaksi tuntia enemmän.
 
Sadan kilometrin päässä kenttä on riittävän lähellä, mutta 150 km päässä jo liian kaukana? Kummallinen rajanveto minun mielestäni. Kumpikaan etäisyys ei mahdollista päivittäistä asiointia kentällä. Turun kenttä sentään on olemassaolevien liikenneyhteyksien päässä.

Noh jos puhutaan, että on puolet enemmän matkaa toiseen paikkaan kun toiseen niin kai tuo näkökulma silloin riippuu, että mikä on toleranssi ;).

..Jos 16 Km (5 min matka aikaa lisää jos nopeus 200 km/h) Pori-Helsinki rata visoon extra pituutta on joillekin liikaa... Niin tuo puolet lisää matkaan kuulostaa aika hurjalle ;)

Turun kenttä sentään on olemassaolevien liikenneyhteyksien päässä.

Noh on Kiikalan lento-asema ihan 1 tien varressa ja siitä sitten suht nuolisuoraan ylöspäin.

Ja mitä tulee ihmisten muutosvastarintaan niin mielestäni ihan perus psykologiaa, että ihmiset vastustavat juurikin kaikkea normaalista poikkeavaa ja muutoksia.

Oli ne muutokset mitä hyvänsä, niin kukaan ei koskaan näe mitään positiivista missään. Onko tosiaan niin, että esim. Kiikalan kentässä ei ole yhtä ainutta asiaa tai mitään mahdollisuuksia / positiivista Malmiin verrattuna?
 
Eikös tuo Malmin lentokentän liikenne ole sen kaltaista, että ei sitä kukaan edes oikein huolisi omalle kentälleen? Harrastelija toimintaa yms.

Malmin lentokenttä on ylivoimaisesti Suomen toiseksi suurin kenttä. Erittäin suuresta lentäjien koulutuksen määrästä seuraa suuri määrä koneiden huoltoon ja muuhun ylläpitoon liittyviä toimintoja ja siten myös työpaikkoja.

Vähän vanha selvitys, mutta kuitenkin: keväällä 2005 tehdyn selvityksen mukaan Malmin lentoasemalla toimivat yritykset ja viranomaiset tarjoavat työpaikan 348 vakituiselle ja 125 osa-aikaiselle työntekijälle.
Luulisi kiinnostavan pieniä työpaikkapulasta kärsiviä kuntia.

Tuo yms. käsittää mm. Rajavartiolaitoksen, Pelastuslaitoksen, Medihelin ja Poliisin helikopteritoiminnot. En tiedä, kuinka kauas Helsingistä niitä on järkevä sijoittaa, Rajavartiolaitos on ainakin jossakin lausunnossaan todennut, ettei korvaavaa paikkaa hevillä löydy.
 
Hops, tarkoitin siis, että mikään isompi paikkakunta ei huoli kentälleen jossa on jo valmiiksi kaupallista toimintaa ja omia paikallisia toimijoita ja harrastelijoita
-esim. Turku-

Mutta juu, onhan se niin, että Helsinki ei omalle vetovoimalleen ja kasvulleen mitään oikeastaan mahda.

Alue Helsingissä alkaa pikkuhiljaa tulemaan vähän ahtaaksi ja pitäisi laajentaa rakentamista johonkin suuntaan.

Onneksi Suomi on laaja maa ja Helsingistä on varsin lyhyt matka umpimetsään :).

Ja KAIKKI lähikunnat himoitsee Helsingin asukkaita ja hyviä kulkuyhteyksiä alueeltaan PK:n ytimeen.

En kyllä yhtään ihmettelisi vaikka Varsinais Suomen liittokin jossakin vaiheessa havahtuisi siihen, että on parempi, että heidän alueellaan on asukkaita, kun tyhjiä kuntia ilman veronmaksajia TS. rautatie Somerniemelle j a siitä eteenpäin Somerolle voisi olla ihan kivakin asia ainakin heidän verokirstulleen.


Kiikalan kentän liikenneyhteydet ovat ihan yhtä surkeat kuin Porvoon metsienkin.

Ja tärkein päätösvalta asiassa on Varsinais-Suomen liitolla, jonka pitäisi ensin maakuntakaavaan piirtää tilaa sille lentokentälle. Siinä ei Kiikalan evp-kunnanjohtajan mielipiteellä ole kovinkaan paljon arvoa. En usko, että Varsinais-Suomessa yleisesti oltaisiin ideasta kovin innostuneita. Kun ollaan jo Kiikalan etäisyydellä, ei eroa enää olennaisesti ole siihen, että mentäisiin saman tien Turun lentoasemalle asti.

No jos vaihtoehtona on, että Malmin toimijat siirtyisivät Turun kentälle häiritsemään alueen omia toimijoita, niin eipä siinä montaa sekuntia menisi, kun on Kiikalan kenttä saisi vihreää valoa :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös