Selvää on, että juna kyllä houkuttelee helposti enemmän matkustajia kuin nykyiset bussit kykenevät. Ihan sen takia, että juna on iso.
Kuitenkin juna(kin) on nopea lähinnä sen takia, ettei se pysähdy kovin usein. Sama toimii bussilla: Someron alueen metropoleista saisi lähestulkoon yhtä jouhevan linkin Helsinkiin ja muuallekin bussilla, joka ei juuri päätaajaman ulkopuolella pysähdy. Bussilta puuttuu kuitenkin pysyvyys, joka näkyy ns. raidekertoimessa ja jonka perusteella voi vaikka muuttaa Somerolle sillä lupauksella, että lähes sama palvelu säilyy vuosikymmeniä.
Jos Somerolla on todellakin aneemiset bussipalvelut, siitä pääsee kohtuuhinnalla nousemaan nimenomaan parantamalla bussipalvelua. Markkinoimalla ja tekemällä painavia lupauksia, joiden perusteella taajamiin kannattaa muuttaa. Hyvällä bussien asiakaspohjalla on junaakin helpompi perustella!
Niin juna on toki iso, mutta ennenkaikkea nopea.
On täysin eri asia puhua vain Someron ja Helsingin välisestä matkustajaliikenteestä, kun että puhutaan Forssasta, Somerosta ja muista mahdollisen raidelinjauksen kauttakulkevista reiteistä.
Bussi on hidas ja pieni.
En sano, etteikö sillekin omat käyttökohteensa ole, mutta sen ainakin osaan sanoa, että ei edes pikavuoro Forssa -Somero-Pk seutuun päin voi päihittää junan kapasiteettia ja nopeutta.
Eli junayhteyksillä mahdollistuu isojen taajamien välillä kumulatiivinen matkustajien kerääminen paremmin kuin bussilla.
Olet muuten täysin oikessa maininnassasi:
Bussilta puuttuu kuitenkin pysyvyys, joka näkyy ns. raidekertoimessa ja jonka perusteella voi vaikka muuttaa Somerolle sillä lupauksella, että lähes sama palvelu säilyy vuosikymmeniä.
Jos Somerolla on todellakin aneemiset bussipalvelut, siitä pääsee kohtuuhinnalla nousemaan nimenomaan parantamalla bussipalvelua. Markkinoimalla ja tekemällä painavia lupauksia, joiden perusteella taajamiin kannattaa muuttaa. Hyvällä bussien asiakaspohjalla on junaakin helpompi perustella!
Kyllähän tuo palvelu sitten pitäisi vuosikymmeniä jos juna olisi ennen Somerolle tuloa lastattu jo Forssalaisilla.
Voin todeta ihan suoraan, että en nykyisin edes harkitsisi muuttoa muihinkään muualle kuin paikkakunnalle joka on radan varrella. Uskallan väittää, että moni muukin ajattelee ihan samalla tavalla (esim. kaikki ne ihmiset jotka on muuttaneet aikoinaan kaupunkeihin jotka ovat muodostuneet junaradan varsille)
Tässä muutama oma argumentti junan puolesta:
A.) Bussissa ei pysty tekemään mitään etätöitä, penkit on niin ahtaat, että morjesta vaan.
B.) Läppäri hommat esim. etätyö on suorastaan nautinnollista tehdä junassa. Bussissa ei-> Teinit popittaa vieressä yms. häiriötekijöitä.
C.) Bussi ei ole pysyvä rakenne, jos tilanne näyttää siltä niin koko linja poistetaan (Maaseudulla esim. pitkäjärven suunnalla tätä on tapahtunut todella paljon)
D.) Bussi saastuttaa ja päästää pakokaasuja. VR on vihreä.
E.) Bussi on hidas. Etenkin maaseudulla tiet (esim. hämeen härkätie) on erittäin vanhoja linjauksia ajalta jolloin tiet tehtiin sen mukaan miten alkeellisilla työkaluilla päästiin eteenpäin helpoiten.
Harmi, kun ei voi kaikkia elämänkokemuksia tässä jaaritella, pitää vain lyhyesti todeta, että bussihommassa on omat hyvät puolensa, mutta niin on myös junassa. Bussit sopii kiireisille ihmisille esim. Baltiaan missä ei ole toimivia junayhteyksiä.
Nykyisessä tehoyhteiskunnassa junalla on ainakin sen puolesta isommat plustekijät jos esim. on mahdollista tehdä osittain etätöitä ja suorittaa työmatka junalla.
Tarkempia mielipiteitä aiheesta voi mennä kysymään Tamperee, Hämeenlinnan tai Lahden juna-asemilta työmatkalaisilta. Mitenkönä moni heistä vaihtaisi junan bussiin?
Ja vaikka olen henkeen ja vereen luonnonsuojelija niin eiköhän tuota Torronsuota voi ihan kestävän kehityksen nimissä laittaa vähän rullalle ja suoristaa Forssa - Somero tietä (josta on jo aiesuunnitelmat yms. tehty) ja siinä sivussa tehdä suora raidelinjaus.
Tietenkin silläehdolla, että vanha tien pohja luonnonmukaistetaan tai vastaavaa.. Mene ja tiedä miten ovat suunnitelleet oikeasti 282 tien uudelleen linjaukset
Hyviä esimerkkejä fiksuista linjauksista jotka palvelevat kokonaisvaltaisesti väestön tarpeita on esim. Rail Baltican Puolassa osalta päätetty
Białystok - Elk - Olecko - Suwalki - Trakiszk linjaus
eli Białystok - Sokółka - Augustow - Suwalki - Trakiszki linjaus olisi ollut parikymmentä kilometriä lyhyempi, mutta Elkin kautta oleva linjaus palvelee huomattavasti isompaa asukasmäärää.
myös Virossa on päädytty vastaavaan linjaukseen
241.42 Km Tallin- Tartu-Valga. Lyhyin reittihän Tallinnasta olisi Pärnun kautta, mutta koska Pärnun kautta kulkee jo Via Baltica tie niin Rail Baltica tulee kehittämään Tartun aluetta.
Nämä Viron ja Puolan vertaukset on hieman ontuvia sillä Tässä Pori Helsinki reitissä en ole puhumassa, että Helsinki Pori reitti tulisi kulkea suorinta mahdollista reittiä (joka muuten on Someron kautta)
VAAN että reitin linjauksessa ajatellaan eteläsuomen aluekehitystä ja asukastarpeita kokonaisvaltaisesti.
Kuten aiemmin mainitsin niin kyse karkeasti sanoen vain 15 Km lisäyksestä raiteiden pituuteen verrattaessa Forssa-Karkkila ja Forssa-Somero-Karkkila linnuntie linjauksia (Ks. googlearth linjauksia).
---------- Viesti lisätty kello 17:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:33 ----------
Markkinoimalla ja tekemällä painavia lupauksia, joiden perusteella taajamiin kannattaa muuttaa. Hyvällä bussien asiakaspohjalla on junaakin helpompi perustella!
Sitten, jos ja kun ihmiset käyttäisivät ahkerasti busseja niin sitten todettaisiin, että ei tänne mitään junia tarvitse linjatakkaan, kun ihmiset tykkää ihan selkeästi käyttää bussipalveluja.
Todellisuudessa bussi-maailma alkaa olemaan enemmän ja vähemmän historiaa, kun mukavuus, nopeus, kiihtyvyys, viihtyisyys yms. muut näkökulmat puhuu junan puolesta.
Eiköhän nuo, miten asioita tulkitsee ja haluaa asiat nähdä ole ihan lobbaajasta, mielipiteestä ja näkökulmasta kiinni.
Olen muuten huomannut maailmalla reissatessani, että aika monessa paikassa missä on junaraiteet niin bussi ja juna ei varsinaisesti kilpaile keskenään esim. Hyvinkäällä bussi ja juna-aikataulut (esimerkki Hämeenlinna-Hyvinkää reitti) täydentävät varsin somasti toinen toisiaan.
Eikähän vastaavaa voisi tapahtua esim. Forssa-Somero-Karkkila raide linjalla eli esim. Junalla stadiin ostoksille ja bussilla takaisin.
Eli jos bussi kulkee tasan kerran päivässä niin jatkossa sitä voisi ihmiset jopa hyödyntää.
KarKKilanTienoo, Perjantai 26.2.2010, Helsinki-Forssa-Pori- radan
esiselvitys valmis
Helsinki – Forssa –Pori liikennekäytävän ratayhteyden esiselvitys
Kuntaseminaari Forssassa 24.11.2009
EDIT: Huomasin, että somerolla joku juna kulkeekin, mutta vain Suviheinä tapahtuman aikaan paikallisliikenne käytössä.
Saman junan kun saisi kulkemaan päivittäin yli 100km nopeudella Forssaan niin hieno homma.
Markkinajuna
1 e / hlö
alle 12-vuotiaat
ilmaiseksi! Juna ajaa Joensuuntietä
pitkin jäähallilta (Joensuuntie 51)
Rantatuvalle (Vanhatie 13)
20 minuutin välein,
lähtö tasatunnein
jäähallin pihasta.
http://www.suviheinamarkkinat.fi/dokumentit/SHM-ohjelma.pdf
http://www.salonjokilaakso.net/images/verkkolehdet/27_09/lehti_4.PDF
http://www.suviheinamarkkinat.fi/dokumentit/Suviheinamarkkinat-tabloid_2009.pdf
---------- Viesti lisätty kello 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:29 ----------
Huomasin juuri, että kantatie 52:sestakin on tiehallinto suunnitelmissa mainittu seuraavaa kt 52 Somero-Jokioinen -välin parantaminen / uusi linjaus, 10 M€
Somerontie (mt 282) Uusi linjaus, n. 3 km uutta maantietä
somero-forssa uusi tie
Eli voisi kuvitella, että 282 ja 52 teiden mylläyksen aikana voisi myös junareitin vetää Forssaan.
Viimeksi muokattu: