Munkkivuoren raitiotie

Töölöntorin ja Hankenin välinen yhteinen osuus ei tee 18 linjaa turhaksi. Ymmärsin muuten että linja säilyy nykyisellään?

Ei säily, vaan 18 alkaa kulkea Eiraan.

Ja yhteistä ei ole ainoastaan osuus Töölöntori-kauppakorkeakoulut, vaan palvelualue on samaa aina Mikonkadulle asti.
 
Summa summarum: Töölöä 3T palvelee 18:n kanssa niin paljon päällekkäin, että toinen on käytännössä turha. 18:n lisäpalvelu on hyvin marginaalista.
Listastani voi nyt sitten päätellä jotain siitä, onko asukkaiden tarpeet todellisia. Otit kuitenkin huomioon vain töölöläisten näkökulman, ja onkin totta, että töölöläinen pärjää vallan mainiosti ilman kyseistä linjaa. Munkkivuorelaiselle ja ehkä kruunuhakalaisellekin taas nyky-18 tarjoaa paremmat vaihdottomat yhteydet suhteessa muuhun tarjontaan.
 
Odotan innolla todisteita siitä, että 18:n väliä Rautatientori-Postikatu käyttäisi kukaan. Miksi ihmeessä se on vakavasti otettava kynnyskysymys?

3T kolmessa minuutissa Kamppi-Kaivokatu (1km) on muuten 20km/h. Hidastusta sietää toisen mokoman että ollaan 18:n kanssa kilpailukykyisillä 10km/h nopeuksilla. Keskustan lyhyillä vuoroväleillä vaihtaminen tarjoaa erittäin hyvän palvelun, myös heikkojalkaisille kiitos esteettömien kulkuvälineiden.
 
Ei säily, vaan 18 alkaa kulkea Eiraan.

Ja yhteistä ei ole ainoastaan osuus Töölöntori-kauppakorkeakoulut, vaan palvelualue on samaa aina Mikonkadulle asti.

Asukkaiden yhtenäisten vaatimusten jälkeen Linja 18 voidaan säilyttää entisellään. Varsinkin siinä tapauksessa josssa asukkaiden ehdotus sisälsi muutamn lisävuoron linjalle. Rahaa säästyy jonkun verran ja puistot säilyvät. On ennenkin suunnittelupöydällä otettu lusikka kauniseen käteen ja kuunneltu kaupunkilaisten ääntä. Se on myös pitkässäkin juoksussa osoittautunut oikeaksi. Uskon että muutosta Eiraan ei sittenkään toteuteta.
 
Asukkaiden yhtenäisten vaatimusten jälkeen Linja 18 voidaan säilyttää entisellään. Varsinkin siinä tapauksessa josssa asukkaiden ehdotus sisälsi muutamn lisävuoron linjalle. Rahaa säästyy jonkun verran ja puistot säilyvät. On ennenkin suunnittelupöydällä otettu lusikka kauniseen käteen ja kuunneltu kaupunkilaisten ääntä. Se on myös pitkässäkin juoksussa osoittautunut oikeaksi. Uskon että muutosta Eiraan ei sittenkään toteuteta.
Kyllä sinulla nyt hieman omintakeista juttua: linjan 18 muutokset, kuten muutkin "Etelä- ja Länsi-Helsingin linjastosuunnitelma 2012"-liikennesuunnitelman mukaiset muutokset, on päätetty toteutettavaksi syysliikenteen alussa, tänä vuonna.
 
Asukkaiden yhtenäisten vaatimusten jälkeen Linja 18 voidaan säilyttää entisellään. Varsinkin siinä tapauksessa josssa asukkaiden ehdotus sisälsi muutamn lisävuoron linjalle. Rahaa säästyy jonkun verran ja puistot säilyvät. On ennenkin suunnittelupöydällä otettu lusikka kauniseen käteen ja kuunneltu kaupunkilaisten ääntä. Se on myös pitkässäkin juoksussa osoittautunut oikeaksi. Uskon että muutosta Eiraan ei sittenkään toteuteta.

En tiedä, teetkö jo vaalityötä täällä jlf:llä, mutta jonkunlaiseen rehellisyyteen olisi hyvä pyrkiä. Uskoa saa toki mihin tahtoo, mutta tosiasia on nyt kuitenkin se, että HSL:n hallitus päättää linjastosta ja HSL:n hallitus on aiemmin tänä vuonna päättänyt, että linjan 18 reitti muuttuu 13.8. alkaen siten, että eteläinen päätepysäkki on Eirassa. Klappat och klart.

Asiasta on toki vireillä kunnallisvalitus hallinto-oikeudessa, mutta sillä ei ole vaikutusta päätöksenteon kannalta. Itse asiassa tuollainen kunnallisvalitus on aika lailla vastuutonta toimintaa sen jättäjiltä, sillä se teettää kallista ja turhaa lisätyötä paitsi hallinto-oikeudelle, myös HSL:lle. Siitä myös minä veronmaksajana joudun oman osuuteni kustantamaan. Tosin tätä valitusta voi ajatella myös ennakkotapauksena, sillä se lie ensimmäinen HSL-aikana tehty. Kruununhaka-seura tuntien homma menee varmaan KHO:hon asti.
 
En tiedä, teetkö jo vaalityötä täällä jlf:llä, mutta jonkunlaiseen rehellisyyteen olisi hyvä pyrkiä. Uskoa saa toki mihin tahtoo, mutta tosiasia on nyt kuitenkin se, että HSL:n hallitus päättää linjastosta ja HSL:n hallitus on aiemmin tänä vuonna päättänyt, että linjan 18 reitti muuttuu 13.8. alkaen siten, että eteläinen päätepysäkki on Eirassa. Klappat och klart.

Asiasta on toki vireillä kunnallisvalitus hallinto-oikeudessa, mutta sillä ei ole vaikutusta päätöksenteon kannalta. Itse asiassa tuollainen kunnallisvalitus on aika lailla vastuutonta toimintaa sen jättäjiltä, sillä se teettää kallista ja turhaa lisätyötä paitsi hallinto-oikeudelle, myös HSL:lle. Siitä myös minä veronmaksajana joudun oman osuuteni kustantamaan. Tosin tätä valitusta voi ajatella myös ennakkotapauksena, sillä se lie ensimmäinen HSL-aikana tehty. Kruununhaka-seura tuntien homma menee varmaan KHO:hon asti.

En tee vaalityötä, enkä ymmärrä mikä vaikuttaa epärehelliselta. Kun miettii että Helsinki on kokoomusvetoinen kaupunki ja samaan hengenvetoon pohtii että vuosia palvellut ainoa suora linja rautatieasemalle kahdelta kohtalaisen suurelta asuinalueelta katkaistaan, niin ei voida pitää hatusta vetettynä sitä, että useampi Kokoomuslainen Munkkivuoresta käyttää poliittista kanavaa kunnallisvaalien alla.

Tämän lisäksi he käyttävät lain sallimaa kanavaa. Tällaisesta Sinä olet turhan katkera. Mutta ymmärrän kyllä Sinua raitiovaunuafriikkinä, "pahimmassa" lopputuloksessa raitiovaunu jää hamaan tulevaisuuteen, jos toteutuu laisinkaan.
 
Näin nyt viedäkseni keskustelua tästä turhasta väittelystä vähän uusille urille: Onko se pusikko Ulvilantien ja Pitäjänmäentien välissä oikeasti tarpeellista (siinä kohdassa, jossa ne ovat lähimpänä toisiaan)? Bussikatu siitä läpi, niin voidaan yhdistää 14 ja 18 kokonaan. 39 hoitakoon Huopalahdentien. 58:n lähtöpaikka Talinrantaan, kiertäen ostarin kautta ja sitten Munkkiniemeen.
 
Näin nyt viedäkseni keskustelua tästä turhasta väittelystä vähän uusille urille: Onko se pusikko Ulvilantien ja Pitäjänmäentien välissä oikeasti tarpeellista (siinä kohdassa, jossa ne ovat lähimpänä toisiaan)? Bussikatu siitä läpi, niin voidaan yhdistää 14 ja 18 kokonaan. 39 hoitakoon Huopalahdentien. 58:n lähtöpaikka Talinrantaan, kiertäen ostarin kautta ja sitten Munkkiniemeen.
Tämä olisi todella hyvä, ja jos raitiovaunusuunnitelmat toteutuisivat, sen pitäisi kulkea tätä yhdistettyä reittiä Huopalahdentietä, Huopalahdentien ja Naantalintien risteyksen kohdalta Ulvilantietä ja joukkoliikenneväylää Pitäjänmäentielle Raide-Jokerin ääreen, josta Pajamäkeen, kuitenkin koukaten matkalla 50-100 metriä lähemmäs Pitäjänmäen asemaa, kuin nyky-h14.

Tämän lisäksi joka toinen nelosratikka voisi kulkea Professorintien ja Ulvilantien risteykseen ja kääntyä siinä - ei lisää vuoroja, ainoastaan kertakustannus radan rakentamisesta. Saunalahdentielle riittänee joka toinen vaunukin. Näinollen koko Munkkivuori olisi raitiovaunun ulottuvilla, ainoastaan talinrantalaiset (suhteellisen vähän asukkaita) joutuisivat vaihtamaan kulkupeliä, elleivät ole Munkkiniemeen/Meilahteen/Pasilaan menossa joka tapauksessa.
Tämän lisäksi he käyttävät lain sallimaa kanavaa. Tällaisesta Sinä olet turhan katkera. Mutta ymmärrän kyllä Sinua raitiovaunuafriikkinä, "pahimmassa" lopputuloksessa raitiovaunu jää hamaan tulevaisuuteen, jos toteutuu laisinkaan.
Ei kai se, mitä reittiä bussi-18 tulee kulkemaan, liity raitiovaunun toteutumiseen? Raitiovaunuhan voisi parhaassa tapauksessa kulkea etelässä Kampin ja Kaivokadun kautta Krunikkaan.
 
Raitiovaunun linjausvaihtoehtoja oli useita pöydällä nähtävänä asukastilaisuudessa. Esillä olleista jokaisella oli huomattava joukko jyrkästi vastustavia. Asukkaat esittivät mielestäni hyviäkin linjausvaihtoehtoja, mutta ne taas suunnittelijat tyrmäsivät jyrkästi. Mikä olisi se nyt kompromissivaihto ?

Mutta asukkaat esittivät myös yhtenä vaihtoehtona bussimäärän pienen lisäyksen , jolloin raitiovaunua (ei ainakaan vähään aikaan) tarvittaisi.
 
Mutta asukkaat esittivät myös yhtenä vaihtoehtona bussimäärän pienen lisäyksen , jolloin raitiovaunua (ei ainakaan vähään aikaan) tarvittaisi.

Kuten olen jo sanonut, bussin 18 vuoroja lisätään syksyn reittimuutoksen yhteydessä. Tähän asti linjan tarjontaa on vähennetty matkustajamäärän putoamisen mukana. Uudella reitillä tavoitellaan lisää matkustajia ja edullisempia kustannuksia per vuoro ja matkustaja, jolloin hyvää tarjontaa pystytään ylläpitämään.
 
Kuten olen jo sanonut, bussin 18 vuoroja lisätään syksyn reittimuutoksen yhteydessä. Tähän asti linjan tarjontaa on vähennetty matkustajamäärän putoamisen mukana. Uudella reitillä tavoitellaan lisää matkustajia ja edullisempia kustannuksia per vuoro ja matkustaja, jolloin hyvää tarjontaa pystytään ylläpitämään.

Kuinka paljon lisätään ? Mutta kohtahan se nähdään, mitä tulee tapahtumaan. Asiakaspalautteet toimivat entiseen malliin elokuun puolivälin jälkeenkin. Silloin olen väärässä, jos Munkkivuorelaiset ja Talinrannan asukkaat kehuvat uutta vaihdollista yhteyttä hyväksi.
 
Kuinka paljon lisätään ? Mutta kohtahan se nähdään, mitä tulee tapahtumaan. Asiakaspalautteet toimivat entiseen malliin elokuun puolivälin jälkeenkin. Silloin olen väärässä, jos Munkkivuorelaiset ja Talinrannan asukkaat kehuvat uutta vaihdollista yhteyttä hyväksi.

Tästä linkistä http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julk...änsi_Helsingin_linjastosuunnitelma_2012_2.pdf löydät tietoa Eteläisen Helsingin joukkoliikennesuunnitelmasta 2012, linjan 18 muutoksista kerrotaan sivulta 21 eteenpäin, vuoroväli tihenee arkisin 10 minuuttiin ja samalla nykyiset telibussit ilmeisesti vaihdetaan kaksiakselisiin.
 
Takaisin
Ylös