Sivu 27 / 27 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7172324252627
Näytetään tulokset 391-398/398

Viestiketju: Munkkivuoren raitiotie

  1. #391

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Mietin tässä ihan muita asioita ja tulin miettineeksi, että missäpä pidettäisiin Munkkivuoren linjan vaunuja?

    Sehän olisi aika selvästi Töölön varikon vaikutusalueella, mutta mitä olen käsittänyt on, että se on jo nelosesta ja kympistä aika täynnä... Millaisilla ratkaisuilla sinne saisi kenkälusikoitua noin 50 % lisää vaunuja?
    Ruskeasuon varikon alueella lienee riittävästi tilaa rakentaa varikkoa useampaan kerrokseen. Eiköhän sinne mahdu uusi ratikkavarikkokin.

  2. #392

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Otetaan Korjaamo takaisin varikkokäyttöön ja tehdään sinne säilytysraiteita sekä pidennetään nykyisen Töölön hallin raiteita rakentamalla laajennusosa takapihan parkkipaikan päälle. Noillakaan toimilla ei tosin 50 prosenttiin yllettäisi.
    Korjaamoja ei taida saada takaisin enää, tuskin ovat enää edes HKL:n omaisuutta. Uuden korjaamon ongelma on myös, että siihen on joku tehnyt talon ovien eteen ja tokkopa siinä rakennuksessa on korjaamoa enää jäljellä kuin seinät... En sitten tiedä, miten helposti nämä kiinteistöjen omistuksen vaihdot tapahtuvat kaupungin sisäisesti. Joka tapauksessa todennäköisin vaihtoehto on, että jos joskus 14 alkaa ajaa ratikkana, niin sitten sitä vain ajetaan Koskelasta käsin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Ruskeasuon varikon alueella lienee riittävästi tilaa rakentaa varikkoa useampaan kerrokseen. Eiköhän sinne mahdu uusi ratikkavarikkokin.
    Tuli mieleen tästä, että en ole nähnyt missään ikinä kuvia kummastakaan Ruskeasuon varikosta raitiovaunukäytössä.

    Raide-jokerin mahdollinen kakkosvarikko muuten varmaan tulisi jonnekin tuolle seudulle, joten ei se ihan pois suljettua olisi, etteikö sieltäkin voisi lähteä liikennöimään joku läntiseen kantakaupunkiin rajoittuva keskustalinja, varsinkin jos linjastouudistus todella tapahtuu; uusi kakkonenkin rajoittuisi aika hyvin länteen.

    Näyttää vain pahasti siltä, että nyt puhutaan tosi kaukaisesta tulevaisuudesta.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 23.03.2015 kello 17:50.

  3. #393
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Fredan oikaisu ja Topeliuksenkadun raitiotie on vihdoin alkanut kiinnostaa KSV:tä. Hanke on koplattu Vihdintien pikaratikkaan, kun on tehty havainto, etteivät kaikki ratikat mahtuisi sujuvasti Manskulle. Minusta ajatus on oikea ja koplaus looginen. Nyt olisikin paikallaan aloittaa pikaisella tahdilla tämä rinnakkaisradan rakentaminen, jonka jälkeen Mansku voitaisiin parantaa pikaratikkakuntoon.

    Helsingin Uutiset kirjoittaa aiheesta: http://www.helsinginuutiset.fi/artik...uudet-voisivat
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #394

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    62

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Fredan oikaisu ja Topeliuksenkadun raitiotie on vihdoin alkanut kiinnostaa KSV:tä. Hanke on koplattu Vihdintien pikaratikkaan, kun on tehty havainto, etteivät kaikki ratikat mahtuisi sujuvasti Manskulle. Minusta ajatus on oikea ja koplaus looginen. Nyt olisikin paikallaan aloittaa pikaisella tahdilla tämä rinnakkaisradan rakentaminen, jonka jälkeen Mansku voitaisiin parantaa pikaratikkakuntoon.[/url]
    Asiaa on käsitelty Kaupunkiympärisolautakunnassa, mutta jäi ilmeisesti pöydälle pari viikkoa sitten ja käsitellään uudelleen tiistaina. Linkit aineistoon vanhentuivat tämän takia, joten linkkaan nyt uudelleen.

    Yleiskaavan raitioteiden toteutettavuusselvitys: https://www.hel.fi/static/public/hel...0000/Liite.pdf
    Kantakaupungin joukkoliikenteen kehittämisselvitys: https://www.hel.fi/static/public/hel...0000/Liite.pdf
    Kantakaupungin raitioteiden laajennusten hankekortit: https://www.hel.fi/static/public/hel...0000/Liite.pdf

    On kyllä vähän huolestuttavaa, että Tali aijotaan jättää pikkubussin varaan päättämällä Munkkivuoren linja VE2:ssa keskelle Munkkivuorta. Jos sen edes toisi Mesenaatinkujan risteykseen voisi linjan sitten jatkaa Pajamäen kautta Pitäjänmäkeen, jakka Golfkentän vuokrasopimus loppuu/puretaan ja tilalle rakennetaan asuntoja.

    Toinen mikä osui silmään oli VE3, jossa rata on vedetty Huopalahdentieltä Pitäjänmäentielle Haagan liikenneympyrän kautta, eikä Vanhaa viertotietä. Ja sitten valitellaan, että Liikenneympyrään kolmannen linjan vieminen on vaikeaa ja vaatii eritasoratkaisuja.

  5. #395
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    On kyllä vähän huolestuttavaa, että Tali aijotaan jättää pikkubussin varaan päättämällä Munkkivuoren linja VE2:ssa keskelle Munkkivuorta. Jos sen edes toisi Mesenaatinkujan risteykseen voisi linjan sitten jatkaa Pajamäen kautta Pitäjänmäkeen, jakka Golfkentän vuokrasopimus loppuu/puretaan ja tilalle rakennetaan asuntoja.
    Ei sinne Munkkivuoren sisälle rataa tule. Vihdintien ratikka kulkee Huopalahdentietä, ostarin kohdalla pysäkki, ja Munkkivuoren sisäosat + Talinranta pyöritetään sitten jollain bussilla.

    Korkeintaan tilanteessa, jossa Munkinseudulle tuodaan kolmas raitiolinja 500:n muodossa saatetaan nähdä jonkinlaisia Munkkivuoren sisään meneviä raideratkaisuja, mutta en niitäkään kovin todennäköisenä pitäisi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #396

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    62

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei sinne Munkkivuoren sisälle rataa tule. Vihdintien ratikka kulkee Huopalahdentietä, ostarin kohdalla pysäkki, ja Munkkivuoren sisäosat + Talinranta pyöritetään sitten jollain bussilla.

    Korkeintaan tilanteessa, jossa Munkinseudulle tuodaan kolmas raitiolinja 500:n muodossa saatetaan nähdä jonkinlaisia Munkkivuoren sisään meneviä raideratkaisuja, mutta en niitäkään kovin todennäköisenä pitäisi.
    No ainakin tuossa laajennusten hankekorteissa tuollainen vaihtoehto on esitetty. Saa kyllä aikamoiseen vastatuuleen tuo ratikka kahlata, jos Munkkivuorestakin keskustaan joutuu käyttää Bussi+Ratikka yhdistelmää pelkän Bussin sijasta. Ei sinne tietenkään Pikaratikkaa viedä kuin korkeintaan 500 päätepysäkkinä, muuta jos rinnakkainen 'hidas'ratikka tulee niin tietenkin se kannatta viedä mielummin munkkivuoren kerrostaloalueelle ja samalla odottamaan jatkoa Talin Golfkentän tilalle tulevaan asuinalueelle, kuin Munkkiniemen kaksikerrostalojen luokse.

    500 nosto raiteille saattaa tulla yllättävän nopeasti. Herttoniemen linjastosuunnitelmassa 500+510 vuoroväli on jo 3min. josta on vaikeata tihentää. Samalla 3min vuorovälillä ollaan 3 bussin letkoissa 550:llä, jolla on paljon parempi liikenneenohjaus kuin mitä tällä uudella tulee olemaan.

  7. #397
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    No ainakin tuossa laajennusten hankekorteissa tuollainen vaihtoehto on esitetty.
    Joo. Virkamiehillä on tapana laatia muutama vaihtoehto, joista yksi on hyvä ja muut huonoja. Syntyy sitten illuusio, että poliitikot tai peräti kansa olisi saanut olla mukana päättämässä, kun ovat valinneet sen hyvän vaihtoehdon

    Sinänsä Talinrantaan päättyvä vaihtoehto olisi ilman muuta kattavin ja asukkaiden kannalta paras. Sen ongelma vaan on, että se edellyttää yhtä linjaa lisää. Nythän ajatus on, että nelonen siirtyy Topeliuksenkadulle ja yksi uusi linja kulkee Kolmikulman kieppeiltä Manskua ja Huopalahdentietä Vihdintielle, jolloin kokonaissaldo on siis yksi uusi linja. Jos lisäksi pitäisi palvella Talinrannan haara, tarvittaisiin kolmaskin linja. Se on kallista, eikä kiskoilla oikein ole tilaakaan (lopputilanteessa).

    Hämeenlinnanväylän bulevardiratikka ei vaadi yhtään uutta linjaa, jos 3 jatkuu Pikku Huopalahteen ja 10 kulkee Hämeenlinnanväylää. Tällöin Manskulla olisi kaksi pikaratikkalinjaa eikä muuta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #398

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    62

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sinänsä Talinrantaan päättyvä vaihtoehto olisi ilman muuta kattavin ja asukkaiden kannalta paras. Sen ongelma vaan on, että se edellyttää yhtä linjaa lisää. Nythän ajatus on, että nelonen siirtyy Topeliuksenkadulle ja yksi uusi linja kulkee Kolmikulman kieppeiltä Manskua ja Huopalahdentietä Vihdintielle, jolloin kokonaissaldo on siis yksi uusi linja. Jos lisäksi pitäisi palvella Talinrannan haara, tarvittaisiin kolmaskin linja. Se on kallista, eikä kiskoilla oikein ole tilaakaan (lopputilanteessa).
    Ei välttämättä, samalla tavalla kuin 10 vaihdetaan 3 jatkoon, voidaan 4 ajaa Munkkivuoreen ja jatkaa 7 Meilahdesta Munkkiniemeen 4 tilalle. Toinen vaihtoehto on jättää Laajalahdentien eteläosa ilman raideliikennettä, kun siellä on vähemmän asiakkaita kuin Munkkivuori+Talissa, jos siis joudutaan valitsemaan.

    Lopputilanteessa on näissä suunnitelmissa Jokeri0 ja Tiederatikka Vihdintien ratikan lisäksi eli kolme ratikkaa Tukholmankadulla. Tässä tilanteessa olisi koko Munkkiniemi-Munkkivuori Huopalahdentien vartta lukuun ottamatta ilman suoraa yhteyttä keskustaan jos kerran 14 ja 18 lopetetaan ja raiteille ei mahdu enempää. Itse koplaisin tuohon lisäksi vielä sen yhden hidasratikan kulkemaan Topeliuksenkadulta Munkkivuoren läpi Talin kautta entisen golfkentän poikki Pajamäkeen ja edelleen sitten Pohjois-Haagan päätepysäkille, kun Vihdintie ratikka jatketaan sieltä eteenpäin. Neljän ratikan osuutta olisi vain Haartmanninkatu-Huopalahdenkatu ja kolmen mahdollisesti Laajalahdentielle asti, mikäli Munkkiniemen puistotien eteläisen puolen palvelutasoa parannetaa kierrättämällä Tiederatikka vähän kauempana rannasta. Tuolla välillä ei isoja risteyksiä ole kuin Paciuksenkatu ja Huopalahdenkatu.

    Sinällänsähän hidasratikkalinja ei ole sen hitaampi kuin Pikaratikkalinja vaan ero on reitin infrassa, mutta ongelma tulee kun pikaratikoille pitäisi saada liikenne-etuuksia ja liian tiheä vuoroväli pistää muun liikenteen kuralle. Saa nähdä kuinka suuret Munkkiniemen automäärät ovat silloin ja kestääkö automiesten päät 1,25-2,5 minuutin välein liikenneseisauksia.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hernesaaren raitiotie
    kirjoittanut olanik foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 18.02.2017, 16:27
  2. Bulevardin raitiotie
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 16.07.2014, 19:39
  3. Itäkeskuksen raitiotie
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.05.2011, 23:09
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •