Munkkivuoren raitiotie

Totuuden nimissä täytyy kyllä sanoa, että EMME/2 tarjosi mielestäni aika rohkaisevia kuormituksia sekä Munkkivuori-Kamppi-Eira -linjalle, että 3T:n ja 7A/B:n siirrolle Topeliuksenkadun radalle.

Tarkoitatko tällä, että Emme näytti mielestäsi epärealistisen suuria matkustajalukuja?

Ja ihan spesifi kysymys: minkä verran noin suurin piirtein linjoille 3T, 5 ja 7 ennustettiin matkustajia per vuorokausi Topeliuksenkadulla (esim Töölön kirjaston kohdalla)?
 
Voihan sen linjaston hoitaa vaikka näinkin:
4A Katajanokan terminaali - Munkkiniemi
4B Katajanokka - Munkkivuori
5A Eira - Munkkiniemi
5B Eira - Munkkivuori

Vuoroväli noilla kullakin sitten jotain 15 - 20 minuuttia, eli sekä Munkkiniemestä että vuoresta lähtee ratikka 6 - 10 vuorovälillä. Aikatauluja lukevat valitsevat sopivan, muut hyppäävät ensimmäiseen ja vaihtavat tarvittaessa.

---------- Viesti lisätty kello 14:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:01 ----------

Tarkoitatko tällä, että Emme näytti mielestäsi epärealistisen suuria matkustajalukuja?

Ja ihan spesifi kysymys: minkä verran noin suurin piirtein linjoille 3T, 5 ja 7 ennustettiin matkustajia per vuorokausi Topeliuksenkadulla (esim Töölön kirjaston kohdalla)?
Yleisesti on syytä epäillä että EMME näyttää ihan mitä sattuu. Mikä ei ole toki syy epäillä että nuo luvut olisivat liian suuret.
 
Voihan sen linjaston hoitaa vaikka näinkin:
4A Katajanokan terminaali - Munkkiniemi
4B Katajanokka - Munkkivuori
5A Eira - Munkkiniemi
5B Eira - Munkkivuori

Samaa itsekin mietin mahdollisuutena, mutta kuten tuossa Laajasalo-ketjussa on kirjoitettu, niin numeroita kyllä pitäisi riittää selventämään epäselvyyksiä.
 
Samaa itsekin mietin mahdollisuutena, mutta kuten tuossa Laajasalo-ketjussa on kirjoitettu, niin numeroita kyllä pitäisi riittää selventämään epäselvyyksiä.
Nimenomaan; kirjaimista eroon niin paljon kuin mahdollista, tämä on minun mielipiteeni. Ainoastaan joku yolinjaa (N) tai poikkeusliikennettä (X) kuvaavat ovat mielestani tarpeellisia.
 
Samaa itsekin mietin mahdollisuutena, mutta kuten tuossa Laajasalo-ketjussa on kirjoitettu, niin numeroita kyllä pitäisi riittää selventämään epäselvyyksiä.
Minusta a/b on ihan järkevä kun puhutaan lyhyistä haaroista, esimerkiksi jos 8 ajaisi myös Kustaa Vaasantietä, niin 8a/b olisi ihan järkevä, mutta 6b kasin tunnuksena taas ei.
 
minkä verran noin suurin piirtein linjoille 3T, 5 ja 7 ennustettiin matkustajia per vuorokausi Topeliuksenkadulla (esim Töölön kirjaston kohdalla)?

Nyt käsilläni on vain kuva, jossa on nuo kaikki linjat yhteensä ilman linjakohtaista erittelyä, mutta toisaalta kokonaisuuden perusteella eri linjaosuuksia pitääkin arvioida. Raitioliikenteen kuormitukset aamuhuipputuntina etelään Nordenskiöldinaukion kohdalla ovat
- ve 1 ~580 matk.
- ve 1a ~500 matk. (linja 14 Kamppi-Pajamäki syö vähän ratikan matkustajia)
- ve 2 ~550 matk.
- ve 2a ~600 matk. (linjan 3T reittimuutos kasvattaa vähän kuormitusta)
- ve 2b ~1100 matk. (linjan 7A/B reittimuutos tekee EMME:n mielestä Topeliuksenkadusta Mannerheimintien veroisen kulkuväylän, tässä tilanteessa Mannerheimintien matkustajamäärä kutistuu ~800 matkustajaan)
 
Nordenskjiöldinkadun radassa minua vähän häiritsee se että katu on suht kapea ja siinä on vilkas autoliikenne. Lisäksi vaihtoyhteys Topeliuksenkadun ja Mannerheimintien ratikoiden välillä ei oikein toimi kun niillä ei ole yhteistä pysäkkiä. Mitä jos ratikat kääntyisivät Nordenskjiöldinkadulta Mannerheimintiellä niin kuin nytkin, KELAn pysäkki pidennettäisiin niin että siihen mahtuu kaksi ratikkaa yhtäaikaa helposti, ja sen jälkeen 3 ja/tai 7 ajaisi esimerkiksi Humalistonkadun kautta Topeliuksenkadulle?
 
Nyt käsilläni on vain kuva, jossa on nuo kaikki linjat yhteensä ilman linjakohtaista erittelyä, mutta toisaalta kokonaisuuden perusteella eri linjaosuuksia pitääkin arvioida.

Kiitoksia! Kokonaisuutta minäkin ajoin takaa enkä linjakohtaisia lukuja, kirjoitin vaan epäselvästi. Joka tapauksessa matkustajamäärät tuntuvat olevan sitä luokkaa, että omat rv-kaistat ovat aika välttämättömiä ainakin Nordenskiöldinaukion eteläpuolella. Ei tuollaisia massoja voi ruveta kuljettamaan pitkin autokaistoja.

Olen sitä mieltä, että myös 7A/B on syytä ohjata Topeliuksenkadulle. Se rauhoittaa Manskun kokonaan linjoille 4 ja 10, joille pitäisi sitten voida tarjota vaunumäärän pienentyessä paljon nykyistä tehokkaammat valoetuuudet. Ja seiskan lenkki Töölön kautta ei ole enää niin paha juttu, kun myös ysi tarjoaa keskustayhteydet L-Pasilasta (tosin, kuten joku aiemmin kirjoitti, ysin matka-ajat ovat järkyttävän pitkät, mutta toivotaan että siihen saadaan parannusta).
 
Nordenskjiöldinkadun radassa minua vähän häiritsee se että katu on suht kapea ja siinä on vilkas autoliikenne. Lisäksi vaihtoyhteys Topeliuksenkadun ja Mannerheimintien ratikoiden välillä ei oikein toimi kun niillä ei ole yhteistä pysäkkiä. Mitä jos ratikat kääntyisivät Nordenskjiöldinkadulta Mannerheimintiellä niin kuin nytkin, KELAn pysäkki pidennettäisiin niin että siihen mahtuu kaksi ratikkaa yhtäaikaa helposti, ja sen jälkeen 3 ja/tai 7 ajaisi esimerkiksi Humalistonkadun kautta Topeliuksenkadulle?

Mielestäni on tärkeää, että Mannerheimintieltä poistuisi ainakin yksi, toivottavasti kaksi risteystä, joissa ratikat kääntyvät. Liikennevaloetuudet helpottuvat, kun ratikka ohittaa nopeammin ja muun liikenteen kanssa yhteensopivin vaihein.

Vaihtopysäkkinä lähekkäiset kaksoispysäkit kahden suojatien välein on ihan siedettävä. Samaan syssyyn olisi varmaan mahdutettava myös bussipysäkit, kun vaihtamista tapahtuu jo valmiiksi.
 
Olen sitä mieltä, että myös 7A/B on syytä ohjata Topeliuksenkadulle.

Mikäli myös 7 ohjattaisiin Topeliuksen kadulle ja siten myös Runebergkadulle.
Silloin saattaisi Runeberg (rv3+5+6+7) ahdistua ja saattaisi hermoilla jopa Kamppiin asti.

Melkein jättäisin seiskan Manskulle, voisivat matkustajat valita Auroran kohdalla reittinsä joko Manskun kautta Lasipalatsille tai Töölön kautta Kampiin.

------
Niinpä tietysti:
Korjataan Runebergiin kasi kutosen tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli myös 7 ohjattaisiin Topeliuksen kadulle ja siten myös Runebergkadulle.
Silloin saattaisi Runeberg (rv3+5+6+7) ahdistua ja saattaisi hermoilla jopa Kamppiin asti.

Melkein jättäisin seiskan Manskulle, voisivat matkustajat valita Auroran kohdalla reittinsä joko Manskun kautta Lasipalatsille tai Töölön kautta Kampiin.
Miksi kutonenkin menisi Runebergin katua?
 
Miksi kutonenkin menisi Runebergin katua?

Varmaankin tarkoitettu 8.

Toki neljä linjaa kuulostaa paljolta, mutta kun ajatuksena on, että linjoilla 3 ja 7 on 10 min tahdistettu vuoroväli, ja linjalla 5 vuoroväli on 10 min, niin vuoromäärä ei minusta kasva liian korkeaksi. Vrt. nyt Mannerheimintie: 4 ja 10 kukin 5 min, 3T 10 min ja 7 7 min.

Kaikille neljälle linjalle yhteisiä pysäkkejä on vain yksi (Apollonkatu). Se saattaa kyllä ruuhkautua, jos vaunut eivät kulje nykyistä säännöllisemmin.

Jatkotyössä varmaankin käydään tarkemmin läpi nämä eri linjavaihtoehdot juuri 3T:n ja 7:n osalta ja annetaan sitten sellainen suositus, joka on kokonaisuuden kannalta paras. Jos osoittautuu, että Mansku toimii hyvin myös silloin kun 7 jää sinne, niin ei minulla ole mitään sitä vastaan. Silloin 3T ja 5 on kuitenkin tahdistettava niin, että Topeliukselle ja Runebergille saadaan tiheä liikenne.
 
Mikäli Töölön kautta kulkisi ainoastaan linjat 3T ja 5 niin niillehän saisi tasaisen 5 min liikenteen välillä Runeberginkatu-Topeliuksenkatu kun kummankin linjan vuoroväli olisi tuo 10 min. Eri asia sitten on aikataulujen tahdistus, Töölöstä Kampin suuntaan kummankin linjan tahdistaminen on varmasti helpompaa kun kummatkin linjat ajavat suurimman osan matkasta omilla kaistoillaan, olettaen että linjalle 5 tulee Huopalahdentielle oma kaista, kolmonen on myös saatava omalle kaistalleen Nordenskiöldinkadulla KELAN kohdalla, tämä on varmasti mahdollista poistamalla pysäköintipaikat kadun kummaltakin puolelta. Rautatieasemalta Töölön suuntaan tahdistaminen onkin sitten haastavampaa johtuen mm. useista liikennevaloista Kaivokadulla sekä Kampissa muun liikenteen seassa ajamisesta, etenkin 3T:n ennustettavuus on nykyisellään todella huono! Mitkä olisi parhaita keinoja sujuvoittaa ratikoiden liikkumista Kaivokadulla? Jo nykyisin Kaivokadun välityskyky R.asemalta Mannerheimintielle on huono ja kun siihen lisätään tulevaisuudessa vielä uusi 5-linja niin melkoinen pullonkaula tuosta tulee.
 
Mitkä olisi parhaita keinoja sujuvoittaa ratikoiden liikkumista Kaivokadulla? Jo nykyisin Kaivokadun välityskyky R.asemalta Mannerheimintielle on huono ja kun siihen lisätään tulevaisuudessa vielä uusi 5-linja niin melkoinen pullonkaula tuosta tulee.
5-linja on suunniteltu meneväksi Kampista suoraa Fredaa pitkin Eiraan päin.
Sitä vastoin Jätkän linjoja tullaan ajamaan Simon- ja Kaivokatua pitkin.
 
Takaisin
Ylös