Sivu 9 / 27 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891011121319 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/396

Viestiketju: Munkkivuoren raitiotie

  1. #121

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Voisiko bussit siirtää raitiovaunujen kanssa käyttämään samaa ratakaistaa ja yhteisiä pysäkkejä.
    Myöskin huomioitava, että suunnitelman toteutuessa jäisivät bussit 14, 14b ja 18 pois.
    Mieluummin niin päin että järjestellään loputkin bussit pois.
    Itse olen samaa mieltä Jusan kanssa, kaikkia busseja ei kannata poistaa (kuten esim. 205, joka on erittäin hyvä yhteys Espoosta suoraan Töölöön, juuri sillä harvalla vuorovälillään), vaan laitetaan jäljelle jääneet bussilinjat ratikoiden kanssa samalle kaistalle. Sujuvuus paranee paljon, ja sekin on, että jos odottaa ratikkaa ja bussi tuleekin ensin, voi ja ehtii hyvin nousta bussiin joka menee samaan suuntaan.

    Tulipa mieleen sellainenkin villi ajatus, että ruuhkaisimmat pysäkit voisi järjestellä niin, että laituri olisi bussin ja ratikan välissä. Mutta tämä vain, jos bussilinjoja jää merkittävästi ja jos saataisiin ratikkakalustoa, jossa on kummallakin puolella ovet. Mutta kumpaankin taitaa olla vastauksena ei, eli itse ideakin oli liian villi

  2. #122

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Jäljellejäävät bussilinjat ovat 70T ja 205, veikkaan ma. 70T on tukkoinen kiitos Sturenkadun ja Mannerheimintien risteyksen joten omat kaistat Töölössä eivät vaikuta oleellisesti kokonaisuuteen ja 205 on harvaa palvelua. En pitäisi oleellisena mitoittaa jl-kaistoja bussien mukaiseksi näiden takia, jonoja ohittavat pysäkkijärjestelyt ovat ihan riittävä toimenpide.

  3. #123

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Tulipa mieleen sellainenkin villi ajatus, että ruuhkaisimmat pysäkit voisi järjestellä niin, että laituri olisi bussin ja ratikan välissä. Mutta tämä vain, jos bussilinjoja jää merkittävästi ja jos saataisiin ratikkakalustoa, jossa on kummallakin puolella ovet. Mutta kumpaankin taitaa olla vastauksena ei, eli itse ideakin oli liian villi
    No sen lisäksi on vielä yksi rajoittava idea eli kadun leveys. Topeliuksenkatu on niin kapea, ettei sinne tuommoista mahdu. Jos mahtuisi, sitten tehtäisiin toki tuo järjestely koko matkalle eli bussikaista ja ratikkakaistat erikseen.

    Ja yhteisen pysäkit bussin ja ratikan kanssa ovat ihan ok, jos on yksi ratikkalinja ja muutama bussilinja. Eivät, jos ratikoita tulee kahden minuutin välein ja busseja sitten satunnaisesti kolme kerrallaan.

  4. #124

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Itse olen samaa mieltä Jusan kanssa, kaikkia busseja ei kannata poistaa (kuten esim. 205, joka on erittäin hyvä yhteys Espoosta suoraan Töölöön, juuri sillä harvalla vuorovälillään), vaan laitetaan jäljelle jääneet bussilinjat ratikoiden kanssa samalle kaistalle. Sujuvuus paranee paljon, ja sekin on, että jos odottaa ratikkaa ja bussi tuleekin ensin, voi ja ehtii hyvin nousta bussiin joka menee samaan suuntaan.
    No ainakaan jonkun 205:n takia, muistaakseni puolen tunnin vuoroväli, ei kannata jättää busseja, se voi ajaa Mechelininkatua.

    Pointti on se että vaikka siitä bussien ja ratikoiden yhteysliikenteestä on hyötyjäkin niin siitä on myös haittoja: Jos busseja ja/tai ratikoita on paljon ne ruuhkautuvat keskenään, 3/1 ja 51 Läntiselle Brahenkadulla ei ole ongelma, 3/7/tuleva poikkittaisratikka ja 58/69/Tiedelinja Nordenskiöldinkadulla olisi. Bussit vaatii leveämmät kaistat mikä myös taas hankaloittaa katusuunnittelua, samoin autojen pääsyn estäminen niillä ratikkakaistoille vaikeutuu. Ylläpitokustannukset kasvaa, yhdistetty bussi/ratikkakaista on kallimpi kuin bussi tai ratikkakaista. Jne.

    Eli jos busseja ja ratikoita tungetaan samoille kaistoille niin sille pitäisi olla harvinaisen hyvät perustelut. Kummankin liikennemuodon kannalta olisi minusta parempi löytää omat väylät.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Tulipa mieleen sellainenkin villi ajatus, että ruuhkaisimmat pysäkit voisi järjestellä niin, että laituri olisi bussin ja ratikan välissä. Mutta tämä vain, jos bussilinjoja jää merkittävästi ja jos saataisiin ratikkakalustoa, jossa on kummallakin puolella ovet. Mutta kumpaankin taitaa olla vastauksena ei, eli itse ideakin oli liian villi
    Periaatteessa ihan hyvä ajatus, jossain paikoissa tuon voisi myös tehdä jos busseilla olisi vastakaistat eli vasemman suuntainen liikenne kiskojen vieressä.

  5. #125
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja yhteisen pysäkit bussin ja ratikan kanssa ovat ihan ok, jos on yksi ratikkalinja ja muutama bussilinja.
    Lisäehtona vielä se, että niiden bussien pitää olla mallia 53, eli niillä ei saa olla matkustajia.

    Kampissa nähtiin, mitä tapahtuu kun on yksi ratikkalinja ja muutama sellainen bussilinja, jolla on matkustajia. Pysäkkiajat neljättä minuuttia, kun bussiinnousu on niin hidasta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #126

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    . Pysäkkiajat neljättä minuuttia, kun bussiinnousu on niin hidasta.
    No mutta, nythän jo Jokerilla kokeillaan; kaikista ovista sisään. Peräti jo kesällä 2013
    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...ikista_ovista/
    Viimeisin muokkaaja Jusa; 28.11.2011 kello 18:45.

  7. #127
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    No mutta, nythän jo Jokerilla kokeillaan; kaikista ovista sisään. Peräti jo kesällä 2013
    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...ikista_ovista/
    Mutta, mutta:

    Bussilinjan 550 nykyinen liikennöintisopimushan vaihtunee juuri syysliikenteen alussa 2013, joten tuo kokeilu (ja todennäköisesti sen käyttöönotto ynnä kuljettajasopimuksesta luopuminen) tarkoittanee uutta kilpailutettua sopimusta Jokeri-bussin liikennöintiin. Omasta mielestäni se tarkoittaa myös nykyistä isompaa bussikalustoa, sillä nykyisillä low-entry-telibusseilla avorahastus on hieman hankalaa toteuttaa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #128
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Pointti on se että vaikka siitä bussien ja ratikoiden yhteysliikenteestä on hyötyjäkin niin siitä on myös haittoja
    Tokihan niitä haittojakin on, mutta rajallisilla resursseilla ja tilakapasiteeteilla on pakko tehdä kompromissiratkaisuja. Ja se että hyvin toimivia bussilinjoja heitellään ratikan tieltä sinne tänne ei välttämättä ole se paras ratkaisu.

  9. #129

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Paras ratkaisu olisi tehdä yksi bussiliikenteen laatukäytävä Turunväylän/Vihdintien/Hämeenlinnan väylän suunnasta keskustaan jäljelle jäävää bussiliikennettä varten seutu- ja kaukoliikenne mukaanlukien. Ja eiköhän tuo tulekin, kunhan runkobussiverkkoa päästään aikanaan selvittämään. Sille reitille saattaa ne ajolangatkin ilmestyä, ehkä. Siitä hyötyy niin raitiotie- kuin bussiliikennekin, kun bussit kulkevat pääosiltaan yhtä korkeatasoista reittiä pitkin. Munkkivuoren ratikkaan aihe vielä liittyy, sillä tämäntapaisten ehdotusten edellytyksenä on toki keskikaupungin raskaiden bussilinjojen korvaaminen raitiotiellä.
    Ville

  10. #130
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Tulipa koeajetuksi reittiä tänään. Ensin 58:lla Munkkivuoreen ja sitten 14:llä takaisin, Kamppiin asti.

    Kiitos ei mitään samalle kaistalle ratikan kanssa. Jos halutaan tehokkaasti liikenne-eduilla toimiva ratikka, väliin ei sovi busseja sen paremmin kuin metro- tai junaradallekaan. Bussi nyt vaan on niin erilainen väline ominaisuuksiltaan kuin ratikka. Se ainoa 205 kerran puolessa tunnissa riittää sotkemaan raitioliikenteen aikataulut aina kun viivästykset on saatu kurotuksi umpeen. Jos busseja tälle reitille, niin menköön sitten autojen seassa, kun niille pitää kumminkin tehdä se leveä kaista. Miksi leventää ratikkarataa käytännössä satunnaista bussia varten?

    Ratikkaradan leveydestä säästyvän tilan voi käyttää sellaiseen katurakenteeseen, joka estää luotettavasti minkään auton koukkauksen ratikan eteen. Mikään sellainen ei ole mahdollista busseille. Tai no jaa. Onhan Pietarissakin pantu kunnon teräsaita. Eihän mikään muu täälläkään autoilijoita pidä.

    14:n matka nykyisellä Topeliuksenkadun ja Runskin reitillä osoittaa hyvin, miksi bussi ei sovi keskustaliikenteeseen. Paitsi sitten, kun sillä on omat kaistat eikä oikealle kääntyviä autoja, pysäköityjä autoja, liikennevaloja jne. Mutta sittenhän sillä ei olekaan enää ”ilmaista” rataa, joten...

    Kantakaupungin katuverkko on jäsennettävä siten, että busseille on omat ja ratikoille omat katunsa. Se on molempien etu, koska silloin kumpikin toimii kaltaistensa joukossa ja olosuhteet voidaan optimoida yhden välineen mukaan.

    Antero

  11. #131
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Bussikaistat mahtuvat kyllä, mutta luonnollisesti bussit siirrettäisiin palvelemaan hieman eri reittejä kuin raitiovaunut.

  12. #132
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    134

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    14:n matka nykyisellä Topeliuksenkadun ja Runskin reitillä osoittaa hyvin, miksi bussi ei sovi keskustaliikenteeseen. Paitsi sitten, kun sillä on omat kaistat eikä oikealle kääntyviä autoja, pysäköityjä autoja, liikennevaloja jne. Mutta sittenhän sillä ei olekaan enää ”ilmaista” rataa, joten...
    Miksiköhän minun muistaakseni kääntyvät autot, pysäköidyt autot, liikennevalot jne. ovat Helsingin keskustassa haitanneet enemmän erästä liikennemuotoa, jonka vihreä-keltaisten vaunujen pyörät eivät käänny bussien pyörien tavoin? Eikö siis pitäisi päätellä, ettei tämä kyseinen liikennemuoto sovi keskustaliikenteeseen?

  13. #133

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen Näytä viesti
    Miksiköhän minun muistaakseni kääntyvät autot, pysäköidyt autot, liikennevalot jne. ovat Helsingin keskustassa haitanneet enemmän erästä liikennemuotoa, jonka vihreä-keltaisten vaunujen pyörät eivät käänny bussien pyörien tavoin? Eikö siis pitäisi päätellä, ettei tämä kyseinen liikennemuoto sovi keskustaliikenteeseen?
    Jos kääntymättömillä etupyörillä ei olisi toisaalta etuja, ei tietenkään. Mutta edut ovat mittavat: suuri koko ja lyhyet kävelyetäisyydet. Kaupungissa tyypilliseen jalankulkutungokseen ihanteellinen siis.

  14. #134

    Liittynyt
    08.01.2011
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Otetaan Munkan ostarin valmis asema käyttöön. kaivetaan tunnelia Munkan suunnasta ja jatketaan Elelä Haagaan päin ja yhdistetään 10 ratikka linjaan. Tällöin saadaan ostarin tyhjä asema käyttöön ja ympyrä ratikkalinja. Tämä ratkaisu ei häiritse ruuhkaista turunväylän alkua.

  15. #135

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Munkkivuoren ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut elakevaari Näytä viesti
    Otetaan Munkan ostarin valmis asema käyttöön.
    Ostarin alla on siis louhittuna pätkä luolaa. Se on varsin eri asia kuin valmis asema.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut elakevaari Näytä viesti
    kaivetaan tunnelia Munkan suunnasta ja jatketaan Elelä Haagaan päin ja yhdistetään 10 ratikka linjaan.
    Tunneli välille Munkka - Etelä-Haaga olisi ehkä loogista jatkumoa Helsingin raideliikenteen kehittämiselle...

    Nyt on ilmeisesti virkamiestenkin keskuudessa esitetty ääneen ajatus nykyisten raitiolinjojen jatkamisesta Jokerille asti. Foorumin harrastajat ovat viritelleet Raide-Jokerin kiskojen kautta kulkevia rengaslinjoja jo varmaan kaikkina mahdollisina yhdistelminä. Nämä eivät taida olla mitenkään itsestäänselvästi parempia kuin se, että Jokeri pidettäisiin kehämäisenä ja säteittäiset linjat säteittäisinä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hernesaaren raitiotie
    kirjoittanut olanik foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 18.02.2017, 16:27
  2. Bulevardin raitiotie
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 16.07.2014, 19:39
  3. Itäkeskuksen raitiotie
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.05.2011, 23:09
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •