Viestiketjuissa Mitä tulee mieleen sanasta metro ja Laajasalon raideyhteys käytyjen keskustelujen pohjalta ja niiden jatkoksi perustin tämän ketjun.
Nyt kun HSL aloittaa toimintansa, olisi järkevää samalla rykäyksellä koota kuntayhtymän tilaama ja suunnittelema joukkoliikenne muutamaan hyvään karttaan, jotka kaikin puolin myös tunnistaa toistensa sisaruksiksi. Eli esimerkiksi raideliikenteelle oma ja seudulliselle bussiliikenteelle oma, miten vain niin, että homma saataisiin siistiin ja loogiseen pakettiin niin, että se houkuttelisi käyttäjiä ja että jopa ulkomaalainen saisi pääkaupunkiseutumme joukkoliikenteestä jotain selvää.
Nykytilanne tulee joka tapauksessa muuttumaan osittain jo edellä mainitun HSL:n ansiosta, mutta myös siksi, että esimerkiksi tuleva Kehärata ei sovi VR:n nykyiseen lähiliikennekarttaan poikittaisuutensa vuoksi (eikä myöskään mahdollinen Pisara-rata).
Myös brändäys liittyy aiheeseen läheisesti. Eri liikennemuodot voitaisiin vihdoin "värjätä" eli asettaa tilaajaväritykseen. HKL ja VR ovat tätä tehneet jonkin verran oman liikenteensä kanssa, mutta nyt se voitaisiin levittää koko seudulle. Muutenkin joukkoliikennettä tulisi jatkossa käsitellä linjojen luonteiden perusteella, eikä sen, ylittävätkö ne liikenteen kannalta mielestäni täysin yhdentekeviä kuntarajoja vaiko eivät.
Itse ottaisin HSL:n myötä käyttöön myös monessa eurooppalaisessa kaupungissa olevan käytännön, jossa joukkoliikennettä selkeytetään antamalla kirjaimia linjanumeroiden etuliitteeksi.
Omia ehdotuksiani:
Kartat
Metro- ja kaupunkijunaliikenne yhteen selkeään karttaan (ja brändiin). Samaan raideliikennekarttaan tärkeimmät raitiolinjat (ainakain Jokeri) tai miksei jopa koko verkko, mikäli sen selkeästi voi esittää.
Seutubussikartta
Liityntäalueille omat bussikartat
Kantakaupungin linjakartta, joka on ylijääneiden bussi- ja raitiolinjojen (mikäli eivät raideliikennekartassa) kartta, mutta jossa näytettäisiin muutkin linjat jokseenkin tiivistettynä.
Linjanumerointi
M - metro ja kaupunkijunat. Numerointi alkaen yhdestä.
L - metron ja kaupunkijunien liityntäbussit. Olisivat näin näkyvämpi osa raideliikennejärjestelmää, jonka olennainen osa ne ovat (piti siitä tai ei). Numerointi alkaen kymmenestä, jolloin kaikki numerot olisivat kaksinumeroisia.
R - raitiovaunut Jokeria myöten. Numerointi alkaen yhdestä. Näin etenkin, mikäli Helsingin raitiovaunut todella nopeutuvat tulevaisuudessa.
Kantakaupunkibussit ilman etuliitettä kaksinumeroisina.
Kaikki muut bussit ilman etuliitettä kolminumeroisina täysin huolimatta siitä, ylittävätkö ne kuntarajoja. Ei muita kirjaintäydenteitä kuin X ja N (kuten nimimerkki vristo ehdotti).
Brändi
HSL-raskasraideliikenne metron oranssiin
Bussit sinisinä
Raitiovaunut vihreinä
eli kuten HKL on tehnyt (tähän tapaan esimerkiksi Tukholmassa). Näin joukkoliikenteessä pysyisi kuitenkin jotain kaupunkilaisille tuttua. Vaihtoehtoisesti koko joukkoliikenne voitaisiin värittää yhdenmukaisesti, kuten esimerkiksi Berliinissä.
HSL:n (uudesta logosta päätellen) sininen yleisesti esiin karttoihin ja kaikkeen, mikä joukkoliikenteeseen liittyy. Tähän liittyen ihmettelen, miksi (mikäli "HSL:n väri" nyt on sininen), miksi matkakorteista tuli YTV:n vihreitä ja JKOY:n junista YTV-värityksellisiä, kun koko YTV:tä ei kohta ollenkaan ole!
Eli tiivistettynä:
-Yhtenäiset joukkoliikennekartat
-Tilaajaväritys kaikkeen liikenteeseen
-Linjanumeroinnin yhtenäistäminen
Käsittääkseni foorumilla on ollut melkoista yksimielisyyttä joukkoliikennejärjestelmän yhtenäistämisestä, mutta tässä ketjussa värityksiä, numerointeja ja karttoja voisi pohtia kokonaisuutena tarkemmin.
Nyt kun HSL aloittaa toimintansa, olisi järkevää samalla rykäyksellä koota kuntayhtymän tilaama ja suunnittelema joukkoliikenne muutamaan hyvään karttaan, jotka kaikin puolin myös tunnistaa toistensa sisaruksiksi. Eli esimerkiksi raideliikenteelle oma ja seudulliselle bussiliikenteelle oma, miten vain niin, että homma saataisiin siistiin ja loogiseen pakettiin niin, että se houkuttelisi käyttäjiä ja että jopa ulkomaalainen saisi pääkaupunkiseutumme joukkoliikenteestä jotain selvää.
Nykytilanne tulee joka tapauksessa muuttumaan osittain jo edellä mainitun HSL:n ansiosta, mutta myös siksi, että esimerkiksi tuleva Kehärata ei sovi VR:n nykyiseen lähiliikennekarttaan poikittaisuutensa vuoksi (eikä myöskään mahdollinen Pisara-rata).
Myös brändäys liittyy aiheeseen läheisesti. Eri liikennemuodot voitaisiin vihdoin "värjätä" eli asettaa tilaajaväritykseen. HKL ja VR ovat tätä tehneet jonkin verran oman liikenteensä kanssa, mutta nyt se voitaisiin levittää koko seudulle. Muutenkin joukkoliikennettä tulisi jatkossa käsitellä linjojen luonteiden perusteella, eikä sen, ylittävätkö ne liikenteen kannalta mielestäni täysin yhdentekeviä kuntarajoja vaiko eivät.
Itse ottaisin HSL:n myötä käyttöön myös monessa eurooppalaisessa kaupungissa olevan käytännön, jossa joukkoliikennettä selkeytetään antamalla kirjaimia linjanumeroiden etuliitteeksi.
Omia ehdotuksiani:
Kartat
Metro- ja kaupunkijunaliikenne yhteen selkeään karttaan (ja brändiin). Samaan raideliikennekarttaan tärkeimmät raitiolinjat (ainakain Jokeri) tai miksei jopa koko verkko, mikäli sen selkeästi voi esittää.
Seutubussikartta
Liityntäalueille omat bussikartat
Kantakaupungin linjakartta, joka on ylijääneiden bussi- ja raitiolinjojen (mikäli eivät raideliikennekartassa) kartta, mutta jossa näytettäisiin muutkin linjat jokseenkin tiivistettynä.
Linjanumerointi
M - metro ja kaupunkijunat. Numerointi alkaen yhdestä.
L - metron ja kaupunkijunien liityntäbussit. Olisivat näin näkyvämpi osa raideliikennejärjestelmää, jonka olennainen osa ne ovat (piti siitä tai ei). Numerointi alkaen kymmenestä, jolloin kaikki numerot olisivat kaksinumeroisia.
R - raitiovaunut Jokeria myöten. Numerointi alkaen yhdestä. Näin etenkin, mikäli Helsingin raitiovaunut todella nopeutuvat tulevaisuudessa.
Kantakaupunkibussit ilman etuliitettä kaksinumeroisina.
Kaikki muut bussit ilman etuliitettä kolminumeroisina täysin huolimatta siitä, ylittävätkö ne kuntarajoja. Ei muita kirjaintäydenteitä kuin X ja N (kuten nimimerkki vristo ehdotti).
Brändi
HSL-raskasraideliikenne metron oranssiin
Bussit sinisinä
Raitiovaunut vihreinä
eli kuten HKL on tehnyt (tähän tapaan esimerkiksi Tukholmassa). Näin joukkoliikenteessä pysyisi kuitenkin jotain kaupunkilaisille tuttua. Vaihtoehtoisesti koko joukkoliikenne voitaisiin värittää yhdenmukaisesti, kuten esimerkiksi Berliinissä.
HSL:n (uudesta logosta päätellen) sininen yleisesti esiin karttoihin ja kaikkeen, mikä joukkoliikenteeseen liittyy. Tähän liittyen ihmettelen, miksi (mikäli "HSL:n väri" nyt on sininen), miksi matkakorteista tuli YTV:n vihreitä ja JKOY:n junista YTV-värityksellisiä, kun koko YTV:tä ei kohta ollenkaan ole!
Eli tiivistettynä:
-Yhtenäiset joukkoliikennekartat
-Tilaajaväritys kaikkeen liikenteeseen
-Linjanumeroinnin yhtenäistäminen
Käsittääkseni foorumilla on ollut melkoista yksimielisyyttä joukkoliikennejärjestelmän yhtenäistämisestä, mutta tässä ketjussa värityksiä, numerointeja ja karttoja voisi pohtia kokonaisuutena tarkemmin.
Viimeksi muokattu: