Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

Nrg

Liittynyt
4 Tammikuu 2008
Viestit
185
Viestiketjuissa Mitä tulee mieleen sanasta metro ja Laajasalon raideyhteys käytyjen keskustelujen pohjalta ja niiden jatkoksi perustin tämän ketjun.

Nyt kun HSL aloittaa toimintansa, olisi järkevää samalla rykäyksellä koota kuntayhtymän tilaama ja suunnittelema joukkoliikenne muutamaan hyvään karttaan, jotka kaikin puolin myös tunnistaa toistensa sisaruksiksi. Eli esimerkiksi raideliikenteelle oma ja seudulliselle bussiliikenteelle oma, miten vain niin, että homma saataisiin siistiin ja loogiseen pakettiin niin, että se houkuttelisi käyttäjiä ja että jopa ulkomaalainen saisi pääkaupunkiseutumme joukkoliikenteestä jotain selvää.

Nykytilanne tulee joka tapauksessa muuttumaan osittain jo edellä mainitun HSL:n ansiosta, mutta myös siksi, että esimerkiksi tuleva Kehärata ei sovi VR:n nykyiseen lähiliikennekarttaan poikittaisuutensa vuoksi (eikä myöskään mahdollinen Pisara-rata).

Myös brändäys liittyy aiheeseen läheisesti. Eri liikennemuodot voitaisiin vihdoin "värjätä" eli asettaa tilaajaväritykseen. HKL ja VR ovat tätä tehneet jonkin verran oman liikenteensä kanssa, mutta nyt se voitaisiin levittää koko seudulle. Muutenkin joukkoliikennettä tulisi jatkossa käsitellä linjojen luonteiden perusteella, eikä sen, ylittävätkö ne liikenteen kannalta mielestäni täysin yhdentekeviä kuntarajoja vaiko eivät.

Itse ottaisin HSL:n myötä käyttöön myös monessa eurooppalaisessa kaupungissa olevan käytännön, jossa joukkoliikennettä selkeytetään antamalla kirjaimia linjanumeroiden etuliitteeksi.

Omia ehdotuksiani:

Kartat

Metro- ja kaupunkijunaliikenne yhteen selkeään karttaan (ja brändiin). Samaan raideliikennekarttaan tärkeimmät raitiolinjat (ainakain Jokeri) tai miksei jopa koko verkko, mikäli sen selkeästi voi esittää.

Seutubussikartta

Liityntäalueille omat bussikartat

Kantakaupungin linjakartta, joka on ylijääneiden bussi- ja raitiolinjojen (mikäli eivät raideliikennekartassa) kartta, mutta jossa näytettäisiin muutkin linjat jokseenkin tiivistettynä.

Linjanumerointi

M - metro ja kaupunkijunat. Numerointi alkaen yhdestä.
L - metron ja kaupunkijunien liityntäbussit. Olisivat näin näkyvämpi osa raideliikennejärjestelmää, jonka olennainen osa ne ovat (piti siitä tai ei). Numerointi alkaen kymmenestä, jolloin kaikki numerot olisivat kaksinumeroisia.
R - raitiovaunut Jokeria myöten. Numerointi alkaen yhdestä. Näin etenkin, mikäli Helsingin raitiovaunut todella nopeutuvat tulevaisuudessa.

Kantakaupunkibussit ilman etuliitettä kaksinumeroisina.
Kaikki muut bussit ilman etuliitettä kolminumeroisina täysin huolimatta siitä, ylittävätkö ne kuntarajoja. Ei muita kirjaintäydenteitä kuin X ja N (kuten nimimerkki vristo ehdotti).

Brändi

HSL-raskasraideliikenne metron oranssiin
Bussit sinisinä
Raitiovaunut vihreinä

eli kuten HKL on tehnyt (tähän tapaan esimerkiksi Tukholmassa). Näin joukkoliikenteessä pysyisi kuitenkin jotain kaupunkilaisille tuttua. Vaihtoehtoisesti koko joukkoliikenne voitaisiin värittää yhdenmukaisesti, kuten esimerkiksi Berliinissä.

HSL:n (uudesta logosta päätellen) sininen yleisesti esiin karttoihin ja kaikkeen, mikä joukkoliikenteeseen liittyy. Tähän liittyen ihmettelen, miksi (mikäli "HSL:n väri" nyt on sininen), miksi matkakorteista tuli YTV:n vihreitä ja JKOY:n junista YTV-värityksellisiä, kun koko YTV:tä ei kohta ollenkaan ole!

Eli tiivistettynä:
-Yhtenäiset joukkoliikennekartat
-Tilaajaväritys kaikkeen liikenteeseen
-Linjanumeroinnin yhtenäistäminen

Käsittääkseni foorumilla on ollut melkoista yksimielisyyttä joukkoliikennejärjestelmän yhtenäistämisestä, mutta tässä ketjussa värityksiä, numerointeja ja karttoja voisi pohtia kokonaisuutena tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti kaikin puolin toimivia ideoita, mutta itse kannattaisin muutamalta pieneltä osin erilaista lähestymistapaa:

Kartat

Metro- ja kaupunkijunaliikenne yhteen selkeään karttaan (ja brändiin). Samaan raideliikennekarttaan tärkeimmät raitiolinjat (ainakain Jokeri) tai miksei jopa koko verkko, mikäli sen selkeästi voi esittää.
Tähän voisi ottaa mallia Berliinistä, jossa (ainakin aiemmin, en tosin tiedä onko käytännöstä luovuttu) raideliikenteen kartassa S- ja U-Bahn oli esitetty omilla linjaväreillään paksuilla viivoilla ja raitio- ja bussiliikenteen runkolinjat (Metrolinjat) ohuilla harmailla viivoilla. Näin yleiskartasta sai sekä käsityksen raskaanraideliikenteen päälinjoista että muun liikenteen runkolinjoista ilman, että kartasta tuli vaikealukuinen. Tämä tietysti edellyttää runkobussilinjojen perustamista tai ainakin olemassaolevien bussilinjojen statuksen muuttamista...

Koko raitiotieverkon esittämisen raideliikenteenkartassa ei pitäisi olla täysin mahdotonta (ainakaan jos bussilinjoja ei ole lainkaan kartassa). Olet omaksi ilokseni työstämässä yhtä mahdollisuutta tälläisestä kartasta ja tähänastisen kokemuksen perusteella ratkaisu vaikuttaa täysin toimivalta.

Linjanumerointi

M - metro ja kaupunkijunat. Numerointi alkaen yhdestä.
L - metron ja kaupunkijunien liityntäbussit. Olisivat näin näkyvämpi osa raideliikennejärjestelmää, jonka olennainen osa ne ovat (piti siitä tai ei). Numerointi alkaen kymmenestä, jolloin kaikki numerot olisivat kaksinumeroisia.
R - raitiovaunut Jokeria myöten. Numerointi alkaen yhdestä. Näin etenkin, mikäli Helsingin raitiovaunut todella nopeutuvat tulevaisuudessa.

Kantakaupunkibussit ilman etuliitettä kaksinumeroisina.
Kaikki muut bussit ilman etuliitettä kolminumeroisina täysin huolimatta siitä, ylittävätkö ne kuntarajoja. Ei muita kirjaintäydenteitä kuin X ja N (kuten nimimerkki vristo ehdotti).
Numeroinnissa kannattaisin "Tukholman mallia", jossa eri liikennevälineillä on eri kirjain etuliitteenä, mutta samat numerot esiintyvät vain kerran. Tämä selkeyttäisi jossain määrin linjojen tunnistamista. Numeroinnin voisi suorittaa esim. seuraavasti:

R1-R29 - raitioteille varatut linjanumerot
M30-M59 - raskaalle raideliikenteelle varatut numerot
B60-B99 - runkobusseille varatut numerot
100-999 - muulle bussiliikenteelle varatut numerot

Tässä mallissa olisi siis numeronipussa 1-99 numeroita joita ei välttämättä alkuvaiheessa käytetä, mutta jotka olisivat "tyhjinä" siltä varalta, että niitä tarvitaan tulevaisuudessa.

Brändi

HSL-raskasraideliikenne metron oranssiin
Bussit sinisinä
Raitiovaunut vihreinä

eli kuten HKL on tehnyt (tähän tapaan esimerkiksi Tukholmassa). Näin joukkoliikenteessä pysyisi kuitenkin jotain kaupunkilaisille tuttua.
Jonkin aikaa sitten puhuessani puolisoni kanssa mahdollisesta tilaajavärityksestä hän kaipaili kovasti bussiliikenteeseen sisäisten- ja seutulinjojen erottamista bussin värityksellä. Tämän toteuttaminen olisi toki kalliimpaa ja bussien siirto liikennealueelta toiselle vaikeutuisi jossain määrin, mutta olisiko silti mahdollista ajatella kaupunkien sisäisille busseille omaa väriä (tämänhän voisi olla sama joka kaupungissa koska sisäisten bussien ei pitäisi ylittää kuntarajoja) ja kuntarajat ylittäville linjoille omaa väriä? Esim. siniset sisäiset bussit ja vihreät seutubussit selkeyttäisivät eri liikenteen bussien tunnistamista huomattavasti.
 
Numeroinnissa kannattaisin "Tukholman mallia", jossa eri liikennevälineillä on eri kirjain etuliitteenä, mutta samat numerot esiintyvät vain kerran. Tämä selkeyttäisi jossain määrin linjojen tunnistamista.

Linjanumeroinnin tarkoituksena on antaa selkeää informaatiota matkustajille. Valitettavasti YTV-alueella tuo tavoite on hukassa. "Sisäisten linjojen" numeroinnilla on haettu Helsingin naapurikunnille jotain kadoksissa olevaa kaupunki-identiteettiä. Matkustajat ovat ihan pihalla, kun seudulla on pahimmillaan neljä eri linjaa, joilla on sama numero (esim. linjat 51 ja 52).

"Tukholman mallista" tai tarkemmin sanottuna "Tukholman läänin mallista" muutama huomio. Kyseessä on HSL-aluetta huomattavasti suurempi alue ja lähes 30 kuntaa. Silti kukaan ei väitä, että joka SL-kunnalla pitäisi olla oma numerointi, vaan koko läänissä pärjätään yhtenäisellä numeroinnilla.

Linjanumeroiden edessä olevia kirjaintunnuksia käytetään vain raideliikenteen linjakaavioissa ja kartoissa (T = tunnelbana, J = järnväg eli Pendeltåg, L = lokalbana eli Nockeby-, Lidingö-, Tvär-, Saltsjö- ja Roslagsbana). Liikennevälineiden nokalla niitä ei näy. Bussilinjat on merkitty karttoihin ja kaavioihin pelkällä numerolla (paitsi muutama läänin pohjoisosaan tuleva Upplands Lokaltrafikin linja, joiden numeron edellä on kartoissa UL).

Asemien laiturinäytöissä ja bussien linjakilvissä on linjanumero ja määränpääteksti. Raideliikenteen vaunujen linjakilvissä on yleensä vain määränpääteksti.

Tukholman läänissä ei harrasteta lisäkirjaimia linjanumeroiden perässä. Joka linjalla on oma numero. Mikäli jokin lähtö ajaa vain osan linjasta, niin se näkyy määränpäätekstistä. Ainoa lisäkirjainlinja taitaa olla bussi 69K.

Myös HSL-alueella pitäisi päästä yhtenäiseen linjanumerointiin. Ja sekavista lisäkirjaimista eroon. Saman suunnan linjoja voisi numeroida samaan sarjaan kuntarajasta riippumatta.

Jonkin aikaa sitten puhuessani puolisoni kanssa mahdollisesta tilaajavärityksestä hän kaipaili kovasti bussiliikenteeseen sisäisten- ja seutulinjojen erottamista bussin värityksellä. Tämän toteuttaminen olisi toki kalliimpaa ja bussien siirto liikennealueelta toiselle vaikeutuisi jossain määrin, mutta olisiko silti mahdollista ajatella kaupunkien sisäisille busseille omaa väriä (tämänhän voisi olla sama joka kaupungissa koska sisäisten bussien ei pitäisi ylittää kuntarajoja) ja kuntarajat ylittäville linjoille omaa väriä? Esim. siniset sisäiset bussit ja vihreät seutubussit selkeyttäisivät eri liikenteen bussien tunnistamista huomattavasti.

HSL:n myötä sietäisi vihdoinkin päästä eroon jaottelusta sisäisiin ja seudullisiin linjoihin. Linjaverkko pitäisi rakentaa matkustustarpeiden eikä kuntarajojen mukaan.

Kannatan siis yhtenäistä HSL-väritystä koko alueelle. Värierottelua enemmän matkustajalle kertoo SELKEÄ linjanumero JA PAIKKANSAPITÄVÄ määränpääteksti.

Sitä paitsi jaottelu sisäisiin ja muihin linjoihin ei istu Helsingin seudun tariffisysteemiinkään. On monta "sisäistä linjaa", jotka ovat käytännössä kunnanrajan ylittäviä seutulinjoja. Niillä on naapurikunnan puolella yksi tai muutama pysäkki, joille ei pääse sisäisellä lipulla (esim. e22, e28KT, e28T, e52, h70V, h91, v56, v62, v87). Jos sisäisten ja seutulinjojen busseilla olisi eri väri, niin eikös näiden poikkeuslinjojen autot pitäisi vielä maalata jollain kolmannella värillä?
 
Viimeksi muokattu:
On monta "sisäistä linjaa", jotka ovat käytännössä kunnanrajan ylittäviä seutulinjoja. Niillä on naapurikunnan puolella yksi tai muutama pysäkki, joille ei pääse sisäisellä lipulla (esim. e22, e28KT, e28T, e52, h70V, h91, v56, v62, v87).

70V:n Vantaan puolen pysäkillä käy Helsingin sisäinen lippu, mutta vain linjalla 70V, ei muilla samaa pysäkkiä käyttävillä linjoilla. Rationalisoinnille olisi tosiaan tarvetta.
 
Sitä paitsi jaottelu sisäisiin ja muihin linjoihin ei istu Helsingin seudun tariffisysteemiinkään. On monta "sisäistä linjaa", jotka ovat käytännössä kunnanrajan ylittäviä seutulinjoja. Niillä on naapurikunnan puolella yksi tai muutama pysäkki, joille ei pääse sisäisellä lipulla (esim. e22, e28KT, e28T, e52, h70V, h91, v56, v62, v87). Jos sisäisten ja seutulinjojen busseilla olisi eri väri, niin eikös näiden poikkeuslinjojen autot pitäisi vielä maalata jollain kolmannella värillä?
Jos bussi ylittää kuntarajan (ja sitä kautta siis tariffirajan) niin minusta se pitäisi silloin määritellä seutubussiksi ja maalata seutuväreihin jos sellaisia käytetään.
 
Mitkähän mahtavat olla tavallisen kaupunkilaisen vaikutusmahdollisuudet tulevan HSL:n kartta- ja ulkoasupäätöksiin? Mitään kyselyä tuskin on tulossa, mutta tämän ketjun ideoita esittelisin kernaasti päätöksiä tekeville ja niitä suunnitteleville. Ehdotuksia?
 
Tähän voisi ottaa mallia Berliinistä, jossa (ainakin aiemmin, en tosin tiedä onko käytännöstä luovuttu) raideliikenteen kartassa S- ja U-Bahn oli esitetty omilla linjaväreillään paksuilla viivoilla ja raitio- ja bussiliikenteen runkolinjat (Metrolinjat) ohuilla harmailla viivoilla. Näin yleiskartasta sai sekä käsityksen raskaanraideliikenteen päälinjoista että muun liikenteen runkolinjoista ilman, että kartasta tuli vaikealukuinen. Tämä tietysti edellyttää runkobussilinjojen perustamista tai ainakin olemassaolevien bussilinjojen statuksen muuttamista...

Kävin itse kuukausi pari sitten Berliinissä ja taskuun jäi kartta sikäläisestä joukkoliikenteestä. U- ja S-Bahn karttaan on tässä merkitty vain Tegelin ja Schönefeldin lentokentille menevät bussit, mutta sen sijaan raitiotiekarttaan on merkitty harmaalla metrobussilinjat ja S/U-Bahn. Ihan selkeä ja toimiva kartta. Berliinin kartasta nappaisin HSL-karttaan myös tavan merkitä pitemmän matkan lähijunat, ohuella viivalla kaupunkijunan viereen. Näin voisi Helsingissä siis merkitä esimerkiksi Y-, R- H- yms. junat, jotka kulkevat HSL-alueen ulkopuolelle, mutta joissa myös HSL-liput kelpaavat.

Numeroinnissa kannattaisin "Tukholman mallia", jossa eri liikennevälineillä on eri kirjain etuliitteenä, mutta samat numerot esiintyvät vain kerran. Tämä selkeyttäisi jossain määrin linjojen tunnistamista. Numeroinnin voisi suorittaa esim. seuraavasti:

R1-R29 - raitioteille varatut linjanumerot
M30-M59 - raskaalle raideliikenteelle varatut numerot
B60-B99 - runkobusseille varatut numerot
100-999 - muulle bussiliikenteelle varatut numerot

Tässä mallissa olisi siis numeronipussa 1-99 numeroita joita ei välttämättä alkuvaiheessa käytetä, mutta jotka olisivat "tyhjinä" siltä varalta, että niitä tarvitaan tulevaisuudessa.

Tämä tapa olisi ainakin hyvin selkeä ja estäisi sekaannukset.

HSL:n myötä sietäisi vihdoinkin päästä eroon jaottelusta sisäisiin ja seudullisiin linjoihin. Linjaverkko pitäisi rakentaa matkustustarpeiden eikä kuntarajojen mukaan.

Kannatan siis yhtenäistä HSL-väritystä koko alueelle. Värierottelua enemmän matkustajalle kertoo SELKEÄ linjanumero JA PAIKKANSAPITÄVÄ määränpääteksti.

Itse olen samalla kannalla. Selkeästi merkityt linjanumerot, mutta yhtenäinen väritys loisivat bussiliikenteestä selkeämmän osan kokonaisuuteen. Ja tuntien suomalaisten joukkoliikennetietoisuuden, väittäisin, että hyvinkin suuri osa ei välttämättä edes ymmärtäisi väritysten eroa.
 
Värierottelua enemmän matkustajalle kertoo SELKEÄ linjanumero JA PAIKKANSAPITÄVÄ määränpääteksti.
Mitenkä esimerkiksi h95, joka lähtee IK:sta tekstillä "Keinutie". Se pitää paikkansa. Mutta ennen sitä ovat Vartioharju, Mellunmäki M, ja Kontula M.
Eli ei mennä lyhintä reittiä.
 
Mitenkä esimerkiksi h95, joka lähtee IK:sta tekstillä "Keinutie". Se pitää paikkansa. Mutta ennen sitä ovat Vartioharju, Mellunmäki M, ja Kontula M.
Eli ei mennä lyhintä reittiä.
Vaikka viestini tulee vähän myöhään, niin ketjun aihe on ajankohtainen.
Mielestäni pitäisikin näkyä koko reitti, kuten piirroksessani. Tarvittaessa vaihtuva teksti ruotsiksi.

Mielestäni kaikilla pysäkeillä pitäisi olla yksi xl-kartta, jossa näkyisi kaikki HSL:n tilaama liikenne kaikkine pysäkkeineen, vähän kuin YTV:n joukkoliikennekartta, sekä alueen linjasto {1-24, 53&55-59 (keskusta), 39-59 (länsi-Helsinki), 52&62-67&69&70V (Oulunkylä-Torpparinmäki-alue), 57&68-77&79 (Viikin ympäristö), 54&70-79 (Malmi-Puistola-Jakomäki-alue), 54&58&80&82&92-95(Itäkeskuksen ympäristö), 78&91&93&96-98 (Mellunmäki-Vuosaari-Sipoon liitosalue), mukaan lukien seutulinjat}

Vielä brändäyksestä, mielestäni oranssi metro ja vihreät ratikat ja lähijunat ovat jo hyviä nykyisellään, sisäiset pitäisi värittää eri tavalla kuin seutu(- ja U-linjat jos mahdollista) jotta oman bussin löytäisi helpommin ja tietäisi bussin väristä riittääkö joka tapauksessa se ykköspainike:
Helsingin, Vantaan ja Espoon&Kauniaisten sisäiset bussit - sinivalkoinen
Seutu- ja U- liikenne - punavalkoinen (U-linjoissa U-kirjain ja liikenteen harjoittalan logo HSL:n etulogon sijaan)
Yksi vaihtoehto olisi teipata kaikki bussit sinivalkoisiksi, seutubusseissa vain HSL:n logon sijaan "S" ja seutulinjoja alettaisiin kutsua S-linjoiksi.
 

Liitetiedostot

  • kokoreitinnäyttö.PNG
    kokoreitinnäyttö.PNG
    3.5 KB · Lukukerrat: 437
  • u-linjen.PNG
    u-linjen.PNG
    3.8 KB · Lukukerrat: 352
  • s-linjen.PNG
    s-linjen.PNG
    2.9 KB · Lukukerrat: 383
  • punainenseutu.PNG
    punainenseutu.PNG
    3 KB · Lukukerrat: 361
Minua hämää tuossa seutuliikenteen kartassa se, että Helsingin keskustan terminaalit on nimetty eri tavalla kuin linjaluetteloissa ja pysäkkikilvissä. Niinpä korjasin karttaa havainnollisemmaksi.
 

Liitetiedostot

  • terminaalit2010fixed.jpg
    terminaalit2010fixed.jpg
    110.4 KB · Lukukerrat: 1,453
Takaisin
Ylös