Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

  1. #1
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Viestiketjuissa Mitä tulee mieleen sanasta metro ja Laajasalon raideyhteys käytyjen keskustelujen pohjalta ja niiden jatkoksi perustin tämän ketjun.

    Nyt kun HSL aloittaa toimintansa, olisi järkevää samalla rykäyksellä koota kuntayhtymän tilaama ja suunnittelema joukkoliikenne muutamaan hyvään karttaan, jotka kaikin puolin myös tunnistaa toistensa sisaruksiksi. Eli esimerkiksi raideliikenteelle oma ja seudulliselle bussiliikenteelle oma, miten vain niin, että homma saataisiin siistiin ja loogiseen pakettiin niin, että se houkuttelisi käyttäjiä ja että jopa ulkomaalainen saisi pääkaupunkiseutumme joukkoliikenteestä jotain selvää.

    Nykytilanne tulee joka tapauksessa muuttumaan osittain jo edellä mainitun HSL:n ansiosta, mutta myös siksi, että esimerkiksi tuleva Kehärata ei sovi VR:n nykyiseen lähiliikennekarttaan poikittaisuutensa vuoksi (eikä myöskään mahdollinen Pisara-rata).

    Myös brändäys liittyy aiheeseen läheisesti. Eri liikennemuodot voitaisiin vihdoin "värjätä" eli asettaa tilaajaväritykseen. HKL ja VR ovat tätä tehneet jonkin verran oman liikenteensä kanssa, mutta nyt se voitaisiin levittää koko seudulle. Muutenkin joukkoliikennettä tulisi jatkossa käsitellä linjojen luonteiden perusteella, eikä sen, ylittävätkö ne liikenteen kannalta mielestäni täysin yhdentekeviä kuntarajoja vaiko eivät.

    Itse ottaisin HSL:n myötä käyttöön myös monessa eurooppalaisessa kaupungissa olevan käytännön, jossa joukkoliikennettä selkeytetään antamalla kirjaimia linjanumeroiden etuliitteeksi.

    Omia ehdotuksiani:

    Kartat

    Metro- ja kaupunkijunaliikenne yhteen selkeään karttaan (ja brändiin). Samaan raideliikennekarttaan tärkeimmät raitiolinjat (ainakain Jokeri) tai miksei jopa koko verkko, mikäli sen selkeästi voi esittää.

    Seutubussikartta

    Liityntäalueille omat bussikartat

    Kantakaupungin linjakartta, joka on ylijääneiden bussi- ja raitiolinjojen (mikäli eivät raideliikennekartassa) kartta, mutta jossa näytettäisiin muutkin linjat jokseenkin tiivistettynä.

    Linjanumerointi

    M - metro ja kaupunkijunat. Numerointi alkaen yhdestä.
    L - metron ja kaupunkijunien liityntäbussit. Olisivat näin näkyvämpi osa raideliikennejärjestelmää, jonka olennainen osa ne ovat (piti siitä tai ei). Numerointi alkaen kymmenestä, jolloin kaikki numerot olisivat kaksinumeroisia.
    R - raitiovaunut Jokeria myöten. Numerointi alkaen yhdestä. Näin etenkin, mikäli Helsingin raitiovaunut todella nopeutuvat tulevaisuudessa.

    Kantakaupunkibussit ilman etuliitettä kaksinumeroisina.
    Kaikki muut bussit ilman etuliitettä kolminumeroisina täysin huolimatta siitä, ylittävätkö ne kuntarajoja. Ei muita kirjaintäydenteitä kuin X ja N (kuten nimimerkki vristo ehdotti).

    Brändi

    HSL-raskasraideliikenne metron oranssiin
    Bussit sinisinä
    Raitiovaunut vihreinä

    eli kuten HKL on tehnyt (tähän tapaan esimerkiksi Tukholmassa). Näin joukkoliikenteessä pysyisi kuitenkin jotain kaupunkilaisille tuttua. Vaihtoehtoisesti koko joukkoliikenne voitaisiin värittää yhdenmukaisesti, kuten esimerkiksi Berliinissä.

    HSL:n (uudesta logosta päätellen) sininen yleisesti esiin karttoihin ja kaikkeen, mikä joukkoliikenteeseen liittyy. Tähän liittyen ihmettelen, miksi (mikäli "HSL:n väri" nyt on sininen), miksi matkakorteista tuli YTV:n vihreitä ja JKOY:n junista YTV-värityksellisiä, kun koko YTV:tä ei kohta ollenkaan ole!

    Eli tiivistettynä:
    -Yhtenäiset joukkoliikennekartat
    -Tilaajaväritys kaikkeen liikenteeseen
    -Linjanumeroinnin yhtenäistäminen

    Käsittääkseni foorumilla on ollut melkoista yksimielisyyttä joukkoliikennejärjestelmän yhtenäistämisestä, mutta tässä ketjussa värityksiä, numerointeja ja karttoja voisi pohtia kokonaisuutena tarkemmin.
    Viimeisin muokkaaja Nrg; 02.12.2009 kello 01:27.

  2. #2
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Yleisesti kaikin puolin toimivia ideoita, mutta itse kannattaisin muutamalta pieneltä osin erilaista lähestymistapaa:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    Kartat

    Metro- ja kaupunkijunaliikenne yhteen selkeään karttaan (ja brändiin). Samaan raideliikennekarttaan tärkeimmät raitiolinjat (ainakain Jokeri) tai miksei jopa koko verkko, mikäli sen selkeästi voi esittää.
    Tähän voisi ottaa mallia Berliinistä, jossa (ainakin aiemmin, en tosin tiedä onko käytännöstä luovuttu) raideliikenteen kartassa S- ja U-Bahn oli esitetty omilla linjaväreillään paksuilla viivoilla ja raitio- ja bussiliikenteen runkolinjat (Metrolinjat) ohuilla harmailla viivoilla. Näin yleiskartasta sai sekä käsityksen raskaanraideliikenteen päälinjoista että muun liikenteen runkolinjoista ilman, että kartasta tuli vaikealukuinen. Tämä tietysti edellyttää runkobussilinjojen perustamista tai ainakin olemassaolevien bussilinjojen statuksen muuttamista...

    Koko raitiotieverkon esittämisen raideliikenteenkartassa ei pitäisi olla täysin mahdotonta (ainakaan jos bussilinjoja ei ole lainkaan kartassa). Olet omaksi ilokseni työstämässä yhtä mahdollisuutta tälläisestä kartasta ja tähänastisen kokemuksen perusteella ratkaisu vaikuttaa täysin toimivalta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    Linjanumerointi

    M - metro ja kaupunkijunat. Numerointi alkaen yhdestä.
    L - metron ja kaupunkijunien liityntäbussit. Olisivat näin näkyvämpi osa raideliikennejärjestelmää, jonka olennainen osa ne ovat (piti siitä tai ei). Numerointi alkaen kymmenestä, jolloin kaikki numerot olisivat kaksinumeroisia.
    R - raitiovaunut Jokeria myöten. Numerointi alkaen yhdestä. Näin etenkin, mikäli Helsingin raitiovaunut todella nopeutuvat tulevaisuudessa.

    Kantakaupunkibussit ilman etuliitettä kaksinumeroisina.
    Kaikki muut bussit ilman etuliitettä kolminumeroisina täysin huolimatta siitä, ylittävätkö ne kuntarajoja. Ei muita kirjaintäydenteitä kuin X ja N (kuten nimimerkki vristo ehdotti).
    Numeroinnissa kannattaisin "Tukholman mallia", jossa eri liikennevälineillä on eri kirjain etuliitteenä, mutta samat numerot esiintyvät vain kerran. Tämä selkeyttäisi jossain määrin linjojen tunnistamista. Numeroinnin voisi suorittaa esim. seuraavasti:

    R1-R29 - raitioteille varatut linjanumerot
    M30-M59 - raskaalle raideliikenteelle varatut numerot
    B60-B99 - runkobusseille varatut numerot
    100-999 - muulle bussiliikenteelle varatut numerot

    Tässä mallissa olisi siis numeronipussa 1-99 numeroita joita ei välttämättä alkuvaiheessa käytetä, mutta jotka olisivat "tyhjinä" siltä varalta, että niitä tarvitaan tulevaisuudessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    Brändi

    HSL-raskasraideliikenne metron oranssiin
    Bussit sinisinä
    Raitiovaunut vihreinä

    eli kuten HKL on tehnyt (tähän tapaan esimerkiksi Tukholmassa). Näin joukkoliikenteessä pysyisi kuitenkin jotain kaupunkilaisille tuttua.
    Jonkin aikaa sitten puhuessani puolisoni kanssa mahdollisesta tilaajavärityksestä hän kaipaili kovasti bussiliikenteeseen sisäisten- ja seutulinjojen erottamista bussin värityksellä. Tämän toteuttaminen olisi toki kalliimpaa ja bussien siirto liikennealueelta toiselle vaikeutuisi jossain määrin, mutta olisiko silti mahdollista ajatella kaupunkien sisäisille busseille omaa väriä (tämänhän voisi olla sama joka kaupungissa koska sisäisten bussien ei pitäisi ylittää kuntarajoja) ja kuntarajat ylittäville linjoille omaa väriä? Esim. siniset sisäiset bussit ja vihreät seutubussit selkeyttäisivät eri liikenteen bussien tunnistamista huomattavasti.

  3. #3

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Numeroinnissa kannattaisin "Tukholman mallia", jossa eri liikennevälineillä on eri kirjain etuliitteenä, mutta samat numerot esiintyvät vain kerran. Tämä selkeyttäisi jossain määrin linjojen tunnistamista.
    Linjanumeroinnin tarkoituksena on antaa selkeää informaatiota matkustajille. Valitettavasti YTV-alueella tuo tavoite on hukassa. "Sisäisten linjojen" numeroinnilla on haettu Helsingin naapurikunnille jotain kadoksissa olevaa kaupunki-identiteettiä. Matkustajat ovat ihan pihalla, kun seudulla on pahimmillaan neljä eri linjaa, joilla on sama numero (esim. linjat 51 ja 52).

    "Tukholman mallista" tai tarkemmin sanottuna "Tukholman läänin mallista" muutama huomio. Kyseessä on HSL-aluetta huomattavasti suurempi alue ja lähes 30 kuntaa. Silti kukaan ei väitä, että joka SL-kunnalla pitäisi olla oma numerointi, vaan koko läänissä pärjätään yhtenäisellä numeroinnilla.

    Linjanumeroiden edessä olevia kirjaintunnuksia käytetään vain raideliikenteen linjakaavioissa ja kartoissa (T = tunnelbana, J = järnväg eli Pendeltåg, L = lokalbana eli Nockeby-, Lidingö-, Tvär-, Saltsjö- ja Roslagsbana). Liikennevälineiden nokalla niitä ei näy. Bussilinjat on merkitty karttoihin ja kaavioihin pelkällä numerolla (paitsi muutama läänin pohjoisosaan tuleva Upplands Lokaltrafikin linja, joiden numeron edellä on kartoissa UL).

    Asemien laiturinäytöissä ja bussien linjakilvissä on linjanumero ja määränpääteksti. Raideliikenteen vaunujen linjakilvissä on yleensä vain määränpääteksti.

    Tukholman läänissä ei harrasteta lisäkirjaimia linjanumeroiden perässä. Joka linjalla on oma numero. Mikäli jokin lähtö ajaa vain osan linjasta, niin se näkyy määränpäätekstistä. Ainoa lisäkirjainlinja taitaa olla bussi 69K.

    Myös HSL-alueella pitäisi päästä yhtenäiseen linjanumerointiin. Ja sekavista lisäkirjaimista eroon. Saman suunnan linjoja voisi numeroida samaan sarjaan kuntarajasta riippumatta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Jonkin aikaa sitten puhuessani puolisoni kanssa mahdollisesta tilaajavärityksestä hän kaipaili kovasti bussiliikenteeseen sisäisten- ja seutulinjojen erottamista bussin värityksellä. Tämän toteuttaminen olisi toki kalliimpaa ja bussien siirto liikennealueelta toiselle vaikeutuisi jossain määrin, mutta olisiko silti mahdollista ajatella kaupunkien sisäisille busseille omaa väriä (tämänhän voisi olla sama joka kaupungissa koska sisäisten bussien ei pitäisi ylittää kuntarajoja) ja kuntarajat ylittäville linjoille omaa väriä? Esim. siniset sisäiset bussit ja vihreät seutubussit selkeyttäisivät eri liikenteen bussien tunnistamista huomattavasti.
    HSL:n myötä sietäisi vihdoinkin päästä eroon jaottelusta sisäisiin ja seudullisiin linjoihin. Linjaverkko pitäisi rakentaa matkustustarpeiden eikä kuntarajojen mukaan.

    Kannatan siis yhtenäistä HSL-väritystä koko alueelle. Värierottelua enemmän matkustajalle kertoo SELKEÄ linjanumero JA PAIKKANSAPITÄVÄ määränpääteksti.

    Sitä paitsi jaottelu sisäisiin ja muihin linjoihin ei istu Helsingin seudun tariffisysteemiinkään. On monta "sisäistä linjaa", jotka ovat käytännössä kunnanrajan ylittäviä seutulinjoja. Niillä on naapurikunnan puolella yksi tai muutama pysäkki, joille ei pääse sisäisellä lipulla (esim. e22, e28KT, e28T, e52, h70V, h91, v56, v62, v87). Jos sisäisten ja seutulinjojen busseilla olisi eri väri, niin eikös näiden poikkeuslinjojen autot pitäisi vielä maalata jollain kolmannella värillä?
    Viimeisin muokkaaja Ilmari Syrjälä; 02.12.2009 kello 16:27. Syy: kirjoitusvirhe korjattu
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  4. #4

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    On monta "sisäistä linjaa", jotka ovat käytännössä kunnanrajan ylittäviä seutulinjoja. Niillä on naapurikunnan puolella yksi tai muutama pysäkki, joille ei pääse sisäisellä lipulla (esim. e22, e28KT, e28T, e52, h70V, h91, v56, v62, v87).
    70V:n Vantaan puolen pysäkillä käy Helsingin sisäinen lippu, mutta vain linjalla 70V, ei muilla samaa pysäkkiä käyttävillä linjoilla. Rationalisoinnille olisi tosiaan tarvetta.

  5. #5
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Sitä paitsi jaottelu sisäisiin ja muihin linjoihin ei istu Helsingin seudun tariffisysteemiinkään. On monta "sisäistä linjaa", jotka ovat käytännössä kunnanrajan ylittäviä seutulinjoja. Niillä on naapurikunnan puolella yksi tai muutama pysäkki, joille ei pääse sisäisellä lipulla (esim. e22, e28KT, e28T, e52, h70V, h91, v56, v62, v87). Jos sisäisten ja seutulinjojen busseilla olisi eri väri, niin eikös näiden poikkeuslinjojen autot pitäisi vielä maalata jollain kolmannella värillä?
    Jos bussi ylittää kuntarajan (ja sitä kautta siis tariffirajan) niin minusta se pitäisi silloin määritellä seutubussiksi ja maalata seutuväreihin jos sellaisia käytetään.

  6. #6

    Liittynyt
    21.09.2007
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Mitkähän mahtavat olla tavallisen kaupunkilaisen vaikutusmahdollisuudet tulevan HSL:n kartta- ja ulkoasupäätöksiin? Mitään kyselyä tuskin on tulossa, mutta tämän ketjun ideoita esittelisin kernaasti päätöksiä tekeville ja niitä suunnitteleville. Ehdotuksia?

  7. #7
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti

    Tähän voisi ottaa mallia Berliinistä, jossa (ainakin aiemmin, en tosin tiedä onko käytännöstä luovuttu) raideliikenteen kartassa S- ja U-Bahn oli esitetty omilla linjaväreillään paksuilla viivoilla ja raitio- ja bussiliikenteen runkolinjat (Metrolinjat) ohuilla harmailla viivoilla. Näin yleiskartasta sai sekä käsityksen raskaanraideliikenteen päälinjoista että muun liikenteen runkolinjoista ilman, että kartasta tuli vaikealukuinen. Tämä tietysti edellyttää runkobussilinjojen perustamista tai ainakin olemassaolevien bussilinjojen statuksen muuttamista...
    Kävin itse kuukausi pari sitten Berliinissä ja taskuun jäi kartta sikäläisestä joukkoliikenteestä. U- ja S-Bahn karttaan on tässä merkitty vain Tegelin ja Schönefeldin lentokentille menevät bussit, mutta sen sijaan raitiotiekarttaan on merkitty harmaalla metrobussilinjat ja S/U-Bahn. Ihan selkeä ja toimiva kartta. Berliinin kartasta nappaisin HSL-karttaan myös tavan merkitä pitemmän matkan lähijunat, ohuella viivalla kaupunkijunan viereen. Näin voisi Helsingissä siis merkitä esimerkiksi Y-, R- H- yms. junat, jotka kulkevat HSL-alueen ulkopuolelle, mutta joissa myös HSL-liput kelpaavat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti

    Numeroinnissa kannattaisin "Tukholman mallia", jossa eri liikennevälineillä on eri kirjain etuliitteenä, mutta samat numerot esiintyvät vain kerran. Tämä selkeyttäisi jossain määrin linjojen tunnistamista. Numeroinnin voisi suorittaa esim. seuraavasti:

    R1-R29 - raitioteille varatut linjanumerot
    M30-M59 - raskaalle raideliikenteelle varatut numerot
    B60-B99 - runkobusseille varatut numerot
    100-999 - muulle bussiliikenteelle varatut numerot

    Tässä mallissa olisi siis numeronipussa 1-99 numeroita joita ei välttämättä alkuvaiheessa käytetä, mutta jotka olisivat "tyhjinä" siltä varalta, että niitä tarvitaan tulevaisuudessa.
    Tämä tapa olisi ainakin hyvin selkeä ja estäisi sekaannukset.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    HSL:n myötä sietäisi vihdoinkin päästä eroon jaottelusta sisäisiin ja seudullisiin linjoihin. Linjaverkko pitäisi rakentaa matkustustarpeiden eikä kuntarajojen mukaan.

    Kannatan siis yhtenäistä HSL-väritystä koko alueelle. Värierottelua enemmän matkustajalle kertoo SELKEÄ linjanumero JA PAIKKANSAPITÄVÄ määränpääteksti.
    Itse olen samalla kannalla. Selkeästi merkityt linjanumerot, mutta yhtenäinen väritys loisivat bussiliikenteestä selkeämmän osan kokonaisuuteen. Ja tuntien suomalaisten joukkoliikennetietoisuuden, väittäisin, että hyvinkin suuri osa ei välttämättä edes ymmärtäisi väritysten eroa.

  8. #8
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Värierottelua enemmän matkustajalle kertoo SELKEÄ linjanumero JA PAIKKANSAPITÄVÄ määränpääteksti.
    Mitenkä esimerkiksi h95, joka lähtee IK:sta tekstillä "Keinutie". Se pitää paikkansa. Mutta ennen sitä ovat Vartioharju, Mellunmäki M, ja Kontula M.
    Eli ei mennä lyhintä reittiä.

  9. #9
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mitenkä esimerkiksi h95, joka lähtee IK:sta tekstillä "Keinutie". Se pitää paikkansa. Mutta ennen sitä ovat Vartioharju, Mellunmäki M, ja Kontula M.
    Eli ei mennä lyhintä reittiä.
    Vaikka viestini tulee vähän myöhään, niin ketjun aihe on ajankohtainen.
    Mielestäni pitäisikin näkyä koko reitti, kuten piirroksessani. Tarvittaessa vaihtuva teksti ruotsiksi.

    Mielestäni kaikilla pysäkeillä pitäisi olla yksi xl-kartta, jossa näkyisi kaikki HSL:n tilaama liikenne kaikkine pysäkkeineen, vähän kuin YTV:n joukkoliikennekartta, sekä alueen linjasto {1-24, 53&55-59 (keskusta), 39-59 (länsi-Helsinki), 52&62-67&69&70V (Oulunkylä-Torpparinmäki-alue), 57&68-77&79 (Viikin ympäristö), 54&70-79 (Malmi-Puistola-Jakomäki-alue), 54&58&80&82&92-95(Itäkeskuksen ympäristö), 78&91&93&96-98 (Mellunmäki-Vuosaari-Sipoon liitosalue), mukaan lukien seutulinjat}

    Vielä brändäyksestä, mielestäni oranssi metro ja vihreät ratikat ja lähijunat ovat jo hyviä nykyisellään, sisäiset pitäisi värittää eri tavalla kuin seutu(- ja U-linjat jos mahdollista) jotta oman bussin löytäisi helpommin ja tietäisi bussin väristä riittääkö joka tapauksessa se ykköspainike:
    Helsingin, Vantaan ja Espoon&Kauniaisten sisäiset bussit - sinivalkoinen
    Seutu- ja U- liikenne - punavalkoinen (U-linjoissa U-kirjain ja liikenteen harjoittalan logo HSL:n etulogon sijaan)
    Yksi vaihtoehto olisi teipata kaikki bussit sinivalkoisiksi, seutubusseissa vain HSL:n logon sijaan "S" ja seutulinjoja alettaisiin kutsua S-linjoiksi.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat     

  10. #10
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    106

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Minua hämää tuossa seutuliikenteen kartassa se, että Helsingin keskustan terminaalit on nimetty eri tavalla kuin linjaluetteloissa ja pysäkkikilvissä. Niinpä korjasin karttaa havainnollisemmaksi.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Lisää tehoa joukkoliikenteeseen: matkakortteihin varret!

  11. #11
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Karttaideoita HSL-liikenteeseen ja brändistä muutenkin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kivisuo Näytä viesti
    Niinpä korjasin karttaa havainnollisemmaksi.
    Heh TOSI havainnollista.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Välkkynä liikenteeseen!
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.12.2009, 11:20
  2. HKL: Uusi kaupunkijuna liikenteeseen 18.11.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.11.2009, 15:50
  3. Veikkolan YTV-liikenteeseen lisävuoroja
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 29.04.2009, 20:21
  4. HKL: Välkkynä liikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.12.2008, 15:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •