Sivu 6 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234567 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/103

Viestiketju: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

  1. #76

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Käytännössä sellaista kaupunkia ei rakenneta juuri missään nykyään, ei ainakaan kantakaupunkien ulkopuolella. Ehkä joku Vuosaari tai Leppävaara mutta siinä ne ovat. Ja sille on myös syynsä: NIMBY.
    Onkohan se nyt kuitenkaan ihan noin? Ala-aste vaatinee noin 200 oppilasta, tarkoittaa 2 000 - 3 000 asukasta lapsiperheiden määrästä riippuen. 400 metrin ympyrä on puoli neliökilometriä, eli 4 000 - 6 000 asukasta neliökilometrillä. Helsingin pientaloalueilla joita on ryyditetty muutamilla kerrostaloilla on suurin piirtein tuollaiset asukastiheydet ja uudet alueet kaavoitetaan vähintään noin tiheästi.

  2. #77

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Onkohan se nyt kuitenkaan ihan noin? Ala-aste vaatinee noin 200 oppilasta, tarkoittaa 2 000 - 3 000 asukasta lapsiperheiden määrästä riippuen. 400 metrin ympyrä on puoli neliökilometriä, eli 4 000 - 6 000 asukasta neliökilometrillä. Helsingin pientaloalueilla joita on ryyditetty muutamilla kerrostaloilla on suurin piirtein tuollaiset asukastiheydet ja uudet alueet kaavoitetaan vähintään noin tiheästi.
    Kysymys ei ollut vain kouluista vaan muista palveluista. Noin pienessä lähiössä vain elintarvikekioski tai kebab-pizzeria menestyy, isommat palvelut joutuu hakemaan kauempaa.

    t. Rainer

    ---------- Viesti lisätty kello 12:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:00 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ei näitä asioita tarvitse arvata, niistä on tutkittua tietoakin. Mutta tätähän se juuri on. Asioiden selvittäminen on vaivalloista, mielikuvat ja luulot ovat niin helppoja.
    Mikä on sinun näkemyksesi tai varma tietosi sitten. Ajavatko vuosaarelaiset yhtä paljon autoa keskimäärin kuin klaukkalalaiset?

    Leppävaarassa esim autoja ei saa jättää katujen varsille pitkikisi ajoiksi eikä edes paikkoja ole katujen varsilla tai taoljen pihoilla asukkaita varten vaan on erillisiä halleja joissa autopaikasta joutuu maksamaan. Siellä syntyi hirveä haloo kun pysäköinti yhdellä tyhjällä tontilla kiellettiin kun sinne alettiin rakentaa. Leppävaara on aikankin suunniteltu sellaiseksi kaupunginosaksi että ei ole pakko joka taloudessa omistaa auto. Se että useammalla kuin mitä tarvitsee sitten on sellaien on heidän oma ongelmansa. Ainakin heille jotka ovat muuttaneet sinne asumaan on kerrottu millaiset pysäköintirajoitteet siellä on joten jos ei kelpaa voi muuttaa vaika Bemböleen. Mutta jostain syystä useampi näyttäisi haluavan asua Leppävaarassa kuin Bembölessä. Ainakin toistaiseksi.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ehkei halua vaan joutuu. Eikä tuo maaseutumaisuuden ihannointikaan ole kuin klisee. Aika harva vastaa ”ei” kysymykseen ”haluatko omakotitalon”. En ole ainoa, joka asettaa kyseenalaiseksi ne useat tutkimukset, joilla kerta toisensa jälkeen sopivilla kysymyksenasetteluilla saadaan tulokseksi, että kaikki haluavat omakotitaloon ja ajamaan autolla sekä viettämään viikonloppua kauppakeskukseen. On sellaisiakin tuloksia, joiden mukaan enemmistö ihmisistä haluaa asua kaupungissa ja tulla toimeen ilman autoa. Ja he haluvat meluummin lähipalveluita kuin kilometrien päässä olevan kauppakeskuksen, jossa on käytävä kerran viikossa, kun useammin ei jaksa eikä viitsi.
    Kysymys ei loppujen lopuksi ole siitä että kumpaan ryhmän kuuluvia on enemmän vaan siitä että kummaasta ryhmästä lähtee enemmän ääntä. Ja jostain siitä vastustavasta ryhmästä lähtee eniten ääntä ja kaavoittajaressukat ovat helisemässä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    En allekirjoita tätä. On Suomessakin aikaisemmin ollut kyläkulttuuri. Ja Keski-Euroopassa on muuallakin kuin vuoristoissa edelleen kyläkulttuuri, eli asutaan ryppäissä, vaikka laakeata maata on ympärillä runsaasti. Suhtautuminen joukkoliikenteeseen ei minun saamani käsityksen mukaan liity tähän kulttuuriin tai maastonmuotoihin. Sveitsissä ja sen vuoristoissa vaan on toisenlainen asenne joukkoliikenteeseen kuin meillä. Sen näkee jo lippujärjestelmästä. Siellä on ollut vuosikymmenet yhtenäinen lippujärjestelmä kaikessa joukkoliikenteessä. Meillä ei saada järkeä aikaiseksi edes Helsingin seudulle.
    Se kyläkultuuri taisi kadota isojaon, isonvihan ja muiden Ruotsin vallan ajan loppupuolen katastrofien seurauksena. Kokonaisia kyliä katosi ja ihmiset ilmeisesti tunsivat olonsa turvatummaklsi kun talo oli yksin. Oli helpompi paeta metsään vihollista. Suomessa pieni väkiluku yhdistettynä kylien ja taajamien rikkonaisuuteen ja "minä teen kaiken itse" -asenne tekevät joukkoliikenteen kokonaisvaltaisen kehittämisen vaikeaksi.

    t. Rainer

  3. #78
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mikä on sinun näkemyksesi tai varma tietosi sitten. Ajavatko vuosaarelaiset yhtä paljon autoa keskimäärin kuin klaukkalalaiset?
    Tietoa löytyy HSL:n liikennetutkimusaineistosta. Niitä löytyy HSL:n netistä PDF-julkaisuina. Minun tietoni ovat peräisin sieltä, ja julkaisuissa itsessään on selostettu, miten tieto on kentältä kerätty.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kysymys ei loppujen lopuksi ole siitä että kumpaan ryhmän kuuluvia on enemmän vaan siitä että kummaasta ryhmästä lähtee enemmän ääntä.
    Myös siitä, ettei ole vaihtoehtoja. Autojen täyttämä kaupunkiympäristö, jossa ei ole lapsille pihoja eikä myöskään kaupungin palveluita vai omakotialue jossain pellolla tienpätkän päässä niin, ettei siellä aja kuin omat ja naapurin autot. Ei ole vaikea valinta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Se kyläkultuuri taisi kadota isojaon, isonvihan ja muiden Ruotsin vallan ajan loppupuolen katastrofien seurauksena.
    Tarkoitan niitä kyliä, joiden rakennukset oli tehty 1900-luvun alussa ja jotka kuolivat kuin rautateiden paikallisiikenne ja myöhemmin bussiliikenne lopetettiin. Koska Suomessa aineellinen elintaso nousi ja autoilu rantautui myös meille. Vielä joku eläkeläinen näissä alle 10 asukkaan kylissä sinnittelee jääräpäisyyttään, vaikka ei ole palveluita ja nyt viimeiseksi raksitaan pois puhelinlinjatkin.

    Antero

  4. #79

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kysymys ei ollut vain kouluista vaan muista palveluista. Noin pienessä lähiössä vain elintarvikekioski tai kebab-pizzeria menestyy, isommat palvelut joutuu hakemaan kauempaa.
    Tapanilassa on 5 000 asukasta, kioski, kaksi ruokakauppaa, kaksi kebab-pizzeriaa, yksi ihan tasokas kiinalainen ravintola, pubi ja leipomo sekä koulu ja kirjasto.

  5. #80

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Myös siitä, ettei ole vaihtoehtoja. Autojen täyttämä kaupunkiympäristö, jossa ei ole lapsille pihoja eikä myöskään kaupungin palveluita vai omakotialue jossain pellolla tienpätkän päässä niin, ettei siellä aja kuin omat ja naapurin autot. Ei ole vaikea valinta.
    Siis kyllä kaavoittajat ja kunnallispolotikoistakin suuri osa haluaisi että pk-seudulla ainakin kehökolmosen sisäpuolen suuret lähiöt rakennettaisiin Leppävaaran tiheydellä. Kovin kaunista se ei ole jokaisen mielestä mutta toimivaa. Asukaspysäköinti on hallipaikoissa jossa paikat maksavat. Ne joilla ei ole autoa säästävät siis huomattavasti. Joukkoliikentellä pääsee joka puolelle pk-seutua suht nopeasti. Kauppoja ja palveluja on joka lähtöön. Mutta mutta, kun sentyyppistä rakentamista suunnitellaan muualle niin ovat nimbyilijöät vastassa. Esim Tapiolassa keskustelu käy kiivaana keskustan uudisrakennuksista. Vanhojen asukkaiden mielestä Tapiola pitää muumioida 70-luvun asuunsa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tarkoitan niitä kyliä, joiden rakennukset oli tehty 1900-luvun alussa ja jotka kuolivat kuin rautateiden paikallisiikenne ja myöhemmin bussiliikenne lopetettiin. Koska Suomessa aineellinen elintaso nousi ja autoilu rantautui myös meille. Vielä joku eläkeläinen näissä alle 10 asukkaan kylissä sinnittelee jääräpäisyyttään, vaikka ei ole palveluita ja nyt viimeiseksi raksitaan pois puhelinlinjatkin.
    Suomen kansantalous oli vielä 1960-luvulla niin kuralla että maaseudun ns pieneläjien elintason parantaminen ilman autoa ja ylijäämätyövoiman muuttoa kaupunkeihin tai Ruotsiin olisi ollut mahdotonta.

    t. Rainer

    ---------- Viesti lisätty kello 14:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:46 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tapanilassa on 5 000 asukasta, kioski, kaksi ruokakauppaa, kaksi kebab-pizzeriaa, yksi ihan tasokas kiinalainen ravintola, pubi ja leipomo sekä koulu ja kirjasto.
    Tapanila onkin vanha asuinalue. Jos vertaa uusiin niin senkokoisissa ei ole mitään muuta kuin kebab-pizzeria jos sitäkään. Esim Espoon Tuomarilassa on varmaan yhtä paljon asukkaita kuin Mosiksessa mutta mitään kauppaa ei ole, ei kirjastoakaan. Yksi koulu ja muutama päiväkoti ja urheilukenttä ja elintarvikekioski ja mormonikirkko mutta muut palvelut ovat Espoon keskuksessa 2 km päässä. Juna sentään kulkee.

    t. Rainer

  6. #81

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tapanila onkin vanha asuinalue. Jos vertaa uusiin niin senkokoisissa ei ole mitään muuta kuin kebab-pizzeria jos sitäkään. Esim Espoon Tuomarilassa on varmaan yhtä paljon asukkaita kuin Mosiksessa mutta mitään kauppaa ei ole, ei kirjastoakaan. Yksi koulu ja muutama päiväkoti ja urheilukenttä ja elintarvikekioski ja mormonikirkko mutta muut palvelut ovat Espoon keskuksessa 2 km päässä. Juna sentään kulkee.
    Olennaista asuinalueen iän sijaan liensee se että Tuomarilassa asemat on alueen reunalla, Tapanilassa taas sen keskellä.

    Parempaan tulokseen päästään toki niin että laajennetaan olemassaolevaa jatkuvaa kaupunkirakennetta, ei Arabianrannassa ole vielä varmaan viittäkään tuhatta asukasta.

  7. #82

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Kilossakin asema on asuinalueen keskellä, mutta palveluina on yksi Siwa.

    Rantaradalla monet alueet on vaan suunniteltu Espoolaisittain päin honkia. Pääradan ja Martinlaakson radan varressa liiketilaa on saanut rakentaa melkein vain asemille ja kyllähän asemien ympäristöt ovat myös tiiviimmät.

  8. #83
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tapanilassa on 5 000 asukasta, kioski, kaksi ruokakauppaa, kaksi kebab-pizzeriaa, yksi ihan tasokas kiinalainen ravintola, pubi ja leipomo sekä koulu ja kirjasto.
    Onko intialainen ravintola lopettanut? Siellä sai juodakseen myös hyvää lassia...

  9. #84

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Onko intialainen ravintola lopettanut? Siellä sai juodakseen myös hyvää lassia...
    Onkos se siellä uudella puolella? Yhtä kauppaa lukuunottamata taisin laskea vain vanhan puolen palvelut.

  10. #85
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Onkos se siellä uudella puolella? Yhtä kauppaa lukuunottamata taisin laskea vain vanhan puolen palvelut.
    Aseman läheisyydessä on ollut, länsipuolella.

  11. #86

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Olennaista asuinalueen iän sijaan liensee se että Tuomarilassa asemat on alueen reunalla, Tapanilassa taas sen keskellä.
    Tuomarilan aseman pohjoispuolelle radan ja moottoritien väliin on muutamassa vuodessa noussut uusi Kulovalkea niminen lähiö jolta puuttuu kokonaan kaupalliset palvelut, ja radan eteläpuolella varsinaisessa Tuomarilassa on vain elintarvikekioski. Suvelan lähimpäään pikkukauppaan on yli kilometri. Toisessa uudessa lähiössä Ymmerstassa reilu kilometri itään Koivuhovin aseman vieressä on vain Kebab-Pizzeria. Lisäksi lähellä sijaitsevissa Sunassa, Kuuriniityssä ja Kauniaisten Kasavuorella ei ole mitään kaupallisia palveluja. Kaikki Espoon keskuksen ja Kauniaisten keskustan välisten asuinalueiden ainoat merkittävät kaupalliset palvelut on keskitetty Espoon ja Kauniaisten keskustoihin. Ei mikään ihme että alueilla jotka ovat katveessa ei liikuta muulla kuin autolla. Lisäksi kadut ovat monessa kohtaa sellaisia umpikujia jotka katkeavat kaupunginosan tai pitäisikö sanoa rehellisesti kylän rajaan ja aiheuttavat ajomatkojen pitenemistä sekä hankaloittaa bussilinjojen järjestelyä.

    t. Rainer

  12. #87
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tuomarilan aseman pohjoispuolelle radan ja moottoritien väliin on muutamassa vuodessa noussut uusi Kulovalkea niminen lähiö jolta puuttuu kokonaan kaupalliset palvelut...
    Tätä se on. Kauniita puheita kestävän kehityksen mukaisesta kaavoituksesta ja joukkoliikenteen suosimisesta.

    Antero

  13. #88

    Liittynyt
    24.08.2010
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tuomarilan aseman pohjoispuolelle radan ja moottoritien väliin on muutamassa vuodessa noussut uusi Kulovalkea niminen lähiö jolta puuttuu kokonaan kaupalliset palvelut, ja radan eteläpuolella varsinaisessa Tuomarilassa on vain elintarvikekioski.
    En ole matkustanut tuosta ohi pitkään aikaan, eikä Google Maps ilmeisesti anna aivan tuoretta kuvaa. En tunne aluetta lainkaan.

    Olen joskus ajatellutkin, että kovasti on tyhjää tilaa tämänkin rantaradan pikkuaseman vieressä. Hyvin suunniteltuja tiiviitä alueita mahtuisi monta rantaradan asemien läheisyyteen. Luulisi, että ainakin aseman kupeeseen saisi kaupallisia palveluitakin syntymään.

  14. #89
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    418

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tätä se on. Kauniita puheita kestävän kehityksen mukaisesta kaavoituksesta ja joukkoliikenteen suosimisesta.

    Antero
    Niin sitähän se on, Itse asustan tässä Kauklahden Kurttila/ "Mankki" Lasilaakso -alueella. Täällä sitä joukkoliikennettä varsinkin suositaan näiden etäisyyksien takia. Eipä taida toteutua tuo mainittu 400 m kaikille pysäkeille.

    Mankin seisakkeelle tästä on 406 m ( Reittiopas näyttää 400m)

    Kauklahdenväylän pysäkille (Mankinmiehintie) (linjat E65,165,167) 805 m
    Mankinjoen kääntöpaikalle (linjat E18,E65,165N) 815 metriä

    Lumenen meikkitehtaan luonna olevalle pysäkille (Åmine) on 900 m
    Kurttilantien pysäkille (Kungsgårdsskolan) on 1 km!
    Lumenen meikkitehtaan luonna olevalle (Lasihytti) 1 km

    Hansatiellä oleva pysäkki (Hansakallio) on 1,5 km
    Kauklahden asemalle on 1,5 km!
    Samoin Hansatiellä sijaitsevalle Kauklahden asema -pysäkille (linjat E18,213) on 1,6 Km Reittiopas näyttää 1,5 km

    Tiedot perustuu Reittiopaan antamiin tietoihin jos ei toisin ole mainittu. YTV:n suunitelmissa oli tarkoitus siirtää Mankinjoen kääntöpaikka Hansavalkaman asuinalueelle 2011 - 2013 ? kunhan asuinalue valmistuu, eli lisää matkaa tulevaisuudessa linjan E18 pysäkille.

    ---------- Viesti lisätty kello 16:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:46 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sehta Näytä viesti
    En ole matkustanut tuosta ohi pitkään aikaan, eikä Google Maps ilmeisesti anna aivan tuoretta kuvaa. En tunne aluetta lainkaan.

    Olen joskus ajatellutkin, että kovasti on tyhjää tilaa tämänkin rantaradan pikkuaseman vieressä. Hyvin suunniteltuja tiiviitä alueita mahtuisi monta rantaradan asemien läheisyyteen. Luulisi, että ainakin aseman kupeeseen saisi kaupallisia palveluitakin syntymään.
    Nuo Googlen kuvat ovat osin 2005- 2007, joissakin kuvissa lukee vuosiluku.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.12.2010 kello 20:12. Syy: kieliasu

  15. #90
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Kävelyetäisyydet joukkoliikennepysäkeille

    Vuoden 2011 BEST-tutkimuksessa kysyttiin hyväksyttävää kävelyetäisyyttä joukkoliikennepysäkille. HSL-alueella lähes kaikki ovat tyytyväisiä korkeintaan 4 min kävelymatkaan, mutta vielä n. 3/4 on tyytyväisiä korkeintaan 10 min kävelymatkaan. Kävelymatkan ylittäessä 10 min hyväksyttävyys alkaa laskea selvästi.

    Vastaajien mukaan kävelymatkan merkitys joukkoliikenteen houkuttelevuustekijänä heille ei ole kovin suuri, esim. vuorovälin merkitys on siihen nähden yli kaksinkertainen.

    Kyselyssä kyseltiin myös, miten kävelyetäisyys vaikuttaa joukkoliikennematkojen määrään. Ne joilla kävelymatka oli 1 - 4 min tekivät 5 - 10% enemmän joukkoliikennematkoja kuin 7 - 8 min kävelymatkan päässä asuvat ja 10 - 15% enemmän kuin yli 9 min kävelymatkan päässä asuvat. Tarjonnan määrän vaikutus oli huomattavasti suurempi.

    Tutkimus paljasti myös isoja eroja maittain. Genevessä pitkät kävelymatkat olivat huomattavasti epäsuositumpia.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •