Eläintarhan seisake takaisin, ja kakkonen kanssa!

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Vietin taas parikymmentä minuuttia elämästäni katsellen Diakonissalaitoksen muuria Rautatieasemalle jonottavassa K-junassa, ja jälleen kerran mielessä kävi että jos tässä kerran pysähdytään niin eikö tässä voisi päästä pois? Seisake oli jo koekäytössä, mutta vähemmän notkeat voisivat kaipaisivat laituria, http://www.iltasanomat.fi/videot/kotimaa/1852440

Aiheesta on keskusteltu Foorumilla aiemminkin, ja tämä historiatieto oli mielenkiintoinen:
No onhan siinä Diakonissalaitoksen kohdalla kilometrilukemalla 1,865 kaupungista (Kaivokadulta) poislukien ollut paikallisjunaseisake Eläintarha/Djurgården vuosina 1886-1918. Juurikin sellainen "Helsinginkadun" seisake, mitä tässä haaveillaan. Sen tarpeen lienee aikanaan hävittänyt raitiotieliikenteen kehitys?
http://jlf.fi/f20/108-pisararata/index13.html#post72032

Muistan hämärästi myös lukeneeni jonkun selvityksen aiheesta 80-luvulta, mutta en nyt löydä sitä.

Eli siis ihan yksinkertainen, vaikka nostalgiahengessä puinen, laituri siihen Helsinginkadun kohdalla. Mitään hissejä tai muita kalliita virityksiä ei tarvita, pyörätieltä menee jo nyt luiskat Helsinginkadulle ja Toiselle Linjalle. Näin tehtynä ei maksa juuri mitään.

Pysähtyminen ainakin alustavasti vain yhteen suuntaan, en jaksa uskoa että tällä on K tai I-junan aikatauluille mitään käytännön merkitystä, koska Pasila-Rautatieasema väli körötellään joka tapauksessa. Tarjoaa yhteen suuntaan Kallioon saapuville junayhteyden sekä lisäksi lisäyhteyden Rautatieasemalle, ja toimii varalaiturina kun Rautatieasema on tukossa.

Lisäksi uusia kiskoja odotellessa kakkonen takaisin, tukee myös tuota seisaketta. HKL:llä on tällä hetkellä käsittääkseni ylimääräisiä vaunuja, ja kakkosen reitti ohittaa pahimmat ruuhkapaikat.

Ja muutenkin ennen oli kaikki paremmin :)
 
Rautatientorin vai Snellmaninkadun kautta?
Snelmanninkadun, siksi että Rautatientorilla on tunkua ja toisaalta yhteys Rautatientorille olisi toiseen suuntaan junalla. Lisäksi tuo on niin lyhyt pätkä, että hoituisi ilmeisesti nykyisellä kalustolla. Ei tuo mikään optimaalinen ratikkalinja ole Linjoille, mutta minusta sen vanhan kakkosen voisi palauttaa siihen saakka kun saadaan kiskot Hesarilta ja muutenkin linjasto uudistettua.

Jos Kaivokadulle mahtuu lisää ratikoita niin sitten asia on eri. Esimerkiksi 10A Laajasaloa odotellessa Linjoille.

Joka tapauksessa, varsinainen pointti oli juna, eli tuon laiturin voisi selvittää ihan oikeasti.
 
->Ei tehdä edes selvitystä. Tuossa Hesarin seisakkeessa on vaarana, että siitä tulisi ihan liian suosittu, kun sekä töölöläiset että kalliolaiset ottaisivat sen omakseen. Perusongelma on siinä, että Hesarin seisake olisi ihan liian helppo ja halpa ratkaisu yhteen Helsinginniemen keskeisimpään joukkoliikenneongelmaan - siihen, että Pasilasta ja Rautatieasemalta on varsin pitkä ja hankala matka suurimpaan osaan kantakaupungin alueesta. HKL ja VR taistelevat tälläisia ratkaisumalleja vastaan. Oikea ja valistunut ratkaisu on Töölön metro tai/ja Pisara.

Pahimmassa tapauksessa HKL joutuisi seisakkeen myötä lisäämään kasin vuoroja ja metron käyttö saattaisi vähetä, kun spåralla pääsisi nopeammin junalta kurviin kuin metrolla. Mitä siitäkin tulisi?
 
Piruuttaan voisi sanoa, ettei bussejakaan järkeistetä perille asti, kun se joskus rakennettava oranssi metro ei pärjäisi kadulla palvelevalle bussimetrolle.
 
Eli siis ihan yksinkertainen, vaikka nostalgiahengessä puinen, laituri siihen Helsinginkadun kohdalla. Mitään hissejä tai muita kalliita virityksiä ei tarvita, pyörätieltä menee jo nyt luiskat Helsinginkadulle ja Toiselle Linjalle. Näin tehtynä ei maksa juuri mitään.

Pysähtyminen ainakin alustavasti vain yhteen suuntaan, en jaksa uskoa että tällä on K tai I-junan aikatauluille mitään käytännön merkitystä, koska Pasila-Rautatieasema väli körötellään joka tapauksessa. Tarjoaa yhteen suuntaan Kallioon saapuville junayhteyden sekä lisäksi lisäyhteyden Rautatieasemalle, ja toimii varalaiturina kun Rautatieasema on tukossa.
Kannatan ajatusta mutta kyllä sen pitäis saada kulkemaan toiseen suuntaan kanssa.

Olisiko idea rakentaa toinen laituri myös länsimmäiselle raiteelle, eli sille jota käyttävät A ja M-junat? Jotta junia pysähtyisi yhtä paljon kumpaankin suuntaan, se edellytäisi tietenkin että pääradan suunnan kaupunkijunat alkaisivat kulkea oikeanpuoleiselta raidetta.

Koska I ja M -junat tullaan yhdistämään kehäradan kautta kiertäviksi juniksi, niin syntyisi sellainen hassu yksityiskohta että vastapäivään kiertävät junat pysähtyisivät 2 kertaa lenkkinsä aikana ja myötäpäivään kiertävät eivät kertaakaan, mutta junien määrä kumpaankin suuntaan pysyisi samana koska myös A ja K junilla on suurinpiirten sama vuoroväli.

Lisäksi uusia kiskoja odotellessa kakkonen takaisin, tukee myös tuota seisaketta. HKL:llä on tällä hetkellä käsittääkseni ylimääräisiä vaunuja, ja kakkosen reitti ohittaa pahimmat ruuhkapaikat.
Kakkosen lisäksi kaipaisin keskustan rengaslinjaa joka noudattaisi vanhan seiskan linjaa, eli sen joka kulki ennenkuin seiska pistettiin 1980-luvulla kulkemaan Pasiloiden kautta. Se siis kulki Hesaria pitkin. Se palvelisi nykyisiä linjoja paljon paremmin matkailijoita joila on matka keskustasta oopperaan, stadikalle, lintsiin jne, ja lisäksi jos Eläintarhan rautatieasema perustetaan uudestaan, toimisi syöttölinjana junasta sekä Töölöön että Kallioon kulkeville. Hesari on muutenkin aika vajaakäytössä mitä raitiotieliikenteeseen tulee.

t. Rainer
 
Kannatan ajatusta mutta kyllä sen pitäis saada kulkemaan toiseen suuntaan kanssa.
Jatkossa joo, mutta kestää ja maksaa. Myös tilaa poikittaissuunnassa on rajallisesti. Minusta ihan pelkällä yksisuuntaisella sivulaiturilla voisi aloittaa.

Muokkaus: Ajatuksena siis että selviäisi ihan empiirisesti onko tälle mitään kysyntää. Jos ei, niin rahaa on palannut joitain satoja tuhansia ja tuloksena on varalaituri hätätilanteita varten.


Pisara on juttu sinänsä, toisaalta jos ja kun se tulee niin sillä voisi olla Kallion asema. Pinnanmuotojen puolesta Sturenkadun mäessä olisi yksi luonteva sisäänkäynnin paikka.

---------- Viesti lisätty kello 12:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:22 ----------

Pahimmassa tapauksessa HKL joutuisi seisakkeen myötä lisäämään kasin vuoroja ja metron käyttö saattaisi vähetä, kun spåralla pääsisi nopeammin junalta kurviin kuin metrolla. Mitä siitäkin tulisi?
Jos ei Helsinginkadun alkupäässä saada valoja pois niin ei tuollaista vaaraa kyllä ole :) Tänään mm. 5 minuuttia kasissa välillä Kurvi - Brahenkenttä mistä kolmisen minuuttia seistiin neljissä valoissa, uskomatonta... Siitä eteenpäin kasi tosin rullaa hyvinkin joutuisasti. Kurviin minä menisin kyllä seiskaan Pasilassa vaihtaen.

Tuota yksisuuntaista seisaketta käyttäisivät arvioni mukaan seuraavat ryhmät:
- Diakonissalaitoksen, MLL:n, Kuntatalon, jne. työntekijät aamuisin
- Ehkä Hakaniemeen menijät aamuisin, varsinkin jos olisi ratikka. Toisaalta Toinen linja on mukavasti alamäkeä.
- Linnanmäelle, Olympiastadionille (ruuhkat), ja Kaupunginteatteriin menijät.
- Osa Kalliosta keskustaan menijöistä. Tuo olisi itse asiasta Toisen linjan päästä ainoa kävelyä nopeampi vaihtoehto.
- Etu-Töölöön suuntaan menevät.

---------- Viesti lisätty kello 12:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:33 ----------

Piruuttaan voisi sanoa, ettei bussejakaan järkeistetä perille asti, kun se joskus rakennettava oranssi metro ei pärjäisi kadulla palvelevalle bussimetrolle.
Samaa sarjaa, joku rautatieviskaali on ilmeisesti tehnyt periaatepäätöksen että Kaupunkiradalla on keskilaiturit, Käpylä on joku vahinko ja ihan vaan siksi että siellä siitä ei ole niin kovasti hyöytä. Eli sivulaitureita ei tehdä, vaikka ne olisivat huomattavan kätevät ainakin Pasilassa (laiturin yli seiskaan ja ysiin, messukeskukseen...), Oulunkylässä (laiturin yli vaihto Jokerille), Malmilla (edelleen laiturin yli vaihto vaikka 76:sta)...
 
Pisara on juttu sinänsä, toisaalta jos ja kun se tulee niin sillä voisi olla Kallion asema. Pinnanmuotojen puolesta Sturenkadun mäessä olisi yksi luonteva sisäänkäynnin paikka.

Ratapiha-alue on melko leveä jo Eläintarhan kohdalla ja laitureita pitäisi saada monelle raiteelle ylityksinen ja aituksineen.

Parempi olisi että pisarasta tehtäisiin jo selvä päätös ja sitä päästäisiin rakentamaan. Sen jälkeenhän ei suurta käyttöä seisakkeelle enää olisikaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kun se Pisara nyt kestää, niin palaan tähän.

Oletetaan että Linnunlaulussa on Linnanmäen asema jossa pysähtyy M- ja I junat, tai Kehäradan myötä itseasiassa ihan sama juna. Minkäslaisia matka-aikoja tästä seuraa?

Linnanmäki - Kannelmäki 10
- Huopalahti 6
- Oulunkylä 5
- Malmi 11
- Puistola 16

Oletetaan että Kasin pysäkki Kaupunginpuutarha on siirrety aseman yhteyteen. Tästä seuraa ennen kasin nopeutusta seuraavia matka-aikoja
Linnanmäki - Ruoholahti 13
Marian sairaala 9
Töölöntori 3
Ooppera 2
Urheilutalo 2
Kurvi 7
Arabia 13

Oletetaan kahden minuutin vaihto (synkkaus, tuo on suurinpiirtein puolivälissä kasin reittiä), saamme:

Oulunkylä - Ruoholahti 20
Marian sairaala 16
Töölöntori 10
Ooppera 9
Urheilutalo 9
Kurvi 14
Arabia 20

Malmi - Ruoholahti 26
Marian sairaala 22
Töölöntori 16
Ooppera 15
Urheilutalo 15
Kurvi 20
Arabia 26

Kannelmäki - Ruoholahti 25
Marian sairaala 21
Töölöntori 15
Ooppera 14
Urheilutalo 14
Kurv i 19
Arabia 25

Lisätään raitiolinja 2,
Hakaniemi 3
Senaatintori 10
Katajokan terminaali 17

Oletetaan 3 min vaihto.
Kannelmäki Huopalahti
Hakaniemi 16 12
Senaatintori 23 19
Katajanokan terminaali 30 26

Malmi Oulunkylä Puistola
Hakaniemi 17 11 22
Senaatintori 24 18 29
Katajanokan terminaali 31 25 36


Minusta tämä olisi huomattava poikittaisliikenteen parannus.

Entäs Pisara? No Oopperan asema korvaa ja voihan sinne Hesarin alle louhia vaikka yhden aseman lisää. Ja onhan niillä raiteille edelleen käyttöä joillain junalla senkin jälkeen, eli niille sitten one asema tuossa.
 
Oletetaan että Linnunlaulussa on Linnanmäen asema jossa pysähtyy M- ja I junat, tai Kehäradan myötä itseasiassa ihan sama juna. Minkäslaisia matka-aikoja tästä seuraa?

Oulunkylään on kai 7 minuuttia I-junalla, jos oletuksena on Pasilan aika + 2 minuuttia.

Oletetaan että Kasin pysäkki Kaupunginpuutarha on siirrety aseman yhteyteen.

Sillan alla on aika ahdasta, mutta ei ehkä mahdotonta.

Oletetaan kahden minuutin vaihto (synkkaus, tuo on suurinpiirtein puolivälissä kasin reittiä), saamme:

Voidaanko synkata kahteen eri junaryhmään millilleen? I:n ja M:n pitäisi saapua pohjoisesta samalla sekunnilla tai sitten tasan 5 minuutin välein. Lisäksi kasin vuoroväliksi on muutettava joko 10 tai 5 minuuttia nykyisen noin 7,5 minuutin sijaan. Tihennys voisi tässä tietysti olla perusteltu, mutta ruuhkauttaa tietysti niitä rataosia, joilla on muitakin ratikoita. Jos mietitään vielä paluusuuntaa, niin hankalaksi menee ilman odottelutaukoja, jotka nekin pidentävät matka-aikaa. Kasin ja junien täsmällisyys joudutaan sivuuttamaan triviaalina yksityiskohtana.

Kaksi minuuttia kuluu minusta jo siihen, että siirtyy asemalta pysäkille jättämättä mitään aikaa junasta poistumiseen ja ratikkaan nousemiseen. Käytännössä näin tiukka vaihto ei onnistu. Varsinkin, kun kovin suoria kulkuyhteyksiä voi olla hankalaa järjestää. Portaat saa mahtumaan laitureille yleensä tekemällä niistä laiturin suuntaiset, mutta tässä junien ja ratikoiden laiturit ovat suorassa kulmassa. Hissit varmaan saa, mutta niillä on aika rajallinen kapasiteetti. Mahdollisille rampeille nykyisen pyörätien rampin tapaan tulee huomattava kierto.

Varsinainen kaupunkirataseisake vaatisi kaksi keskilaituria eli luokkaa 8 metriä tilaa. Jos halutaan ne portaat muuten kuin laiturin suuntaisesti, niin vielä runsaasti enemmän. Varmasti edullisempaa kuin Pisara, mutta voiko tuossa kohtaa leventää rata-aluetta? En lämpene pelkästään etelään menevien junien pysäyttämiselle. Ei ole kovin selkeää, jos matka pitää tehdä aamulla yhdellä tavalla ja illalla ihan toisella tavalla. Ei voine joukkoliikenteen talouttakaan parantaa, jos pitää varata aamuksi junia kuljettajineen ja illaksi busseja kuljettajineen samojen matkustajien kuljettamiseen.

Ajatus on siis periaatteessa hyvä, mutta onko se käytännössä toteuttamiskelpoinen?
 
Oulunkylään on kai 7 minuuttia I-junalla, jos oletuksena on Pasilan aika + 2 minuuttia.
Laskin Pasilaan kolme minuuttia.

Sillan alla on aika ahdasta, mutta ei ehkä mahdotonta.
Pitäisi tehdä niin että kiskot on siirretty eteläpuolelle Helsinginkatua. Samalla suljetaan ajo Hesarille. Kolme kaistaa autoille pohjoispuolen alikulussa pitäisi minusta riittää kun toisaalta välityskyky paranee kun tuon risteyksen valot poistuu, ja muuten Vauhtitien/Mäntymäentien risteyksistä voi sitten tehdä liikenneympyrän. (Ajo Kallioon Walliniinkadun kautta)

Voidaanko synkata kahteen eri junaryhmään millilleen? I:n ja M:n pitäisi saapua pohjoisesta samalla sekunnilla tai sitten tasan 5 minuutin välein. Lisäksi kasin vuoroväliksi on muutettava joko 10 tai 5 minuuttia nykyisen noin 7,5 minuutin sijaan. Tihennys voisi tässä tietysti olla perusteltu, mutta ruuhkauttaa tietysti niitä rataosia, joilla on muitakin ratikoita. Jos mietitään vielä paluusuuntaa, niin hankalaksi menee ilman odottelutaukoja, jotka nekin pidentävät matka-aikaa. Kasin ja junien täsmällisyys joudutaan sivuuttamaan triviaalina yksityiskohtana.
No ainakin I ja A junan synkkaus on onnistunut vähän samalla tavalla, A lähtee pohjoiseen 5 minuuttia siitä kun I tulee pohjoisesta. Ratikkaa mietin niinkin että voisi jakaa kolmosen kahdeksi linjaksi, 3X tai kutsutaan sitä vaikka 2 on muuten sama mutta ajaa Hesaria Runeberginkadulle. Voisi ehkä ajaa Linjojenkin kautta. Eli 8, 2 ja 3B/T vaikka kaikki 10 min vuorovälillä.

Kaksi minuuttia kuluu minusta jo siihen, että siirtyy asemalta pysäkille jättämättä mitään aikaa junasta poistumiseen ja ratikkaan nousemiseen. Käytännössä näin tiukka vaihto ei onnistu. Varsinkin, kun kovin suoria kulkuyhteyksiä voi olla hankalaa järjestää. Portaat saa mahtumaan laitureille yleensä tekemällä niistä laiturin suuntaiset, mutta tässä junien ja ratikoiden laiturit ovat suorassa kulmassa. Hissit varmaan saa, mutta niillä on aika rajallinen kapasiteetti. Mahdollisille rampeille nykyisen pyörätien rampin tapaan tulee huomattava kierto.
No joo ehkä 2 min on tiukka, toisaalta esim. Malmilla on vastaava tasonvaihto ja siinä on aikataulussa liityntään noin 3 -4 min. 5 min nousee junasta, liukuportaat ylös Pasilan asemalle, kävely aseman poikki, liukuportaat alas ja seuraavaan junaan. Ei se junan tyhjentyminen nyt niin kauan kestä.

Varsinainen kaupunkirataseisake vaatisi kaksi keskilaituria eli luokkaa 8 metriä tilaa. Jos halutaan ne portaat muuten kuin laiturin suuntaisesti, niin vielä runsaasti enemmän. Varmasti edullisempaa kuin Pisara, mutta voiko tuossa kohtaa leventää rata-aluetta? En lämpene pelkästään etelään menevien junien pysäyttämiselle. Ei ole kovin selkeää, jos matka pitää tehdä aamulla yhdellä tavalla ja illalla ihan toisella tavalla. Ei voine joukkoliikenteen talouttakaan parantaa, jos pitää varata aamuksi junia kuljettajineen ja illaksi busseja kuljettajineen samojen matkustajien kuljettamiseen.
Miksei voi tehdä niin kuin Käpylässä, siellä on sivulaituri ja kapeampi keskilaituri? En ylipäänsä ymmärrä keskilaitureita, sivulaitureilta pääsee edes yhteen suuntaan ilman rappusia. Mutta joo, tuo tilanpuute on ongelma. Länsipuolelle kyllä mahtuu, tosin menee sitten istutuksia, mutta itäpuoli on nafti. Ja muuten, keskilaiturin ja sivulaiturin ei tietenkään tarvitse olla vastakkain, itseasiassa ideaali voisi olla että ne ovat eri puolilla Hesaria portaista johtuen.

Sekin on käynyt mielessä että pärjättäisiinkö tuolla yhdellä sivulaiturilla kumpaankin suuntaan. Siinä kuitenkin pysähtyy vain yksi juna viiden minuutin välein.

Ajatus on siis periaatteessa hyvä, mutta onko se käytännössä toteuttamiskelpoinen?
No sitä minäkin mietin.

Tuli muuten kevytpisaravisio tähän liittyen mieleen ja samalla varikkoyhteys:
Keravan kaupunkirata Käpylästä eritasossa Varikon ohi uusilla raiteille Pasilan aseman länsipuolelle, asemavaraus Pohjois-Pasilaan.
Pisara kuten suunniteltu mutta Töölöstä Kampin ala-asemalle, M ja K ajaa tuonne.
I ja A ajaa Elielinaukion puoleisille laitureille Rautatieasemalle ja pysähtyy Helsinginkadulla.

Tuo parantaisi Ratapihan kapasiteettia jo kummasti, Käpylästä etelään kaupunkiradan raiteet ja laiturit vapautuu ja paikallisjunat eivät enää seilaa ratapihan poikki kun tuota kautta pääsee suoraan varikolle. Lisäksi metrovaihto olisi yksi tasonvaihto eikä kaksi niin kuin nykyisissä suunnitelmissa.
 
Takaisin
Ylös