- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Kauppalehti viittasi Keskisuomalaisen juttuun, jossa liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala linjasi prioriteettejaan:
Alkuperäistä juttua en löytänyt, mutta tämän perusteella mielenkiintoinen näkemys eikä ihan täysin huonokaan. Ainakin lentoaseman kaukoliikennerata olisi varsin tervetullut. Hyvä jos liikennevirastossakin on tämä ymmärretty.
Enpä tiedäkään muuten kuuluvatko kaupunkien raitiotiet mitenkään liikenneviraston toimialaan. Eivät kuuluneet ainakaan RHK:lle. Nimittäin raitioteitä pitäisi rakentaa aika paljon lisää muutamaankin eri kaupunkiin. Maantiet ja raskasraiteet eivät välttämättä lopulta tarvitse niin raskaita satsauksia, kenties lukuunottamatta joitakin poikkeuksia kuten tämä mainittu lentoasemayhteys. Niin, ja mielestäni päärata pitäisi periaatteessa kaksiraiteistaa Ouluun saakka (ja nopeustasoa nostaa nykyisestä mieluiten tasolle 220 km/h, joka nyt ei taitaisi Tervalan suurnopeuskriteeriä varsinaisesti täyttää): Helsinki-Oulu -välillä olisi mahdollisuus kasvattaa junan kulkumuoto-osuutta, jos matka olisi nopeampi, tosin suurimmat hyödyt kohdistuisivat erityisesti Tampere-Oulu -välille, joka lyhenisi ajassa selvästi alle kipurajan.
Nykyisestä rataverkostakin olisi aika paljon tehoa otettavissa vielä irti puhtailla palveluinnovaatioilla kuten uusilla junavuoroilla ja -reiteillä. Esimerkiksi Tampere-Pietari Allegro voisi hyvin liikennöidä Riihimäen kolmioraiteen kautta ja vanhaa Riihimäki-Lahti -rataa pitkin. Se on vähän hitaampaa kuin suurnopeusrata, mutta riittäisi ihan hienosti tuohon tarkoitukseen -- tärkeää olisi vain päästä perille vaihtamatta. Tai sitten Länsi-Suomen ja Itä-Suomen välinen yhteys Tampere-Lahti samaa reittiä pitkin.
http://paakirjoitus.blogit.kauppalehti.fi/blog/17081 sanoi:Tervalan mukaan luotijunia ei Suomeen tule milloinkaan ja uusien maanteidenkin kanssa pidetään taukoa. Vain radan rakentajille on selvästi luvassa lisätöitä (Keskisuomalainen 15.1.).
Tervalan liikennevisiossa rataverkkoa pitäisi vahvistaa, jotta Helsingistä pääsisi suoraan lentoasemalle ja sieltä edelleen esimerkiksi tunnissa Tampereelle. Hanke maksaisi pääjohtajan mukaan ”yhden metron verran” ja olisi mitä järkevin.
Uusia ratoja hän olisi valmis rakentamaan myös pohjoiseen suunnitteilla oleville uusille kaivoksille. Soklin ja Kolarin kaivosradat maksaisivat 700–800 miljoonaa euroa.
Alkuperäistä juttua en löytänyt, mutta tämän perusteella mielenkiintoinen näkemys eikä ihan täysin huonokaan. Ainakin lentoaseman kaukoliikennerata olisi varsin tervetullut. Hyvä jos liikennevirastossakin on tämä ymmärretty.
Enpä tiedäkään muuten kuuluvatko kaupunkien raitiotiet mitenkään liikenneviraston toimialaan. Eivät kuuluneet ainakaan RHK:lle. Nimittäin raitioteitä pitäisi rakentaa aika paljon lisää muutamaankin eri kaupunkiin. Maantiet ja raskasraiteet eivät välttämättä lopulta tarvitse niin raskaita satsauksia, kenties lukuunottamatta joitakin poikkeuksia kuten tämä mainittu lentoasemayhteys. Niin, ja mielestäni päärata pitäisi periaatteessa kaksiraiteistaa Ouluun saakka (ja nopeustasoa nostaa nykyisestä mieluiten tasolle 220 km/h, joka nyt ei taitaisi Tervalan suurnopeuskriteeriä varsinaisesti täyttää): Helsinki-Oulu -välillä olisi mahdollisuus kasvattaa junan kulkumuoto-osuutta, jos matka olisi nopeampi, tosin suurimmat hyödyt kohdistuisivat erityisesti Tampere-Oulu -välille, joka lyhenisi ajassa selvästi alle kipurajan.
Nykyisestä rataverkostakin olisi aika paljon tehoa otettavissa vielä irti puhtailla palveluinnovaatioilla kuten uusilla junavuoroilla ja -reiteillä. Esimerkiksi Tampere-Pietari Allegro voisi hyvin liikennöidä Riihimäen kolmioraiteen kautta ja vanhaa Riihimäki-Lahti -rataa pitkin. Se on vähän hitaampaa kuin suurnopeusrata, mutta riittäisi ihan hienosti tuohon tarkoitukseen -- tärkeää olisi vain päästä perille vaihtamatta. Tai sitten Länsi-Suomen ja Itä-Suomen välinen yhteys Tampere-Lahti samaa reittiä pitkin.
Viimeksi muokattu: