Raitiotie Lauttasaareen

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Kertoo hyvää Kamppi-Ruoholahti-ratikan tulevasta kysynnästä. Tuleekohan ratikkaverkon laajentaminen Lauttasaareen päin kuinka pian ajankohtaiseksi?
Näitä haavelujahan aina on, mutta tällaista raitioliikenteen laajennusmahdollisuutta, en pidä kovin todennäköisenä edes seuraavien vuosikymmenten aikana. Metrohan on pian työn alla Lauttasaaressa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Näitä haavelujahan aina on, mutta tällaista raitioliikenteen laajennusmahdollisuutta, en pidä kovin todennäköisenä edes seuraavien vuosikymmenten aikana. Metrohan on pian työn alla Lauttasaaressa.

Haaveitahan nämä ovat, mutta Hämeentien suunnallakin tarjotaan palvelua metron lisäksi ratikoilla sekä busseilla. Länsimetron kalleus taitaa olla varsinainen syy siihen, ettei sillä suunnalla tule kyseeseen tarjota matkustajille vaihtoehtoja, vaan kaikki halutaan pakottaa metron kyytiin. Se, ja yleinen vastahakoisuus kehittää ratikkaverkkoa.

Kun katsoo Larusta bussien kyytiin tunkevaa ihmismäärää, tuntuu vaan hiukan hullunkuriselta, että ratikkakiskot päättyvät kivenheiton päähän sillan taakse. Siinä salmen keskellä kulkee ilmeisesti veteen piirretty raja, jonka taakse ei ideologisista syistä voida ratikkaliikennettä sallia. Jos yhteys keskustaan asti ratikalla olisi liikaa vaadittu, niin 8 voisi vähintäänkin tarjota liityntäyhteyden Ruoholahden metroasemalle ja poikittaisyhteyksiä Töölön suuntaan.
 
Metrohan ei palvele koko Lauttasaarta eivätkä kaikki matkat edes läheiseen keskustaan suuntaudu metron varrelle. Kolmen vaihdon politiikkaa sekin.

Pointtina kuitenkin oli, että Jätkäsaareen ja Salmisaareen ollaan tunkemassa kahta, kenties jopa kolmea ratikkalinjaa lähivuosina. Ratikka- ja kevyen liikenteen silta esimerkiksi Jätkästä eteläiseen Laruun tuntuisi ihan hyvältä jatkeelta muuten umpikujamaiseen kaupunginosaan. Eikä kilpaile metron kanssa, koska metro ei sinne kulje.
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Kun katsoo Larusta bussien kyytiin tunkevaa ihmismäärää, tuntuu vaan hiukan hullunkuriselta, että ratikkakiskot päättyvät kivenheiton päähän sillan taakse. Siinä salmen keskellä kulkee ilmeisesti veteen piirretty raja, jonka taakse ei ideologisista syistä voida ratikkaliikennettä sallia.
Menee niin että ratikka on rajattu kantakaupungin kulkuneuvoksi, ja kantakaupunki taas usein määritelläänn alueena jossa on ratikkakiskot. Eli kiskoja ei voi vetää Laruun, koska se ei ole kantakaupunkia, koska siellä ei ole kiskoja. :)

Jos yhteys keskustaan asti ratikalla olisi liikaa vaadittu, niin 8 voisi vähintäänkin tarjota liityntäyhteyden Ruoholahden metroasemalle ja poikittaisyhteyksiä Töölön suuntaan.
Täysin samaa mieltä. Tosin Töölön metrohan ratkaisee tämän tarpeen hetkenä minä hyvänsä. :)
 
Raitiotien voisi rakentaa kulkemaan Meripuistotien kautta Vattuniemen kärkeen. Siten saataisiin osan asukkaista haluama kätevä yhteys Ruoholahteen ja Töölön suuntaan.
 
Näitä haavelujahan aina on, mutta tällaista raitioliikenteen laajennusmahdollisuutta, en pidä kovin todennäköisenä edes seuraavien vuosikymmenten aikana.

Raitiotien laajentaminen palvelemaan Lauttasaarta on täysin realistista riippumatta metron toteuttamisesta. Kahdella raitiolinjalla voitaisiin varsin loogisesti kattaa koko Lauttasaari, ja jatkoyhteydet hoitaa suoraan niihin suuntiin, joihin metro ei liikennöi - esim. Erottajan ja toisaalta Töölön-Helsinginkadun suuntiin.
 
Raitiotien laajentaminen palvelemaan Lauttasaarta on täysin realistista riippumatta metron toteuttamisesta. Kahdella raitiolinjalla voitaisiin varsin loogisesti kattaa koko Lauttasaari, ja jatkoyhteydet hoitaa suoraan niihin suuntiin, joihin metro ei liikennöi - esim. Erottajan ja toisaalta Töölön-Helsinginkadun suuntiin.

Erinomainen suunnitelma ja tämähän on ollut esillä tälläkin foorumilla aiemminkin. Paljon saa vaan vettä virrata sillan alla, ennen kuin se löytyy edes raitioliikenteen laajennusten suunnitelmalistalta. En tokikaan kehoita pessimismiin, vaan ajamaan sinänsä hyvää visiota.
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Kun katsoo Larusta bussien kyytiin tunkevaa ihmismäärää, tuntuu vaan hiukan hullunkuriselta, että ratikkakiskot päättyvät kivenheiton päähän sillan taakse. Siinä salmen keskellä kulkee ilmeisesti veteen piirretty raja, jonka taakse ei ideologisista syistä voida ratikkaliikennettä sallia. Jos yhteys keskustaan asti ratikalla olisi liikaa vaadittu, niin 8 voisi vähintäänkin tarjota liityntäyhteyden Ruoholahden metroasemalle ja poikittaisyhteyksiä Töölön suuntaan.

Niin, mistä se veteen piirretty raja oikein johtuu?

Tämän ketjun http://jlf.fi/f17/841-salmisaaren-raitiotie/ mukaan, Compactin viesti, Linja 8 rakennettiin v 1943 mm helpottaakseen Lauttasaaren työpaikoille kulkevien matkoja.

Ja Lauttasaarihan kuului Huopalahden kuntaan vielä silloin, ja siksi, ilmeisesti taloudellisista syistä, raitiotietä ei sinne asti vedetty. Elettiinhän sota-aikaa ja piti muuten säästää kaikesta.

Toinen ikiselytys jonka olen usein kuullut on läppäsilta, joka estäisi raitotien, mutta se nyt on ihan omasta päästä keksitty selitys, ja sitä siltaa ei nykyään enää taideta edes avata?

Ilmeisesti Lauttasaaren ratikan kohtalon vuosikymmeniksi eteenpäin sinetöi 1950-luvulta meidän päiviin asti vallinnut "ratikkakammo" Helsingin päätäjissä. Se kammo joka sai alkuunsa pieleen menneestä runkolinja-kokeilusta. Sitten vielä vuosikymmeniä kestänyt juupas-eipäs venkoilu länsimetrosta, sekä se seikka että huomattava osa saaren asukkaista ja sinne menevistä käyttävät mieluiten Espoon busseja matkoillaan.

Kuvittelisin että länsimetron myötä, kun mahdollisuudet käyttää Espoon busseja poistuu, voitaisiin aloittaa puhtaalta pöydältä. Saarta kiertämään voisi hyvin pistää ratikka joka sekä syöttäisi metroon että tarjoaisi mukavan vaihtoehtoreitin Bulevardin kautta keskustaan.

t. Rainer
 
. Paljon saa vaan vettä virrata sillan alla, ennen kuin se löytyy edes raitioliikenteen laajennusten suunnitelmalistalta.

Ei tässä tarvita veden virtaamista vaan järjen voittoa Helsingin joukkoliikenteen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toki tietysti olen myös todennut, että Turkuun toteutetaan raitiotie heti kun järki voittaa täällä kaupungin hallinnossa ;).
 
Raitiotien laajentaminen palvelemaan Lauttasaarta on täysin realistista riippumatta metron toteuttamisesta. Kahdella raitiolinjalla voitaisiin varsin loogisesti kattaa koko Lauttasaari, ja jatkoyhteydet hoitaa suoraan niihin suuntiin, joihin metro ei liikennöi - esim. Erottajan ja toisaalta Töölön-Helsinginkadun suuntiin.

Epäilen. Kyllähän massat halutaan Larusta metron kyytiin ja se taas ei oikein tue ratikkalinjan/jojen rakentamista.
 
Epäilen. Kyllähän massat halutaan Larusta metron kyytiin ja se taas ei oikein tue ratikkalinjan/jojen rakentamista.
Mutta kun eihän nämä sulje toisiaan pois! Oletetaan vaikka kasi tai kutonen Vattuniemeen. Se nimenomaan syöttää matkustajia metroon, ja toisaalta sitten tarjoaa Töölön suuntaan yhteyden. Itseasiassa se luultavasti lisäisi metron matkustajamääriä ihan vaan siksi että liityntäratikka on houkuttelevampi kuin liityntäbussi.
 
Mutta kun eihän nämä sulje toisiaan pois! Oletetaan vaikka kasi tai kutonen Vattuniemeen. Se nimenomaan syöttää matkustajia metroon, ja toisaalta sitten tarjoaa Töölön suuntaan yhteyden. Itseasiassa se luultavasti lisäisi metron matkustajamääriä ihan vaan siksi että liityntäratikka on houkuttelevampi kuin liityntäbussi.

Saattaapi olla aika iso kynnys helsingille metropäätöksen jälkeen vetää ratikkakiskoja Laruun, vaikka sinänsä 8 voisi juurikin Vattuniemeen sopiakin. Onhan nämä bussin "ilmaiset" infrakustannukset kuitenkin huomattavasti edullisemmat kuin ratikan vastaavat.
 
Kyllä se Lauttasaaren silta avataan jokunen kerta vuodessa nykyäänkin. Käyttäjä on saaristolaiva risteilijät.
Olihan se hyvä syy sanoa opetajalle että silta oli auki kuin olin myöhässä kouluu.
Lauttasaaren silta on matalampi kuin Lapinlahden silta (Länsiväylä). Kerran meni yksi ristelijä joka ei mahtunut larun sillan alle, mutta Lapinlahdensillalla paatti laski maston alas mahtuaakseen ali.

/Skurubisin
 
Takaisin
Ylös