Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-70/70

Viestiketju: Lentorata

  1. #61

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    324

    oletus Vs: Lentorata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    ^ Tunnelia porataan kymmenisen metriä päivässä ja jos sata metriä on jäljellä, niin kyllä silloin on myöhäistä huudella jonkun lentoradan perään, josta ei ole edes hankesuunnitelmaa tehtynä. Suomi ei ole näissä asioissa mikään Kiina, vaan helposti vuosikymmen vierähtää maaperää tutkiessa, hanketta suunnitellessa, vaikutuksia selvitellessä ja oikeuden päätöksiä valituksista odotellessa. Ollaan liki kolmekymmentäluvulla, ennen kuin Lentoradalle porataan reikää. Siis vaikka tahtotila olisi vahva.
    On myös yksi vielä vahvempi tahtotila: Peter Vesterbacka: Helsinki–Tallinna-tunneli on kuin startup-yritys – lapio maahan jo tänä vuonna
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.01.2018 kello 13:51. Syy: lisätty tekstiä

  2. #62

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    80

    oletus Vs: Lentorata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Tässä tahtotila on jo niin vahva, että se irtautuu ihan omaan todellisuuteensa. Tänä vuonna edes YVAn valmiiksisaaminen olisi aikamoinen suursaavutus saati sitten kaiken kaavoituksen. Varsinkin kun tuo versio tunnelista olisi maakuntakaavan vastainen, eli muutoksia pitäisi lähteä tekemään siltä tasolta lähtien.

  3. #63

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Lentorata

    ^ Aiheen vierestä, mutta juu, Vesterbackan ja kumppanien esitys hankkeesta oli suorastaan harhainen. Helsinki-Tallinna sijaitsee kuulemma Euraasian sydämessä, lentokenttien välillä kuljettaisiin junalla 20 minuutissa jne. Minusta vouhottaminen lähinnä syö koko tunneli-idean uskottavuutta, kun sitä voisi perustella realistisestikin, vaikka todella kallishan se on.

  4. #64
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6847

    oletus Vs: Lentorata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    ^ Tunnelia porataan kymmenisen metriä päivässä ja jos sata metriä on jäljellä, niin kyllä silloin on myöhäistä huudella jonkun lentoradan perään, josta ei ole edes hankesuunnitelmaa tehtynä. Suomi ei ole näissä asioissa mikään Kiina, vaan helposti vuosikymmen vierähtää maaperää tutkiessa, hanketta suunnitellessa, vaikutuksia selvitellessä ja oikeuden päätöksiä valituksista odotellessa. Ollaan liki kolmekymmentäluvulla, ennen kuin Lentoradalle porataan reikää. Siis vaikka tahtotila olisi vahva.
    Tämän mukaan https://yle.fi/uutiset/3-10019725 suunnitelmien päivittäminen on kovasti käynnissä, ja ilmeisesti ne Kivenlahden louhinnat jatkuvat kuitenkin heinäkuuhun saakka: https://www.lansimetro.fi/uutiset/aj...lisalouhintaa/

    Siinä vähän kesälomaa ja sitten syyskuussa hommiin? Berneriä kun kovasti kritisoidaan, niin tekemättömyydestä ei ainakaan voi moittia. Milloinkohan on liikenneministeri saanut yhtä paljon aikaiseksi?

    Sitä ihmettelen, kun Yle puhuu lentoradasta kolmantena pääradan raiteena. Kai se tunneli sentään kaksiraiteinen olisi, eli 3. ja 4. raide?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #65

    Liittynyt
    09.05.2012
    Viestejä
    147

    oletus Vs: Lentorata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mv Näytä viesti
    Liikenneviraston dokumentissa "Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen" on tällainen kuva suunnilleen nykytilannetta vastaavassa tilanteessa. Ja pullonkaulana tämän mukaan nimenomaan Pasila.
    Tätä ongelmaa voisi ratkoa siitäkin päästä, että ei ohjattaisi kaikkea liikennettä kulkemaan aina Pasilan kautta. Jos Kehäradalle rakennettaisiin kolmioraiteet Huopalahteen ja Hiekkaharjuun, niin lännestä tulevaa liikennettä voisi ohjata Lentoaseman kautta pohjoiseen, itään ja päinvastoin. Lisäksi osan pohjoisen suunnan liikenteestä voisi ohjata Huopalahden ja lentoaseman kautta, ts. vähemmän ruuhkaista rantarataa pitkin.

    Sopivalla kalustolla näin voitaisiin totetuttaa mm. vaihdottomat yhteydet lentoasemalle Turusta, Tampereelta ja Lahdesta. Ei toki mitään suurnopeusvauhtia mutta ilman vaihtoa kumminkin.

    Olenpahan sitä mieltä, että suurnopeusjunan lyhyestä matka-ajasta ei ole juuri hyötyä ellei vuorovälikin ole tiheä: on parempi ajaa puolentoista tunnin junaa tunnin välein kuin tunnin junaa kahden tunnin välein. Olen aika skepinen sen suhteen, että Suomessa kannattaisi ajaa tunnin vuorovälillä suurnopeusjunia yhtään mihinkään. Päinvastoin, suurnopeusjunat herättävät vain närää reitin varrella, kun maitolaitureiden ohella varsin isotkin kaupungit ohitetaan pysähtymättä.

  6. #66

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    324

    oletus Vs: Lentorata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti

    Olenpahan sitä mieltä, että suurnopeusjunan lyhyestä matka-ajasta ei ole juuri hyötyä ellei vuorovälikin ole tiheä: on parempi ajaa puolentoista tunnin junaa tunnin välein kuin tunnin junaa kahden tunnin välein. Olen aika skepinen sen suhteen, että Suomessa kannattaisi ajaa tunnin vuorovälillä suurnopeusjunia yhtään mihinkään. Päinvastoin, suurnopeusjunat herättävät vain närää reitin varrella, kun maitolaitureiden ohella varsin isotkin kaupungit ohitetaan pysähtymättä.
    Luoti- ja suurnopeusradoista on puhuttu julkisuudessa väärin ja ristiin. Jos puhutaan ihan oikeasta suurnopeusradasta, Helsinki-Helsinki-Vantaan lentokenttä-Tampere taitaa olla ainoa väli, jolle sellaista voi edes haaveilla Suomen lievästi kasvavalla väestömäärällä. Silloin ei tarvittaisi kolmatta raidetta Tampereelle nykyiselle radalle.

  7. #67
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    359

    oletus Vs: Lentorata

    Eiköhän asia ole niin, että kehäradan olemassaolo tekee lentoradan hyödyt aika minimaaliseksi. Tikkurilassa pystyy vaihtamaan kaukojunasta lähijunaan niin vaivattomasti, ettei se tunnu kuin pieneltä siirtymältä. Tikkurilan uudella asemalla jo melkein kokee olevansa lentokentällä. Joka nyt jostain pohjoisemmasta matkustaa junalla sen 1-2 tuntia, niin ei sillä ole juuri mitään merkitystä, tuleeko loppuvaiheessa 7 minuutin siirtymä "vertikaalihissillä" lentokentälle. Kuitenkin lomareissulle lähtevät ihmiset tulevat junalla hyvissä ajoin, ja aikaa jää lentokentällä istumiseen ja turhaan pyörimiseen kuitenkin. Se että kaukojuna haluttaisiin suoraan lentokentän alle, ei tuo niin suurta lisäarvoa että sen takia kannattaisi rata erikseen rakentaa. Enemmänkin pitäisi ajatella, että Tikkurila on jo niinsanotusti osa lentoasemaa. Kyllä lentokentän autoparkkipaikalta kestää siirtyminen terminaaliin paljon enemmän, mitä Tikkurilasta lähijunalla. Siinä mielessä Tikkurila on lähempänä lentokenttää kuin parkkipaikat P4a ja P4b. Busines-matkustajia on kuitenkin niin vähän, jotka tulisivat junalla, ja joilla on minuuttiaikataulu. Busines-matkaajat tulevat yleensä aika läheltä, ja suoraan taksilla pääoville. Junalla tulevista suurin osa on ihan holiday-matkailijoita, joilla on aikaa varattuna eikä joka minuuttia lasketa. Ei pienet siirtymiset tunnu missään, varsinkin jos ne ovat helppoja ja vaivattomia kuten nykyinen junayhteys. Lähijuna on vain yksi "hissi" muiden joukossa.

  8. #68
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6847

    oletus Vs: Lentorata

    Nojaa. Tampereen asemalta 50 minuutissa fiksusti sijoitetulle lentoaseman kaukojuna-asemalle, mistä 5 min lähtöselvitystiskille. Yhteensä 55 minuuttia.

    Vaiko Tampereen asemalta 50 minuutissa Tikkurilaan, 2 min asemasillalle, 2 min monitorin ja laiturin etsimiseen, 2 min alas laiturille, 10 min odottelua, 8 min junamatka, 10 min vähemmän fiksusti sijoitetun lentoaseman kehärata-aseman laiturilta lähtöselvitystiskille. Yhteensä 85 minuuttia.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #69

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    324

    oletus Vs: Lentorata

    Näkisin Lentoradan enemmän ratana kuin lentona eli tehdään nopea rata, joka lisäksi koukkaa lentokentän kautta, jolloin ainakaan kaikkia kaavailtuja lisäraiteita ei tarvita vanhalla radalla.

  10. #70

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    903

    oletus Vs: Lentorata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Näkisin Lentoradan enemmän ratana kuin lentona eli tehdään nopea rata, joka lisäksi koukkaa lentokentän kautta, jolloin ainakaan kaikkia kaavailtuja lisäraiteita ei tarvita vanhalla radalla.
    Jep. Synergiahan tässä on avain. Jos ja kun pk-seutu kasvaa odotetusti, niin pääradan suuntaan tarvitaan lisää kapasiteettia jktpksessa. Sama rakentaa raiteet lentoaseman kautta, jolloin matka-ajat lentoasemalle lyhenevät niin Helsingistä kuin muualta Suomesta, pidemmällä aikavälillä mahdollisesti myös Tallinnasta.

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •