Tukholman joukkoliikennesuunnitelma 2020

Onko Helsingissä vastaavanlaista julkaisua? Eikö YTV vastaa (suurinpiirtein) Landstingin regionkontoria Tukholmassa?

Omasta mielestäni Helsingin seudulla on aina ollut niin monta tykkääjää ja tekijää että asiat ovat jääneet pitkään penkkiin vuosikausiksi (esim. Länsimetro). HKL näyttää kuitenkin kehittävänsä liikennettään, kuten uuden 9:n luominen.
On kuvani oikeudenmukainen?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vuoden alusta asti HKL:n ja YTV:n joukkoliikennesuunnittelu ja -tilaus vedettiin yhden katon alle HSL:ksi. Ei vielä ole selkeää näkymää siitä, onko homma menossa hyvään vai huonoon suuntaan.
 
Aika asialliselta vaikutta, kun pikaisesti selasin läpi. Harmittaa kuitenkin, että paljon paikallismediassa puhutut suunnitelmat, kuten vaikkapa Älvsjö-Flemingsberg-ratikka, on Lokalbana vasta "Skenariot Hög"-osiossa. Samaisesta suunnitelmasta on jäänyt pois puhuttu jatko Tumbaan saakka. Lisäksi nyt ymmärtääkseni melko varmaksi käynyt vaihtoehto raitiovaunu Karolinskaan (Sekä Odenplanilta että Solnasta) on jäänyt pois ja "Skenariot Högissä" ilmestyy kuvaan tunnelbana, jonka ymmärsin kaikista mahdollisista hyödyistä huolimatta olevan aivan liian kallis lähivuosikymmenille.
 
Tukholman kauppakamari on lausunnossaan sitä mieltä, että raitiovaunuliikenteen laajentaminen on virhe ja sen sijasta pitäisi laajentaa tunnelbanaa.
 
Stockholms Handelskammare sanoi:
Det är det enda av SL:s trafikslag som har ett helt eget system, skilt från annan trafik. Det kan därför byggas ut med fler linjer och ökad turtäthet utan att det drabbar annan trafik.

Kauppakamarin mielestä tunnelbana on siis muita liikennemuotoja parempi lähinnä siitä syystä että se ei ole henkilöautoliikenteen tukkona.
 
Kauppakamari sai viime lokakuussa melko näkyville mielipiteensä DN:ssä. Tuolloin he ilmoittivat, että heidän mielestä raitiovaunuliikenne on verorahojen tuhlausta ja sen sijaan tulisi rakentaa tunnelbanaa. Perusteluna oli mm. se, kun heidän mielestään 250 metriä rataa maksaa 228 miljoonaa kruunua. Tähänhään ei tietenkään otettu laskuihin mukaan sitä uusittavaa ja paranneltavaa osuutta Waldemarsuddesta Sergelin torille saakka, jolloin yhteensä saadaan noin neljän kilometrin matka. Lisäksi tuo 250 oli reilusti alakanttiin, sillä oikea pituus on lähes 400 m. He myös tuon perusteella laskivat hinnan koko matkalle, Värtanista Hornsbergiin.

En tiedä, oliko koko mielipidekirjoitus pelkkä vitsi vai tarkoitus herättää keskustelua. Keskusteluahan asiasta toki syntyikin, mutta heidän tuota kirjoitusta ei kyllä otettu kovin vakavasti. Nyt rakennustyöt keskustassa on vauhdissa eikä yllätyksiä ole tullut eteen. Päätös Lidingöbananin satsauksesta on lyöty lukkoon, ja siitä on tulossa kaupungin seuraava moderni ratikkalinja. Seuraavaksi, ensi toukokuussa, tehdään ymmärtääkseni lopullinen päätös Saltsjöbananin muuttamisesta ratikkalinjaksi ja jonkinnäköinen alustava päätös Karolinskan ratikasta tehtiin muutama kuukausi takaperin. Tämän lisäksi myös, ei pelkästän linja 4, vaan kaikkien neljän sinisten keskustalinjojen raiteillenostamisesta aiotaan tehdä selvitykset lähivuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Mieleeni tulee kysymys: mikä yhdistää pohjoismaisia kauppakamareita?
  • Halu tehdä mahdollisimman kalliita autoliikenteen ja raskaan raidelliikenteen hankkeita
  • Vastustaa järkevää kaupunkisuunnittelua kuten kävelyskustoja ja kevyttä raideliikennettä

Ei siis merkitystä kuinka kaupunkirakenne muotoutuu tai miten ihmiset pystyvät liikkumaan. Laadukasta joukkoliikennettä (kuten pikaraitioteitä) ei saa toteuttaa, sillä se ei ole miljardihanke, eikä siten palvele bisnesmaimaa.

Raskaat hankkeet, kuten Ylöjärven oikorata tai Viinikan ratapihan siirto ovat välttämättömiä, sillä niihin palaa tähtitieteellisiä summia rahaa. Vaikka veronmaksajat eivät hankkeista tule mitään hyötymään riittää, että bisnesmailma on tyytyväinen. Tarvitseehan betonipuolue rakentamista.
 
Takaisin
Ylös