Hämeenlinna-Lahti oikorata

+ 400 millin kustannusarvio vaikuttaa aika kovalta, etenkin kun lähestulkoon samat hyödyt saavutettaisiin muutaman millin hintaisella Riihimäen kolmioraiteella.

Ylipäätäänkin Suomessa kehitellään ja esisuunnitellaan kaikenmaailman täysin epärealistisia hankkeita jatkuvalla syötöllä (jättäisivät tämän JLF:n hommaksi), samalla kun toteutukseen asti yltävät raideprojektit hodetaan päin #####ttä.
 
Samaa mieltä kuin Kouvo. Tuntuu täysin älyttömältä tehdä tuon hintaista lisäraidetta, kun sama toiminnallinen hyöty saadaan Riihimäen kolmioraiteella, joka pitäisikin tehdä niin heti kun voidaan, samoin kuin Toijalan kolmioraide.
 
Samaa mieltä, tosin sinänsä vallan hienoa että tällaisia nostetaan esiin. Kenties tässäkin asiassa kannattaa pyytää valasta, jotta nappaa lohen. (No joo, metafora ontuu kyllä pahasti...) Riski on tietysti, että joku ryhtyy ajamaan tällaista kuin käärmettä pyssyyn.

Riihimäen kolmioraide olisi sinänsä vallan riittävä hanke, ja sillä olisi fantastinen H/K-suhde. Tämän tutkimuksen meriitti on kuitenkin siinä, että on selvitetty millaisia hyötyjä suorasta Länsi- ja Itä-Suomen välisestä sekä Länsi-Suomen ja Pietarin välisestä junayhteydestä olisi.

Pelkän Riihimäen kolmioraiteen yhteydessä tätä ei ole selvitetty. Ja kun ei ole selvitetty, niin sitten kääntyminen Riihimäen asemalla näyttäytyy halvempana substituuttina kolmioraiteelle. Ja kun taas siinä on omat hankaluutensa (kulkusuunnan muutos), niin sitten päädytään vaihdolliseen yhteyteen eli nykytilanteeseen: mitään ei tapahdu.

Kun aloitetaan riittävän isosta hankkeesta, jossa on isot kustannukset ja paljon hyötyjä, on helpompi skaalata kustannuksia pois mahdollisimman paljon siten että hyödyt jäävät. Ja lopuksi kaikki voivat onnitella itseään, että hyvä ratkaisu tuli: muutoksia voidaan todella saadaan aikaan. Toivottavasti.
 
Mihin tarvitaan kolmioraidetta kun juna voi vaihtaa veturia asemalla?

Veturin vaihto sitoo joksikin aikaa kaksi veturia samaan junaan, ja kuluttaa muutoinkin aikaa, jolla on hinta. Mikäli sama veturi kiertää toiseen päähän, aikaa kuluu vieläkin enemmän. On tapauskohtaista, kummin kannattaa tehdä.

Molemmat vaihtoehdot kuitenkin häviävät kirkkaasti sille, ettei suuntaa tarvitse vaihtaa lainkaan.
 
Veturin vaihto sitoo joksikin aikaa kaksi veturia samaan junaan, ja kuluttaa muutoinkin aikaa, jolla on hinta. Mikäli sama veturi kiertää toiseen päähän, aikaa kuluu vieläkin enemmän. On tapauskohtaista, kummin kannattaa tehdä.

Molemmat vaihtoehdot kuitenkin häviävät kirkkaasti sille, ettei suuntaa tarvitse vaihtaa lainkaan.

VR:hän hankkii ohjausvaunuja. Sellaisen käyttö tuossa olisi myös mahdollista. Jos siis haluttaisiin vaikka Imatra-Tampere-IC-junia, joihin voisi olla vaihtoyhteys Pietrarin junista.
 
VR:hän hankkii ohjausvaunuja. Sellaisen käyttö tuossa olisi myös mahdollista. Jos siis haluttaisiin vaikka Imatra-Tampere-IC-junia, joihin voisi olla vaihtoyhteys Pietrarin junista.

Kyllä, joskin kolmioraide on silti parempi. Se säästää useita minuutteja matka-aikaa vaikkei tarvitsisi edes veturia vaihtaa päästä päähän. Varsin ihmeellistä, ettei tällaista Etelä-Suomen poikittaisliikennettä ole olemassa, kun pohjoisempana kyllä on poikittaisyhteyksiä.
 
VR:hän hankkii ohjausvaunuja. Sellaisen käyttö tuossa olisi myös mahdollista. Jos siis haluttaisiin vaikka Imatra-Tampere-IC-junia, joihin voisi olla vaihtoyhteys Pietrarin junista.

Hyötyjä pitää verrata kustannuksiin: totta kai ilman kolmioraidettakin saataisiin matkustajajunat kulkemaan ja tavarajunat kääntymään. Mutta kun tämä ei ole mikään miljardihanke, vaan muutaman miljoonan hanke, pienetkin hyödyt riittävät tekemään siitä järkevän ja kannattavan.
 
..sama toiminnallinen hyöty saadaan Riihimäen kolmioraiteella, joka pitäisikin tehdä niin heti kun voidaan, samoin kuin Toijalan kolmioraide.

Mitäköhän maksaisi Kouvolaan tehty kolmioraide (eli kääntyminen Pieksämäen suuntaan kaupungin itäpuolelta)? Nykyinen suunnan vaihto pidentää tehokkaasti matka-aikoja vaikkapa Helsingin ja Mikkelin välillä. Vai onko tuossa nykyratkaisussa joku teoria joka ei maallikolle aukea?
 
Mitäköhän maksaisi Kouvolaan tehty kolmioraide (eli kääntyminen Pieksämäen suuntaan kaupungin itäpuolelta)? Nykyinen suunnan vaihto pidentää tehokkaasti matka-aikoja vaikkapa Helsingin ja Mikkelin välillä. Vai onko tuossa nykyratkaisussa joku teoria joka ei maallikolle aukea?

Nykyratkaisu on peräisin tsaarin ajalta, jolloin Suomi oli Venäjän yksi alue, ja kaikki radat veivät Moskovaan. Tosiaan, olisi järkevää tehdä uusi rata Kouvolan itäpuolelta, mutta hinta taitaa jälleen kerran olla liian suuri. Eihän ministeriön alaisuudessa toimiva rataverkon hallitsija pysty nykypäivänä edes ylläpitämään ratoja, saatika peruskorjaamaan niitä, vaan liikennöitsijän täytyy siihen ryhtyä. Syynä on raha, tai siis rahaa kyllä on, mutta kokoomusvetoinen hallitus haluaa niitä käyttää johonkin ihan muuhun. Intressit ovat pikavoittojen teko veronmaksajien kustannuksella nykyään, nämä optiot ja muut, johon raha tavalla tai toisella veronmaksajilta yritysjohtajien taskuun kilahtaa.

Esimerkiksi nyt vaikkapa YLE. Pulju tekee ensi vuonna tappiota 22 miljoonaa euroa, mutta niin vain uuden toimitusjohtajan kuukausipalkka korotettiin hetimmiten 25t per kk, kun vastaavasti Jungeri sai "vain" 16t per kk. Samaan aikaan YLE:ssä on kova saneerausohjelma meneillään, kustannuksia pitää säästää työntekijöitä poispotkimalla, työn määrän kuitenkin pysyessä samana. Ihmettelen, millä perusteella juuri johtaja on ansainnut tähtitieteellisen palkan, kun siitä tinkimällä voitaisiin välttää irtisanomiset työntekijäin osalta. Eikö johtaja ole tehnyt työnsä huonosti, jos 22 milliä tulee tappiota. Ei siitä ainakaan roimalla palkankorotuksella pitäisi itseään palkita. Siinä missä työntekijäin palkka nousee yleensä 1-2%, niin johtoeliitti myöntää itselleen näitä 25-50% palkankorotuksia. On se huimaa touhua, ja vielä kun se naamioidaan, sanomalla ettei se ole keneltäkään pois, niin johan on kyseessä suuri puhallus, kuten sanotaan. Koko Suomi tulee ajautumaan konkurssiin muutaman vuoden sisällä tällä menolla.

No niin, menipä vähän ohi aiheen. Mutta selvää on se, ettei uusia ratoja pitkään aikaan rakenneta. Saa nähdä jääkö kehäratakin kesken, ja vr:n maksettavaksi, kun valtiolta ja kunnilta loppuu rahat. Jännä ilmiö, että pieni eliitti on rikkaampi kuin koskaan, ja valtiot kohta köyhempiä kuin keskiverto yritys. Eliitti voi ökyillä ja pöhöttyä rahan loppumattomuuden ilosta. Samaan aikaan palveluita karsitaan, sairaalat hädin tuskin voivat ottaa potilaita vastaan, kun ei ole hoitajia/lääkäreitä, jne. Tulee ihan mieleen kirja "eläinten vallankumous", tosin siinä kyse oli kommunismista ja sen tuhosta. Mutta samalla tavalla kommunismikin tuhoutui omaan mahdottomuuteensa, siihen että loppujen lopuksi ihminen on aatteesta riippumatta itsekäs ja ahne kusipää. Nyt tämä kvartaalitalouden ehdoilla pyörivä maailma siirtää valtaa yhä enemmän yrityksille, valtioiden ollessa lähinnä nukketeatteria. Kummallisesti isojen yritysten eliitti on se ahnein ihmiskunnan ryhmä, joka kylpee rahassa jota on miljoona kertaisesti yli omien tarpeen, ja samalla pihistellään tavallisen kansan perustarpeista. Tarpeeksi pitkälle kun homma etenee, niin yhteiskunnan rattaat pysähtyy, kun enemmistö huomaa yhtäkkiä tulleensa huijatuksi.

Itse en pidä koko politiikasta, enkä sen kummemmin ala puolustelemaan mitään puoluetta, koska ne kaikki ovat enemmän tai vähemmän yritysten lobbaamia. Puolueiden ns aatteet ovat enemmänkin satua ja imagon luontia, yritykset ne sanelee mitä poliitikkojen pitää päättää. Koko touhu on mennyt aivan pelleilyksi.

Tässä lyhyesti syy, miksi tulevaisuuden Suomessa on turha toivoa oikeastaan mitään uutta ratahanketta. Eikä oikeastaan mitään muutakaan hanketta oikein millään sektorilla. Joku kaivosrata ehkä, jos se tuottaa jollekin yritykselle miljoonavoitot. Matkustajaliikenne ei ole mikään kultakaivos, ja sivuradoilla ajetaan tappioksi.
 
Itse en pidä koko politiikasta, enkä sen kummemmin ala puolustelemaan mitään puoluetta, koska ne kaikki ovat enemmän tai vähemmän yritysten lobbaamia. Puolueiden ns aatteet ovat enemmänkin satua ja imagon luontia, yritykset ne sanelee mitä poliitikkojen pitää päättää. Koko touhu on mennyt aivan pelleilyksi.

Tässä lyhyesti syy, miksi tulevaisuuden Suomessa on turha toivoa oikeastaan mitään uutta ratahanketta. Eikä oikeastaan mitään muutakaan hanketta oikein millään sektorilla. Joku kaivosrata ehkä, jos se tuottaa jollekin yritykselle miljoonavoitot. Matkustajaliikenne ei ole mikään kultakaivos, ja sivuradoilla ajetaan tappioksi.

Ja vielä kun vähätkin ratarahat on lobattu kokonaisuuden kannalta täysin idioottimaisiin hankkeisiin.
 
Takaisin
Ylös