Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/18

Viestiketju: Heiluri- vai keskustaan päättyvä linja?

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Heiluri- vai keskustaan päättyvä linja?

    Plussia / miinuksia

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Heilurin kannalta:
    + ei vaadi tilaa vieviä päätepysäkkijärjestelyjä keskustassa
    - aikataulu voi häiriintyä keskustan läpiajon vuoksi, vuoroväli voi toisessa ääripäässä olla siis epätasainen
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus

    Heilurilinjan huonona puolena voisi mainita myös sen, että linjan molemmat päät pitäisi olla suht' koht' samankaltaisia. Esimerkiksi Vantaalla yhdistettiin aikaisemmin Tikkurilaan päättyneet linjat v61 ja v84 yhdeksi heilurilinjaksi v61. Ainakin tällä hetkellä ongelma on vain se, että Tikkurilan ja Mellunmäen välillä on huomattavasti raskaampi kuormitus kuin Tikkurilan ja Lentoaseman välillä. Eli Tikkurilan ja Lentoaseman välillä on ylikapasiteettia; Tikkurilan ja Mellunmäen välillä vastaavasti alikapasiteettia. Lisäksi pitkät linjat ovat alttiimpia myöhästymisistä aiheutuville aikatauluhäiriöille kuin lyhyet linjat.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Ilman muuta heiluri:

    Parempi palvelu kuin päättyvä, sillä jakaa myös keskustassa.
    Enemmän matkustajia (Turku: 15 % lisää).
    Tehokkaampi kaluston ja työvoiman käyttö (vain puolet seisonta-ajasta).
    Samalta pysäkiltä monta eri vaihdotonta yhteyttä (yhdestä lähiöstä lähtee useita eri suuntiin meneviä linjoja, ratkaisee myös tasapainoitusongelman).
    Ei pysäköintitilaa keskustassa.
    Aikataulussa pysymiseksi on nykyään keinot.

    Nämä tuli äkkiä mieleen.

    Antero

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Aikataulussa pysymiseksi on nykyään keinot.
    Kunpa joku saisi sen sisäistettyä KA-konsernin aikataulupäättäjiinkin.

  6. #6

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus

    Sanoohan sen jo Meurmanin Asemakaavaoppi, linjat pyritään toteuttamaan heilureina, mutta kummankin pään täytyy olla samanlainen. Siis eri pätkistä muodostetaan heilurilinjoja niin kauan kuin mahdollista, mutta jotain saattaa jäädä yli ja sille ei mahda mitään. Väkisin ei kannata edes heiluria tehdä. Luultavasti Helsinki on tässä pahimmasta päästä, kun Keskusta on meren rannalla: vaikkapa VR:n lähijunille on vähän paha keksiä mitään järkevää vastinparia. (vähemmän järkevä idea: meren alitse Tallinaan, missä tietysti on sama ongelma kuin Helsingissä.) Pisara tietysti ratkaisisi tämän, kun Pääradalta tulevat junat voisivat jatkaa Rantarataa ja päinvastoin.
    Ville

  7. #7

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Pitkät heilurit ovat mahtava ajatus, mutta ilmapiiri on niitä vastaan huolimatta Jokerin naurettavasta suosiosta. Luotettavuus kun on hankala toteuttaa ilman investointeja omiin kaistoihin ja liikennevaloetuuksiin, kääntöpaikkoihin ja liikenteenohjaukseen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.03.2009 kello 07:40. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Pitkät heilurit ovat mahtava ajatus, mutta ilmapiiri on niitä vastaan...
    Olen kerran kysyessäni saanut vastaukseksi, että seudulla on bussiliikenteessä niin paljon isompia huolia kuin aikataulujen noudattaminen, että ei ole vielä edes agendalla. Ongelmien joukossa mm. sellainen asia, että olisi ylipäätään kuljettaja joka bussiin.

    Valitettavasti on todettava, että näin varmaan asia on. Oma liityntäbussini ei koskaan missään kulje kärsimässä ruuhkista, silti pysäkin ohitusajan vaihtelu on 8 min. Eikä ole ihme. Pari päivää sitten taas nopeusmittari kieppui välillä 60–70 km/h omakotialueen kadulla, jossa rajoitus on 40 km/h. Buscomin piipillä kumminkin lähdettiin Itiksestä liikkeelle...

    Antero

  9. #9

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    En ihan oikeasti ymmärrä mitä tekemistä tällä on aikataulujen pitävyyden kanssa. Leikitään nyt vaikka esimerkiksi, että linja h75a ja linja h77a yhdistettäisiin. Eli Siltamäestä tuleva bussi kävisi kääntymässä Jakomäessä ja jatkaisin Malmin kautta takaisin Siltamäkeen. Tasauspysäkit voisivat olla esim. Puistolassa ja Malmilla. Miten tämä muuttaisi nykytilannetta?

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Olen kerran kysyessäni saanut vastaukseksi, että seudulla on bussiliikenteessä niin paljon isompia huolia kuin aikataulujen noudattaminen, että ei ole vielä edes agendalla. Ongelmien joukossa mm. sellainen asia, että olisi ylipäätään kuljettaja joka bussiin.

    Valitettavasti on todettava, että näin varmaan asia on. Oma liityntäbussini ei koskaan missään kulje kärsimässä ruuhkista, silti pysäkin ohitusajan vaihtelu on 8 min. Eikä ole ihme. Pari päivää sitten taas nopeusmittari kieppui välillä 60–70 km/h omakotialueen kadulla, jossa rajoitus on 40 km/h. Buscomin piipillä kumminkin lähdettiin Itiksestä liikkeelle...
    Tämä on mielestäni hankala tilanne varsinkin sellaisissa tilanteissa, kun vuorojen väli on 30 min. ja pitäisi ehtiä haluttuun aikaan töihin. Asiakkaan pitäisi tietää kuljettajien työvuorolistat etukäteen. Esim. ma-ke tulee se kuljettaja, joka ajaa etuajassa, to-pe on töissä se kuljettaja, joka ajaa sääntöjen mukaan ja tulee pysäkille myöhemmin.

    Ei oikein huvita tulla seisomaan pysäkille aamulla ( ja herätä) varmuuden vuoksi 30 min. etukäteen. Nimimerkillä kokemusta on.
    Viimeisin muokkaaja vko; 06.03.2009 kello 18:40. Syy: lainausta siivottu

  11. #11

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    En ihan oikeasti ymmärrä mitä tekemistä tällä on aikataulujen pitävyyden kanssa. Leikitään nyt vaikka esimerkiksi, että linja h75a ja linja h77a yhdistettäisiin. Eli Siltamäestä tuleva bussi kävisi kääntymässä Jakomäessä ja jatkaisin Malmin kautta takaisin Siltamäkeen. Tasauspysäkit voisivat olla esim. Puistolassa ja Malmilla. Miten tämä muuttaisi nykytilannetta?
    Kun se luotettavuus on turhan usein heikolla pohjalla jo nyt, heilurien varjopuoli eli häiriöiden kauaskantoinen heijastuminen korostuu entisestään. Erittäin pitkät tasaukset luonnollisesti antavat puskuria häiriötilanteiden purkamiseen, mutta toisaalta nakertavat heilurin pitkää, jatkuvaa luonnetta linjana: mikä etu verrattuna kahteen erilliseen linjaan? Oikeaoppinen ratkaisu olisi käyttää lyhyitä tasauksia mutta sumppuuntuessa kääntää autoja ennen aikojaan vastasuuntaan (ja matkustajat jatkavat perässä tulevalla vaunulla), mutta eihän sellaiseen ole valmiuksia tai edes tahtoa luoda valmiuksia.

    Ammattitaitoahan löytää läheisestä HKL-Raitioliikenteen valvomosta.

  12. #12

    Liittynyt
    05.01.2008
    Viestejä
    29

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Oikeaoppinen ratkaisu olisi käyttää lyhyitä tasauksia mutta sumppuuntuessa kääntää autoja ennen aikojaan vastasuuntaan (ja matkustajat jatkavat perässä tulevalla vaunulla), mutta eihän sellaiseen ole valmiuksia tai edes tahtoa luoda valmiuksia.

    Ammattitaitoahan löytää läheisestä HKL-Raitioliikenteen valvomosta.
    Olisi hauska nähdä miten kuski saa täyden lastin ei niin iloisia matkustajia jäämään jollekkin pysäkille keskelle ei mitään. Epämääräinen lupaus että seuraava dösä on varmaan ajoissa ei paljoa auta. Ja sekin jäisi välittömästi aikataulusta.

    Spårissakin sen voi juuri ja juuri ymmärtää, kun takaa tulevalle ei ole ohitusraiteita. Mutta dösillä ei voi olla mitään syytä jättää reittiä ajamatta aikataulun takia.

    Ei julkista liikennettä voi ajaa itse tarkoituksena. Sillä palvellaan ihmisiä, joita matkustajatkin ovat.

  13. #13

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jaywarp Näytä viesti
    Olisi hauska nähdä miten kuski saa täyden lastin ei niin iloisia matkustajia jäämään jollekkin pysäkille keskelle ei mitään. Epämääräinen lupaus että seuraava dösä on varmaan ajoissa ei paljoa auta. Ja sekin jäisi välittömästi aikataulusta.

    Spårissakin sen voi juuri ja juuri ymmärtää, kun takaa tulevalle ei ole ohitusraiteita. Mutta dösillä ei voi olla mitään syytä jättää reittiä ajamatta aikataulun takia.

    Ei julkista liikennettä voi ajaa itse tarkoituksena. Sillä palvellaan ihmisiä, joita matkustajatkin ovat.
    Kokonaisuus siinä painaa. Onko oikein laittaa vastasuunnan pysäkkejen ihmiset odottaamaan kymmeniä minuutteja kukin, ilman että sumppuuntuneita busseja erotellaan toisistaan muuten kuin tasauspysäkeillä? Pitkien heilureiden vuorovälejä ei tasata vuorovälejen takia, vaan jotta ihmiset, jotka vaunuja odottavat eivät kärsisi satunnaisista odotusajoista. Vaunuja kun voi harvoin taikoa tyhjästä sumppuuntumisen aukkoja täyttämään.

    Liikenteenvalvonta tietää tarkalleen missä seuraava bussi tulee. Vaikka luultavasti sekin on jo myöhässä, se ei ole läheskään niin myöhässä kuin etummaisin. Toki liikenteenvalvonta voi kääntää perässä tulevia tyhjiä vaunuja myös, mutta vaihdot niille muutamille kyydissä olijoille edellä meneviin vaunuihin ovat vähän säädön takana.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Sumpuuntumisen korjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Liikenteenvalvonta tietää tarkalleen missä seuraava bussi tulee. Vaikka luultavasti sekin on jo myöhässä, se ei ole läheskään niin myöhässä kuin etummaisin. Toki liikenteenvalvonta voi kääntää perässä tulevia tyhjiä vaunuja myös, mutta vaihdot niille muutamille kyydissä olijoille edellä meneviin vaunuihin ovat vähän säädön takana.
    Eikö se nimenomaan mene kohtuullisen kivuttomasti niin, että takana tulevan tyhjän auton saavuttaessa edellisen, sen tyhjän pari matkustajaa siirtyy edellä ajavaan – kunhan siinä vaan on tilaa – ja sitten tyhjänä oikaisu ja kiriminen korvaamaan välistä jäävää lähtöä. Jos edellinen on täynnä, tyhjä tulee panna täyden edelle poimimaan matkustajia. Kun kerran busseilla on se etu, että etupyörät kääntyy ja voi mennä ohi.

    Sumppuuntumisessahan edellä ajava on myöhässä ja perässä tuleva etuajassa. Edellä ajava on jäänyt myöhään, kun sillä on mennyt pysäkeillä keskimääräistä enemmän aikaa. Takana tulija on edellä, koska se on ajanut tyhjien pysäkkien ohi. Aikataulusta edellähän ei saisi ajaa, mutta kun se kerran ei ole kiellettyä, niin sitten käy näin.

    Ongelmathan syntyvät satunnaisuudesta ja siitä, että koko systeemi perustuu satunnaisuuteen, ei liikenteen hallintaan. Satunnaisuudesta ei ole haittaa tähtiverkossa, jossa palvelu on ruuhkausuuntaan ja matkakohteena pääsääntöisesti keskustan päätepysäkki. Tätähän seudun bussiliikenne on ollut. Sen sijaan keskustaan rajattu raitioverkko palvelee kaikkia pysäkkiyhdistelmiä ja se on siksi ollut pakko oppia pitämään aikatauluissaan ja pyrkiä korjaamaan virheet.

    Seudun joukkoliikenteen yleinen ongelma on, ettei se ole sopeutunut kaupunkirakenteen muutokseen keskustakeskeisestä hajautuneeksi. Joukkoliikenne on jättänyt tämän rakennemuutoksen hoitamisen yksityisautoilun tehtäväksi. Ja tätä vielä perustellaan selittämällä, ettei joukkoliikenne voi hoitaa kehämäisiä liikennetarpeita, koska linjoista tulee liian pitkiä eikä niitä siten voi ajaa.

    Antero

  15. #15
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Sumpuuntumisen korjaus

    Alan olla pikku hiljaa sitä mieltä, että heiluribussilinjat olisivat keskustan päätepysäkkejä parempi ratkaisu Helsingissä. Rautatientori ja Elielinaukio ovat niin tukossa, etenkin Rautatientori, että jotain olisi pakko keksiä. Sääli kun Kampin toimiva läpiajotunneli katkaistiin, sitä kautta olisi voitu yhdistää Espoon ja Vantaan seutulinjat sujuvasti. Miksi se Kasarmitorikin poistettiin käytöstä, eikö se olisi ollut hyvä lisäpäättäri keskustaan suuntaaville busseille?
    Yöbussissa on tunnelmaa

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Linja 120 lakkautetaan. Uusi linja 107 aloittaa 1.1.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 12.01.2011, 13:55
  2. Joensuun Linja Linja-Karjalalle
    kirjoittanut Ozzy foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 11.11.2008, 17:43
  3. HKL:llä suunnitteilla yöajan "bilebussi" Keskustaan
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.04.2008, 01:51
  4. HS: Kaupunginjohtaja J. Pajunen haluaa lisää autoja Helsingin keskustaan
    kirjoittanut a__m foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 14.12.2007, 13:18
  5. Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan
    kirjoittanut vristo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.11.2007, 15:38

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •