Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Pohjois-Lappi haluaa radan Jäämerelle

  1. #1

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Pohjois-Lappi haluaa radan Jäämerelle

    Tämmöistä on liikkeellä:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilta-Sanomat
    Pohjois-Lapin kunnat lähtevät mukaan Lapissa ryöpsähtäneeseen kilpailuun ratayhteyksistä.

    Sodankylän, Inarin ja Utsjoen yhteisen kuntayhtymän ja Norjan Kirkkoniemen elinkeinoyhtiön teettämän selvityksen mukaan radan rakentaminen Rovaniemeltä Jäämerelle olisi kannattavaa.

    Hanke tukeutuu pitkälti kaivosteollisuuden kuljetuksiin. Kuntayhtymän kehittämispäällikkö Timo Lohi sanoo, että pelkästään Sodankylään sijoittuvan kaivosteollisuuden tavaravirrat ovat niin suuret, että ne tarvitsevat turvallisen ja ympäristöystävällisen kuljetusreitin.

    Sodankylän Kevitsan nikkelikaivoksesta on jo tehty päätös, ja myös brittiläis-amerikkalaisen Anglo Americanin suunnitelmat nikkelikaivoksesta ovat tiettävästi edenneet pitkälle.

    Norja on niin ikään antanut alustavan tuen hankkeelle paljolti siksi, että Kirkkoniemen satama aiotaan kehittää Luoteis-Venäjän satamien kilpailijaksi.

    Selvityksen mukaan rata Rovaniemeltä Sodankylään rakennettaisiin vuoteen 2020 mennessä ja jatkoyhteys Kirkkoniemeen seuraavalla vuosikymmenellä. Noin 500 kilometrin pituinen ratayhteys maksaisi kaikkiaan pitkälti yli miljardi euroa, josta Norjan osuus olisi puolisen miljardia.
    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ko...asp?id=1967238

    Oma aavistukseni omn että tuskin valtion toimesta moista rataa tehdään, ehkä siinä olisi saumaa yksityiselle toimijalle.
    Viimeisin muokkaaja vko; 22.02.2010 kello 10:18. Syy: lainaus korjattu

  2. #2
    Tap
    Tap ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    15.03.2009
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Pohjois-Lappi haluaa radan Jäämerelle

    Jos tavaraliikenne Aasiasta Eurooppaan kulkee tulevaisuudessa koillisväylän kautta, Suomen kannattaa rakentaa Jäämerenrata. Suomeen tulevat kontit menevät nykyään pääasiassa Rotterdamiin, josta ne haetaan laivalla Suomeen. Tulevaisuudessa ne voitaisiin jättää Kirkkoniemeen, josta ne tuotaisiin junalla Suomeen. Tämä ei ole toki vielä ajankohtaista pitkään aikaan ennen kuin ilmastonmuutos etenee niin paljon, että väylää voidaan käyttää säännölliseen reittiliikenteeseen.

    http://yle.fi/alueet/lappi/2010/02/k...i_1482045.html

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Jouko-linja J32 poikkeusreitillä Pohjois-Haagassa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.06.2011, 15:10
  2. HSL: Busseilla reittimuutoksia Pohjois-Viinikkalassa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.03.2011, 14:50
  3. Tukholman SL haluaa automatisoida T-radan
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.08.2007, 16:59
  4. Yöjunaliikenne Pohjois-Suomesta Ruotsiin
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 20.05.2007, 10:47
  5. Raitioliikennettä Dalianissa (Pohjois-Kiina)
    kirjoittanut vristo foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 31.08.2005, 11:26

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •