Miten HSL voisi säästää järkevästi?

Temen listasta näkyy hyvin, että HSL:n karsintalista on ensisijaisesti provokaatio, johon on valittu runsaasti käytettyjä linjoja, jotta sekä matkustajat että poliitikot aktivoituisivat ja HSL saisi lisää rahaa. Osa ko. linjoista lienee jopa tuottavia HSL:n kannalta eli HSL menot - HSL tulot on nykyisin plussalla.

Temen lista pitäisi saada julkiseen keskusteluun.
On asiaan toki semmoinen luonnollinenkin selitys että pyritään pitämään minimipalvelutaso, mutta toki silloin on toki turha puhua kannattavuusperusteisuudesta. Mikon kanssa kuitenkin asioista eli siitä että tämä haiskahtaa, runkolinjoja ja ratikoita tarvitaan lisää, jne. täysin samaa mieltä.
 
Tässähän on sama logiikka kuin jos keskusliikkeet rajoittaisivat aukioloaikoja ja palvelua Prismoista ja Citymarketeista aloittaen. Onhan niissä suuret menot, jotta saadaan ne suuret tulot.
 
Tässähän on sama logiikka kuin jos keskusliikkeet rajoittaisivat aukioloaikoja ja palvelua Prismoista ja Citymarketeista aloittaen. Onhan niissä suuret menot, jotta saadaan ne suuret tulot.
Mulle tuli mieleen että se on niinku Stockka päättäisi säästää lyhentämällä Helsingin keskustan myymälän aukioloaikoja kun se on varmasti kallein pitää auki. Tosin se myös myy suurinpiirtein saman verran kuin koko muun maan Stockat yhteensä.:)
 
Tässähän on sama logiikka kuin jos keskusliikkeet rajoittaisivat aukioloaikoja ja palvelua Prismoista ja Citymarketeista aloittaen. Onhan niissä suuret menot, jotta saadaan ne suuret tulot.

Eikös tässä olisi ennemmin sellainen logiikka, että vähennetään Prismoista ja Citymarketeista yksi kassa sen sijaan, että lopetetaan pienempiä kauppoja kokonaan.
 
Mulle tuli mieleen että se on niinku Stockka päättäisi säästää lyhentämällä Helsingin keskustan myymälän aukioloaikoja kun se on varmasti kallein pitää auki. Tosin se myös myy suurinpiirtein saman verran kuin koko muun maan Stockat yhteensä.:)

Olihan tässä taannooin sellaien uhka että koko Stocka olisi myyty jollekin brittiläiselle tavarataloketjulle ja jos näin olis känynyt niin ei ole ollenkaan varmaa etteikö uudet omistajat olisi voineet jotain sellaistakin keksiä? :D

t. Rainer
 
- Matkakortilla ostettavan kauden tai arvolipun hinta riippumaan vyöhykemäärästä

Eikös näin ole jo?

- Raitiovaunulippu pois. Mahdollisesti korvataan puoli tuntia vain kantakaupungin alueella voimassa olevalla lipulla jonka voi maksa vain matkakortin arvolla

Raitiovaunulippuja ei nykyäänkään saa kuljettajalta, vain automaateista ja matkakortilla. Tuskin olisi iso säästö.

- Kännykkälippujen kelpoisuus pitää ulottaa myös busseihin ja koko HSL-maksualueelle. Bussit myös tarkastusmaksulain piiriin ja sisään ja ulos kaikista ovista

Kyllä tarkastaja tarkastaa busseja jo nyt. Kännykkälipun kelpoisuuden lisääminen tuskin kauheasti tuloja nostaisi.

- Koululaislipun voimassaoloksi vain arkipäivisin klo 0600-1900

Jokin tämänsuuntainen oli muistaakseni alunperin suunnitelmissakin. Ongelmaksi muodostui käsittääkseni se, ettei koululaiskortille voinut itse lisätä matkustusoikeutta loppupäiväksi, vaan oli hankittava toinen kortti. Varmastikin tällä saisi joiltakin enemmän rahaa, mutta epäilen, että tällä ei tyytyväisiä käyttäjiä lisättäisi.

- Opiskelija-alennus vain lukukauden ajaksi ja opintotukeen oikeutetuille 1. tutkintoaan opiskeleville

Moni opiskelija pyöräilee jo nyt kesäisin, ja kovin ikävältä tämä tuntuisi niistä jotka opiskelevat kesälläkin. Sen tarkistaminen, kuka opiskelee kesällä, olisi kallista. Käsittääkseni nykymallilla tavoitellaan myös sitä, että opiskelijat "koukutetaan" edullisemmilla hinnoilla pysyviksi joukkoliikenteen käyttäjiksi.

- Polkupyörien ja isojen kantamusten, jotka vaativat käytävältä tilaa, kuljettaminen metrossa ja lähijunissa maksulliseksi
- Koirien kuljettaminen maksulliseksi

Viimeksi kun kuljetin polkupyörää junassa, se maksoi seutulipun hinnan. Vaikka maksullisuutta laajentaisi, tulojen lisäys tuskin olisi merkittävä.

- ilmaisista City-polkupyöristä luovuttava kokonaan suuren hävikin vuoksi

Eikös näin jo tehty?
 
Eikös tässä olisi ennemmin sellainen logiikka, että vähennetään Prismoista ja Citymarketeista yksi kassa sen sijaan, että lopetetaan pienempiä kauppoja kokonaan.
Pikemminkin tämä näyttää siltä että kaikista muista Prismoista paitsi Itiksestä vähennetään, ja samoin paikallisiin pikkukauppoihin ei kosketa. :)

Järkevämpiä säästökohteita jotka voi tehdä huomenna löytyy, 5kpl esimerkkejä lonkalta:
- 75A lopetaan.
- Joka toinen 79 jatketaan tunnuksella 79A 76 reittiä Puistolaan itäpuolella rataa ja joka toinen tunnuksella 79B Jakomäkeen 77A:n reittiä. 76 lopetetaan, 77A lopetetaan, 72 pidennetään 76 reittiä Malmin asemalle. Ja jos argumentti on että 77A tarvitaan jotta pääsee Jakomäestä Malmin sairaalan, niin se koko sairaala on rempassa jonnekin 2015 saakka.
- 16 lyhennetään Hakaniemeen tai Kruununhakaan
- Metron ajoaikoja lyhennetään iltaisin ja viikonloppuaamuisin
- 24 korvataan ajamalla osa Lehtisaaren suunnan seutuvuoroista Seurasaaren kautta sen reittiä Kamppiin.
 
Kyllä tarkastaja tarkastaa busseja jo nyt. Kännykkälipun kelpoisuuden lisääminen tuskin kauheasti tuloja nostaisi.
Takaa-ajatukseni oli että matkanopeutta nostettaisiin kun kuljettajalta ostetun lipun hinta nostettaisiin sille tasolle jolla korkeintaan turisti suostuu maksamaan, se ohjaisi muut maksamaan joko kännykällä tai kortilla tai ostamaan lippunsa automaatista.

Jokin tämänsuuntainen oli muistaakseni alunperin suunnitelmissakin. Ongelmaksi muodostui käsittääkseni se, ettei koululaiskortille voinut itse lisätä matkustusoikeutta loppupäiväksi, vaan oli hankittava toinen kortti. Varmastikin tällä saisi joiltakin enemmän rahaa, mutta epäilen, että tällä ei tyytyväisiä käyttäjiä lisättäisi.
Pahvilippujen aikaan oli voimassa sellaine sääntö. Matkakortteja on vastikaan vaihdettu ja käsittääkseni taustajärjestelmiinkin tulee remontteja. Olisi aika kumma jos ei voitaisi ohjelmoida nini että rinnakkain samalla kortilla olisi sekä koululaislippu että muita henkilökohtaisia lippuja.

Moni opiskelija pyöräilee jo nyt kesäisin, ja kovin ikävältä tämä tuntuisi niistä jotka opiskelevat kesälläkin. Sen tarkistaminen, kuka opiskelee kesällä, olisi kallista. Käsittääkseni nykymallilla tavoitellaan myös sitä, että opiskelijat "koukutetaan" edullisemmilla hinnoilla pysyviksi joukkoliikenteen käyttäjiksi.
Joutuvathan nytkin opiskelijat käymään joka syksy päivittämässä korttinsa statuksen joten mikään iso operaatio se ei olisi jos opiskelija-alennus lakkaisi automaattisesti esim 1.6 ja ne joilla on todistus kesäaikaan tapahtuvasta täyspäiväisestä opiskelusta, kävisivät kesäkuun alussa päivittämässä korttinsa.

Viimeksi kun kuljetin polkupyörää junassa, se maksoi seutulipun hinnan. Vaikka maksullisuutta laajentaisi, tulojen lisäys tuskin olisi merkittävä.
Polkupyörän saa kuljetaa ilmaiseksi jos matkustajalla itsellään on maksettu seutulippu.

Eikös näin jo tehty?
Niin on onneksi taidettu, ja toivottavasti kukaan ei keksi aloittaa sitä kokeilua uudestaan.

t. Rainer
 
- Yötariffi voimaan jo klo 2400 jälkeen lähtevillä vuoroilla. Tavallisen päiväliikenteen viimeiset vuorot laitetaan allkamaan ennen sitä, sen jälkeen vain erilliset yölinjat.

Mikäs tämän perustelu on? Oletko ollut liikkeellä klo 24 jälkeen? 1:35 Elielinaukiolta lähtevään H43:een ei meinaa mahtua Ruskeasuolta sisään arkiyönäkään ja jos arkisin klo 24 jälkeen täytyisi matkustaa jollain hemmetin 02N:llä hintaan 4 euroa niin minulla ei kertakaikkiaan olisi enää mitään mahdollisuuksia käyttää joukkoliikennettä. Tuskin ne kymmenet muutkaan kovin innoissaan olisi.

Nykyään yhä enenevässä määrin elämä on muutakin kuin töitä arkisin 8-16 ja viikonloppu vapaata. Yötaksa voimaan kello 24 tarkoittaisi sitä että aika läjä opiskelijoita lopettaisi työnteon kannattamattomana.

Laskelma minulta:

Nyt Helsingin sisäinen kausi 43,00e+ehkä yksi yöarvolippu ryyppyreissulta paluuseen=46,50e

Ehdotuksesi mukaan Helsingin sisäinen kausi 43,00e+20kpl yöarvolippu/kk=70e, yhteensä 113e eikä pääsisi edes perille. No thanks.
 
Viimeksi muokattu:
Takaa-ajatukseni oli että matkanopeutta nostettaisiin kun kuljettajalta ostetun lipun hinta nostettaisiin sille tasolle jolla korkeintaan turisti suostuu maksamaan, se ohjaisi muut maksamaan joko kännykällä tai kortilla tai ostamaan lippunsa automaatista.

Tästä saattaisi toki apua ollakin.

Pahvilippujen aikaan oli voimassa sellaine sääntö. Matkakortteja on vastikaan vaihdettu ja käsittääkseni taustajärjestelmiinkin tulee remontteja. Olisi aika kumma jos ei voitaisi ohjelmoida nini että rinnakkain samalla kortilla olisi sekä koululaislippu että muita henkilökohtaisia lippuja.

Vanhaan korttiin ei rinnakkain kahta kautta saanut, uuteen saattaisi ehkä saadakin. Mutta sen toisen kauden pitäisi sitten vastaavasti olla halvempi, muutenhan tämä kuulostaisi vain härskiltä rahastamiselta.

Joutuvathan nytkin opiskelijat käymään joka syksy päivittämässä korttinsa statuksen joten mikään iso operaatio se ei olisi jos opiskelija-alennus lakkaisi automaattisesti esim 1.6 ja ne joilla on todistus kesäaikaan tapahtuvasta täyspäiväisestä opiskelusta, kävisivät kesäkuun alussa päivittämässä korttinsa.

Mikä sitten estäisi kaikkia opiskelijoita päivittämässä korttinsa kesäksi? Veikkaisin, että tulisi kalliiksi järjestää tämä todistus vain niille, jotka kesällä opiskelevat. Entä ne, jotka tekevät vain osan kesästä työtä, tai koko kesän osa-aikaista työtä? Entä kesän ajan työttömänä oleva opiskelija, joka ei pysty opiskelemaankaan?

Polkupyörän saa kuljetaa ilmaiseksi jos matkustajalla itsellään on maksettu seutulippu.

Ok, tämä on muuttunut sitten viime näkemän. Epäilen kuitenkin, ettei tämä kuitenkaan mitenkään merkittävä rahaerä olisi.
 
Mulle tuli mieleen että se on niinku Stockka päättäisi säästää lyhentämällä Helsingin keskustan myymälän aukioloaikoja kun se on varmasti kallein pitää auki. Tosin se myös myy suurinpiirtein saman verran kuin koko muun maan Stockat yhteensä.:)
Olen samaa mieltä. Tässä ruokitaan vain negatiivista kierrettä, kun ei pohdita sitä, miten saadaan lisää menekkiä (=tuloja) ja siten pienennetyksi subventiota. Subventiohan se ”turha” menoerä on, ei liikennöinti.

Yksi vinkki: Mitäs jos siirryttäisiin siihen tasatahtiaikatauluun, josta tehtiin taannoin konsulttiselvityskin. Sehän vähensi kustannuksia, mutta se parantaa oleellisesti palvelutasoa ja siis luo edellytyksiä menekin (=tulojen) lisäämiselle.

Antero
 
Eikös tässä olisi ennemmin sellainen logiikka, että vähennetään Prismoista ja Citymarketeista yksi kassa sen sijaan, että lopetetaan pienempiä kauppoja kokonaan.

Ennemminkin sellainen logiikka, että kun lähikaupassa on 2 kassaa, joihin ei ole koskaan jonoa, ja Cittarissa on 20 kassaa, joihin on aina jonoa, niin lopetetaan Cittarista 2 kassaa ja asiakkaat kyllästyy ylipitkiin jonoihin ja menee Prismaan ostoksille. Ja lähikaupassa edelleen kaksi viehkoa kassaneitiä viilaa kynsiään paremman tekemisen puutteessa.

Euroopan parasta joukkol... Öh, siis päivittäistavarakauppaa.
 
Mikä sitten estäisi kaikkia opiskelijoita päivittämässä korttinsa kesäksi? Veikkaisin, että tulisi kalliiksi järjestää tämä todistus vain niille, jotka kesällä opiskelevat. Entä ne, jotka tekevät vain osan kesästä työtä, tai koko kesän osa-aikaista työtä? Entä kesän ajan työttömänä oleva opiskelija, joka ei pysty opiskelemaankaan?
Jokaisen opiskelijanhan on haettava oppilaitoksensa kansliasti itse se todistus jos haluaa alennusoikeuden.
Viittaan aikaisemmin tässä ketjussa esittämääni argumentteihin, kuten että kesällä ei opiskella vaan käytään töissä tai lomaillaan. Rahankäytöstään voi jokainen itse päättää eikä välttämättä kukaan opiskelija hunningolle joudu kesällä jos ei saa alennusta. Nykyinen alennuskäytäntö on verrattain uusi.

t. Rainer

---------- Viesti lisätty kello 9:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:59 ----------

Mikäs tämän perustelu on? Oletko ollut liikkeellä klo 24 jälkeen? 1:35 Elielinaukiolta lähtevään H43:een ei meinaa mahtua Ruskeasuolta sisään arkiyönäkään ja jos arkisin klo 24 jälkeen täytyisi matkustaa jollain hemmetin 02N:llä hintaan 4 euroa niin minulla ei kertakaikkiaan olisi enää mitään mahdollisuuksia käyttää joukkoliikennettä. Tuskin ne kymmenet muutkaan kovin innoissaan olisi.

Yöbussien reitit ja aikataulut voi pistää uusiksi kanssa, en tarkoittanut että vain nykyiset reitit olisivat voimassa vaan että yötaksa yleisesti ottaen astuisi voimaan klo 2400 jälkeen lähtevillä vuoroilla.

Nykyään yhä enenevässä määrin elämä on muutakin kuin töitä arkisin 8-16 ja viikonloppu vapaata. Yötaksa voimaan kello 24 tarkoittaisi sitä että aika läjä opiskelijoita lopettaisi työnteon kannattamattomana.

Laskelma minulta:

Nyt Helsingin sisäinen kausi 43,00e+ehkä yksi yöarvolippu ryyppyreissulta paluuseen=46,50e

Ehdotuksesi mukaan Helsingin sisäinen kausi 43,00e+20kpl yöarvolippu/kk=70e, yhteensä 113e eikä pääsisi edes perille. No thanks.

Onko niin monella loppujen lopuksi työvuorot sellaisia että tösitä pääsee lähtemään vasta klo 2400 jälkeen? Jos on niin silloin työnantajan pitäisi osallistua jotenkin kustannuksiin.

t. Rainer

---------- Viesti lisätty kello 9:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:05 ----------

Ennemminkin sellainen logiikka, että kun lähikaupassa on 2 kassaa, joihin ei ole koskaan jonoa, ja Cittarissa on 20 kassaa, joihin on aina jonoa, niin lopetetaan Cittarista 2 kassaa ja asiakkaat kyllästyy ylipitkiin jonoihin ja menee Prismaan ostoksille. Ja lähikaupassa edelleen kaksi viehkoa kassaneitiä viilaa kynsiään paremman tekemisen puutteessa.

Euroopan parasta joukkol... Öh, siis päivittäistavarakauppaa.

Olisikohan tässä HSL:n vähennyslistalle valittu bussilinjat sen perusteella etttä niillä on paljon päällekkäisyyksiä seutulinjojen kanssa? Aikaisemminhan HKL "kilpaili" YTV:n kanssa ja halusi pitää samaa tai parempaa vuorotarjontaa yllä kuin YTV ettei helsinkilästen tarvinnut kulkea ulkopaikkakuntalaisten maaseutubusalla keskustaan. Nyt HKL ja YTV on yhditetty joten pällekkäisyyksiä pitää karsia ja helpompi se on tehdä niistä jotka kulkevat lyhyemmän matkan kuin pidemmän.

Raitiolinjoiksi taas lienee valittu ne joille ns pitkät vaunut eli välipalalliset ja Variot on pääasiassa sijoitettu. Suuremman vaunukapasiteetin käyttöönotto mahdollistaa siis vuorovälin pidentämisen ja samalla aikataulissa pysymisen paremmin kun vaunut eivät "klimppiinny". Ja sehän on ihan Anteron ja Mikon suositusten mukaista.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös