Erinomaisen hienoa työtä, Knightrider! Ensimmäinen linjausehdotus, jonka ymmärtää. Nimilistat reittien kulkutiestä eivät kovin helposti avaudu ja piirtäessä tulevat idean keksijällekin vastaan monet seikat, jotka voivat säästää turhalta ideoinnilta. Eli kuten olit itsekin jo todennut, että nousukaltevuuksien kanssa voi tulla tiukkaa.
Kun piirsit radan lähiympäristööni, minun on heppo kommentoida muutamia käytännön kysymyksiä.
Marjaniemi on kiva paikka, muttei ehkä ihan tarpeeksi porukkaa omalle asemalle, kun on tehtävä maanalainen asema ja hintaluokka on siten kymmeniä miljoonia. Sama koskee Roihuvuoren rantaa kuin myös Vartiokylän rantaa. Jälkimmäisessä mennään myös sellaisissa ympäristöissä, ettei sinne ja Mustavuoreen taida rataa koskaan saada rakennetuksi maanpinnalla. Oma ongelmansa on myös metron läheisyys, minkä vuoksi toista raskasraidetta on vähän vaikea perustella.
Tästä tuleekin mieleen, että kun rata ”ajautuu” rantaan junien suurten kaarresäteiden vuoksi, ideasi toimisi paremmin raitiotieteknologialla. Kun vaunu sallii jopa 25 metrin kaarteet ja 7 %:n nousut, rata saadaan rakennetuksi olennaisesti halvemmalla ja sijoitetuksi sellaiseen paikkaan, jossa ei jouduta ristiriitoihin luonnon- ja virkistysarvojen kanssa.
Raitiotieteknologian kanssa palataan toki ongelmaan siitä, kasvaako matka-aika Porvoosta liian suureksi. No, ei bussi sen kovempaa aja kuin tällainen ”maaseuturatikka”. Ja niille, jotka eivät ole kiinnostuneet tämän radan välipysäkeistä, on tarjolla motaria ajava Porvoon pikavuorobussi.
Antero