Helsinki - Jyväskylä -bussivuorot tunnin välein?

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Yritin etsiä, olisiko aihetta jo käsitelty, mutta en löytänyt. Mitäs jos Helsingistä lähtisi päiväaikaan bussi Jyväskylään tunnin välein, joka toinen tunti Jämsän, joka toinen Heinolan kautta? Vuoroja olisi suunnilleen sama määrä kuin nytkin. Jyväskylän bussit voisivat ehkä lähteä tasalta ja Mikkelin suunnan vuorot puolelta. Tähän liittyen: voisiko Jyväskylästä lähteä Jämsän suuntaan pikavuoro joka tunti: vuorotellen Helsinkiin ja Tampereelle?

Helsinki - Heinola - Jyväskylä -vuorojen sekaan pitäisi sovittaa Helsinki - Pieksämäki -vuorot ja Jyväskylä - Kotka -vuorot. Voisiko 18.05 Jyväskylä - Kotka -vuoron aikataulua aikaistaa? Kuopio - Oulu -iltavuoronkin lähtöaikaa aikaistettiin äskettäin puolitoista tuntia 17.45 > 16.15.
 
Ainakaan Jkylästä Jämsän suuntaan noin tihee liikenne ei onnistu. Syynä on se, että Tampereen ja Jyväskylän välillä bussi häviää auttamatta junalle.

Juna kerää väkeä samoista taajamista kuin bussikin, suurimmat siis Jämsä ja Orivesi.
 
Arvaan, että jos Helsinki-Huittinen-Pori/Rauma- ja Tampere - Huittinen - Turku -linjojen vastaavanlaisesta aikataulumuutoksesta saadaan tarpeeksi hyviä kokemuksia, niin samantapaisia muutoksia saataa jollain aikavälillä tulla muuallekin, esimerkiksi juuri Jyväskylän reitille. Käytännön ongelmaksi Jyväskylän tapauksessa voi tulla se, että Koiviston Auto ja Savonlinja eivät pääsisi sopuun, kumpi ajaisi mitäkin vuoroa.

Mitä vuoromääriin tulee, ainakin Huittinen-Rauma-reitillä oli aluksi aivan liikaa lähtöjä, koskapa niitä sittemmin karsittiin aika rankasti. Tampere - Jyväskylä -reitillä Paunu ajaa nykyäänkin melko tasaisesti kahden tunnin välein. Voimassa olevasta aikataulusta saisi varsin pienillä muutoksilla tasavälisen vakiominuuttiaikataulun.

Pöytälaatikkorunoilijoita lienee paljonkin, mutta en ole vielä tavannut toista pöytälaatikkoaikataulusuunnittelijaa. Täällä Joukkoliikennefoorumillakaan ei oikein synny keskustelua tällaisista aiheista.:mad:
 
Arvaan, että jos Helsinki-Huittinen-Pori/Rauma- ja Tampere - Huittinen - Turku -linjojen vastaavanlaisesta aikataulumuutoksesta saadaan tarpeeksi hyviä kokemuksia, niin samantapaisia muutoksia saataa jollain aikavälillä tulla muuallekin, esimerkiksi juuri Jyväskylän reitille. Käytännön ongelmaksi Jyväskylän tapauksessa voi tulla se, että Koiviston Auto ja Savonlinja eivät pääsisi sopuun, kumpi ajaisi mitäkin vuoroa.

Mitä vuoromääriin tulee, ainakin Huittinen-Rauma-reitillä oli aluksi aivan liikaa lähtöjä, koskapa niitä sittemmin karsittiin aika rankasti. Tampere - Jyväskylä -reitillä Paunu ajaa nykyäänkin melko tasaisesti kahden tunnin välein. Voimassa olevasta aikataulusta saisi varsin pienillä muutoksilla tasavälisen vakiominuuttiaikataulun.

Pöytälaatikkorunoilijoita lienee paljonkin, mutta en ole vielä tavannut toista pöytälaatikkoaikataulusuunnittelijaa. Täällä Joukkoliikennefoorumillakaan ei oikein synny keskustelua tällaisista aiheista.:mad:

Eiköhän tuosta jaosta sopu löydy. Mutta suurempi kysymys on matkustaja virtojen riittävyys. Luultavasti Heinolan kautta on parempi reitti kun tuo nelostie saadaan valmiiksi. Sitten vielä tämmöinen "utopia" eli kun kummassakin yhtymässä on pomoporras ehtinyt jo miehen ikään, niin seuraava sukupolvi ei välttämättä jatka, niin seuraus voi olla että näemme nämä yhtiöt yhdessä.

Jossain vaiheessa Koiviston Auto yritti ajaa Lahdesta Helsinkiin tunnin välein mutta tuo ei oikein ainakaan ilta/yö aikaan kannattanut
 
Viimeksi muokattu:
Tampere - Jyväskylä -reitillä Paunu ajaa nykyäänkin melko tasaisesti kahden tunnin välein.
Ei voi kuin ihmetellä, miksi jotkut haluavat matkustaa bussilla Tampereelta Jyväskylään, vaikka junallakin pääsee. Matkustusmukavuus junassa on ihan eri planeetalta bussiin verrattuna.
 
Ei voi kuin ihmetellä, miksi jotkut haluavat matkustaa bussilla Tampereelta Jyväskylään, vaikka junallakin pääsee. Matkustusmukavuus junassa on ihan eri planeetalta bussiin verrattuna.
Olisiko hinta vaikuttava tekijä
VR 25,20 suunta ja 50,40 menopaluu (ic) pendolino kalliimpi
Bussi 19,90 suunta ja 35,90 menopaluu
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko hinta vaikuttava tekijä
VR 25,20 suunta ja 50,40 menopaluu (ic) pendolino kalliimpi
Bussi 19,90 suunta ja 35,90 menopaluu
Maksan matkustusmukavuudesta mieluummin sen 5,30 enemmän kuin menen bussiin. Se on sentään muutaman tunnin matka, joten mukavuus ei ole yhdentekevä asia. Bussi häviää myös nopeudessa ja aika on rahaa.
 
Maksan matkustusmukavuudesta mieluummin sen 5,30 enemmän kuin menen bussiin. Se on sentään muutaman tunnin matka, joten mukavuus ei ole yhdentekevä asia. Bussi häviää myös nopeudessa ja aika on rahaa.

Tämä varmaan näitä makuasioita joista ei hirveästi kannata kiistellä. Mutta monelle tuo 15 € menopaluussa on jo iso raha.
 
Tämä varmaan näitä makuasioita joista ei hirveästi kannata kiistellä. Mutta monelle tuo 15 € menopaluussa on jo iso raha.
Silloin kannattaa mennä henkilöautolla ja ostaa naftaa sillä 35,90 eurolla. Siitä jää vielä muuhunkin ajoon.

---------- Viesti lisätty kello 10:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 4:50 ----------

Tuossa VR mainostaa, että

"Nyt voit matkustaa junalla edullisesti Jyväskylän ja Helsingin välillä. Yhdensuuntaisen matkan hinta on vain 39 euroa."

http://www.vr.fi/fin/junaliput/tarjoukset_kampanjat/index.shtml#jyv_ja_hki

Tampere-Jyväskylä maksaa 22,60€ pikajunalla.
 
Viimeksi muokattu:
Silloin kannattaa mennä henkilöautolla ja ostaa naftaa sillä 35,90 eurolla. Siitä jää vielä muuhunkin ajoon.

Niin, ja kaikilla ihmisillähän on henkilöauto. Erityisesti niillä joille 15 € säästö tälläisellä matkalla on merkittävä on varaa hankkia ja ylläpitää omaa autoa...
 
Niin, ja kaikilla ihmisillähän on henkilöauto. Erityisesti niillä joille 15 € säästö tälläisellä matkalla on merkittävä on varaa hankkia ja ylläpitää omaa autoa...
Työelämässä olevilla on yleensä varaa jonkinlaiseen rimpulaan. Eläkeläiset taas pääsevät junalla puoleen hintaan.
 
Ja muidenhan ei sitten tarvitse matkustellakaan mihinkään.
 
Ja muidenhan ei sitten tarvitse matkustellakaan mihinkään.
Mikä pointti tuossa oli? Yritin selittää, että junalippu on vähän bussilippua kalliimpi, koska mukavuus on ihan eri kertaluokassa. Samoin nopeus. Jos minun pitäisi mennä Jyväskylään, en lähtisi suin surminkaan sahaamaan sinne henkilöautolla. Bussilla en mene vaikka pääsisin ilmaiseksi.
 
Bussimatkan halpuutta pitää arvostaa voimakkaasti verrattuna matka-aikaan, koska "kalliilla" junalla Jyväskylä-Tampere kestää noin puolitoista tuntia ja "halvalla" linja-autolla noin kaksi ja puoli tuntia.

Luulen, että juna ja bussi palvelevat tällä välillä vähän eri matkustajia. Paunun pikavuoron aikataulussa on 15 välipaikkaa. Arvaan, että bussilla matkustetaan suuren ja pienen paikan välillä tai pienten paikkojen välillä. Junalla sitten Tampereen, Oriveden, Jämsän ja Jyväskylän välillä, muuallahan junat eivät pysähdykään. Tällä välillä on myös kaksi vakiovuoroa maanantaista perjantaihin kouluvuoden aikana ja pikavuoroja Keuruun kautta, mutta niissä ei taida matkustaa monikaan reitin päästä päähän.

Paunu tuskin haluaa muuttaa lähtöjään Jyväskylästä tasatunnille, koska silloin Tampereella Helsingin bussiin vaihtavat joutuisivat odottamaan turhan kauan. Satakunnan Liikenne laittoi ensin Vaasa-Turku-lähtönsä tasatunnille, mistä aiheutui Porissa Helsingin suuntaan vaihtaville 40 min odotus. No, nyt Vaasasta lähdetään puolelta ja Porissa on vain 10 min vaihtoaika.

Tampere - Lahti välillä on nykyään 11 vuoroparia. Tunnin välein ajaminen edellyttäisi paria kolmea vuoroparia lisää. Vuorot ovat viiden eri liikennöitsijän, mikä ei ainakaan helpota aikataulumuutoksia (Paunu ja KA neljä kummallakin, loput Helmikkala, Pekola ja Pohjolan Liikenne yksi jokaisella). Sekä Jyväskylä-Tampere että Tampere-Lahti väleillä muutoksia vaikeuttaa sekin, että osa vuoroista jatkaa kauemmaksi (Jyväskylä-Turku, Tampere-Kotka).
 
Pöytälaatikkorunoilijoita lienee paljonkin, mutta en ole vielä tavannut toista pöytälaatikkoaikataulusuunnittelijaa. Täällä Joukkoliikennefoorumillakaan ei oikein synny keskustelua tällaisista aiheista.:mad:
No pöytälaatikkoaikataulusuunnittelijoiden löytäminen voi olla vähän kiven alla, mutta JLF-aikataulusunnittelijoita kyllä löytyy! o/
 
Takaisin
Ylös