Sivu 3 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/82

Viestiketju: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

  1. #31

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eräs... Näytä viesti
    Ajatella, että joku ihan vakavissaan kuvittelee yhteiskunnan kykenevän tuottamaan joitakin palveluja yksityistä yrittäjää halvemmin. No - ihanteellisessa maailmassa varmasti näin olisikin, mutta todellisessa elämässä yksityisessä yrityksessä kyllä toimitaan selkeästi julkista puolta tehokkaammin. Sen tietää varmasti sisimmissään jokainen, joka on työskennellyt sekä julkisella että yksityisellä puolella. Vertaile vaikkapa julkista ja yksityistä terveydenhuoltoa!
    Meillä on ilmeisesti eri käsitys halvemmuudesta. Tiedetään esimerkiksi, että Yhdysvalloissa käytetään terveydenhuoltoon - yksityiseen - suurempi osuus BKT:sta kuin missään muussa maassa, mutta sillä saadaan huonompia tuloksia kuin esimerkiksi Ruotsissa - julkisella terveydenhuollolla.

  2. #32
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Turun Sanomat kertoo, että hallituksen esityksessä joukkoliikennelain muuttamiseksi joukkoliikenteestä ollaan tekemässä vielä nykyistä markkinaehtoisempaa. Muutos tarkoittaa, että lakimuutoksen jälkeen toimivaltaiset viranomaiset eivät enää voisi hylätä toimivaltaisen viranomaisen järjestämän PSA-liikenteen kanssa kilpailevan reittiliikenteen lupahakemuksia eli viranomaisten monopoli joukkoliikenteen järjestämiseen omalla alueellaan poistuisi. Käytännössä siis liikennöitsijät voisivat aloittaa omaa liikennettään myös sellaisilla alueilla, missä on nyt ainoastaan viranomaisen kilpailuttamaa liikennettä. Lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimaan maaliskuussa 2015, mutta ennen lakimuutoksen voimaantuloa kilpailutetut liikennöintisopimukset olisivat suojatut markkinaehtoisen liikenteen tuomalta kilpailulta niiden päättymiseen asti.

  3. #33
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Hallituksen esitys joukkoliikennelain muuttamisesta on nyt annettu. Se ei sisällä sellaista muutosta, mitä Turun Sanomat aikaisemmin kertoi. Se sisältää kuitenkin muita helpotuksia markkinaehtoiseen liikenteeseen, mm. kahden vuoden vähimmäisaika myönnetyn reittiliikenteen harjoittamiseen on poistumassa.

  4. #34
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Nyt LVM on aloittanut uudestaan joukkoliikennelain muuttamisen niin, että viranomainen ei voisi enää hylätä reittiliikennelupahakemusta sillä perusteella, että haettu liikenne aiheuttaisi haittaa viranomaisen ostamalle liikenteelle. Samalla LVM edistää viranomaisyhteistyössä EU-lainsäädännön vaatimukset täyttäviä tapoja yhdistää markkinaehtoinen ja kilpailutettu liikenne asiakkaalle toimivaksi kokonaisuudeksi. Tämä voisi tarkoittaa esim. yleisen säännön käyttöönottoa eli julkisen tuen mahdollistamista markkinaehtoiselle liikenteelle. LVM:n tiedote

  5. #35
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    HS kirjoittaa aiheesta ja on haastatellut HSL:n, PLL:n ja LAL:n edustajia: Yksityisiä pikabusseja ehkä tulossa Helsingin seudulle – HSL paheksuu lakihanketta: ”Kerman kuorintaa”

  6. #36
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Eli voisiko tämän nyt tiivistää niin, että länsimetroon on upotettu miljardi, ja nyt HSL pelkää, että hanke on niin huono, että yksityiset bussifirmat houkuttelevat kaikki matkustajat omille linjoilleen?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #37

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Varsin todennäköistä, että vaihtoehtoja tulee juuri länsimetron alkamisen jälkeen, kun monet eteläespoolaiset havaitsevat, miten heidän arkisen liikkumisensa käytännössä muuttui, eikä "Euroopan paras" enää houkuttelekaan saati ole ainoa vaihtoehto.

  8. #38

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eli voisiko tämän nyt tiivistää niin, että länsimetroon on upotettu miljardi, ja nyt HSL pelkää, että hanke on niin huono, että yksityiset bussifirmat houkuttelevat kaikki matkustajat omille linjoilleen?
    Yksityiset pikabussit eivät tule pärjäämään metrolle työmatkaruuhkan ajan liikenteessä. Onhan nytkin mahdollista kulkea Porvoosta tulevilal busseilla Helsingin keskustaan mutta kuka kulkee?
    Lisäksi niiden lippujen hinnoista tulee liian kalliit jokapäiväiseen käyttöön, otaksuisin.HSL tuskin salliin niiden käyttävän esim Kampin tai muita HSL-liikenteen terminaalia, ja niiden on ilmeisesti lain mukaan käytettävä kaukoliikenteen pysäkkejäkin.

    Kuvittelisin että niillä voisi olla asiakkaita iltaisin tai keskellä päivää tai silloin kun on jokin massatapahtuma ja nykyiset HSL:n vehkeet eivät vedä. Myös reiteillä joissa metroa tai junaa ei kulje lähimaillakaan, esim Mannerheimintiellä, ne voisivat teoriassa kilpailla HSL:n vuorojen kanssa, koska siellä kaikki bussit ja ratikat ovat yhtä hitaat.

    t. Rainer

  9. #39
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Uskotko Rainer, että tällainen suora privabussi olisi ruuhka-aikaan esim. Olarista Kamppiin hitaampi kuin HSL:n tarjoama bussi-metro-yhdistelmä?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #40

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Uskotko Rainer, että tällainen suora privabussi olisi ruuhka-aikaan esim. Olarista Kamppiin hitaampi kuin HSL:n tarjoama bussi-metro-yhdistelmä?
    Sen jälkeen kun länsiväylällä ei ole enää bussikaistoja ja bussi ei tule pääsemään Kampin terminaaliin nykyistä tunnelia pitkin ei se tule olemaan nopeampi. Luultavasti se joutuu jättämään matkustajansa Ruoholahden metroaseman luokse että matkustajat kumminkin joutuvat kulkemaan loppumatkan metrolla, ja maksamaan siitä erikseen.

    t. Rainer

  11. #41

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Ongelma tulee olemaan se, ettei yksityisbussin kyytiin pääse kausilipulla. Kotini läheltä kulkee jo yksityisiä pikabusseja, mutta niitä ei tule käytettyä, koska joutuisi ostamaan Matkahuollon kertalipun.

    Pitäisi olla niin että kaiken liikenteen kyytiin pääsisi kausilipulla ja privabussien liikennöitsijöille maksettaisiin schablonmuotoinen korvaus, joka vastaisi muun HSL:n liikenteen kustannuksia. Jos bussit söisivät matkustajia muulta HSL:n liikenteeltä, ideaali olisi se että samalla hintatasolla on tarjottu parempaa palvelua.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sen jälkeen kun länsiväylällä ei ole enää bussikaistoja ja bussi ei tule pääsemään Kampin terminaaliin nykyistä tunnelia pitkin ei se tule olemaan nopeampi. Luultavasti se joutuu jättämään matkustajansa Ruoholahden metroaseman luokse että matkustajat kumminkin joutuvat kulkemaan loppumatkan metrolla, ja maksamaan siitä erikseen.

    t. Rainer
    Voidaan tietysti spekuloida näin. Tai vaikka niin, että tällaisille yksityisille busseille asetetaan esimerkiksi 50 km/h rajoitus turvallisuussyistä. Tai jotain muuta hauskaa.

    Ei ne bussikaistat minnekään katoa. Henkilöautoliikenteelle niitä ei noin vaan voi ottaa, koska ne on rakennettu liittymissä kulkemaan pysäkkien kautta ja koska ne korvaavat motarin leveää piennarta. Turunväylällä on bussikaistaa kilometrikaupalla keskustaan päin, vaikka HSL-liikenne on minimaalista. Siis siinä missä sä uskot että ne bussikaistat poistuu, mä uskon että ei poistu. Odotellaan rauhassa, miten sen suhteen käy.

    Maan alle Kamppiin jää tyhjää kapasiteettia vaikka kuinka paljon. Sitä ei HSL omista. Osan se aikoo käyttää kääntämällä Manskun linjoja sinne. Loput jää jäljelle. Eiköhän yksityinen raha kelpaa. Tänään HS oli huolissaan siitä, miten Kampin liikkeiden käy, kun bussimatkustajat eivät enää tule.

    Käy tässä miten tahansa, niin mielenkiintoinen se tilanne kyllä olisi, jossa olarilainen voi valita, astuuko privabussin kyytiin vai käyttääkö HSL-liikennettä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #43
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Tukholmassa Nobina liikennöi hetken yksityistä bussilinjaa, Djurgårdsbussen, Skanssenille. Liikennöi vuosina 2012-2013, kunnes linja lopetettiin kannattamattomana. Skanssenillehan liikennöi myös SL:n ratikkalinja 7.

    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Djurg%C3%A5rdsbussen

  14. #44
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Ongelma tulee olemaan se, ettei yksityisbussin kyytiin pääse kausilipulla. Kotini läheltä kulkee jo yksityisiä pikabusseja, mutta niitä ei tule käytettyä, koska joutuisi ostamaan Matkahuollon kertalipun.
    Nykytilanteessa noin, mutta jos meille oikeasti tulee sellaisia privabusseja, jotka haluavat leipänsä nimenomaan kaupunkiliikenteestä, niin kyllä niille tulee omat kausilipputuotteensa ihan varmasti. Edelleen tietysti heikkous on se, että vaihdot ei toimi, mutta jos tarvii vain yhteyden Olarista keskustaan ja se on nopeampi, mukavampi ja halvempi kuin HSL, niin sen yksittäisen Kallion-matkan voi sitten maksaakin jo kertalipulla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #45

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nykytilanteessa noin, mutta jos meille oikeasti tulee sellaisia privabusseja, jotka haluavat leipänsä nimenomaan kaupunkiliikenteestä, niin kyllä niille tulee omat kausilipputuotteensa ihan varmasti. Edelleen tietysti heikkous on se, että vaihdot ei toimi, mutta jos tarvii vain yhteyden Olarista keskustaan ja se on nopeampi, mukavampi ja halvempi kuin HSL, niin sen yksittäisen Kallion-matkan voi sitten maksaakin jo kertalipulla.
    Yhtälailla voisi väittää että yksityisbussi pystyisi ajamaan Jokerin reittiä nopeammin ja mukavemmin kuin raitiovaunu, joten raitiotietä ei tarvitse siksi rakentaa.

    Liikennöitsijät jotka haluavat noita lupia olettavat että espoolaiset ovat niin konservatiiveja että ihan periaatteen vuoksi kulkisivat mielummin yksityisellä, koska he eivät halua sotkea vaatteensa sosialistien penkeillä. Millään muulla ilmansuunilla ei uskota sen kilpailukykyyn. Lentoasemallekin pääsee jo nyt Finnairin "yksityisbussilla". Miksi ne jotka vaativat HSL:ltä enemmän busseja lentokentälle eivät käytä sitä?

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: VR:n asentajien lakon vaikutukset lähijunaliikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.06.2011, 11:00
  2. Islannin tulivuorenpurkauksen vaikutukset lentoliikenteeseen
    kirjoittanut hylje foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 11.05.2010, 13:54
  3. Itämetron vaikutukset
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Metrot
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 04.01.2008, 10:03
  4. Lakon vaikutukset tietyillä linjoilla
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 08.03.2006, 20:50
  5. EU:n joukkoliikennepalveluasetuksen vaikutukset
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.09.2005, 14:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •