Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456
Näytetään tulokset 76-82/82

Viestiketju: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

  1. #76
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6690

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Seuraavaksi herää kysymys siitä, kuinka paljon eri asiakaskuntaa markkinaehtoisen liikenteen ja PSA-liikenteen on palveltava, jotta markkinaehtoinen liikenne ei aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa PSA-liikenteelle. Riittääkö, että päätepisteet ovat eri, vaikka olennaisilta osin reitti olisikin päällekkäinen? Tai riittääkö, että aikataulut ovat eri? Vai edellytetäänkö myös, että PSA-liikenne on alimitoitettua, kuten tässä tapauksessa oli. Veikkaanpa, että asia tulee vielä KHO:n ratkaistavaksi. En yhtään ihmettele, jos vaikka OnniBus.com jättäisi nyt reittiliikennelupahakemuksia suurten kaupunkien runkoreiteille, koska siinä olisi kyse kohtuullisen isosta potentiaalista verrattuna esim. Suomen pikavuoroliikenteeseen.
    Minusta tässä on mielenkiintoista se, että tuo KHO:n päätös tukee ajatusta sellaisen Olari–Kamppi -linjan perustamisesta, jolla ajatuksella joskus täällä leikittelin. Eli jos tarjotaan vaihdoton ja nopeampi yhteys, kun yhteiskunta tarjoaa vain vaihdollisen ja hitaan, niin palvellaanko siinä osin eri asiakaskuntaa, kuten niitä joille vaihto on erityisen hankala tai jotka muuten vain arvostavat kotioven edestä lähtevää vaihdotonta yhteyttä?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #77

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    346

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Eikös tuleva joukkoliikennelain uudistus anna selkeän vastauksen: reittilupaliikenne on täysin sallittua ellei sitä PSA-liiikenteen puolesta ole kielletty. Tämän tarkemmat määrittelyt odottavat kai vielä tekemistä? Eli tulevaisuudessa viranomaiset määrittelevät onko heidän PSA alueellaan reittilupaliikenne sallittua vai ei?

  3. #78
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5986

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Liikennekaari ei oleellisilta osin muuta tätä kysymystä. Liikennekaaren myötä reittiliikenneluvat poistuvat, mutta toimivaltaiset viranomaiset voivat asettaa PSA-liikenteelle yksinoikeuden sekä kieltää sellaisen toiminnan, joka aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa yksinoikeuden alaiselle liikenteelle. Edelleen oleellista on siis tuo jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttaminen, johon KHO nyt otti kantaa.

  4. #79
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6690

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Liikennekaari ei oleellisilta osin muuta tätä kysymystä. Liikennekaaren myötä reittiliikenneluvat poistuvat, mutta toimivaltaiset viranomaiset voivat asettaa PSA-liikenteelle yksinoikeuden sekä kieltää sellaisen toiminnan, joka aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa yksinoikeuden alaiselle liikenteelle. Edelleen oleellista on siis tuo jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttaminen, johon KHO nyt otti kantaa.
    Tässä varmaakin huomioitaisiin myös mittakaavaero, eli jos tuollainen bussi tarjoaisi esimerkiksi vartin vuorovälillä parisataa paikkaa tunnissa, niin siinä tulisi pohdittavaksi, onko tuo haitta vakava verrattuna metron kuormiin ja kapasiteettiin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #80
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Minusta tässä on mielenkiintoista se, että tuo KHO:n päätös tukee ajatusta sellaisen Olari–Kamppi -linjan perustamisesta, jolla ajatuksella joskus täällä leikittelin. Eli jos tarjotaan vaihdoton ja nopeampi yhteys, kun yhteiskunta tarjoaa vain vaihdollisen ja hitaan, niin palvellaanko siinä osin eri asiakaskuntaa, kuten niitä joille vaihto on erityisen hankala tai jotka muuten vain arvostavat kotioven edestä lähtevää vaihdotonta yhteyttä?
    Tämä voisi olla tuhoisaa HSL:n suunnittelijoille, jotka tuntevat värikynät mutta eivät kelloa. Tälle porukalle matka-aika on jokseenkin merkitön juttu, poislukien ratikat.

    Kuten HSL:n uudesta toimintasuunnitelmasta näemme, jatkossa Helsingin seudulla painotetaan runkolinjoja ja niiden liityntälinjoja. Tämähän tarkoittaa useissa tapauksessa kolmen vaihdon takana olevia matkoja (liityntäbussista runkolinjaan, runkolinjalta toiseen, runkolinjalta liityntäbussiin). Kun ydinkeskustan ulkopuolella vaihtoajat ovat pitkiä, pitkillä matkoilla ei kaksi tuntia riitä matka-ajaksi. Tällaiselle liikenteelle saattaa syntyä kysyntää vaihtoehtoiselle liikenteelle; saattaa olla syntymättäkin. Todennäköisempi skenaario kuitenkin on henkilöauto, vaikka pikabussissa olisi merenneitoja tarjoilemassa viinirypäleitä suoraan suuhun.

    Premium-ominaisuudet tuovat melko väistämättä mukanaan myös premium-hinnoittelun. Siksi tuppaa olemaan niin, että vaihtoehtoina ovat yhteiskunnan subventoima paikallisliikenne ja ei paikallisliikennettä. Voi hyvinkin käydä niin, että kaikesta rummutuksesta huolimatta Viinirypälelinjat ei tule toteutumaan.

  6. #81
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6690

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Tämä voisi olla tuhoisaa HSL:n suunnittelijoille, jotka tuntevat värikynät mutta eivät kelloa. Tälle porukalle matka-aika on jokseenkin merkitön juttu, poislukien ratikat.
    Terve kilpailu toisi mukanaan uusia haasteita ja mahdollisuuksia Höselille. Nykyisestä pienimmän kustannuksen periaatteesta, jossa suurellakaan vaivalla ei ole arvoa, olisi siirryttävä kohti suurinta mahdollista hyötysuhdetta, eli tarjottava oikeasti parasta mahdollista, jotteivät matkustajat kaikkoaisi. Tietysti se vaatisi uudenlaista ajattelua ja ammattitaitoa, mutta eiköhän Suomen 400 000 työttömän joukosta sitäkin löytyisi. Noin äkkiseltään sitä kuvittelisi, että se myös nostaa kustannuksia valtavasti, mutta mahtaisiko näin tosiaan olla? Ulkomaisten esimerkkien perusteella ei välttämättä.

    Jonkinlainen hintajoustohan meilläkin on – kunhan länsimetro joskus aloittaa, siirretään vyöhykerajoja niin, että pisimmät metromatkat halpenevat. Jonkinlainen kompensaatio huononevasta palvelusta, vaikkei se hinnoittelumuutoksen päämotiivi olekaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Premium-ominaisuudet tuovat melko väistämättä mukanaan myös premium-hinnoittelun. Siksi tuppaa olemaan niin, että vaihtoehtoina ovat yhteiskunnan subventoima paikallisliikenne ja ei paikallisliikennettä.
    Höselin hinnat ovat sen verran tyyriit, että varmaan tuollaista privabussia voisi myydä samalla lipunhinnalla. Minusta suurin ongelma ei ole lipun hinta sinänsä, vaan se, että Höseli kykenee tarjoamaan koko verkon, kun privabussi pystyy tarjoamaan vain sen yhden linjan. Vaihto nostaisi hintaa hirvittävästi. Sen vuoksi privalinja olisi järkevä vain silloin, kun O&D-matkustajia olisi riittävästi. (O&D on oikeastaan lentoliikennetermi, origin and destination eli matkustaja, jonka ei tarvitse vaihtaa.)

    Noin suuressa mittakaavassa on tietysti kuten kirjoitat. Ei mikään paikallisliikenne missään pysty kattamaan kulujaan ilman subventiota, jos pitää tarjota laajat liikennöintiajat ja tiheä verkko, joka ulottuu myös harvaanasutuille alueille. Privaoperaattorilla ei näitä rasitteita ole.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Voi hyvinkin käydä niin, että kaikesta rummutuksesta huolimatta Viinirypälelinjat ei tule toteutumaan.
    Noh, onko sitä rummutusta nyt loppujen lopuksi ollut juurikaan? En muista, että kukaan muu kuin minä täällä Jlf:llä olisi tällaisista puhunut, ja Jlf:n ulkopuolella ei kai kukaan. Mutta olisi se mielenkiintoista, kun joku kokeilisi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #82
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5986

    oletus Vs: Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

    Ruotsissahan markkinaehtoinen liikenne saa olla PSA-liikenteen kanssa päällekkäistä ja jopa niin, että viranomainen ei saa kilpailuttaa liikennettä, joka hoituisi markkinaehtoisenakin. Käytännössä markkinaehtoista liikennettä ei kuitenkaan ole kuin kaukoliikenteessä. Tietääkseni ainoa paikallisliikenteen tapaus, missä viranomainen ei ole kilpailuttanut liikennettä, on Göteborgin lentokenttä Landvetter, jossa kaupungin ja lentokentän välistä yhteyttä hoitaa Flygbussarna Airport Coaches (omilla lipuillaan, jotka ovat Västtrafikin lippuja kalliimpia). Paikallisliikenteessä on ollut joitakin yrityksiä täydentävälle liikenteelle, mutta ne ovat kuivuneet kokoon - myös SL-alueella, jossa liityntä runkoyhteyksiin on selvästi HSL:ää voimakkaampaa.

    Suomessa markkinaehtoinen liikenne voisi parhaiten kilpailla PSA-liikennettä vastaan siellä, missä subventioaste on alhainen ja joukkoliikenteen käyttö hyvin teräviin matkustuspiikkeihin kohdistunutta. Joku tuollainen Heinolan ja Lahden väli voisi olla juuri sellainen: koulu- ja työmatkaliikenteeseen kohdistetut markkinaehtoiset täsmävuorot voivat hyvin olla hinnaltaan kilpailukykyisiä LSL:n kausilippuun. Tuolla välillä on paljon matkustajia, jotka eivät käytä bussia kuin tuohon päivittäiseen koulu- tai työmatkaan, joten heitä ei haittaisi että markkinaehtoisen liikenteen lipulla ei pääse liikkumaan muihin aikoihin.

Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: VR:n asentajien lakon vaikutukset lähijunaliikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.06.2011, 11:00
  2. Islannin tulivuorenpurkauksen vaikutukset lentoliikenteeseen
    kirjoittanut hylje foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 11.05.2010, 13:54
  3. Itämetron vaikutukset
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Metrot
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 04.01.2008, 10:03
  4. Lakon vaikutukset tietyillä linjoilla
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 08.03.2006, 20:50
  5. EU:n joukkoliikennepalveluasetuksen vaikutukset
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.09.2005, 14:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •