- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Avataanpa nyt tällekin oma osio. Nyt kun kehärata on hyvässä vauhdissa rakentumassa, niin varmaan seuraava vaihe (joskus tulevaisuudessa) on Klaukkalan suuntaan haarautuva rata. Sille on jo osittainen suunnitelmakin Petas-Klaukkala välille; http://www.klaukkala.fi/uutiset.php?uutinenid=408.
Klaukkalassa asema tulisi Lahnuksentien ja Klaukkalantien risteyksen alle. Eli varsin järkevään kohtaan, aivan keskustan tuntumaan. Ilmeisesti aikoinaan on jätetty radalle tilaa juuri tuohon kohtaan, koska siihen ei ole rakennettu mitään.
Tuosta eteenpäin en löytänyt mitään suunnitelmia. Mutta luultavasti Nurmijärven kirkonkylän kautta Rajamäelle on tarkoitus joskus rataa jatkaa. Rata yhtyisi Hanko-Hyvinkää rataan luultavasti jossain Rajamäen länsipuolella. Rajamäen asema tulisi suht keskelle taajamaa, vanhan ratalinjauksen ansiosta. Nykyinen viinatehtaan liikennepaikka on vähän syrjässä, mutta henkilöasema olisi mahdollista perustaa esim 1km Hankoon päin, suunnilleen koulujen yms julkisten rakennusten kohdille.
Kysymysmerkiksi jää Nurmijärven kirkonkylän aseman sijainti. Helpoiten aseman saisi 1-2 km kirkonkylän länsipuolelle, eli siihen mihin asutus loppuu ja pelto alkaa. Tämä olisi myös ratalinjauksen kannalta suorempi reitti, mutta asema tulisi varsin syrjään nykyisestä keskustasta. Toinen vaihtoehto on linjata rata nykyisen keskustaa halkovan sisääntuloväylän (=Helsingintien) viereen. Tilaa on varsin hyvin, ainoastaan hautausmaan nurkan kohdalla voi tulla ahdasta, mutta jollain tieratkaisulla tästäkin varmaan selvittäisiin. Ja tuossa Helsingintien reunoilla todella on sitä tilaa, vaikka kartasta sitä ei suoraan näekään. Suosittelen http://maps.google.fi, siitä näkee aika hyvin tilanteen google-auton kameran silmin. Onhan siinä koulurakennukset suht lähellä, mutta siinä kohtaa ainakin tietä on mahdollista siirtää sivusuunnassa. Pieni huoltoasema tien vieressä pitäisi ehkä purkaa pois alta, mutta muutoin ilman suurempia purkamisia rata mahtuisi EHKÄ kulkemaan keskustankin halki. Ojakkalantiehen joutuisi tekemään hieman muutoksia, rata jättäisi tien ainakin osittain alleen, sekä katsastusaseman tontista ehkä pitäisi haukata hieman reunaa. Muutoin tästä Klaukkalaan päin varsin harvaan asuttua maaseutua, josta ratalinja helppo vetää. Kuten myös ratalinja Kirkonkylän ja Rajamäen välillä varsin vähin estein.
Tässä siis näin äkkiseltään oma näkemykseni mahdolisesta Klaukkalan radasta ja sen jatkeesta. Niin, tottakai tarkoituksena että junat kulkisi tulevaisuudessa aina Hyvinkäälle saakka. Hankkeena mielestäni toteuttamisen arvoinen, heti kehäradan jälkeen. Tuossa kohtaa on selkeästi junan mentävä aukko.
Klaukkalassa asema tulisi Lahnuksentien ja Klaukkalantien risteyksen alle. Eli varsin järkevään kohtaan, aivan keskustan tuntumaan. Ilmeisesti aikoinaan on jätetty radalle tilaa juuri tuohon kohtaan, koska siihen ei ole rakennettu mitään.
Tuosta eteenpäin en löytänyt mitään suunnitelmia. Mutta luultavasti Nurmijärven kirkonkylän kautta Rajamäelle on tarkoitus joskus rataa jatkaa. Rata yhtyisi Hanko-Hyvinkää rataan luultavasti jossain Rajamäen länsipuolella. Rajamäen asema tulisi suht keskelle taajamaa, vanhan ratalinjauksen ansiosta. Nykyinen viinatehtaan liikennepaikka on vähän syrjässä, mutta henkilöasema olisi mahdollista perustaa esim 1km Hankoon päin, suunnilleen koulujen yms julkisten rakennusten kohdille.
Kysymysmerkiksi jää Nurmijärven kirkonkylän aseman sijainti. Helpoiten aseman saisi 1-2 km kirkonkylän länsipuolelle, eli siihen mihin asutus loppuu ja pelto alkaa. Tämä olisi myös ratalinjauksen kannalta suorempi reitti, mutta asema tulisi varsin syrjään nykyisestä keskustasta. Toinen vaihtoehto on linjata rata nykyisen keskustaa halkovan sisääntuloväylän (=Helsingintien) viereen. Tilaa on varsin hyvin, ainoastaan hautausmaan nurkan kohdalla voi tulla ahdasta, mutta jollain tieratkaisulla tästäkin varmaan selvittäisiin. Ja tuossa Helsingintien reunoilla todella on sitä tilaa, vaikka kartasta sitä ei suoraan näekään. Suosittelen http://maps.google.fi, siitä näkee aika hyvin tilanteen google-auton kameran silmin. Onhan siinä koulurakennukset suht lähellä, mutta siinä kohtaa ainakin tietä on mahdollista siirtää sivusuunnassa. Pieni huoltoasema tien vieressä pitäisi ehkä purkaa pois alta, mutta muutoin ilman suurempia purkamisia rata mahtuisi EHKÄ kulkemaan keskustankin halki. Ojakkalantiehen joutuisi tekemään hieman muutoksia, rata jättäisi tien ainakin osittain alleen, sekä katsastusaseman tontista ehkä pitäisi haukata hieman reunaa. Muutoin tästä Klaukkalaan päin varsin harvaan asuttua maaseutua, josta ratalinja helppo vetää. Kuten myös ratalinja Kirkonkylän ja Rajamäen välillä varsin vähin estein.
Tässä siis näin äkkiseltään oma näkemykseni mahdolisesta Klaukkalan radasta ja sen jatkeesta. Niin, tottakai tarkoituksena että junat kulkisi tulevaisuudessa aina Hyvinkäälle saakka. Hankkeena mielestäni toteuttamisen arvoinen, heti kehäradan jälkeen. Tuossa kohtaa on selkeästi junan mentävä aukko.