Klaukkalan rata

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Avataanpa nyt tällekin oma osio. Nyt kun kehärata on hyvässä vauhdissa rakentumassa, niin varmaan seuraava vaihe (joskus tulevaisuudessa) on Klaukkalan suuntaan haarautuva rata. Sille on jo osittainen suunnitelmakin Petas-Klaukkala välille; http://www.klaukkala.fi/uutiset.php?uutinenid=408.

Klaukkalassa asema tulisi Lahnuksentien ja Klaukkalantien risteyksen alle. Eli varsin järkevään kohtaan, aivan keskustan tuntumaan. Ilmeisesti aikoinaan on jätetty radalle tilaa juuri tuohon kohtaan, koska siihen ei ole rakennettu mitään.

Tuosta eteenpäin en löytänyt mitään suunnitelmia. Mutta luultavasti Nurmijärven kirkonkylän kautta Rajamäelle on tarkoitus joskus rataa jatkaa. Rata yhtyisi Hanko-Hyvinkää rataan luultavasti jossain Rajamäen länsipuolella. Rajamäen asema tulisi suht keskelle taajamaa, vanhan ratalinjauksen ansiosta. Nykyinen viinatehtaan liikennepaikka on vähän syrjässä, mutta henkilöasema olisi mahdollista perustaa esim 1km Hankoon päin, suunnilleen koulujen yms julkisten rakennusten kohdille.

Kysymysmerkiksi jää Nurmijärven kirkonkylän aseman sijainti. Helpoiten aseman saisi 1-2 km kirkonkylän länsipuolelle, eli siihen mihin asutus loppuu ja pelto alkaa. Tämä olisi myös ratalinjauksen kannalta suorempi reitti, mutta asema tulisi varsin syrjään nykyisestä keskustasta. Toinen vaihtoehto on linjata rata nykyisen keskustaa halkovan sisääntuloväylän (=Helsingintien) viereen. Tilaa on varsin hyvin, ainoastaan hautausmaan nurkan kohdalla voi tulla ahdasta, mutta jollain tieratkaisulla tästäkin varmaan selvittäisiin. Ja tuossa Helsingintien reunoilla todella on sitä tilaa, vaikka kartasta sitä ei suoraan näekään. Suosittelen http://maps.google.fi, siitä näkee aika hyvin tilanteen google-auton kameran silmin. Onhan siinä koulurakennukset suht lähellä, mutta siinä kohtaa ainakin tietä on mahdollista siirtää sivusuunnassa. Pieni huoltoasema tien vieressä pitäisi ehkä purkaa pois alta, mutta muutoin ilman suurempia purkamisia rata mahtuisi EHKÄ kulkemaan keskustankin halki. Ojakkalantiehen joutuisi tekemään hieman muutoksia, rata jättäisi tien ainakin osittain alleen, sekä katsastusaseman tontista ehkä pitäisi haukata hieman reunaa. Muutoin tästä Klaukkalaan päin varsin harvaan asuttua maaseutua, josta ratalinja helppo vetää. Kuten myös ratalinja Kirkonkylän ja Rajamäen välillä varsin vähin estein.

Tässä siis näin äkkiseltään oma näkemykseni mahdolisesta Klaukkalan radasta ja sen jatkeesta. Niin, tottakai tarkoituksena että junat kulkisi tulevaisuudessa aina Hyvinkäälle saakka. Hankkeena mielestäni toteuttamisen arvoinen, heti kehäradan jälkeen. Tuossa kohtaa on selkeästi junan mentävä aukko.
 
Hmm... 30 min vuoroväli lienee sopiva? Huopalahden ja Petaksen välillähän tulee olemaan Kehäradan junalla 10 minuutin vuoroväli, eli väliin mahtuu kyllä. Junien vuorovälin on oltava käytännössä vähintään 3 minuuttia, joten tällä välillä Klaukkalan juna voisi olla korkeintaan 4 minuuttia M-junaa (tai mikä nyt tulee olemaankaan) nopeampi, käytännössä ehkä varmuuden vuoksi 3 minuuttia. Myyrmäessä luonnollisesti pysähdys Klaukkalan junalla. Hmm, aivan mahdollista. Ei ihan urku auki voi ajella, mutta kuitenkin.

Noh, Huopalahden eteläpuolelle ei sitten mahdukaan kaupunkiraiteille. Eli ennen Huopalahtea täytyy päästä niille toisille. Luulisi, että sieltä väljää sen verran löytyy. Äkkiseltään voisi ajatella, että rakentaisi Huopalahden liittymän puretun raiteen kohdalle raiteen uudestaan, ja tarvittavat kolme vaihdetta molempiin päihin. Ainakin tällä hetkellä M-junat kohtaavat juurikin Huopalahden ja Pohjois-Haagan välissä, joten eteläsuunnan klaukkalalaisella on hyvin aikaa ylittää pohjoissuunnan raide. Hetken päästä saman junan tulisi ylittää myös Turkuun johtava raide, mutta ehkäpä aikataulutuksella tämä on hoidettavissa. Klaukkalan juna siis käyttäisi tätä vanhan ratapenkereen päälle rakennettua uutta raidetta molempiin suuntiin. Vähän riskaabelin tuntuista täsmällisyyden kannalta, mutta jos eri suunnan klaukkalalaisten vuoroväli tässä kohtaa olisi mahdollisimman lähellä 15 minuuttia, saattaisi toimia. Tällä uudella klaukkalalaismutkalla tulisi olla oma suojaväli, jossa klaukkalalainen voisi odotella sopivaa rakoa poissa muiden jaloista, mikäli myöhästymisistä johtuen ei ole latu heti vapaana.

Toisin sanoen, en suoralta kädeltä tuomitse ideaa. :)
 
Voisko tuon hoitaa niin että joka kolmas M-juna jatkaa Klaukkalaan, kääntyy takaisin, ja jatkaa Kehärataa itään?
 
Toisin sanoen, en suoralta kädeltä tuomitse ideaa. :)

Juurikin näin, 30min vuoroväli on varmaankin ihan riittävä, sama kuin kirkkonummen suunnan junilla. Tuota Huopalahti-ongelmaa en tullutkaan heti ajatelleeksi, mutta puretun raiteen uudelleenrakennus vaihteineen tuntuu loogiselta. Rantaradalla on ainakin vielä melko harva liikenne, joten tilaa risteävään liikenteeseen pitäisi olla, ainakin aikataulujen synkronoinnin avuilla.
 
Takaisin
Ylös