Oho.Eiväthän nämä ole merkityksettömiä pikkuseikkoja, vaikka asiakkaan näkökulmasta saattavat vaikuttaa puhtaasti emootioihin liittyviltä. Totta on, että tällaisia ei suomalaisessa insinöörivetoisessa joukkoliikennekulttuurissa noteerata miksikään, mutta jos oikeasti olisi markkinointiväkeä palkkalistoilla, niin tällaisten asioiden merkitys selvitettäisiin ja tehtäisiin oikeat päätökset, joilla rakennettaisiin matkustuskokemuksesta mahdollisimman onnistunut myös näiden aspektien kannalta. Sillä kokemuksella on merkitys sen suhteen haluaako asiakas käyttää palvelua toistekin. Ei McDonaldskaan ole valinnut kalusteidensa värejä tai logoaan sattumanvaraisesti, vaikka myykin pelkästään low tech -tuotteita eli hampurilaisia.
Toistan: brändi ei ole pikkuseikka.
Ai niin, itse pointista: brändi on asia, joka ei sovellu kovin hyvin crowdsourcingiin. Ei pystymetsästä tuleva asiakas kykene ehdottamaan muutoksia tällaisiin asioihin fiilispohjalta. Päätöksen pohjaksi tarvitaan tukevaa markkinatutkimusta. Asiakkaiden näkemyksiä pitää siis kuunnella, jotta välttää katastrofit, kuten tuore The Gapin logosotku osoittaa osuvasti. Mutta aloitetta ei oikein voi antaa asiakkaille.