Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäminen

  1. #1
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäminen

    ... pienehköissä kaupungeissa. Minusta tällaisia hankkeita on toteutettu. Jokunen vuosi sitten Porvoon Liikenne jatkoi osan moottoritievuorojaan Porvoon linja-autoasemaa kauemmaksi lähiöihin. Nyt linjoilla 812 Helsinki-Porvoo-Haikkoo ja 813 Helsinki-Porvoo-Kevätkumpu ajetaan M-P noin kerran tunnissa (yhteensä 49 vuoroa/päivä).

    Porvoossa jäi jäljelle suurin osa paikallisliikenteestä, mutta viime elokuussa Savonlinjan tytäryhtiö yhdisti melkein koko Heinolan paikallisliikenteen Lahti-Heinola-kaukovuoroihin. Jo aiemminkin linjan 3 vuorot ovat olleet samalla Lahti-Heinola-vuoroja. Nyt Lahti - Heinola - Kirkonkylä vanha tie - Valkjärventie/Pirttiniemi -linjalla ajetaan M-P kouluvuoden aikana 11 menoa ja 9 paluuta. Lisäksi osuudella Heinolasta Kirkonkylän suuntaan on aamulla 1 aloittava vuoro ja paluusuuntaan on 3 vuoroa sekä koulupäivinä vielä 1 edestakainen vuoro. Savonlinjalla on myös uudelleenjärjesteltyä paikallisluonteista liikennettä linjalla (Vierumäki -) Myllyoja - Jyränkö - Keskusta - Rajakatu (- Kirkonkylä - Paaso/ Koskenmylly/ Pertunmaa), jolla on koulupäivinä 5 menoa ja 7 paluuta. Nämä ajetaan ainakin osuudella Keskusta - Myllyoja linjanumerolla 3. Muuten Heinolassa Pohjan Matkat ajaa, luultavimmin pienkalustolla, hiljaisen ajan liikennettä yhdellä autolla sekä linjalla 4 työpaikkaliikennettä 2 vuoroparia M-P.

    Heinolan paikallisliikenteen aikataulu sekä Heinola - Lahti -vakiot

    Muualla tällaista samalla kertaa sekä kauko- että paikallisliikennettä on linja Helsinki - Lohja - Virkkala, joka on Lohjalla oleellinen osa paikalliskyydin tarjontaa.

    Onko tällaista muualla? Sopisiko tämä toimintakonsepti yleisemminkin pienehköihin kaupunkeihin, joiden lähellä on selvästi isompi kaupunki? Pelastamaan kituvaa paikallisliikennettä? Vaikkapa näin:

    Lappeenranta - Imatrankoski - Vuoksenniska - linjan 1 päätepysäkki
    Kotka - Hamina - Salmenkylä tms.
    Tampere - Valkeakoski - Sointula/Sassi
    Turku - Salo - lähiöt tai entiset ympäristökunnat
    Pori - Rauma - lähiöt
    Jyväskylä - Suolahti - Äänekoski - Jyväskylä
    Oulu - Raahe - linja 10

    Kauko- ja paikallisliikenteen osittainenkin yhdistäminen lisää vaihdottomia yhteyksiä, mikä lisää matkustamääriä tai ainakin hidastaa niiden vähenemistä. Ehkä kaluston käyttökin tehostuu.
    Viimeisin muokkaaja Jouni Seilonen; 20.11.2010 kello 18:15.

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäminen

    Konsepti kuulostaa järkevältä, kunhan kaupunkiliikenteen ja kaukoliikenteen erilaiset tarpeet tulevat katetuksi. Esteettömyys on yksi huomionarvoinen asia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Onko tällaista muualla? Sopisiko tämä toimintakonsepti yleisemminkin pienehköihin kaupunkeihin, joiden lähellä on selvästi isompi kaupunki? Pelastamaan kituvaa paikallisliikennettä? Vaikkapa näin:

    Tampere - Valkeakoski - Sointula/Sassi
    Hmm. Tampereen päässä liikenne palvelee jo paikallisliikenteessä Kuljusta tai viimeistään Kuokkamaantien pysäkiltä pohjoiseen, jopa eräänlaista Tampereen poikittaisliikennettä (Etelä-Tampere–TAYS-yhteys). VLK-päässä voisi olla hyvinkin viksua päättää linja muualle kuin Linja-autoasemalle.
    Sakari Kestinen

  3. #3

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Jokunen vuosi sitten Porvoon Liikenne jatkoi osan moottoritievuorojaan Porvoon linja-autoasemaa kauemmaksi lähiöihin. Nyt linjoilla 812 Helsinki-Porvoo-Haikkoo ja 813 Helsinki-Porvoo-Kevätkumpu ajetaan M-P noin kerran tunnissa (yhteensä 49 vuoroa/päivä).

    Porvoossa jäi jäljelle suurin osa paikallisliikenteestä
    Tuo Porvoon malli ei käytännössä tuota aivan noin paljoa uusia vuoroja paikallisliikenteeseen. Lähiöistä keskustaan päin menevät vuorot ovat tietysti suoraa lisätarjontaa paikalliseen liikkumiseen, mutta Helsingistä tulevien vuorojen aikataulu Porvoon kohdalla on ruuhkien vuoksi hyvin satunnainen, joten niissä paikallismatkustajien määrä on olematon. Tärkeämpää sen sijaan on vaihdottomien yhteyksien tarjoaminen lähiöistä Helsinkiin saakka.

    812 ja 813 eivät poistaneet ollenkaan paikallisliikenteen tarjontaa ja vuoroja ei edes yritetty aikatauluttaa siten, että ne eivät olisi osittain päällekkäisiä huomattavasti tiheämmin likennöityjen 1 ja 2:n kanssa. Tuovathan ne tietysti pienen lisän tarjontaan, mutta en pitäisi sitä merkittävänä.

  4. #4
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    812 ja 813 eivät poistaneet ollenkaan paikallisliikenteen tarjontaa ja vuoroja ei edes yritetty aikatauluttaa siten, että ne eivät olisi osittain päällekkäisiä huomattavasti tiheämmin likennöityjen 1 ja 2:n kanssa. Tuovathan ne tietysti pienen lisän tarjontaan, mutta en pitäisi sitä merkittävänä.
    Aivan totta. Porvoon muutokset taisivat tapahtua viime vuonna, ja kun varsinainen pointti oli Heinolan tämänvuotiset muutokset, en jaksanut tarkistaa Porvoon yksityiskohtia. Kuitenkin matkustettaessa Kevätkumpu 3:sta torille M-P Helsinkiin jatkavat autot ovat puolet tarjonnasta.

  5. #5

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Aivan totta. Porvoon muutokset taisivat tapahtua viime vuonna, ja kun varsinainen pointti oli Heinolan tämänvuotiset muutokset, en jaksanut tarkistaa Porvoon yksityiskohtia. Kuitenkin matkustettaessa Kevätkumpu 3:sta torille M-P Helsinkiin jatkavat autot ovat puolet tarjonnasta.
    Pelkän nelosen aikataulun tarkastelemin on hiukan harhaanjohtavaa, kun pääosin samaa aluetta palvelee myös ykkönen 20 min vuorovälillä. Tosin Kevätkumpu 3 on alueen tiheimmin rakennettu osa ja sen perimmäisestä nurkasta kävelymatka lähimmälle ykkösen pysäkille venyy jonnekin 500 m tietämille, joten kyllä näille lisävuoroillekin on ollut tarvetta.

    Lohjalla paikallisliikenne hoidetaan isoilta osin kaukoliikenteen avulla. Ainakin Virkkalan tarjonnasta suurin osa jatkaa Lohjalta edelleen Helsinkiin. Lohjalla tietysti nauhamainen rakenne suorastaan pakottaa tällaiseen järjestelyyn.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 311
    Viimeisin viesti: 07.01.2011, 12:35
  2. h39 ja h45 yhdistäminen
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 28.11.2010, 23:21
  3. HSL: Häiriö junien kauko-ohjausjärjestelmässä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.07.2010, 13:40
  4. Kauko-ohjattavat pollarit bussikaduilla
    kirjoittanut juhanahi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 23.05.2008, 02:25
  5. Pendolinojen yhdistäminen loppuu
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 23.09.2007, 00:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •