Kunnossapito pääreitillä

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Kelit on mitä on, mutta ajattelin nyt kuitenkin liittyä valittajien joukkoon.

Pintajoukkoliikenteen sujumisen kannalta keskeinen väylä on Mannerheimintie - Kaivokatu - Hämeentie muodostama U, menisikö HSL konkurssiin jos tämmöisillä keleillä vuokrattaisiin pari nosturiautoa tai jotain muuta vastaavaa päivystämään tuolle reitille? Siis semmoisia jotka osaa ajaa se nosturi alhaalla. :) Töölöntulli - Kustaa Vaasantie nyt ei ole kuitenkaan kuin 8,5 kilometria.
 
Pintajoukkoliikenteen sujumisen kannalta keskeinen väylä on Mannerheimintie - Kaivokatu - Hämeentie muodostama U, menisikö HSL konkurssiin jos tämmöisillä keleillä vuokrattaisiin pari nosturiautoa tai jotain muuta vastaavaa päivystämään tuolle reitille? Siis semmoisia jotka osaa ajaa se nosturi alhaalla. :) Töölöntulli - Kustaa Vaasantie nyt ei ole kuitenkaan kuin 8,5 kilometria.

Mitä sillä nosturilla tehtäis, siirrettäis lumipenkkaan luisuneita busseja vai?

Samalla voisi vuokrata kaksi päivystävää hinausautoa, toisen Kruununhakaan ja toisen Ullanlinnaan-Punavuoreen. Kruisailisivat eestaas ja vetelisivät väärinpysäköidyt autot pois ratikoiden tieltä parhaimmassa tapauksessa jo ennen kuin ratikka on paikalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tutkikaapa muuten raitioliikenneverkkoa siellä missä ei ole häiriötekijöitä, kuten vaikkapa autoliikennettä. Kunnossapito näyttää mahdottoman hyvältä. Vaihteetkin toimivat noissa paikoissa kuin kesäkelillä. Toisin on heti kun mennään muun liikenteen sekaan.
Tämä kunnossapitosumma lienee maksettu raitioliikenteen liikennöintikorvauksissa ja näyttää työkin sitten tehty kunnolla. Vaan miten on bussiliikenteen laita? Vaan onhan tätä sivuavasta aiheesta keskusteltu toisessa ketjussa.
 
Mitä sillä nosturilla tehtäis, siirrettäis lumipenkkaan luisuneita busseja vai?

Vastaan itse itselleni: sitäpä juuri. Ja ilmeisesti ihan syystä. Kuulemma kolme (3) bussia on seissyt tänään mikä mitenkin poikittain Hämeentiellä. Miten ihmeessä se on mahdollista? Suora tie ja keliin sovitetut ajonopeudet. Ei noin pitäisi käydä. Missä vika?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ajattelin että niillä nosturiautoille voi varmaan vetääkin. Pointti kuitenkin että HSL:n kannattaisi poikkeusoloissa panostaa tuohon itse, HKR:n varaan ei voi laskea.

Hämeentiellä on lyhyt ja jyrkkä ylimäki ja vielä pysäkin jälkeen siinä urheilukentän kohdalla. Bussit sutii tuossa alinomaan, kerran olin kutosen kyydissä kun joku bussi rupesi kääntymään mäessä niin että päätin vaihtaa puolta kun se näytti siltä että tulee sisään. :)

HumanTransitissa oli yleistä keskustelua lumesta ja sen vaikutuksesta, mielestäni hyvä yleishuomio oli että poikkeustilanteissa ongelmat vaan pahenee. Esimerkiksi kiskonvarsipysäköinti on ongelma kesäkelilläkin, Rautatieasema ruuhkainen ja bussit jumittaa jo keskenään ihan bussimääristä johtuen ympäri vuoden. Sitten kun tulee vaikka paljon lunta niin nuo ongelmat vaan pahenee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HumanTransitissa oli yleistä keskustelua lumesta ja sen vaikutuksesta, mielestäni hyvä yleishuomio oli että poikkeustilanteissa ongelmat vaan pahenee. Esimerkiksi kiskonvarsipysäköinti on ongelma kesäkelilläkin, Rautatieasema ruuhkainen ja bussit jumittaa jo keskenään ihan bussimääristä johtuen ympäri vuoden. Sittenm kun tulee vaikka paljon lunta niin nuo ongelmat vaan pahenee.

Joo. Vaikuttaa siltä, että ne bussit, joilla on normaalioloissa hiukan aikatauluhaasteista kulkevat lumikelillä täysin ulkona aikatauluista. Samaten raitiovaunut kulkevat ihan miten sattuu.
 
Eilenkin oli keskustan bussiliikenne täysin sekaisin. Oikeastaan oli vain kaksi ongelmaa, joista toinen pahensi toista. Eli keskusta-alueen kadut olivat hirveässä lumijääpolanteessa, mikä teki kyydistä ja ajamisesta hidasta ja hirveää. Tähän sitten lisänä surkeasti toimivat liikennevalot, joista ei hitaasti liikkeelle lähteviä ajoneuvoja montaa kerralla mene.

Eli kaupungin pitäisi hoitaa kadut kuntoon ja liukkaalla kelillä ylämäkipaikoissa olevat liikennevalot pois päältä. Esimerkki Hämeentieltä Sakarinkadun-Lintulahdenkadun risteys, jonka valot pysäyttävät aina maalle päin mennessä. Siihen sutimaan jäi eilen ruuhka-aikaan busseja ja rekan "nuppi", mikä aiheutti vaatimattoman 55 minuutin ajoajan Rautatientorilta Sörnäisiin! :) No, eihän se mitään, työpäivä helpottui kun jäi pari kierrosta ajamatta ruuhkissa seisomisen takia... hyvin Helsingin kaupunki asukkaitaan palvelee!

Ainiin, olihan jo juttua siitäkin, että pelastuslaitos ei päässyt tehtäväpaikalle tukkoisten katujen vuoksi...
 
EEli kaupungin pitäisi hoitaa kadut kuntoon ja liukkaalla kelillä ylämäkipaikoissa olevat liikennevalot pois päältä. Esimerkki Hämeentieltä Sakarinkadun-Lintulahdenkadun risteys, jonka valot pysäyttävät aina maalle päin mennessä. Siihen sutimaan jäi eilen ruuhka-aikaan busseja ja rekan "nuppi", mikä aiheutti vaatimattoman 55 minuutin ajoajan Rautatientorilta Sörnäisiin! :) No, eihän se mitään, työpäivä helpottui kun jäi pari kierrosta ajamatta ruuhkissa seisomisen takia... hyvin Helsingin kaupunki asukkaitaan palvelee!
Just tuota paikkaa tarkoitin, olen kuvitellut sen ongelman olevan että pysäkiltä lähdettäessä ei saa vauhtia, mutta on siinä tietenkin vielä valotkin.

---------- Viesti lisätty kello 11:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:36 ----------

Niin ja jos myöhästyy 55 minuuttia niin esimerkiksi 74 on kyllä ihan aikataulussa päättärillä, jää vielä 5 minuuttia ylimääräistä ennen kuin on lähtö :)
 
Viime vuonnahan Uudenmaankadun vastaanottokeskuksen asukkeja oli lapiomassa lunta kasasta toiseen Uudenmaankadulla kymmenien tv-kameroiden ja salamavalojen räiskeessä. :D

Missä ovat nyt nuo ahkerat nuorukaiset lapioineen? Mainittu Uudenmaankatukin on ollut niin tukkoinen etenkin pahimpaan jakeluautojen liikennöintiaikaan arkisin, että h20 on toisinaan kääntynyt Fredan kautta Bulevardille.
 
Viimeksi muokattu:
Viime vuonnahan Uudenmaankadun vastaanottokeskuksen asukkeja oli lapiomassa lunta kasasta toiseen Uudenmaankadulla kymmenien tv-kameroiden ja salamavalojen räiskeessä.

Missä ovat nyt nuo ahkerat nuorukaiset lapioineen? Mainittu Uudenmaankatukin on ollut niin tukkoinen etenkin pahimpaan jakeluautojen liikennöintiaikaan arkisin, että h20 on toisinaan kääntynyt Fredan kautta Bulevardille.

Tuohan oli vain suomalaisille tähdättyä täsmäfilmausta, ja sanoisin vielä että nimenomaan "filmausta". Se tapahtui vain sen hetken, kun kuvausryhmä oli paikalla, ei sitä ennen tai sen jälkeen. Kesto ehkä "viisi minuuttia". Tyypillinen propagandafilmi, nyt mamujen puolesta. Itse sen otoksen silloin tuoreena teeveestä nähneenä hymyilin ja ajattelin hienoinen puistatus taustalla, että mihinkä näitä lämpimien etelän suotuisten alueiden ihmisiä oikein täällä karussa pohjolassa vielä "käsketään" mannekeeraamaan. Ja mitä asiaa nuo lavastetut filmit edistävät. No, tiedänhän minä sen toki, ja ensi vuonnahan on vaalivuosi.
 
Helsingin kaupungin kannattaisi ostaa Venäjältä sellaisia valtavia auraushärveleitä joissa on iso kouramainen kauha ja jonkinlainen hihnakuljetin joka siirtää lumen lavalle. Sellaisilla aurataan Moskovan "prospektit" monta konetta rinnan aina kun on ollut lumipyry. Muu liikenne pysäytetään siksi aikaa. Härveli on niin iso että kauhaan on joutunut kuskin huomaamatta mummoja ja pieniä autoja. Hesarissa oli pari vuotta sitten juttua niistä.

Kiviniemi ja Halonen voisivat tuoda sellaisen mukanaan kun tulevat Allegro-koeajomatkaltan takaisin.

t. Rainer
 
Tuohan oli vain suomalaisille tähdättyä täsmäfilmausta, ja sanoisin vielä että nimenomaan "filmausta". Se tapahtui vain sen hetken, kun kuvausryhmä oli paikalla, ei sitä ennen tai sen jälkeen. Kesto ehkä "viisi minuuttia". Tyypillinen propagandafilmi, nyt mamujen puolesta. Itse sen otoksen silloin tuoreena teeveestä nähneenä hymyilin ja ajattelin hienoinen puistatus taustalla, että mihinkä näitä lämpimien etelän suotuisten alueiden ihmisiä oikein täällä karussa pohjolassa vielä "käsketään" mannekeeraamaan. Ja mitä asiaa nuo lavastetut filmit edistävät. No, tiedänhän minä sen toki, ja ensi vuonnahan on vaalivuosi.

Kyllä kyllä, oma viestinihän oli vain yksinkertainen sarkasmipläjäys. Itse olin tyttöystävän ja veljensä kanssa seuraamassa tuota tapahtumaa, ja kieltämättä tuo toimi parhaiten lähinnä muuan nuivan eiralaistohtorin (Jussi Halla-aho, jos joku ei ymmärtänyt) vaalimainoksesta. Niin irvokas ja sudittu tilanne oli käsillä: omanikäiseni sotaa tai muuta turvallisuusuhkaa karussa olevat "disco-luigit" - kuten näitä lumenluojia jossain nimitettiin - poseerasivat merkkifarkuissaan ja -kengissään kymmenpäiselle toimittajajoukolle. Naisia ja lapsia ei näkynyt - kuten ei juuri muulloinkaan vastaanottokeskusten ympäristössä.

Aina välillä joku huudahti joukosta "ai, kuinka ihanaa" tai "voi, miten suloisia!". Mietin vain, kuinka karmaisevalla tavalla itseään suvaitsevaiseksi kutsuvat henkilöt voivatkaan esineellistää ihmisen ja jalostaa tämän toimimaan suvaitsevaisen sädekehän kiillottamiseksi. Oksettavaa.

No, parodiahorisontti näissä mamu-/moku-asioissa lienee jo niin korkealla, että sillä on jo hyvän tovin sitten tehty Pahkasika tarpeettomaksi.

Yhtä kaikki, kukaan ei tämän jälkeen liene olleen kiinnostunut tämän maamme väestörakenteen ja huoltosuhdeen kohdalleen muljauttavan "työvoimareservin" hyödyksi käytöstä. Vai hetkinen, onkohan kyse sittenkin siitä suomalaisen työnantajan rakenteellisesta rasistisuudesta?! Auttaisiko vähemmistövaltuutetun fiksaatio, anonyymi työnhaku asiaa?! :D

On tyystin ymmärtämätöntä, kuinka esimerkiksi Hämeentie ja Sturenkatu näyttävät siltä, kuin siellä ei olisi ensimmäinenkään lumiaura käynyt edes pyörähtämässä. Ja kun päästään kaupunginrajan ulkopuolelle, katujen lumitilanne näyttää aivan toiselta. Voimia vaan bussimiehille, jaan tuntonne omakohtaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei ole HKR:llä helppoa niin ei ole vastaanottokeskuksen työntekijöilläkään. Jos laittaa asukit luomaan lumia ja paikalle sattuu kuvaaja, niin tämä on propagandaa. Jos taas ei laita lumitöihin niin asukkaat on laiskoja. :)
 
Jos ei ole HKR:llä helppoa niin ei ole vastaanottokeskuksen työntekijöilläkään. Jos laittaa asukit luomaan lumia ja paikalle sattuu kuvaaja, niin tämä on propagandaa. Jos taas ei laita lumitöihin niin asukkaat on laiskoja. :)

Ehei. Jos ei laita, niin ollaan hiljaa. Ja joka muuta sanoo niin RASISMI ja piste.

Paikalle muuten ei sattunut kuvaajaa, vaan tapahtumaa järjestettiin viikkotolkulla ja kaikki mediat kutsuttiin paikalle. Jo mainitun viiden minuutin lumenluonnin puuhastelu oli uutisaiheena, ennen kuin yksikään lapiollinen lunta oli lentänyt.
 
Jos nyt itse kunnossapidosta lähinnä raitioteiden kannalta...
Ennenkin on tullut lunta. Mutta eivät silloin ratikat pomppineet kiskoilta ylen aikaa.
Silloin pörräsikin 4-5 harjavaunua rataverkolla suunnilleen 24h, kun lunta tuli.
Ja yöaikaan ajettiin verkko läpi kai ihan öittäin talviaikaan, vaikkei lunta tullutkaan.
Vaunuilla oli omat omat reitit ja aikataulutkin, jos nyt yhtään muistan.
Vaan miten on nykyään? Onko havaintoja harjavaunujen "massaesiintymistä?
 
Takaisin
Ylös