Metrolinjan uudet asemat - oranssin linjan täydentäminen

Liittynyt
13 Marraskuu 2010
Viestit
215
Metrolinjalle voisi avata uusia asemia täydentämään linjan palvelukykyä.

Joillekin asemille voisi avata myös uusia sisäänkäyntejä, aihetta käyty tässä keskustelussa.

Uusi sisäänläynti voisi avata esim. Kaisaniemen asemalle, käynti sijoittuisi suomalais-ranskalaisen koulun viereen http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=...d=8l7uS9GyzY2i49ogL8GOZA&cbp=12,289.15,,1,4.3

Uusia asemia metrolinjalla on ollut suunnitelmissa ainakin Roihupelto Siilitien ja Itäkeskuksen väliin, jos uusi asuinalue rakennetaan ja nivotaan Roihuvuoreen.

Jos metrojunat lyhenevät Espoon asemien myötä 90 metrisiksi, olisivat uudet asemat varmaankin sen mukaisia. Uusilta asemilta voisi olla ylöskäynti ns. Kööpenhaminan ratkaisuna, jota on kai Espooseen tulossa.

Tiivistäminen metrolinjalla olisi aiheellista varsinkin jos standardiksi tulee 90
metriä, ja 2min (haaroilla 4min) vuorovälillä 90 metrin junat ovat omiaan.

Jos toinen metrolinja toteutetaan kevyempänä, voisi myös asemat olla "kevyempiä", ja siten lyhyempi asemaväli. Metroliikenteellä ei ole kuitenkaan tarkoitus korvata raitioteitä.

Uusia asemia oranssilla linjalla voisi olla esim. seuraavat:
 

Liitetiedostot

  • uusiasemia.jpg
    uusiasemia.jpg
    132.6 KB · Lukukerrat: 897
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä muistin että tuossa olisi ollut ranskalainen koulu.

No kuitenkin, tuo tuuletus-sisäänläynti pömpeli olisi hyvä sisäänkäynti Kaisaniemen metroasemalle.
 
Uusia asemia oranssilla linjalla voisi olla esim. seuraavat:
Hyviä asemia, Marian aseman kohdalta kulkee nyt paljon bussilinjoja, mutta ne loppuvat Länsimetron valmistuttua, ja asemasi tukee niiden korvausta.

Agricola on aseman nimenä vaikea lausua ja kirjoittaa, Kallio olisi parempi, sillä se sijaitsee Kalliossa, Kallion kirkon ja kirjaston kupeessa. Aseman ympärillä on mukavasti tiivistä rakentamista ja vaihto kolmoseen onnistuu helposti.

Roihuvuoren asemalla voidaan korvata linjat 80 ja 81.
Lisäksi olen ehdottanut seuraavia asemia:

Puotinharju
Sisäänkäynti: Molemmilta laitureilta silta ylös katutasolle, joka yhdistää molemmat puolet. Alle 300 metrin päässä ovat Puotinharjun ostoskeskus, Piazza sekä Prisma. Sisäänkäynti sijaitsee siis Turunlinnantiellä, Korsholmantien ja Kehä I:n välissä.

Kurkimäki
Sisäänkäynti: Laiturit ovat maan tasalla, joten erillisiä sisäänkäyntejä ei ole. Ulkoilma-asema. Aseman kohdalla on silta, joka yhdistää jo puolet. Sijainti

Vesala
Tasan Mellunmäen ja Vesalan välissä.

Nämä kolme asemaa yhdessä korvaisivat linjat 94 ja 94A sekä osan linjasta 95. Myöskin Puotinharjun aseman myötä voitaisiin mm. suoristaa linja 519A niin, että se kulkisi suoraan Kehältä Meripellontielle - 8-20 minuuttia matka-aikaa vähemmän, siis. Poistuvia osuuksia palvelee jo 97V, 98, 519/520 ja metro.
 
Hyviä ehdotuksia nuokin, paitsi Puotinharju - siinä on Itäkeskus ja Puotilan asemas aivan vieressä.

Maria, Agricola ja Roihula niminä ovat vain viitteellisiä. Toisaalta "agricola" voisi olla Torkkeli, mutta silloin monet kuvittelisivat olevansa Torkkelissa tuolta asemalta poistuessaan. Metroasemien nimet ohjaavat kumman paljon alueen hahmottamista. Sörnäisten asemakin Kallion ja Harjun rajalla, varsinaisen Sörnäisen reunassa.

Itä-Helsingissä metrolle on hyvä saavutettavuus, mutta tietenkin jos jossain on asemalle sopiva kohta, niin harkintaa on hyvä tehdä. Toisaalta idän haarat ovat tällä hetkellä melko tehokkaita.
 

Liitetiedostot

  • metroetaisyyksia.jpg
    metroetaisyyksia.jpg
    107.7 KB · Lukukerrat: 706
Itä-Helsingissä metrolle on hyvä saavutettavuus, mutta tietenkin jos jossain on asemalle sopiva kohta, niin harkintaa on hyvä tehdä. Toisaalta idän haarat ovat tällä hetkellä melko tehokkaita.
Ei kyllä ole; asun aivan radan varressa, Puotinharjussa, Korsholmantien päässä. Metrojunat kolistelevat kymmenen metrin päästä, mutta sekä Myllypuron, Puotilan ja Itäkeskuksen asemat ovat yli 1000 m päässä. Itäkeskuksen asemalle menee kävellen loskassa lähemmäs kahtakymmentä minuuttia, Myllypuroon 25 ja Puotilaan 15. Lähimmälle bussipysäkille 5, josta bussilla vaikkapa Sörnäisiin 10 min. Onneksi bussilla pääsee, mutta vuoroväli onkin sitten 30 minuuttia.

En usko että moni kävelee yli 0,5km päästäkseen metroon, ja Puotinharjun asema olisi kyllä hyvä yhteys Puhokselta ja Itäkeskuksen päästä sekä jos ei halua ajella bussilla Turunlinnantietä yli varttia (Itäkeskuksesta), voit mennä suoraan metrolla Puotinharjuun minuutissa ja siitä bussiin - Kehä I:n 1. pysäkille linjoilla 54, 94, 519/A ja 520 olisi asemalta alle 200 metriä, eli ei matkaa laisinkaan. Itäkeskuksen lähtöajasta ruuhkassa liukkaalla kelillä bussi on paikalla pahimmillaan vasta 20 minuuttia myöhemmin, joten metrolla voi saada vaikka kaksi viisnelosta kiinni.
 

Liitetiedostot

  • matka.jpg
    matka.jpg
    154.7 KB · Lukukerrat: 1,035
Viimeksi muokattu:
No kuitenkin, tuo tuuletus-sisäänläynti pömpeli olisi hyvä sisäänkäynti Kaisaniemen metroasemalle.

Olen itse aina ajatellut, että sisäänkäynti tulisi pikemminkin toiselle puolelle Kaisaniemenkatua, Varsapuistikon kulmalle. Siellä olisi enemmän kysyntää, kun vieressä on yliopiston laitokset, ja koko Kruunuhaan kaupunginosa on siihen suuntaan. Ala-astelaiset kun eivät kai ylensä tule metrolla kouluun.

Tietysti sen voisi rakentaa molemmillekin puolille...

---------- Viesti lisätty kello 9:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:53 ----------

Itä-Helsingissä metrolle on hyvä saavutettavuus, mutta tietenkin jos jossain on asemalle sopiva kohta, niin harkintaa on hyvä tehdä. Toisaalta idän haarat ovat tällä hetkellä melko tehokkaita.

Asemia lisättäessä lisätään myös asemien kautta kulkevien matka-aikaa. Kantakaupungin sisäisissä matkoissa tällä ei ole juuri väliä, koska matka-aika koostuu joka tapuaksessa suurimmaksi osaksi odottelusta ja kävelystä, eikä minuutti lisää junasa tunnu missään. Sen sijaan pidemmissä matkoissa tällä alkaa olla väliä.

Erityisesti jos Östersundomiin rakennetaan metro, on sen matka-aika liityntäliikenteineen jo aika pahasti kipurajalla. Siksi asemia lisätessä kannattaa olla aika varovainen.

Nykyinen metro koittaa olla samaan aikaan nopea seutuyhteys ja hyvin palveleva lähiyhteys. Kompromissi toimii vähän epäoptimaalisesti, ja jos linjaa pidennetään ja/tai tihennetään, se ei toimi oikein enää ollenkaan. Silloin se pitäisi jakaa kahteen eri palveluun: nopeaan ja hyvin palvelevaan. Ne eivät vaan oikein mahdu samoille kiskoille.

Elegantein ratkaisu olisi, jos nykymetrolta tihentämisen sijaan poistettaisiin asemia ainakin Itiksen ja Kurvin väliltä (Kulosaari ja Siilitie, Myllypurokin jos itäjatke toteutuu), ja niitä korvaamaan rakennettaisiin tiheämmin pysähtyvä pikaraitiotie pinnassa. Ratikkaa voisi sitten myös haarottaa esim. Roihuvuoreen, ja palvella myös liityntänä nopeaan metroon, sekä jatkona Pasilan suuntaan.

Käytännössä tuollainen ei liene realististista, koska asemien sulkemisesta nousisi hirveä haloo, vaikka se laskennallisesti parantaisikin keskimääräistä palvelua. Realistisempaa saattaisi olla, että nykymetron annetaan tihentyä hitaaksi lähipalveluksi, ja sen rinnalle rakennetaan Itäväylän varteen nopea pikaraitiotie, joka ei pysähdy juuri lainkaan Itiksen ja Kantakaupungin välillä. Se on vähän perse edellä puuhun -ratkaisu, mutta kaipa senkin saisi toimimaan. Tämäkin kyllä on vuoskymmenten päähän sijoittuva visio, kun metroa on ensin tihennetty ja jatkettu niin paljon, että ongelma on tullut kaikille ilmeiseksi.
 
Varsapuistikko sopisi myös metroaseman sisäänkäynniksi. Kirjoitin siitä kadun toisella puolella olevasta pömpelistä, koska se toimii jo nyt Kaisaniemen aseman tuuletus- ja hätäpoistumistienä. Saisihan siitä tunnelin tien alta varsapuistikkoon, mikä sitten vaatisi rakennelman Varsapuistikkoon. Kadun toisella puolella infra on jo siis olemassa.

Itäkeskuksen ja Rautatientorin matka-aika 15min ei ole pitkä aika ottaen huomioon matkan pituuden. Ja jos vuoroväli kaventuu kahteen minuuttiin, lyhentää se matkoja entisestään. Mielestäni jossain oli laskettu, että jos Keravan ja keskustan väliset K ja N junat sekä I juna yhdistettäisiin yhdeksi junaksi mikä pysähtyisi kaikilla asemilla, Keravan ja keskustan välinen matka-aika pidentyisi 4min.

Asemien lisääminen ei välttämättä tarkoita matka-ajan pidennystä, kaikki on suhteellista. Ehkä tulisi myös tarkastella keinoja joilla metron kulkunopeutta voisi kasvattaa. Metrokalustohan voisi ajella 100km/h nykyisen 70-80km/h sijaan.
 
nopea pikaraitiotie, joka ei pysähdy juuri lainkaan Itiksen ja Kantakaupungin välillä. Se on vähän perse edellä puuhun -ratkaisu, mutta kaipa senkin saisi toimimaan. Tämäkin kyllä on vuoskymmenten päähän sijoittuva visio, kun metroa on ensin tihennetty ja jatkettu niin paljon, että ongelma on tullut kaikille ilmeiseksi.

Todellakin perse edellä -ratkaisu, kun metron maanalainen asema maksaa vähintään 50 Me ja matalalattiainen ratikka voi ankeimmillaan pysähtyä laiturittomalla pysäkillä. Miten hyvin muuten käytännössä onnistuisi uuden tunneliaseman tekeminen Kallioon? Asemaluolan louhimisen aikana junia ei voi ajaa työmaan ohi, mikä aiheuttaisi melkoisen katkoksen metron toimintaan.
 
Niin, remontti on aina remontti. Kallion asemaa todennäköisempänä pidän Roihupellon asemaa. Jotain potentiaalia on myös Kampin ja Ruoholahden välillä. Kalliossa on jo nyt hyvin saavutettavat Hakaniemen ja Sörnäisten asemat. Mutta joku kevyempi ratkaisu tulisi löytää asemien ja metron rakentamiseksi, siis kevytmetro kevytasemineen.
 
Niin, remontti on aina remontti. Kallion asemaa todennäköisempänä pidän Roihupellon asemaa. Jotain potentiaalia on myös Kampin ja Ruoholahden välillä. Kalliossa on jo nyt hyvin saavutettavat Hakaniemen ja Sörnäisten asemat. Mutta joku kevyempi ratkaisu tulisi löytää asemien ja metron rakentamiseksi, siis kevytmetro kevytasemineen.

Roihupellolla on ainakin vähän realistisemmat toteutumismahdollisuudet ihan jo hintansa vuoksi. Kallion asemalla jo pelkkä matka maan pinnalle vie kaiken kannattavuuden, puhumattakaan siitä, että asema pitäisi louhia valmiiseen tunneliin.

Kevyempi ratkaisu voisi olla yksinkertaisesti vain raitioliikenteen kehittäminen edes siedettävälle tasolle.
 
Torkkelimäellä saa aseman ihan vaan ottamalla käyttöön ja remppamalla Sörnäisten aseman toisen sisäänkäynnin.

---------- Viesti lisätty kello 12:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:48 ----------

Realistisempaa saattaisi olla, että nykymetron annetaan tihentyä hitaaksi lähipalveluksi, ja sen rinnalle rakennetaan Itäväylän varteen nopea pikaraitiotie, joka ei pysähdy juuri lainkaan Itiksen ja Kantakaupungin välillä. Se on vähän perse edellä puuhun -ratkaisu, mutta kaipa senkin saisi toimimaan. Tämäkin kyllä on vuoskymmenten päähän sijoittuva visio, kun metroa on ensin tihennetty ja jatkettu niin paljon, että ongelma on tullut kaikille ilmeiseksi.

Todellakin perse edellä -ratkaisu, kun metron maanalainen asema maksaa vähintään 50 Me ja matalalattiainen ratikka voi ankeimmillaan pysähtyä laiturittomalla pysäkillä. Miten hyvin muuten käytännössä onnistuisi uuden tunneliaseman tekeminen Kallioon? Asemaluolan louhimisen aikana junia ei voi ajaa työmaan ohi, mikä aiheuttaisi melkoisen katkoksen metron toimintaan.
Ei tarvitse tehdä kun tehdään näin: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=209650463155016147313.0004998fddc4c82788544

Maanalaisia asemia yksi, tunnelia noin 1,5 km. Jotain 100 miljonaa. Tuo tunnelivaraus tunnetaan myös Keskustatunnelina.
 
Jos tuota metroa nyt vielä täytyy rakennella niin on ehdottomasti parempi, että metrokioski kiinnittää huomionsa uusiin asemiin olemassa olevan tyngän varrella kuin linjastolaajennuksiin. Pari asemaa siihen Mellunmäen ja Sörnäisten väliin ei nyt vielä varsinaisesti huononna jo ennestään surkeaa liityntämetrohärpäköintiä olemassa olevan radan varrella, mutta hillinnee edes jonkin verran metronrakenteluintoja Ö-sundomin suuntaan. Bonuksena vielä se, että näissä valtiolla ei ilmeisesti ole tapana tulla kustannuksissa vastaan(?).
 
Maanalaisia asemia yksi, tunnelia noin 1,5 km. Jotain 100 miljonaa. Tuo tunnelivaraus tunnetaan myös Keskustatunnelina.

Keskustatunnelin varaukseen pikaratikkatunneli? Muuten hyvä, mutta vaatii aika raa'an kemiallisen käsittelyn monelle Helsingin virkamiehelle ja päättäjälle.
 
Mutta joku kevyempi ratkaisu tulisi löytää asemien ja metron rakentamiseksi, siis kevytmetro kevytasemineen.

Metro ei pelkillä etuliitteillä kevene, sillä kallioon louhiminen maksaa aina vähintään sen 25 miljoonaa per kilometri tai asema.

"Kevytmetro" on käytännössä pikaraitiotie, joka kulkee raskasraidetta kevyemmin eristettynä maanpinnalla reilulla 10:llä miljoonalla per kilometri ja jonka pysäkkilaituri maksaa neljännesmiljoonan.

Jonkinlainen välimuoto voisi olla katutason alla ruutukaavan mukaisesti kulkeva raitiotie (tai metro, idea kuitenkin se, että kaarresäteet ovat raitiotieluokkaa). Helsingissä vain on se ongelma, että katujen alla kulkee jo yhtä sun toista putkea, johtoa, käytävää ja on muuta maanalaista tilaa ja varausta. Näiden siirtäminen tai lunastaminen pois raideyhteyksien tieltä maksanee sen verran, että kustannusten puolesta lienee lähes sama louhia peruskallioon parikymmentä metriä alemmas.
 
Takaisin
Ylös