Metrolinjan uudet asemat - oranssin linjan täydentäminen

Keskustatunnelin varaukseen pikaratikkatunneli? Muuten hyvä, mutta vaatii aika raa'an kemiallisen käsittelyn monelle Helsingin virkamiehelle ja päättäjälle.
Tuossa on se maaginen sana tunneli, kyllä sen voitelun hoitaa ihan muut. :) Ja voihan sinne tehdä vaikka autokaistat viereen, tai paremmin varauksen.
 
Hyviä asemia, Marian aseman kohdalta kulkee nyt paljon bussilinjoja, mutta ne loppuvat Länsimetron valmistuttua, ja asemasi tukee niiden korvausta.

Tuosta ehdotetun Marian aseman kohdalta on aika lyhyt kävelymatka Kampin asemalle; samoin sen pohjoispuolelta on aika lailla sama kävelisikö Kamppiin vai tuohon.

Lähinnä tuosta olisi iloa Eerikinkadun, Kalevankadun ja Lönkan alapäässä asuville ja työskenteleville.

Itse parantaisin yhteyksiä tuolla(kin) alueella ennemmin kaivamalla Ruoholahteen itäisen sisäänkäynnin, jonka portaat tulisivat pintaan varmaankin jossain Itämerenkadun ja Rusokkikujan kulmassa (eli Itämerenkatu 5:n edessä). Tämä toisi mainitut korttelit näppärälle kävelyetäisyydelle sisäänkäynnistä. Tosin epäilen että tälläkin ratkaisulla olisi kustannus-hyötysuhde pahasti pakkasella.

Kaisaniemen ja Sörkan toisten sisäänkäyntien sen sijaan luulisi kohentavan palvelutasoa aika reilustikin.
 
Kaisaniemen ja Sörkan toisten sisäänkäyntien sen sijaan luulisi kohentavan palvelutasoa aika reilustikin.

Sörkan toinen sisäänkäynti on sellaisessa paikassa, syrjässä ja mäessä, että se luultavasti jäisi aika harvan torkkelinmäkeläisen iloksi. Flemarin länsipuolelta varmaan edelleen käytettäisiin raitiovaunua liityntään, Hesarilta olisi helpompaa kävellä Kurviin samoin kuin Hämeentien varresta.
 
Sörkan toinen sisäänkäynti on sellaisessa paikassa, syrjässä ja mäessä, että se luultavasti jäisi aika harvan torkkelinmäkeläisen iloksi. Flemarin länsipuolelta varmaan edelleen käytettäisiin raitiovaunua liityntään, Hesarilta olisi helpompaa kävellä Kurviin samoin kuin Hämeentien varresta.

Siinä on Torkkelin luki ihan vieressä, ja Kallion lukio myös kävelymatkan päässä. Noiden lisäksi se tosiaan auttaisi lähinnä lähikortteleiden asukkaita. En kyllä tiedä, paljonko noihin lukiohin tullaan metrolla kouluun. Molemmat ovat erikoislukioita, eli suurin osa asunee yli kävelymatkan päässä, mutta kuka missäkin suunnassa. Joitakin satoja käyttäjiä siis, mikä ei riittäne perustelemaan kovin kummoisia ratkaisuja.

Eli vähän samalla kannalla olen, ei se varmaan kannattaisi.
 
Jos Roihulan asema avattaisiin tänään sen käyttäjämäärä olisi Kalasataman ja Kulosaaren tasoa. Siilitien ja Itäkeskuksen väliin avattaisiin asema jos radan pohjoispuolelle rakennettaisiin uusi asuinalue ja täydennysrakennusta eteläpuolelle.
 
Jos Roihulan asema avattaisiin tänään sen käyttäjämäärä olisi Kalasataman ja Kulosaaren tasoa.
Jaa? Roihupellon teollisuusalueelle mennään h-autolla (ehkä jotkut bussilla). Lanternassa käydään omalla tai firman autolla. Varhan ja Metrovarikon porukalla lienee omat autot, tai bussilla pääsee lähemmäksi. Tennis- ja muihin rientoihinhan mennään perinteisesti omin autoin. (Eihän urheileva porukka joukkoliikennettä jaksa käyttää). Etelän blokkaa Itäväylä täysin. Ei sieltä kukaan kävele. Kohdalla on pieni asuintalo (ehkä enintään neljä asuntoa) ja aseman paikalla betoniasema.
Ei varpina päästä mainittujen asemien tasollekaan.
Tietääkseni uusia asuntoalueita ei ole edes kaavailuissa ei pohjoiseen eikä etelään. Myllypuron uusi puutaloalue (lähellä Metrovarikkoa) on yhtä kuin ei mitään. Ja siellä on katumaasturit sitten.
 
Jos Roihulan asema avattaisiin tänään sen käyttäjämäärä olisi Kalasataman ja Kulosaaren tasoa. Siilitien ja Itäkeskuksen väliin avattaisiin asema jos radan pohjoispuolelle rakennettaisiin uusi asuinalue ja täydennysrakennusta eteläpuolelle.
No jos on näin, niin asema voidaan avata samoin kriteerein kuin Kulosaari - ja kyllä Lanternasta, teollisuusalueelta, Roihuvuorestakin ja Tenniskeskukselta saataisiin niitä asiakkaita enemmän kuin mitä Kulosaaressa tai Kalasatamassa on. Lisäksi Kulosaaren tai Kalasataman asemat eivät korvaa bussilinjoja, mutta Roihupelto tekisi näin, kaksikin pitkää linjaa voitaisiin poistaa kokonaan.
Jaa? Roihupellon teollisuusalueelle mennään h-autolla (ehkä jotkut bussilla). Lanternassa käydään omalla tai firman autolla. Varhan ja Metrovarikon porukalla lienee omat autot, tai bussilla pääsee lähemmäksi. Tennis- ja muihin rientoihinhan mennään perinteisesti omin autoin. (Eihän urheileva porukka joukkoliikennettä jaksa käyttää). Etelän blokkaa Itäväylä täysin. Ei sieltä kukaan kävele. Kohdalla on pieni asuintalo (ehkä enintään neljä asuntoa) ja aseman paikalla betoniasema.
Ei varpina päästä mainittujen asemien tasollekaan.
Tietääkseni uusia asuntoalueita ei ole edes kaavailuissa ei pohjoiseen eikä etelään. Myllypuron uusi puutaloalue (lähellä Metrovarikkoa) on yhtä kuin ei mitään. Ja siellä on katumaasturit sitten.
Roihupellon teollisuusalue
Todella lähellä asemaa, joukkoliikenteen osuus nousisi moninkertaisesti. Sinne mennään nykyään h-autolla, en tiedä tarkoititko että sen takia ei tarvita metroa vai että juuri tarvitaan, mutta se että h-autolla mennään on juuri merkki siitä että palvelua on parannettava. Itse jos sinne pitäisi joka arkipäivä mennä vaikka Mellunmäestä niin menisin autolla (jos sellaisen omistaisin) sillä asemaa ei ole tarpeeksi lähellä ja kukaan ei halua mennä liitynnällä, kun metron ikkunasta näkee jo kohteen.

Lanterna
Lanternaankin kulkisi enemmän ihmisiä joukkoliikenteellä jos pääsisi vaihdotta. Kuitenkin suurin osa käyttäisi autoa, koska Lanterna koostuu huonekalukaupoista, ja huonekalut viedään kotiin autolla. Mutta kulkeehan Ikeaankin moni busseilla, silmämääräisesti joukkoliikennettä käyttää 10% joka on ihan hyvä määrä kun huonekaluja ei kuitenkaan busseissa rahdata.

Tennishalli, jäähalli ja urheilupuisto
Taisit sanoa sarkastisesti, ettei kukaan urheilija käytä julkisia. Kuitenkin usea tuonne menijä (silmämääräisesti yli 90%) käyttää autoa, olen varma että luku alenisi alle 60 prosentin jos metroasema olisi näköetäisyydellä, aivan vieressä.

Roihuvuori
Etelän blokkaa Itäväylä täysin. Ei sieltä kukaan kävele.
Ja sen alihan ei toki aseman kohdalta mene tietä katutasossa? Kyllä nykyäänkin jotkut kävelevät Siilitielle, käyttäjiä tulee varmasti kun asema melkein näkyisi jo ostarilta.

Myllykylän osa-alue
Myllykylä on 990-1200 m kävelymatkan päässä mahdollisesta asemasta, joten metrokäyttäjiä olisi aika pieni osa. Matka ei kuitenkaan tunnu pitkältä, kun aseman näkee jo hyvällä tuurilla (johtuen korkeuseroista) kodistaan metrovarikon takana. Tämän "harhan" ansiosta käyttäjiä voisi ollakin useampi. Kuitenkin 92 vie 4 minuutissa Myllykylästä Itäkeskukseen, joten ne jotka eivät jaksa kävellä eivät voi valittaa etteikö hyviä yhteyksiä olisi.
 
Se Roihupelto olisi linjaston kannalta näppärässä paikassa ja sinne saisi sujuvan vaihdon. Linjat esimerkiksi näin http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=209650463155016147313.000499cae03733f941fad

Linja 79 Puistola - Malmi - Roihupelto - Pasila - Pajamäki ja linja 60 Kamppi - Oulunkylä - Roihupelto - Kruunuvuori korvaavat yhdessä ainakin linjat 79, 59, 80, 65A ja osin 82, toisen ja kuormitetumman puolen linjaa 76, Kulosaaren bussit sekä Laajasalossa 80-sarjaa. Linjan 60 vihreä väritys ja hieman oudot päättärit ovat ihan vaan sattumaa. :)
 
Se Roihupellonn asema vaatii asuinrakentamista alueelle. KSV:ssa on periaatteessa aloitettu Lanternan viereen ja ilmeisesti bussivarikon tilalle sunnittelemaan uutta asuinaluetta. Käsittääkseni suunnitelu ei juurikaan edisty ja hanke tosiaan kai vaatii bussivarikon siirtämistä. Jos suunnittelu etenee, ajankohtaistuu myös Roihupellon metroasema. Ei täysin mahdotonta, mutta ei nyt ihan näköpiirissäkään.

Pikemminkin ajattelisin Raide-Jokerin palvelevan Roihupellon teollisuusalueella ja Lanternassa käyviä.

Vai mitä uskotte: kumpi tulee ensin, Roihupellon metroasema vai Raide-Jokeri?
 
Itäkeskuslaisena houkutus osallistua keskusteluun kävi vastustamattomaksi.

Lanterna
Lanternaankin kulkisi enemmän ihmisiä joukkoliikenteellä jos pääsisi vaihdotta. Kuitenkin suurin osa käyttäisi autoa, koska Lanterna koostuu huonekalukaupoista, ja huonekalut viedään kotiin autolla. Mutta kulkeehan Ikeaankin moni busseilla, silmämääräisesti joukkoliikennettä käyttää 10% joka on ihan hyvä määrä kun huonekaluja ei kuitenkaan busseissa rahdata.

Pitäisi tietää, kuinka suurikokoisia ostoksia Lanternasta tehdään. Aika moni käy siellä vain katselemassa ja tekemässä tilauksia, sillä suuri osa kalusteista on sellaisia, että niitä ei saa mukaan samantien, vaikka ne autoon mahtuisivatkin. Sohvat, sängyt ja vastaavat vaativat melkein aina kotiinkuljetuksen tilaamista. Auto lienee silti suosituin kulkupeli Lanternassa käydessä. Metroasema toisi luultavasti uusia asiakkaita Lanternaan kauempaakin, vaikka Itäkeskuksen metroasemalta ja Viikistä pääsee jo nyt kätevästi bussilla 550. Meillä ei ole autoa, joten pienet ostokset (Lundiapalikat, maalipurkit ja muut vastaavat) on kuljetettu kantaen, pyörän peräkärryssä tai jopa taksilla. Isommille on ostettu kotiinkuljetus.

Roihuvuori

Ja sen alihan ei toki aseman kohdalta mene tietä katutasossa? Kyllä nykyäänkin jotkut kävelevät Siilitielle, käyttäjiä tulee varmasti kun asema melkein näkyisi jo ostarilta.

Onhan siellä jo nyt yksi Itäväylän alikulku Viilarintieltä Sahaajankadulle. Jos asema tehtäisiin, kannattaisi varmaankin rakentaa kevyenliikenteen silta hieman idemmäksi Roihuvuoren puolelta Itäväylän ja metroradan yli suurinpiirtein ammattikoulun (tms.) itäpäädyn kohdalle. Jalankulkureitti lyhenisi ja mäkeäkään ei tarvitsisi kiivetä yhtä paljon paluumatkalla ja se luultavasti lisäisi kävelyn suosiota Roihuvuoresta metrolle. Bussia käyttävien kannattaisi luultavasti edelleen mennä Itäkeskukseen tai Herttoniemeen.

Myllykylän osa-alue
Myllykylä on 990-1200 m kävelymatkan päässä mahdollisesta asemasta, joten metrokäyttäjiä olisi aika pieni osa. Matka ei kuitenkaan tunnu pitkältä, kun aseman näkee jo hyvällä tuurilla (johtuen korkeuseroista) kodistaan metrovarikon takana. Tämän "harhan" ansiosta käyttäjiä voisi ollakin useampi. Kuitenkin 92 vie 4 minuutissa Myllykylästä Itäkeskukseen, joten ne jotka eivät jaksa kävellä eivät voi valittaa etteikö hyviä yhteyksiä olisi.

Miltä etäisyydeltä ihmisten oletetaan kulkevan jalkaisin metroasemalle? Näppituntuma on, että metroasemalle mennään kävellen, jos se on edes suurin piirtein yhtä nopeaa kuin bussin käyttäminen. Lisäksi kävely on täsmällisempi tapa kulkea kuin bussi, sillä apostolinkyytiä ei tarvitse koskaan odotella ja matka-aikakin on tarkasti arvioitavissa. Metroasemalla ei tarvitse tiheän vuorovälin takia juuri koskaan odotella ainakaan Itäkeskuksesta länteen sijaitsevilla asemilla, eikä siksi metrolla matkustaessa juuri tule aikataulujakaan vilkuiltua. Se on lapsiperheessä merkittävä etu, sillä erilaisia odottamattomia pikkuviivästyksiä tulee usein ja niistä seuraisi helposti bussista myöhästyminen. Jos taas varaa aikaa yllätyksille, keskimääräinen odotusaika bussipysäkillä kasvaa.

Oma 15 vuoden kokemus Itäkeskuksesta viittaa siihen, että ainakin 1000 metriä kuljetaan pääasiassa jalkaisin. Meiltä on matkaa hieman alle 1000 metriä, enkä tiedä kenenkään tervejalkaisen naapurin käyttävän bussia mennessään metroasemalle. Toiseen suuntaan bussia saatetaan käyttää, jos se on lähdössä pian, mutta edes viittä minuuttia ei odoteta. Veikkaisin, että kävelijöiden osuus putoaa alle puoleen, kun matkaa metroasemalle on noin 1500 metriä (15 minuuttia kävellen). Tuolla etäisyydellä keskimääräinen bussin odotusaika varmuusvaroineen + bussin ajoaika alittavat kävelyajan. Huonojalkaiset ja kuntoilijat ovat tietysti erikseen, samoin pyöräilijät.

Harkitsimme itsekin isompaa asuntoa etsiessämme yhtenä vaihtoehtona asuntoa Myllykylästä. Meidän tärkeimpiä ehtojamme asunnon sijainnille on sijainti kävelyetäisyydellä Itäkeskuksesta ja metroasemasta, jonka ainakin Myllykylän ensimmäiset rakennuskohteet täyttävät (on mitattu ja testikävelty).

Nykyiset kulkuyhteydet ovat Roihupeltoon melko hyvät, enkä oikein jaksa uskoa, että metroasemaa kannattaisi rakentaa, vaikka se pieniä etuja tarjoaisikin.
 
Oma 15 vuoden kokemus Itäkeskuksesta viittaa siihen, että ainakin 1000 metriä kuljetaan pääasiassa jalkaisin. Meiltä on matkaa hieman alle 1000 metriä, enkä tiedä kenenkään tervejalkaisen naapurin käyttävän bussia mennessään metroasemalle. Toiseen suuntaan bussia saatetaan käyttää, jos se on lähdössä pian, mutta edes viittä minuuttia ei odoteta. Veikkaisin, että kävelijöiden osuus putoaa alle puoleen, kun matkaa metroasemalle on noin 1500 metriä (15 minuuttia kävellen). Tuolla etäisyydellä keskimääräinen bussin odotusaika varmuusvaroineen + bussin ajoaika alittavat kävelyajan. Huonojalkaiset ja kuntoilijat ovat tietysti erikseen, samoin pyöräilijät.

Harkitsimme itsekin isompaa asuntoa etsiessämme yhtenä vaihtoehtona asuntoa Myllykylästä. Meidän tärkeimpiä ehtojamme asunnon sijainnille on sijainti kävelyetäisyydellä Itäkeskuksesta ja metroasemasta, jonka ainakin Myllykylän ensimmäiset rakennuskohteet täyttävät (on mitattu ja testikävelty).

Nykyiset kulkuyhteydet ovat Roihupeltoon melko hyvät, enkä oikein jaksa uskoa, että metroasemaa kannattaisi rakentaa, vaikka se pieniä etuja tarjoaisikin.
Puotinharjulaisena 16 vuoden kokemuksella tilanne on aika sama. Meiltä on 1100 m matka metroasemalle, noin 60% kävelee, (keskustaan julkisilla matkaavista) noin 40% menee joko bussilla asemalle (90-sarjan bussilinjat) tai suoraan keskustaan (800-sarjan U-linjat). Huonokuntoiset naapurimme valitsevat useimmiten kuitenkin auton. Bussipysäkille, jolta pääsee asemalle on 300m ja pysäkille jolta pääsee bussilla keskustaan on 400m. Itse käytän keskustabussia ~75% varmuudella (menen jos seuraava saapuu 15 min sisällä, vuoroväli 15-30 joka päivä öitä lukuunottamatta), kävelen asemalle ainoastaan jos on aikaa ja tarmoa (eihän metro ole halvempi mutta liikuntaahan se loskan läpi kahlaaminenkin on).
Matka-ajoista (Sörnäisiin):
Kävely+metro 26-32 min
Bussi+metro 19-25 min
Suora bussi 15-30 min
 
Jos Roihulan asema avattaisiin tänään sen käyttäjämäärä olisi Kalasataman ja Kulosaaren tasoa.
Kaikella kohteliasuudella: mistä ammennat näitä Helsingin metroon liittyviä "faktojasi"?
Vai onko kyseessä vain oma käsityksesi asiasta? Jos on, niin lisää lauseisiin jokunen sana joka tämän kertoo lukijalle. Hyviä voisivat olla esim. "Olen sitä mieltä, että..."
 
Mun empiirinen kokemus, 800 metriä juna-aseman laiturille, on että minä yleensä kävelen ja vaimo menee bussilla, joskus toisinkin päin. Tuo 50-50 ei ole näillä nurkilla ihan huono arvaus, ehkä niitä kävelijöitä on vähän enemmän.

Sinänsä kävelijöiden osuus kilometrin päässä asemasta ei vielä kerro koko väestöstä, koska matkustajaksi valikoituu sitten sellaisia ihmisiä jotka tuon suostuvat kävelemään. Omasta kokemuksesta yleistämisessä, semminkin kun olettaisin suurimman osan tänne kirjoittajista olevan nuorehkoja miehiä, on sellainen pulma että kyllähän sitä kävelee vaikka pari kilometriä jos on terve ja kohtuullisen hyvässä kunnossa, jos ei ole tavaroita, kauppakasseja tai lapsia mukana, jos sää on kiva, jos ympäristön kokee turvalliseksi, jne.
 
Takaisin
Ylös