Raide-Jokerin nopeuttaminen

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Mitä keinoja keksisitte Raide-Jokerin nopeuttamiseen? Tällä hetkellä Raide-Jokeri ei nopeuta matkoja lainkaan - miten se saataisiin nopeaksi? Vaihdettaisiin kulkumuotoa? Vaiko kalustoa? Vai reittiä? Voiko etuuksia enään parantaa Raide-Jokerin suunnitelmista?

Itse olen pohtinut Jokeria pitkään. Sen pysäkkiväli on erityisen harva Kehä I:llä sekä osuudella Oulunkylä-Itäkeskus, mutta ratikkaa vaan tarjotaan? Itse olen päätynyt tälläiseen juna+tavallinen ratikka-ratkaisuun.

Matka-aikoja:
Itäkeskus-Viikki 4 min (nykyään 8 min = -50%)
Itäkeskus-Oulunkylä 6 min (nykyään 14 min = -59%)
Itäkeskus-Käpylä-Pasila 10 min + erittäin lyhyt vaihtoaika (nykyään 58:lla 22 min = -33-55%)
Itäkeskus-Leppävaara 19 min (nykyään 45 min = -58%)
Itäkeskus-Oulunkylä+Ratikka Oulunkylä-Maunulan pysäkki ~ 15 min (nykyään 21 min = -29%)
Leppävaara-Tapiola 6 min (nykyään 12 min = -50%)

Huopalahti-Oulunkylä:
Juna nykyään 10-20 min
Bussi nykyään 15 min
Jokerijuna sitten 5-6 min
Säästöä 40-75%

Itäkeskus-Tapiola:
Bussi nykyään 55 min
Metro+bussi nykyään ~30 min
Länsimetro sitten 29 min
Jokerijuna sitten 25 min
Säästöä ainakin 14%

Nykyisiltä Helsingin pysäkeiltä uusille:
Itäkeskus - 100 m eli käytännössä ei mitään
Roihupelto - 750m tai 2 min 58:lla - uusi asema Myllykylässä palvelee useampaa asukasta.
Myllärintie - 0,5 km
Latokartano - 750m - TAI liityntä kolmella eri bussilinjalla
Viikinmäki - Sisäänkäynnille 0m
Veräjämäki - 0,6 km asemalle
*Raitiovaunu pysähtyy kaikilla nykyisillä pysäkeillä välillä Oulunkylä-Huopalahti*
Pitäjänmäentien pysäkeiltä Valimolle ja Pitäjänmäen asemalle 50-650 m
 
Raide-Jokerin ei tarvitse, eikä tule nopeuttaa kenenkään matkaa.

Raide-Jokerin tarvitsee, ja tulee lyhentää mahdollisimman monen matkaa. Raide-Jokeri kun mahdollistaa matkamäärän oleellisen kasvun ja kaikkien matkojen luotettavuuden. Näitä ei voida tarjota busseilla. Kapasiteetti houkuttelee useampaa lähiseudun asukasta käyttämään Raide-Jokeria ja voimistaa lähiseudun kehittämistä tiiviimmäksi. Jokerin ansiosta yhä useamman matka on lyhyempi.

Saman matkan nopeuttaminen on henkilöautoilijan ajattelua. Joukkoliikenneajattelija muuttaa lähemmäs, koska joukkoliikenne mahdollistaa lähemmäs muuttamisen. Autoiluajattelun mukainen väljyys pakottaa muuttamaan kauemmas, ja pidentää sinänsä nopeaa matkaa.
 
Raide-Jokerin alustavassa yleissuunnitelmassa arvioidaan Pirkkola, Perkkaa ja Turvesuo pysäkeiksi joilla olisi vähiten nousuja. Parasta on tietysti minimoida ne pysähdykset, jotka eivät tapahdu pysäkeillä, mutta voisiko jonkun/jotkut näistä kolmesta yhdistää toiseen pysäkkiin tai poistaa kokonaan?

Kuinka paljon tuon junasuunnitelman toteuttaminen voisi maksaa?
 
Jos sen Maunulan haluaa oikaista niin luonteva väylä on Metsäläntie ja siitä voi jatkaa suoraan Eliel Saarisen tielle. Olis ihan nätti ja nopea rata kun se kulkee keskellä metsää suurimman osan matkaa, en mä vaan keksi sille oikein mitään käyttöä.
 
EIkös raidejokeri saada bussia nopeammaksi ihan sillä, että korjataan suunnitelmissa bussien ajoajat sisältämään oletettu lisäruuhkautuminen?

Junalle tulisi melko paljon hintaa. Toteutus maksaisi varmaan saman verran kuin ratikkajokerilla, vaikka uutta kiskoa on lyhyempi määrä. Ja palvelutaso olisi huonompi, koska pysäkkejä on selvästi vähemmän, ja juna kulkisi paljon harvemmin. Ellet sitten ajatellut ajaa junaa 10min välein, mille taas tulisi aika paljon hintaa, ja raiteille mahtuminen olisi ongelma, eli tarvitsisi lisäraiteet tuonne nykyisten ratojen osuuksillekin.

Idea on kyllä mileenkiintoinen, mutta luultavasti siis kalliimpi ja huonommin palveleva kuin raidejokeri, vaikkakin kieltämättä nopea.
 
EIkös raidejokeri saada bussia nopeammaksi ihan sillä, että korjataan suunnitelmissa bussien ajoajat sisältämään oletettu lisäruuhkautuminen?

Eiköhän. Nykyään kolmen yksikön ratikkasimulaatio on busseilla jatkuvaa. Viimeksi näin tämän tyyppisen letkan Leppävaarassa länteen puoli kymmeneltä arkiaamuna, jolloin vuorovälin pitäisi olla viisi minuuttia. Leppävaarasta itään päin ruuhka-aikaan töihin matkustava vaimonikin toivoi taannoin ääneen, että ne kolme autoa tulelisivat sillä kertaa viiden eikä viidentoista minuutin sisään. Matkustajille todellisuudessa tarjottavaa palvelutasoa ei HSL:ssä taideta edelleenkään aktiivisesti seurata, kunhan aikataulut ovat paperilla kunnossa.
 
Arki-iltapäivisin 16. aikaan Viikin suoralla tulee hyvinkin neljä jokeribussia melkein peräkkäin itään päin. Samaan aikaan kestää Viikin suoran läpiajo länteen helpostikin 8 minuuttia (Tilanhoitajankaaren liikennevalot). Siinä ne jonottavat jokeribussitkin.
 
Ei Raide-Jokeria tarvitse nopeuttaa, vaan pitää parantaa Bussi-Jokerin palvelutasoa, erityisesti epäluotettavuutta niin vuorovälin kuin ajoajankin suhteen. Siihen ainoa ratkaisu on Raide-Jokeri, jonka nopeus on se, mikä linjalle halutusta pysäkkien määrästä seuraa.

Antero
 
Ei Raide-Jokeria tarvitse nopeuttaa, vaan pitää parantaa Bussi-Jokerin palvelutasoa, erityisesti epäluotettavuutta niin vuorovälin kuin ajoajankin suhteen. Siihen ainoa ratkaisu on Raide-Jokeri, jonka nopeus on se, mikä linjalle halutusta pysäkkien määrästä seuraa.
Antero
Jokerin reitillä hyödyttäisiin nykyisilläkin pysäkkivälillä, omalla väylällä 120 km/h kulkevista junista, sm1/2 olisivat juuri sopivia kun niitä jää vapaaksi pian. Jokerin pysäkkiväli on Oulunkylästä Itäkeskukseen sekä Huopalahdesta länteen jo lähellä I-junan pysähdysväliä. I-juna ehtii kiihdyttää n. 120 km/h:n, ennen kuin sen on hidastettava seuraavaa pysäkkiä varten. Jos vaikka Myllärintien pysäkiltä Latokartanoon lähtisi mikä tahansa 120 km/h:n kykenevä ajoneuvo, se ehtisi helposti kiihdyttämään siihen ennen seuraavan pysäkin läheisyyttä.

Raide-Jokerin yksi nopeuttamistapa on turhien pysäkkien poistaminen, ja mielestäni suunnitelmassani ei ole poistettu mitään tarpeellista - pikemminkin parannetaan palvelua, mm. Myllypuron alueella ja lähijunaverkossa, kun tulee yhteys Rantaradalle pääradalta.
EIkös raidejokeri saada bussia nopeammaksi ihan sillä, että korjataan suunnitelmissa bussien ajoajat sisältämään oletettu lisäruuhkautuminen?

Junalle tulisi melko paljon hintaa. Toteutus maksaisi varmaan saman verran kuin ratikkajokerilla, vaikka uutta kiskoa on lyhyempi määrä. Ja palvelutaso olisi huonompi, koska pysäkkejä on selvästi vähemmän, ja juna kulkisi paljon harvemmin. Ellet sitten ajatellut ajaa junaa 10min välein, mille taas tulisi aika paljon hintaa, ja raiteille mahtuminen olisi ongelma, eli tarvitsisi lisäraiteet tuonne nykyisten ratojen osuuksillekin.

Idea on kyllä mileenkiintoinen, mutta luultavasti siis kalliimpi ja huonommin palveleva kuin raidejokeri, vaikkakin kieltämättä nopea.
Jotta nopeudessa voitaisiin jäädä voitolle, on vuorovälin oltava korkeintaan 12 minuuttia. Kapasiteettia tulisi lisää näinollen 77%, eli ¾ lisää joten ei ne vaunut luultavasti tyhjäksi jäisi kun on ehdotettu kaksiniveliäkin, jos niitä ajettaisiin 8 minuutin välein, kapasiteetti lisääntyisi n. 50%, näin vertailun vuoksi.

Olisi kyllä mukava kuulla arvio hinnasta. Muistakaa vähentää kustannuksista A-junan ja osittain linjojen e18(kaikki vuorot voidaan ajaa Z:na)&e22 kustannukset ja muut mahdollisesti korvattavat linjat, mitä linjoja 1 voisikaan korvata, jos se kulkisi kympin vuorovälillä, siitä lisää sitten Raitiolinja 1:n kehittämisketjussa. Tarvittaisiinko linjat 1&10 yhdistämällä lenkiksi (Kirurgi-Kasarmintori-Kauppatori etelästä, pohjoisesta ehdotukseni mukaisesti) uutta raitiovaunuvarikkoakaan?


Ja miksi ette halua nopeuttaa Raide-Jokeria? Onko mielestänne järkevä matka-aika Espooseen vaikka Viikistä yli 45 minuuttia? Vai onko mukavaa madella 30 km/h keskinopeutta jopa 1,5 km pysäkkiväleillä? Lähijunalla keskinopeus on melkein kaksinkertainen, Viikki-Itäkeskus esim. olisi 55 km/h.
 
Raitioliikenne tarjoaa suuremman kapasiteetin, ja siten näennäisesti nopeuttaa linjaa.
 
Nyt suunniteltua ja nyt suunnitellunhintaista Jokeria voi liikennöidä vaikka liitekuvan mukaisella vempeleellä. Se on juna, mutta kulkee, kuten kuvasta näkyy, myös kadulla. Jarrutus- ja kiihdytysominaisuudet ovat yhtä hyvät kuin ratikalla, mutta huippunopeus on junamainen.

En vaan ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että huippunopeuden tarvitsee olla 80 km/h korkeampi. Ihan paria pysäkkiväliä lukuunottamatta siitä ei ole mitään hyötyä. Ja Viikin suoralla tietysti ehtisi kiihdyttää sataseen ja ylikin, mutta onkohan radan eristämisestä tuleva kulu missään suhteessa siihen muutaman kymmenen sekuntin nopeutumiseen, joka tällä saavutettaisiin?

Toki nopeus on yksi joukkoliikenteen vetovoimatekijä, ja aika tärkeäkin sellainen. Mutta usein muut tekijät, kuten pysäkkiväli palvelualueineen, kuitenkin painavat vaakakupissa enemmän.

Sitten on vielä talouspuoli. Kun edes ratikkaa varten ei tahdo löytyä rahaa, niin miten sitä löytyisi junaa varten, kun rinnalla vielä pitäisi ylläpitää nykyisenkaltaista, joskin harvempaa, bussiliikennettä?
 

Liitetiedostot

  • 309-307.jpg
    309-307.jpg
    112.6 KB · Lukukerrat: 1,142
.Siihen ainoa ratkaisu on Raide-Jokeri

Ei nyt ainoa sentään, mutta varmaankin paras. Jos Raide-Jokerin väylät rakennettaisiin kumipyörille sopivina, niin saataisiin niilläkin isolla kalustolla ja avorahastuksella tarjottua varsin pitkälle riittävä kapasiteetti toimivana liikenteenä. Investointi ei kuitenkaan olisi merkittävästi raidevaihtoehtoa pienempi, liikennöinti olisi kysynnän kasvaessa tehottomampaa, raideliikenteen hyötyjä jäisi saamatta ja saattaisi se kapasiteettikin aikanaan loppua.
 
Eiköhän. Nykyään kolmen yksikön ratikkasimulaatio on busseilla jatkuvaa. Viimeksi näin tämän tyyppisen letkan Leppävaarassa länteen puoli kymmeneltä arkiaamuna, jolloin vuorovälin pitäisi olla viisi minuuttia. Leppävaarasta itään päin ruuhka-aikaan töihin matkustava vaimonikin toivoi taannoin ääneen, että ne kolme autoa tulelisivat sillä kertaa viiden eikä viidentoista minuutin sisään. Matkustajille todellisuudessa tarjottavaa palvelutasoa ei HSL:ssä taideta edelleenkään aktiivisesti seurata, kunhan aikataulut ovat paperilla kunnossa.

Arki-iltapäivisin 16. aikaan Viikin suoralla tulee hyvinkin neljä jokeribussia melkein peräkkäin itään päin. Samaan aikaan kestää Viikin suoran läpiajo länteen helpostikin 8 minuuttia (Tilanhoitajankaaren liikennevalot). Siinä ne jonottavat jokeribussitkin.
Jos niitä busseja on kolme-neljä jonossa niin se tarkoittaa että aikataulu on 15 noin minuuttia liian kireä. Jos halutaan vertailla niin tuo tulee lisätä bussi-Jokerin ajoaikaan. Vaihtoehtoisesti vertailun kannalta Raide-Jokerin ajo-ajasta voi ottaa pois kaikki löysät, jolloin lopputulos on suurinpiirtein sama.
 
Olisi kyllä mukava kuulla arvio hinnasta. Muistakaa vähentää kustannuksista A-junan ja osittain linjojen e18(kaikki vuorot voidaan ajaa Z:na)&e22 kustannukset ja muut mahdollisesti korvattavat linjat

Minuakin kiinnostaisi kyllä nähdä jokin hinta-arvio. Mutta ei niin paljon, että alkaisin sellaista rakentelemaan. Jos lasket tuota auki, niin pistä ihmeessä kommentoitavaksi.

Ja miksi ette halua nopeuttaa Raide-Jokeria? Onko mielestänne järkevä matka-aika Espooseen vaikka Viikistä yli 45 minuuttia? Vai onko mukavaa madella 30 km/h keskinopeutta jopa 1,5 km pysäkkiväleillä? Lähijunalla keskinopeus on melkein kaksinkertainen, Viikki-Itäkeskus esim. olisi 55 km/h.

Kyllä minä ainakin haluan, mutta haluan myös ylläpitää palveluatasoa. Ja kaikkein mieluiten haluan, että linja ylipäänsä toteutuu raideliikenteenä. Mikä tekee kustannuksista aika krittisen tekijän.

Ja täytyy muistaa, että Jokerilla keskimääräinen matkapituus on jotain alle 6km, eli ei se kovin yleinen Viikki-Tapiola-välin kulkemiseen ole (vaikka tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat sitä tehneet). Tuossa junasuunnitelmassahan yhteys Viikistä esim. Maunulaan ja Pohjoishaagaan muuttuu vaihdolliseksi. En tiedä, paljonko noita välejä liikkuvia on, mutta saattaa hyvinkin olla enemmän, kuin Espoosta Viikkiin matkaavia (tuo on ruuhkaisinta osuutta, ja keskimääräinen matka on lyhyt, joten jonkun sieltä on noustava kyytiin)
 
Semmoinen puoli tosin että vaatimattomampana versiona kannatan edelleen tuota Keravan kaupunkirata - Espoon kaupunkirata yhdysraidetta. Sen voisi tehdä samalla kun tehdään varikolle yhteys, eli ei tuo maksa juuri mitään.
 
Takaisin
Ylös