Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-25/25

Viestiketju: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

  1. #16

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jos joku on menossa Halikosta Turkuun, hän ei ole menossa Salosta Turkuun – vaikka Halikko nykyään kuuluukin Salo-nimiseen kuntaan.
    Näin toki on, mutta ei se tee pysähdyksestä silti vielä kannattavaa. Ei Turun päässäkään pysähdytä kilometrin välein.

  2. #17
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Näin toki on, mutta ei se tee pysähdyksestä silti vielä kannattavaa. Ei Turun päässäkään pysähdytä kilometrin välein.
    No, ei paljoa puutu, koska Kupittaa. Lähijunaselvityksessä muistaakseni puhuttiin jotain sellaista, että Turun matkakeskuksen ja Kupittaan välillä pysähdyttäisiin jopa vielä Ikituurissa (YO-kylä) ja Turun asemalta lähteen Portsan kohdalla. Ja idässä tietysti Varissuolla.
    Sakari Kestinen

  3. #18

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    http://ts.fi/uutiset/kotimaa/425020/...suunnittelijan

    Turun ja Tampereen raitioteiden suunnittelijaksi on valittu Ramboll Finland Oy ja WSP Finland Oy, joiden alikonsulttina toimii saksalainen TTK GmbH.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  4. #19

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Pyysin muten tuon kilpailiutuksen materiaalit, julkisia dokumentteja kun ovat. Alan harrastajille ihan mielenkiintoisia dokumentteja.

    Itse tarjouspyyntö löytyy tästä ja mielenkiintoisempi, eli sen liitteenä ollut työohjelma tästä. Työohjelmassa on myös liitteenä alustavat suunniteluperiaatteet. Se on toki alustava ja viitteellinen dokumentti, mutta liekö silti ensimmäinen virallinen modernin raitiotien vaatimusmäärittely Suomessa.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Kylläpä tulee näin helsinkiläisenä kateelliseksi tuota suunnitteluohjetta/työohjelmaa lukiessa. Voisikohan Helsinki alentua edes sen verran, että ostaisi Jokerin hankesuunnitelmaa varten Tampereelta ja Turulta tuon tekstin pantavaksi Jokerin tarjouspyyntöön? Laajasalossa ja kantakaupungin raitiotielaajennuksissakin olisi tietysti tarvetta, mutta lie toiveunta.

    Monilta osin teksti on muuten hämmästyttävän tutun tuntuista. Taitaa olla ohjeen kirjoittaja tehnyt samoista aiheista lukuisia postauksia myös jlf:lle.

    Raideleveysvaihtoehdoista tippui sitten yksi pois: nyt edellytetään joko 1435 tai 1524.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tre&Tku työohjelma
    Yhteiskaistan reunalla ei saa olla kadunvarsipysäköintiä, joka voi vaikuttaa raitiovaunun kulkuun. Esimerkiksi auton avonainen ovi ei saa ulottua liian lähelle, esimerkiksi kahta metriä lähemmäksi raitiovaunun ulottumaa. Talvella kertyvä lumi ei saa johtaa siihen, että autoja pysäköidään lä- hemmäksi raitiotietä kuin kesällä.
    Tämä olisi hyvää opiskeltavaa esimerkiksi sille KSV:n virkamiehelle, jonka mielestä Liisankadun kadunvarsipysäköinnissä ei ole mitään vikaavikaavikaavikaa. Niin, tai sille virkamiehelle, joka haluaa suunnitella vastaavia, olkoonkin että vähän väljempiä, katuja Kruunuvuorenrantaan. Kuoreveden kunnankansliassa on edelleen tilaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #21

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Turkulaisena, joka on aina pitänyt "Turku vs. Tampere"-vitsailua väsyneenä ja kumpaakin kaupunkia nöyryyttävänä pelleilynä, joka asettaa aivan turhaan kaksi täysin erilaisella elinkeinorakenteella varustettua kaupunkia vastakkain, tämä virallisen tason yhteistyö mustana valkoisella saa lähes euforisia tuntemuksia aikaan.

    Jos Turku ja Tampere tekisivät enemmän yhteistyötä, pk-seutu ei ehkä olisi niin dominoiva taloudenkeskus Suomessa kuin se nyt on. Koska Turun ja Tampereen vahvuudet ovat täysin erilaisia, ne kaupunkeina vain täydentävät toisiaan, mutta sitten annetaan jonkun asukaslukukilvoittelusta lähteneen vanhan jäkiskatsomo-tasoisen läpänderin pilata yhteiset mahdollisuudet.

    Nyt nähdään, että Turku ja Tampere saavat yhdessä aikaan laatua, ja (ainakin minussa) suunnatonta mielihyvää.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  7. #22
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JaniP Näytä viesti
    Koska Turun ja Tampereen vahvuudet ovat täysin erilaisia, ne kaupunkeina vain täydentävät toisiaan, mutta sitten annetaan jonkun asukaslukukilvoittelusta lähteneen vanhan jäkiskatsomo-tasoisen läpänderin pilata yhteiset mahdollisuudet.
    Totta. Mietipä tuota: teknologiaklusteri + bioklusteri, suosittu huvipuisto ja keskiaikainen linna, historiaa 1100-luvulle mutta katsoo dynaamisesti tulevaisuuteen, merisatama ja paljon järviä jne. jne. Sekä tietysti Muumit (Naantali) + Muumit (Metso).

    Suoraan sanottuna olen aina uskonut että tämä maajoukkuekisa on katalien helsinkiläisten juoni. Hajoita ja hallitse. Olen Tampereelta kotoisin ja opiskelin Turussa. Sitten palasin töihin Tampereelle. Kulttuurieroja toki on, mutta missään vaiheessa en tuntenut ylemmyyden- tai alemmuudentunnetta vaan sympatiaa.

  8. #23

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Tuoreessa Veturimies-lehdessä on muutaman sivun juttu maakuntien paikallisraideliikennevisioista ja -hankkeista, pääosin Tampereen näkökulmasta.

    Digilehti, sivulta 18 alkaen: http://www.digipaper.fi/vml/104342/

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Digilehti, sivulta 18 alkaen: http://www.digipaper.fi/vml/104342/
    Jutussa vilahtelee tuttuja nimiä, mm. Onnibussin Lauri Helke.

    Onko Onnibussi maamme ratikkamyönteisin bussiyhtiö?

  10. #25
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Onko Onnibussi maamme ratikkamyönteisin bussiyhtiö?
    On varmasti.
    --------------
    Sakari Kestinen

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: HKL:stä raideliikenteen tuottaja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.12.2009, 15:10
  2. Turun ja Tampereen raiteiden valtionrahoitus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 05.10.2006, 13:51
  3. Bussilla 27-37% Turun ja Tampereen keskustojen asioinnista
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.11.2005, 18:39
  4. Turun raideliikenteen kehittäminen
    kirjoittanut helleh foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 07.08.2005, 19:29
  5. Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 05.07.2005, 18:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •