Jalankulkutunneli Salmisaaresta Ruoholahden metroasemalle

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
HSL:n hallitukselle esitellään ensi viikolla esisuunnitelma kävely-yhteydestä tunnelissa Ruoholahden metroaseman laituritasolta Ruoholahden kauppakeskuksen kautta suurin piirtein oikeustalon alle.

Rakennuskustannukset 16 miljoonaa (suurin osa tunnelista on jo valmiina ja nyt käyttämättömänä). Käyttökustannukset 200 000 - 500 000 e / vuosi.

Tunneliin tulisi ulkomaiden lentokentiltä tutut "vaakatasoiset liukuportaat".

Uutinen: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...nnitellaan_liukuhihnaa_metrolta_salmisaareen/

Esityslistateksti: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2011264-15.HTM

Esisuunnitelma: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2011264-15-35627.PDF

Hihatuntumalta tulisi edullisemmaksi ja saavutettavuudeltaan paremmaksi jatkaa raitiotietä Tallberginkatua Salmisaarenranta 9:n kohdalle ja tehdä kääntöpaikka meritäyttönä nykyisten venepaikkojen päälle. Sääli, ettei Energiakatua suunniteltu ratikka huomioiden, kuten jossain vaiheessa oli tarkoitus. Se jäänee joukkoliikenneettömäksi pussinperäksi ikiajoiksi.
 
Vs: Jalankulkutunneli Salmisaaresta Ruoholahdenmetroasemalle

HSL:n hallitukselle esitellään ensi viikolla esisuunnitelma kävely-yhteydestä tunnelissa Ruoholahden metroaseman laituritasolta Ruoholahden kauppakeskuksen kautta suurin piirtein oikeustalon alle.
On se hullua, että tällaisia superkalliita "joukkoliikenne"suunnitelmia edes tutkitaan.
Kuten 339-DF kirjoitti, ensin tehdään järkevät suunnitelmat mahdottomiksi. Sitten avautuu mahdollisuus päästä törsäämään oikein kunnolla.
Ja mitenkähän usein nuo liukukäytävät mahtavat ollakaan epäkunnossa.
Eiköhän rakentamis- ja yhden vuoden käyttökustannuksella kuljetettaisi porukkaa vaikka miten hienosti ja pitkään.
 
Rakennuskustannukset 16 miljoonaa (suurin osa tunnelista on jo valmiina ja nyt käyttämättömänä). Käyttökustannukset 200 000 - 500 000 e / vuosi.

...

Hihatuntumalta tulisi edullisemmaksi ja saavutettavuudeltaan paremmaksi jatkaa raitiotietä Tallberginkatua Salmisaarenranta 9:n kohdalle ja tehdä kääntöpaikka meritäyttönä nykyisten venepaikkojen päälle. Sääli, ettei Energiakatua suunniteltu ratikka huomioiden, kuten jossain vaiheessa oli tarkoitus. Se jäänee joukkoliikenneettömäksi pussinperäksi ikiajoiksi.
Niin, siis eihän Helsingissä tietenkään tehdä mitä hyvänsä, jotta ei tarvitse tehdä ratikkaa. Tuolla on varmaan aivan huima hyöty-kustannussuhde! Ja se on aivan varmasti parempi investointi kuin esim. alkaa ajaa ratikkaa Pasilan aseman ja Arabianrannan silmukan väliä, jotta Pasilasta pääsisi joukkoliikenteellä fiksusti Kumpulaan ja Arabiaan.

Mutta näinhän se on. Työelämässä puhutaan naisten eurosta, joka tarkoittaa sitä, että paljonko vähemmän maksetaan palkkaa naisille kun miehille maksetaan euro. Voisi alkaa puhua ratikkaeurosta ja metroeurosta. Kun jokin asia saa maksaa ratikan kanssa euron, metron kanssa se saa maksaa 1000 euroa. Eli metroeuro on 1000 euroa.

Antero
 
Liukuportaat riittäisi kauppakeskukseen, jotta sinne sekä tien yli pääsisi kastumatta sateella. Kauppakeskuksen läpi kun kävelee niin Salmisaari on heti siinä, joten puolet portaista voitaisiin jättää pois. Lauttasaari-keskusta-bussilinja voisi kiertää Salmisaaren pikku lenkin, matka-aikaa lisää lähes olemattomasti ja sillä oletuksella että linja kulkee Kampin kautta, reitti olisi myöskin kuiva ja lämmin.
 
Liukuportaat riittäisi kauppakeskukseen, jotta sinne sekä tien yli pääsisi kastumatta sateella.

Onko sellainen asia tuttu kuin sadekatos?

Vaikka ei niin lämmin talvisin ole (tosin tuulensuojilla saa jo paljon aikaiseksi), niin siitä voi olla varma, ettei sellaisen rakentaminen maksa 16 miljoonaa, tai ettei käyttökustannukset ole lähellekään tuota 200 000 - 500 000 € vuodessa.
 
Ei Suomessa mitään katoksia tehdä. Joskus kun yleisöalue kaivetaan tunneliin ja paikalle rakennetaan kauppakeskus.

Helsingissä on ei ole kuin ehkä kaksi bussi- ja ratikkapysäkkiä joilla on hyvä katos, joka ei johdu sijainnista tunnelissa tärkeämpien tilojen kuten moottoritien tai kauppakeskuksen alla. Ei Helsingissä ole edes Lasipalatsin ratikkapysäkillä kokokatosta, kun ei Lasipalatsin edustalle mitään kauppakeskusta voi rakentaa. Saatika moottoritietä.
 
Tuossa voisi taasen ottaa hyvää mallia katoksista Sveitsistä missä käytetään paljon koko pysäkkialueen kattavia katoksia. Helsingissä nyt olisi kaksi selvää tarvepaikkaa toinen Lasipalatsi ja toinen Hakaniemi, toki muitakin.
 
Voisin kuvitella, että aloitteellisia ovat tässä olleet Salmisaarenrannassa toimivat firmat taikka kiinteistöt. Ne ovat tienneet käyttämättömänä olevasta tunnelista ja haluaisivat hyödyntää sitä. Sehän on ihan loogista ja järkevää, joten sinänsä tuon selvityksen tekeminen on minusta ihan hyvä asia. En tosin tiedä, paljonko siihen on palanut rahaa ja kenen rahaa. Lisäksi ihmettelen sitä, ettei selvityksestä oikein käy ilmi, missä määrin pelastuslaitoksen kanssa on tehty yhteistyötä. Jos ei ole tehty ollenkaan, niin selvitystä ei voi pitää kovin luotettavana, sillä mahdolliset hätäpoistumistiet ym. nostavat tietysti kustannusarviota reippaasti.

Antero kyseli H/K:ta, tottahan tälle on sellainen laskettu. Vaihteluväli on 0,77 - 1,06. Minusta sen laskutapa on aika outo, mutta jos tämä on vallitseva käytäntö, niin ei se mitään. Saadaan ainakin Munkkivuoren ratikka tehtyä, sillä sille tulee tällä systeemillä H/K:ksi varmaan 5.

Mun mielipiteeni jatkotoimista on seuraava:

- jalankulkutunneli on OK, jos sen rakentaminen maksetaan kokonaan yksityisellä rahalla
- tunnelin ylläpitokustannuksista HSL voisi maksaa vuosittain 150 000 euroa (indeksillä), mikä on sama summa kuin bussin 15V lopettamisesta tuleva säästö
- loput ylläpitokustannukset katetaan yksityisellä rahalla
- tunneli voidaan perustaa yksityiseksi kiinteistöosakeyhtiöksi, jonka Salmisaaren alueen kiinteistöt omistavat

Jos (Kun) tällainen toteutusmalli ei ole mahdollinen, niin tunneli pitää unohtaa. Tulisi selvittää raitiotien jatkamista Salmisaaren kääntöpaikalta Tallberginkatua ja Salmisaarenrantaa pitkin. Metrotunnelista saadaan yllin kyllin mursketta kääntöpaikan meritäyttöä varten.

Hiukan hassua on se, ettei tuo tunneli mene oikeustaloa pidemmälle, eli Energiakadun toimistot jäävät edelleen huonon yhteyden päähän.
 
Mun mielipiteeni jatkotoimista on seuraava:

- jalankulkutunneli on OK, jos sen rakentaminen maksetaan kokonaan yksityisellä rahalla
- tunnelin ylläpitokustannuksista HSL voisi maksaa vuosittain 150 000 euroa (indeksillä), mikä on sama summa kuin bussin 15V lopettamisesta tuleva säästö
- loput ylläpitokustannukset katetaan yksityisellä rahalla
- tunneli voidaan perustaa yksityiseksi kiinteistöosakeyhtiöksi, jonka Salmisaaren alueen kiinteistöt omistavat

Jos (Kun) tällainen toteutusmalli ei ole mahdollinen, niin tunneli pitää unohtaa.

Suunnilleen noin, mutta kun juuri tunnelipätkä metroon maksaa melkein 7 M€, olisi outoa jos kaupunki ei ollenkaan osallistuisi rakennuskustannuksiin, vain ylläpitokustannuksiin. Näin ajattelisin, jos olisin yksi alueen firmoista. Enpä pidä tätä hanketta kovinkaan realistisena. Mitähän nuo ylläpitokustannukset ovat lämmityksen, valaistuksen ja satunnaisen siivouksen lisäksi?

Omituista, että tunneliin ei saisi mitään muuta. Lopussa todetaan, että seinille voidaan laittaa mainoksia, mutta liiketilan tai tapahtumien järjestäminen on todella hankalaa. Katutilan hienous verrattuna tällaiseen tunneliin jossa ei ole mitään, on maisemat, tapahtumat etc. Ymmärrän, että tunneli voi talvella olla mukava, mutta tunnelissa pitäisi kyllä olla muutakin kuin pelkästään tunneli.
 
Suunnilleen noin, mutta kun juuri tunnelipätkä metroon maksaa melkein 7 M€, olisi outoa jos kaupunki ei ollenkaan osallistuisi rakennuskustannuksiin, vain ylläpitokustannuksiin. Näin ajattelisin, jos olisin yksi alueen firmoista.

Jos olisin HSL, ajattelisin toisin päin: en voi viranomaisena lähteä sijoittamaan rahoja hankkeeseen, jonka toisena pääasiallisena tarkoituksena on syöttää asiakkaita yksityiseen kauppakeskukseen.
 
Tulisi selvittää raitiotien jatkamista Salmisaaren kääntöpaikalta Tallberginkatua ja Salmisaarenrantaa pitkin.

Jätkäsaaren raitiotievaihtoehdoissahan oli aikanaan niitä alavaihtoehtoja, joissa Salmisaarenrantaan olisi raitiotie. Minä näen Salmisaarenrannan raitiotien ongelmana sopivan linjan puuttumisen. Kun kasi siirtyy kulkemaan Jätkäsaareen ja kutonen ehkä myöhemmin vielä Munkkisaareen, pitäisi Salmisaarenrantaan tuleva linja tuoda kaukaa ja liikennöintikustannukset karkaisivat käsistä. Jätkäsaari tarvitsee kasin koko tarjonnan, joten sitäkään ei voi haaroittaa Salmisaaressa. Toteuttamiskelpoisin vaihtoehto olisi ehkä jatkaa jotakin Jätkään päättyvää linjaa ensiksi Ruoholahden metroaseman itäpuolelle uutta rataa pitkin ja siitä sitten Salmisaarenrantaan, mutta vähän epäilen että se ei kannattaisi Salmisaarenrannan suhteellisen pienillä käyttäjämäärillä.

Salmisaarenrannan joukkoliikenteeseen ei taida nyt olla esillä ratkaisua, jossa liikennöintikustannukset olisivat järkevässä suhteessa käyttäjämäärään nähden. Linjan 15 sataman pään korvautuessa ratikalla siitä uhkaa tulla tynkälinja välille Ruoholahti - Salmisaarenranta, jolla nousun hinta on todennäköisesti hyvin korkea.

Eipä tämä esitetty tunnelikaan kyllä Salmisaarenrannan ongelmia ratkaisisi korkeasta hinnastaan huolimatta. Tunnelin pää aika lähellä Salmisaaren nykyisiä bussipysäkkejä eli tunneli ei hoitaisi sitä tehtävää, mitä varten Salmisaarenrantaan halutaan bussi tai ratikka (lyhyempi kävelymatka joukkoliikennepysäkille).
 
Salmisaarenrannan joukkoliikenteeseen ei taida nyt olla esillä ratkaisua, jossa liikennöintikustannukset olisivat järkevässä suhteessa käyttäjämäärään nähden. Linjan 15 sataman pään korvautuessa ratikalla siitä uhkaa tulla tynkälinja välille Ruoholahti - Salmisaarenranta, jolla nousun hinta on todennäköisesti hyvin korkea.

Eikö kuutosen ratikan tullessa jatketuksi Hernessareen ja näin siis korvatessa linjan 16 eteläisen pään voitaisi harkita linjojen 15 ja 16 yhdistämistä reitille Salmisaari-Erottaja-Herttoniemi? Tämä olisi minusta noin äkkiseltään loogisimmalta vaikuttava tapa ratkaista Salmisaaren ongelma.
 
Jätkäsaaren raitiotievaihtoehdoissahan oli aikanaan niitä alavaihtoehtoja, joissa Salmisaarenrantaan olisi raitiotie. Minä näen Salmisaarenrannan raitiotien ongelmana sopivan linjan puuttumisen. Kun kasi siirtyy kulkemaan Jätkäsaareen ja kutonen ehkä myöhemmin vielä Munkkisaareen, pitäisi Salmisaarenrantaan tuleva linja tuoda kaukaa ja liikennöintikustannukset karkaisivat käsistä.
Totta, matkustajia ei ole kovin paljoa. Mutta sitten taas toisaalta:

Ensinnäkin, länsisuunnasta tulee Kruunuvuoren myötä kolme uutta linjaa ja Käpylä sekä Kustaa Vaasankadun suunta ehkä tarvitsi linjan tai kaksi lisää. Voi noita tietenkin ajaa ympärikin tyyliin Kaivokatu - Manksu - Aleksi, kääntää Rautatientorilla tai Kauppatorilla, mutta miksei saman tien jatkaa vaikka Salmisaareen? Länsipuolella noita luontevia päättäreitä ei ole yhtään liikaa.

Toiseksi, sen näkee sitten, mutten ole täysin vakuuttunut että Jätkäsaari - Ruoholahti välillä on niin kauheasti kysyntää etteikö kasia voisi haaroittaa. Pääliikennöintisuunta Jätkästä on kuitenkin keskusta, ja metroonkin pääsee Kampista siinä kuin Ruoholahdestakin jos vaihtajia ajattelee. Jossain oli puhetta sellaisesta linjasta kuin vaikka 8B Pasila - Kurvi - Ruoholahti - Salmisaari, tuo korvaisi myös seiskaa suht kuormitetulla osuudella.

Kolmanneksi, ilman mitään sen kummempaa evidenssiä kuin aikasäästöt, olen edelleen sitä mieltä että jos olisi Topeliuksenkadun kiskot niin Pasila - Topeliuksenkatu - Mechelininkatu - Ruoholahti olisi kätevä poikittaislinja kahden ison työpaikka-alueen välillä. Pasila - Ruoholahti välillä ei ole edes suoraa bussia joten matkustajamääristä vaikea sanoa mitään.

Neljänneksi, jos ja kun Länsiväylästä saadaan Larussa katu niin minusta siinä menisi luontevasti keskellä kiskot Koivusaaren, Salmisaari hoituisi sitten samalla. Olisi vielä kahteen suuntaan matkustajia kun toisesta päästä tulisi metrosta vaihtajia.
 
Minä näen Salmisaarenrannan raitiotien ongelmana sopivan linjan puuttumisen.

Lisäksi ei ole lainkaan selvää millaisin edellytyksin Salmisaarenrantaan on mahdollista rakentaa sellainen raitiotien päätepysäkki, joka palvelisi aluetta nykyistä bussilinjaa tai suunniteltua tunnelia paremmin.

Alueen voimassaolevaa asemakaavaa katsoessa on selvää, että raitiotien päätepysäkkiä ei alueelle saa muutoin kuin täyttämällä merta. Bussinkin päätepysäkin sovittaminen Hiilikadulle tekee tiukkaa. Kadun poikkileikkaus kaavamerkintöjen perusteella on tontista tonttiin 23 metriä eikä kadun liiikennesuunnitelmaakaan ollut nyt käsillä, että olisi voinut tarkistaa millainen kadusta on suunniteltu tulevan.
 
Lisäksi ei ole lainkaan selvää millaisin edellytyksin Salmisaarenrantaan on mahdollista rakentaa sellainen raitiotien päätepysäkki, joka palvelisi aluetta nykyistä bussilinjaa tai suunniteltua tunnelia paremmin.

Alueen voimassaolevaa asemakaavaa katsoessa on selvää, että raitiotien päätepysäkkiä ei alueelle saa muutoin kuin täyttämällä merta. Bussinkin päätepysäkin sovittaminen Hiilikadulle tekee tiukkaa. Kadun poikkileikkaus kaavamerkintöjen perusteella on tontista tonttiin 23 metriä eikä kadun liiikennesuunnitelmaakaan ollut nyt käsillä, että olisi voinut tarkistaa millainen kadusta on suunniteltu tulevan.
Jos HELEN suo, niin esimerkiksi näin: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=209650463155016147313.00049cca2a3ea6d076b11
 
Takaisin
Ylös