Espoon Raidevisio

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Hesari raportoi:
Omakaupunki sanoi:
Espoon kaupunkisuunnittelukeskus täydensi HSL:n tekemää raidevisiota Espoon sisäistä liikennettä palvelevilla raideyhteyksillä.

Valittu järjestelmävaihtoehto sisältäisi noin 40 kilometriä pikaraitiotietä ja neljä uutta pikaraitiolinjaa HSL:n visiossa esitettyjen linjojen lisäksi. Pääosaa linjoista liikennöitäisiin ruuhka-aikoina noin viiden minuutin vuoroväleillä.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/espooseen_halutaan_40_kilometria_pikaraitiotieta/

Espoon kaupunginsuunnittelulautakuntan listalta:
EKSV sanoi:
Visiotyössä on hahmoteltu ja analysoitu kolme erilaista raidevisiovaihtoehtoa, jotka ovat suppea pikaraitiojärjestelmä, laaja pikaraitiojärjestelmä ja metrojärjestelmä. Näistä suppea pikaraitiojärjestelmä osoittautui liikenteellisten vaikutusten ja kustannusten suhteen sekä uusien raidelinjojen kuormittumisen osalta selvästi tehokkaimmaksi. Laaja pikaraitiojärjestelmä osoittautui sisältävän sekä perusteltavissa olevia raideosuuksia sekä selkeästi kustannustehottomia raidelinjoja. Metrojärjestelmä puolestaan osoittautui investoinneiltaan ja ylläpitokustannuksiltaan erittäin kalliiksi, joskin liikennöintikustannuksiltaan edullisimmaksi vaihtoehdoksi.
http://espoo04.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames

Mutta sitä varsinaista rapparia ei löydy, listalle lukee: "Raideliikennevisio-raportti on lautakunnan jäsenien luettavissa WebForumissa."

Tietääkös joku syväkurkku enemmän noista linjoista? :)
 
Ja Jokeri on HLJ 2011:ssä aivan pohjalla. Vielä jokin vuosi sitten "tärkeimmän hankkeen" (eli raidejokerin) ohittavat nykyään jopa Riihimäen raideyhteydet.
No tuo visio tähtää toki 40 vuoden päähän, että voihan siinä ajassa tapahtuakin jotain myönteistä.
 
Se on tietysti ihan hyvä, että on olemassa jonkinlainen puitesuunnitelma siitä, mitä joskus voidaan tehdä. Mutta enpä usko, että Espoo alkaa satsata minkäänlaiseen raitiotieverkkoon. Kun nyt saisi edes Jokerin rakenteille.

Sikäli tämä on hassua, että Suurpellon vauhdittajaksi ratikka kyllä tarvittaisiin, mutta se pitäisi tehdä nyt eikä joskus 50 vuoden päästä. Jos päätös Suurpellon ratikan toteutettamisesta tehtäisiin nyt, niin liikenne voisi alkaa neljän vuoden päästä ja ratainvestointi olisi pienimmillään luokkaa 40 miljoonaa.
 
Tuohonhan liittyy runkolinjoittaminen. Eli suunta on oikea, ja toisaalta tuo myös tekee Raide-Jokerista kannattavamman Espoossa.
 
Se on tietysti ihan hyvä, että on olemassa jonkinlainen puitesuunnitelma siitä, mitä joskus voidaan tehdä. Mutta enpä usko, että Espoo alkaa satsata minkäänlaiseen raitiotieverkkoon. Kun nyt saisi edes Jokerin rakenteille.

Näin on. Ei Espoolla yksin ole resursseja potkaista käyntiin näin isoja hankkeita kovin nopeasti. Mutta ajatelkaapa jos Helsinki, Espoo ja Vantaa ja Kauniainen olisi samaa kaupunkia niin tilanne voisi näyttää toiselta. Jokeria todennäköisesti kiirehdittäisiin tai mahdollisesti olisi vallmis jo.

Nyt Espoo on fiksautunut johonkin Histaan tai kehäykkösten kattamiseen ja Helsinki johonkin Kalasatamaan ja Östersundomiin, kun todellisuudessa hyvää rakentamismaata löytyy helpommistakin paikoista.

t. Rainer
 
Ihan kiva visio. Harmi että pikainen ratikka on suurten massojen runkokuljetusväline, eikä pääsääntöisesti mikään Espoon kylien yhdistäjä tai liityntähärpäke.

Ehkä joskus ennen länsimetroa, mutta tuskin enään.

Sama logiikka näyttää toistavan itseään helsingin ympäristön raidehankkeissa. Ensin toteutetaan täysin susi vaihtoehto ja tämän jälkeen aletaan visioimaan ja jeesustelemaan huomattavasti järkevämmän, mutta ikävä kyllä suden kanssa liian päällekäisen vaihtoehdon kanssa, jonka toteuttamiseen rahoja ei tietenkään enään mistään löydy.
 
Takaisin
Ylös